Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:25

Ik ben vorige week voor een badkamer wezen kijken en heb wat moois uitgezocht, voor een kleine badkamer enorme kostenpost en doordat de prijzen zo aan het stijgen zijn voel je ook nog de druk om snel te moeten beslissen.. Er is geen onderhandelingsruimte, want installeren kan ook pas in april/mei, ze hebben het druk zat..

En nu komt er waarschijnlijk toch een recessie aan, zou het dan niet slimmer zijn om nog een jaartje te wachten? Dat de prijzen wellicht weer zakken en er meer ruimte komt? Hoe snel zal zoiets gaan? Ik vind het zo moeilijk om dat in te schatten..
De badkamer is wel echt nodig aan vervanging toe, tegels die zijn gebarsten en dus wellicht zullen gaan lekken..

Exitium

Berichten: 7141
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:34

Over een badkamer kan ik niet meepraten, maar ik ben begin dit jaar verhuisd en er moeten nog de nodige zaken gebeuren (o.a. qua tuin en meubels) en ik heb alles voorlopig on hold gezet. Kijk over een maand of vijf wel hoe het er dan voor staat

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:35

Ik heb bijna al mijn badkamer-spul in de uitverkoop gekocht. Het bad met 50% korting bij de Gamma, de douchekraan van de Praxis-uitverkoopbakken van 80 voor 15 euro.. Het meubel was een showmodel, ook veel korting op gekregen. Dus als je de tijd hebt om dat jaartje te wachten en echt wil besparen dan loont het wel om regelmatig de bouwmarkt binnen te lopen.
Ik denk niet dat de prijzen van nieuwe producten snel weer zullen zakken, maar in een recessie zul je wel makkelijker een goedkope tegelzetter/loodgieter enz vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:41

8nnemiek schreef:
Ik heb bijna al mijn badkamer-spul in de uitverkoop gekocht. Het bad met 50% korting bij de Gamma, de douchekraan van de Praxis-uitverkoopbakken van 80 voor 15 euro.. Het meubel was een showmodel, ook veel korting op gekregen. Dus als je de tijd hebt om dat jaartje te wachten en echt wil besparen dan loont het wel om regelmatig de bouwmarkt binnen te lopen.
Ik denk niet dat de prijzen van nieuwe producten snel weer zullen zakken, maar in een recessie zul je wel makkelijker een goedkope tegelzetter/loodgieter enz vinden.


Ik moet het helaas allemaal laten doen, dus kan niet echt zelf gaan shoppen. Ik heb wel al alle accessoires geskipt, die zoek ik wel zelf uit, maar douche, toilet en wastafel zal ik toch daar moeten afnemen en door hun installeren. Een plankje voor de shampooflessen á 95 euro excl BTW vond ik toch wat overdreven :')

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:47

Ik heb mijn vraagtekens erbij of het in de recessie de prijzen beter gaan worden.
Als het kabinet de grote bij bouw plannen echt gaat doorzetten van 1 miljoen woningen, dan denk ik niet dat het veel uitmaakt of je een jaar wacht of niet. Doen ze niks, zoals momenteel dan maakt het zeker wel uit dat je een jaartje wacht.

Materialen inkopen zoals 8nnemiek kan wel serieus wat opleveren natuurlijk. Nieuwe materialen blijven duur, vanwege het grondstoffen te kort.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:48

dat is net waar je voor kiest. Je kan ook een installatiebedrijf huren die een door jou gekochte badkamer installeert. Zo hebben wij het ook gedaan, zelfde verhaal als 8nnemiek. Scheelt echt veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:55

juval schreef:
dat is net waar je voor kiest. Je kan ook een installatiebedrijf huren die een door jou gekochte badkamer installeert. Zo hebben wij het ook gedaan, zelfde verhaal als 8nnemiek. Scheelt echt veel geld.


Zelf een installatiebedrijf inhuren? Die zijn nu helemaal niet te vinden :') En dan kies ik toch voor het gemak van een bedrijf die dat allemaal regelt en als het niet goed is, dat hun dat ook oplossen.

Maar goed, prijzen die zakken moet ik dus niet vanuit gaan.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:01

Wat ik een paar weken terug begreep van de aannemer die mijn ouders hielp met het dak vervangen is dat de prijzen wel aardig gestabiliseerd zijn als het gaat om basis materialen. Maar reken niet dat de prijzen zomaar weer gaan zakken met de huidige situatie in de wereld.
En hoe het met de prijzen van de hardware zit (badkuipen, douchebakken, toiletpotten etc.) weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat alles van kunststof nog wel even doorstijgt ivm gebruik van gas bij de productie.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:27

Ik heb het laatst laten verbouwen, het is buitenom het huis zelf(maar daar zit een hypotheek op) het duurste wat ik ooit heb gekocht. Het moest wel echt gebeuren ivm lekkage etc maar dan nog het blijft gewoon een badkamer, natuurlijk ben ik er blij mee maar de verbouwing an sich gaf ook meer nare dan leuke herinneringen, wat een gedoe was het steeds.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:41

Wij hebben alles zelf ingekocht inkl. de tegels en daarna laten monteren. Ben er heel tevreden mee.
Bij badkamerzaken verwacht ik geen recessie, die zijn altijd duur.
We waren voor minder dan 5000 euro klaar terwijl badkamerzaken voor dezelfde inrichting boven de 15000 zaten.
Met de keuken gaan we het weer zo doen. Eerst de tijd nemen om zelf alles bij elkaar te zoeken en dan laten monteren. Er zit geen haast achter dus dan laten we offertes maken voor over 1 jaat of zo.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-09-22 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:43

Ik ben van plan naar Hornbach te gaan en het ook via de service daar te laten installeren. Het lijkt voordeliger, maar heb nog geen offerte ontvangen.

Iemand anders ervaring mee? Is het een tip voor TS?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:46

Wij hebben (deels) een Hornbach badkamer, heel tevreden mee :j
Ik heb geen ervaring met hun monteurs, dat hebben we zelf geregeld met de monteur die onze leidingen vervangen en omgelegt heeft (we hadden nog oude leidingen uit 1950).

De tegels hebben we direct bij de fabrikant gekocht ipv via een tegel zaak.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:54

Ik vond Hornbach érg duur met badkamerspul. Veel design spul. Basismaterialen zijn er wel vaak goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:54

batje schreef:
Ik ben van plan naar Hornbach te gaan en het ook via de service daar te laten installeren. Het lijkt voordeliger, maar heb nog geen offerte ontvangen.

Iemand anders ervaring mee? Is het een tip voor TS?


Ik heb vandaag zelf eens online zitten kijken naar bijvoorbeeld wastafelmeubel, maar mijn badkamer is heel klein (2.10 * 1.90 met een raam, een koker en een deur in de hoek), waardoor ik enorm beperkt ben qua mogelijkheden. Dit bedrijf heeft een hoge ondiepe kast die precies in het hoekje naast mijn raam past, die vind ik online niet (wel hoge kasten, maar niet zo ondiep dat ie voor mijn raam komt) Daar hebben ze dan ook bijpassend een wastafelmeubel bij. Je wilt toch de hele set hetzelfde aangezien het naast elkaar hangt. Idem met de douche, ik moet een douchecabine hebben met deuren die weg kunnen klappen/schuiven, daar is niet heel veel keus in zie ik wel.

En dan ga ik toch ook voor het gemak dat het allemaal gewoon meteen klaar is, daar heb ik best wat geld voor over.

Vroeger deed mijn vader het allemaal en dan was je gewoon ook veel langer bezig, ik moet het ook allemaal naast mijn werk dan doen om te helpen. Nu geef ik ze de sleutel en :wave:

We gaan wel zelf het sloopwerk doen.. En ik heb nu alles zo gekozen dat de aansluitingen ed niet verplaatst hoeven te worden.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:00

8nnemiek, Je hebt het design kasten en de die het zelf bouwpaketten (zoals Ikea).
Daar zit ongeveer een factor 10 prijsverschil in.
Wij hebben wel een kan en klare kasten (was ongeveer 1500). De rest hebben we los gekocht bij verschillende zaken (bad, wc, kranen etc). Je kunt er kranen kopen tussen een tientje en 500 euro.
De douchewand kwam heel specifiek via de monteur, die had wel een mooi passende.

Ik geef toe dat het veel tijd kost naast het werk. Als je je het kunt veroorloven om het te laten doen is dat zeker makkelijker.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:05

Mijn schoonzus heeft recent haar badkamer vernieuwd/verbouwd. Mijn broer heeft m.b.v. de offerte en de daarop vermelde materiaalnummers/typenummers flink gegoogled naar dezelfde spullen. Het is uiteindelijk hetzelfde geworden, de spullen komen overal en nergens vandaan uit aanbiedingen en partijen, en heeft vele honderden euro's gescheeld.
Ja, dat was wel even flink wat werk en begrijpelijk als je dat niet kan of wil qua tijd.

E.e.a. is geïnstalleerd door een ZZP-er.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:19

Nou, ik vroeg een offerte voor mijn toilet....
10 jaar geleden deed mijn zus haar toilet voor 1500 euro. Had nu 3000 ingecalculeerd.
Kreeg offerte van 4980 ( buiten de BTW) ik vroeg aan de bouwvakker een gaatje in zijn hoofd had.....

Moest wel veel gedaan, wanden, vloer, hangend toilet ipv staand. En de leidingen in de muur frezen maar toch.....ik heb bedankt...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:30

ElCamino schreef:
Nou, ik vroeg een offerte voor mijn toilet....
10 jaar geleden deed mijn zus haar toilet voor 1500 euro. Had nu 3000 ingecalculeerd.
Kreeg offerte van 4980 ( buiten de BTW) ik vroeg aan de bouwvakker een gaatje in zijn hoofd had.....

Moest wel veel gedaan, wanden, vloer, hangend toilet ipv staand. En de leidingen in de muur frezen maar toch.....ik heb bedankt...


Ik hoop niet dat je dat daadwerkelijk hebt gevraagd...

Maar als het ZZP'ers betreft, moet je ook altijd rekening houden met een fors uurloon. Ze kunnen zich maar moeilijk verzekeren tegen ziekte en moeten ook maar hun pensioen opbouwen.
Een uurtarief van 50-60 euro vind ik dan niet heel gek.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:51

Wij zijn al 3jr bezig met een heel huis verbouwen en merken de prijsstijgingen wel.

Nu druk met de badkamer. Die komt in een kleine slaapkamer, dus alles moet aangelegd worden. Mijn man doet gelukkig alles zelf, anders was het echt tig keer zo duur.

Het kleinmateriaal is ook veel duurder geworden en daar vergist men zich vaak in. Dat zie je niet, maar is een groot deel van het werk. Tenzij je natuurlijk alleen de aankleding kan veranderen. Maar dingen zoals leidingwerk en electra gaat ook meer in zitten dan je vooraf had bedacht.

Vorige week kwamen de douchebak en het ligbad. En we hadden net kranen gekocht. Grohe kranen die waterbesparend zijn, dus we hopen dat die lang mooi blijven.
Het kan goedkoper, maar als een badkamer lang mee gaat en goed blijft is me dat ook wel wat waard.

Als je echt goed gaat kijken online, kom je ontzettend veel bedrijven tegen en merk je ook wel de prijsverschillen.
Ik zoek nog steeds een badmeubel en eventueel kast, maar vind al dat strakke en moderne niet zo mooi. Zie veel hetzelfde.
Nu via fb bij een kleiner bedrijf gekomen die houten meubels maakt. En zo ook al naar andere meubels gekeken op mp. Op mp adverteren veel kleinere bedrijven.

Qua prijzen vraag ik me ook af wat er gaat gebeuren. Hout was opeens veel duurder en is iets gezakt, maar niet terug naar oude prijzen van een jaar geleden. Ik kocht bijv 2jr terug 100 osb platen 18mm voor 9 euro de stuk. Die waren opeens ver boven de 20 euro. Nu zakken ze heel langzaam, maar nog steeds rond de 15.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:57

jannie : hoezo niet ? ik vind bijna 5000 euro voor een toilet echt veel geld! Daar mag ik toch gewoon een mening over hebben.... van 1500 naar 5000 vind ik veel geld ook al is het 10 jaar verschil

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:00

Roodvos schreef:
Mijn schoonzus heeft recent haar badkamer vernieuwd/verbouwd. Mijn broer heeft m.b.v. de offerte en de daarop vermelde materiaalnummers/typenummers flink gegoogled naar dezelfde spullen. Het is uiteindelijk hetzelfde geworden, de spullen komen overal en nergens vandaan uit aanbiedingen en partijen, en heeft vele honderden euro's gescheeld.
Ja, dat was wel even flink wat werk en begrijpelijk als je dat niet kan of wil qua tijd.

E.e.a. is geïnstalleerd door een ZZP-er.


Ik vind dit wel altijd een dingetje: mensen die een bedrijf alles laten berekenen en opschrijven en die info gebruiken om zelf te shoppen. Want die persoon die voor jou heeft zitten rekenen, die kost ook geld. En die kosten komen dan nu niet voor jouw rekening, maar maken wel dat het voor de volgende mensen allemaal duurder wordt.
Ik snap dat je kijkt wat alles kost als het zwaar tegenvalt. Maar een offerte vragen als je vooraf al weet dat je 'm alleen gebruikt om te shoppen vind ik niet kunnen (geen idee of de broer hierboven dat wel of niet met voorbedacht rade deed).
Laatst bijgewerkt door chevax op 26-09-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:05

ElCamino schreef:
jannie : hoezo niet ? ik vind bijna 5000 euro voor een toilet echt veel geld! Daar mag ik toch gewoon een mening over hebben.... van 1500 naar 5000 vind ik veel geld ook al is het 10 jaar verschil


Het is ook veel geld, echter zegt het verschil niet zoveel, tenzij je exact dezelfde materialen van dezelfde merken gebruikt en verwacht dat de aannemer zijn prijzen niet met de inflatie mee laat stijgen.

Die aannemer wil 's avonds ook gewoon brood op de plank kunnen zetten he...


Vijf jaar geleden liet ik een paar offertes opstellen voor de bouw van een bijkeuken. 2.80 bij 3.50m.
Een stenen bijkeuken koste me 25.000 euro.
Uiteindelijk is het houtskelet geworden met Keralit. Offerte was net onder de 10.000 euro, uiteindelijk heeft de bouw 8.500 euro gekost, omdat we de aannemer maar 3 keer een halve zaterdag lieten komen en de materialen uiteindelijk wat meevielen.


Kijk, een mening is prima. Maar of die mening nu daadwerkelijk vertaald moet worden naar de vraag aan een persoon of diegene een gaatje in z'n hoofd heeft... Nee, spijt me, dat vind ik niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:14

Janine1990 schreef:
ElCamino schreef:
jannie : hoezo niet ? ik vind bijna 5000 euro voor een toilet echt veel geld! Daar mag ik toch gewoon een mening over hebben.... van 1500 naar 5000 vind ik veel geld ook al is het 10 jaar verschil


Het is ook veel geld, echter zegt het verschil niet zoveel, tenzij je exact dezelfde materialen van dezelfde merken gebruikt en verwacht dat de aannemer zijn prijzen niet met de inflatie mee laat stijgen.

Die aannemer wil 's avonds ook gewoon brood op de plank kunnen zetten he...


Vijf jaar geleden liet ik een paar offertes opstellen voor de bouw van een bijkeuken. 2.80 bij 3.50m.
Een stenen bijkeuken koste me 25.000 euro.
Uiteindelijk is het houtskelet geworden met Keralit. Offerte was net onder de 10.000 euro, uiteindelijk heeft de bouw 8.500 euro gekost, omdat we de aannemer maar 3 keer een halve zaterdag lieten komen en de materialen uiteindelijk wat meevielen.


Kijk, een mening is prima. Maar of die mening nu daadwerkelijk vertaald moet worden naar de vraag aan een persoon of diegene een gaatje in z'n hoofd heeft... Nee, spijt me, dat vind ik niet nodig.


Idd, best wel onbeschoft ook en daarbij is het appels met peren vergelijken om 2 verschillende toiletten met elkaar te vergelijken, ook nog over een periode van 10 jaar..

Exitium

Berichten: 7141
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:25

Het is met name de toon denk ik. Een 'ik schrik wel van dat bedrag' of 'dat is veel meer dan waar ik rekening mee gehouden had' klinkt heel anders dan 'heb je een gaatje in je hoofd ofzo?'

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:38

Er zitten enorme prijsverschillen daar ben ik het mee eens.

Mijn man betegeld ook regelmatig een badkamer maar er is al enorm verschil in de kwaliteit van de tegels.
In de regel zijn de standaard tegels van een betere tegelhandel 10 keer beter om te verwerken dan de tegels van bv Karwei/Gamma.
Idem met het leidingwerk en de bijbehorende koppelingen. Mijn man moppert altijd als mensen die goedkope troep bij bv een Praxis kopen. Is echt slappe troep die koppelingen.

Daarnaast ben ik het met Janine eens, veel bedrijven werken met ZZP'ers die ze inhuren.
Naast dat het bedrijf er ook nog wat op wilt verdienen wilt de ZZP'er ook graag brood op de plank en zijn rekeningen kunnen betalen.

Je kunt het niet meer vergelijken met 10 jaar geleden.
* Materialen zijn veel duurder geworden.
* Brandstof duurder
* En idd schrik niet van je verzekeringen ( € 500 p/mnd voor je aov is een normaal iets).
* Het harken van de belastingdienst