Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:14

Ik zou gewoon bieden. Mocht je deze krijgen en het andere huis ook, dan kun je er altijd in de bedenktijd nog vanaf zien.


Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:17

flooooo schreef:
Ik heb maandag een huis bezichtigd, daar was overduidelijk een groothoeklens gebruikt voor de tuin. Binnen was hij erg ruim maar de tuin was daardoor ook erg klein dus deze valt af. Morgen wel weer een bezichtiging waarvan we benieuwd zijn hoe die gaat zijn. Het lijkt potentie te hebben.

Jammer dat de tuin tegen viel! Maar goed dat je bezichtigd hebt denk ik dan maar. Hopelijk is het huis morgen iets meer naar je wensen. :)


stitchlover schreef:
Nayomie schreef:
Tot wanneer kun je bieden? Is dat na de andere bezichtiging of daarvoor nog?


Een dag na de deadline voor het bod helaas, nu gaan we er niet zomaar vanuit met de aantallen concurrerende kijkers dat we het huis meteen zullen hebben. Alleen je weet maar nooit.

Oof dat is wel balen. Zou zeggen, volg je gevoel. Wat Swanheart zegt, is misschien wel een goede ja. :j

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:11

Ik zou bieden. Kans is echt minimaal dat je in deze tijd 2 huizen krijgt. Wij bieden ook op meerdere tegelijkertijd.

Second to the right, and straight on till morning

Winged

Berichten: 32998
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:12

Als het huis je aanstaat: bieden. Je kan je altijd nog terugtrekken.

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:41

Ja bieden zou ik zeker doen!

Bij ons zat ook de stylist bij de prijs in.

Bij een bezichtiging alles vragen wat je kan bedenken, dat is je kans!
Bij ons vroegen ze ook vaak waar we naar toe gingen. :D

Flooo, je kan zelf met de kadasterkaart en satellietfoto zien hoe groot iets is, en precies de maten zien ook met de plattegronden, dat voorkomt misschien teleurstellingen.

Jammer zonnebloem..

Nayomie wat een werk nog hè, wij hebben het nu gelukkig allemaal gehad.

De laatste bezichtigingen waren gister, we hadden 4 dagen dus elke ochtend alles weghalen en opruimen, nu lekker even uitrusten!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:48

Ik was ook benieuwd waar de verkopers van mijn huis naar toe gingen, immers ZO"N GAAF HUIS.......... Maar die gingen weg omdat er te weinig schuur/bedrijfsruimte was voor zijn aannemersbedrijf. Qua huis gaan ze dik inleveren.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:18

paars schreef:
snuffie123 schreef:
Prijs van onze 1e keus is €480.000. Wij kunnen zelf maximaal €450.000 lenen, maar hebben €150.000 eigen geld. Daarvan willen we €70.000 gebruiken voor meerwerk en verbouw van het huis. Wat neerkomt op een hypotheek van €400.000.
Gefeliciteerd hoor, verstandig gedaan, petje af. Je zou kunnen overwegen iets meer mee te nemen in het bouwdepot en wat je daarvan over hebt af te lossen op de hypotheek. Nu leg je 80k van jullie spaargeld in. Als je wel 450 of 440 financiert in de hypotheek (deels bouwdepot) heb je ook mog een buffertje op de spaarrekening voor als alles straks klaar is?


Dankje! Dit gaf ze adviseur (?) van de bank ook aan toen wij lieten berekenen wat we kunnen kopen. Echter wil ik dit niet. Ten eerste omdat ik het maandelijkse bedrag wat we straks aan hypotheek gaan betalen al aan de hoge kant vind. Daarnaast is de verleiding om dan meer uit te geven een stuk groter als het je zo "makkelijk" wordt gemaakt. Laat me maar creatief nadenken en keuzes maken. Evt dingen nu niet doen en dan sparen voor later.

Over het potje is wel nagedacht. Wij houden 5000 euro over aan spaargeld en hebben zoiets ongeveer ook in crypto zitten. Daarnaast duurt het bouwen wel even en kunnen we in de tussentijd doorsparen. Naar verwachting hebben we dan weer 40.000 euro extra gespaard bij de oplevering van het huis. Daarvan willen we 30.000 besteden aan de inboedel (maar ik vind het erg lastig in te schatten hoeveel we daar nou echt aan kwijt zijn).

@zonnebloem: jammer dat jullie het niet zijn geworden! Heb je al bezichtigingen gepland staan voor andere woningen?

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:18

Persoonlijk vind ik 5000 euro spaargeld veel te weinig. Ik zou daar heel zenuwachtig van worden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:22

Suzanne F. schreef:
Persoonlijk vind ik 5000 euro spaargeld veel te weinig. Ik zou daar heel zenuwachtig van worden.


Ik ook!!

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:23

Mag ik vragen waarom? Wij wonen nog thuis, dus nu geen zorgen over kapot gaan van wasmachine. Geen kinderen oid. Tegen de tijd dat we echt in het huis kunnen, hebben we 15k en is alles gloednieuw. Dat zal dus voorlopig niet kapot gaan. Zie ik dan wat over het hoofd?

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:26

snuffie123 schreef:
Mag ik vragen waarom? Wij wonen nog thuis, dus nu geen zorgen over kapot gaan van wasmachine. Geen kinderen oid. Tegen de tijd dat we echt in het huis kunnen, hebben we 15k en is alles gloednieuw. Dat zal dus voorlopig niet kapot gaan. Zie ik dan wat over het hoofd?


Hm ja oké, maar wat als je auto stukgaat bijvoorbeeld?
Als je een eigen huis hebt is 5000 euro in ieder geval echt te weinig. Alleen je huis laten schilderen kost je dit al. Laat staan als er dingen stukgaan of dingen tegenzitten.

15.000 euro klinkt al een stuk beter. Dat is wel wat je minimaal op je spaarrekening wilt hebben als je een eigen huis hebt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:30

Suzanne F. schreef:
snuffie123 schreef:
Mag ik vragen waarom? Wij wonen nog thuis, dus nu geen zorgen over kapot gaan van wasmachine. Geen kinderen oid. Tegen de tijd dat we echt in het huis kunnen, hebben we 15k en is alles gloednieuw. Dat zal dus voorlopig niet kapot gaan. Zie ik dan wat over het hoofd?


Hm ja oké, maar wat als je auto stukgaat bijvoorbeeld?
Als je een eigen huis hebt is 5000 euro in ieder geval echt te weinig. Alleen je huis laten schilderen kost je dit al. Laat staan als er dingen stukgaan of dingen tegenzitten.

15.000 euro klinkt al een stuk beter. Dat is wel wat je minimaal op je spaarrekening wilt hebben als je een eigen huis hebt.


Onze beide auto's zitten nog in de garantieperiode en beide allrisk verzekerd. Dat gaat de komende 3 jaar nog geen bakken met geld kosten.

Wel grappig dit te lezen. Mijn ouders hebben nooit zo'n groot potje gehad. Denk zelfs dat mijn moeder uberhaupt geen 1000 op haar spaarrekening heeft. Ik heb dat dus ook nooit zo meegekregen denk ik. Dan voelt 5000 als heel veel. Maar fijn die inzichten. Alles is nieuw.

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:32

Misschien ben ik wel te overdreven hoor, dat kan heel goed. Maar ik heb liever zekerheid dat wat er ook gebeurt, ik nooit in de problemen kan komen. Maar misschien overdrijf ik wel iets. Ik voel me er een stuk rustiger bij in ieder geval.

Edit: hier kan je het uitrekenen:
https://www.nibud.nl/consumenten/een-financiele-buffer/

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:34

Suzanne F. schreef:
Misschien ben ik wel te overdreven hoor, dat kan heel goed. Maar ik heb liever zekerheid dat wat er ook gebeurt, ik nooit in de problemen kan komen. Maar misschien overdrijf ik wel iets. Ik voel me er een stuk rustiger bij in ieder geval.


Wij hebben binnenkort een gesprek bij de financieel adviseur. Dan nemen we dit in ieder geval ook mee. Ik neem aan dat hij daar ook wel wat zinnigs over kan zeggen.

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:34

snuffie123 schreef:
@zonnebloem: jammer dat jullie het niet zijn geworden! Heb je al bezichtigingen gepland staan voor andere woningen?

Helaas niet.
We hadden er bij nog 1 gekeken, was mijn man weg van maar ik kreeg een naar gevoel van dat huis.
Nu staat er verder niks te koop wat ons aanspreekt en binnen budget past.
Dus maar afwachten tot er weer wat komt.

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:35

Mijn huis schilderen kost alleen verf kwasten en schuurpapier. :+
Tuurlijk voel je je rustiger als je een miljoen op de bank hebt maar wij hebben ook nooit zoveel gehad hoor als starter.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:37

Zonnebloem92 schreef:
snuffie123 schreef:
@zonnebloem: jammer dat jullie het niet zijn geworden! Heb je al bezichtigingen gepland staan voor andere woningen?

Helaas niet.
We hadden er bij nog 1 gekeken, was mijn man weg van maar ik kreeg een naar gevoel van dat huis.
Nu staat er verder niks te koop wat ons aanspreekt en binnen budget past.
Dus maar afwachten tot er weer wat komt.

Dat vond ik soms lastig, als ik het huis wel leuk vond en mijn man niet of andersom.
Gelukkig is het wel gelukt, maar mijn man wilde eigenlijk een kant en klaar huis maar dat is het niet geworden. :=

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:51

MirandaMalik schreef:
Dat vond ik soms lastig, als ik het huis wel leuk vond en mijn man niet of andersom.
Gelukkig is het wel gelukt, maar mijn man wilde eigenlijk een kant en klaar huis maar dat is het niet geworden. :=

Ja is ook lastig, je moet er allebei een goed gevoel bij hebben.
Aan de ene kant denk ik ach het is een mooi huis en goed geprijsd, maar als het gevoel niet goed zit krijg ik straks spijt.
Het zit ook erg ver van mijn huidige woonplaats, ik ken er niemand en mijn man moet vaak 'snachts werken dus dan is het wel fijn als ik gewoon goed kan slapen.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:55

Zonnebloem92 schreef:
snuffie123 schreef:
@zonnebloem: jammer dat jullie het niet zijn geworden! Heb je al bezichtigingen gepland staan voor andere woningen?

Helaas niet.
We hadden er bij nog 1 gekeken, was mijn man weg van maar ik kreeg een naar gevoel van dat huis.
Nu staat er verder niks te koop wat ons aanspreekt en binnen budget past.
Dus maar afwachten tot er weer wat komt.


Jammer! Hopelijk komt er snel weer iets op de markt. Ik hoorde dat het aantal bezichtigingen per woning wel iets daalt, wellicht geeft dat jullie wat meer kans.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:09

MirandaMalik schreef:
Mijn huis schilderen kost alleen verf kwasten en schuurpapier. :+
Tuurlijk voel je je rustiger als je een miljoen op de bank hebt maar wij hebben ook nooit zoveel gehad hoor als starter.


Bij ons klopt dat ook wel. Ik kan aardig wat zelf doen. Schilderen hebben mijn ouders nooit gedaan, dat deden we altijd zelf en ik hielp mee. Verder kan mijn vader altijd bijspringen. Die kan alles rondom huis zelf.

Volgens het nibud zouden wij ruim 25k moeten hebben. Maar die is erg zwart wit. Hij zegt dat wij voor inboedel 7,5 k nodig hebben en voor de woning ruim 10k (bijv voor schilderwerk). Terwijl alles - inboedel en huis - gloednieuw zijn. Daar heb je dus de eerste jaren amper onderhoud aan. Voor de auto's zou 7,5k nodig zijn, maar daar zit ook vervanging bij. Dat is nog lang niet aan de orde, zeker aangezien ze beide nog in de garantietermijn zitten.

Het is namelijk ook niet zo dat dit potje niet groeit. We kunnen maandelijks - ook als we daar eenmaal wonen - nog best wat sparen. Ik denk zeker wel 1000 per maand. Na een jaar zouden we dus voldoen aan potje wat NIBUD adviseert en ik acht de kans klein dat er in dat jaar iets gebeurd waar we opeens zoveel geld aan uit moeten geven.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:31

Komt even onder de meelees steen vandaan :D Voor diegene die nog wat zoekt in de provincie Groningen met ruimte voor paarden (tis meer dan 1 Ha) er staat een leuk huis (moet nog wel wat aan gedaan worden, maar er is ook al veel gedaan) te koop hier in het dorp. Staat bij een makelaar maar is nog niet op funda. Buitenbak en alles ligt er. Mocht je de naam van de makelaar willen gooi maar een PB.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:54


linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:14

Euhm ... ik weet niet of ik moet lachen of moet schamen :o ik koop een huis en stop er 60K in voor de verbouwing, ik heb dan echt iedere laatste euro er in gestoken. Spaarpot 0 euro... ik was al lang blij om in deze tijd een huis te kunnen kopen en verbouwen in deze tijd en na een scheiding, spaargeld heb ik daarna echt niet meer hoor :=

(Edit; oke en mijn paard heeft recent een tweede operatie ondergaan, dat helpt ook niet voor de spaarpot :n )

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:22

Met 15.000 ben je al een hoop kwijt aan een hypotheekadviseur, taxatie en notaris kosten. Je kostenkoper moet je zelf betalen. Nou dan ga je je huis inrichten en hebben we het niet eens over een vloertje hier en daar. Dan is 15.000 euro niks!! Als starter moet je alles nog aanschaffen.

Ik vind zelf buiten schilderwerk en binnen houtwerk afbreuk van je huis als je dat zelf gaat doen. Maar goed ik heb een huis met houten goten etc en misschien is dat niet doorsnee. Je gaat niet op een ladder staan tig meter hoog. Is echt wel een expertise.

Ik ben nu met verkopen en kopen en niks hebben al meer dan 10.000 euro kwijt. En ben ik nog niet eens verhuisd.

Makelaar: 5500 euro
Fotograaf pakket: 700 euro
Energielabel: 275 euro
Taxatie huidige woning: 700 euro
Taxatie nieuwe woning: 700 euro
Hypotheekadviseur: 3500 euro (kan denk ik voor minder)
Bankgarantie kost ook een X bedrag.
Verhuismateriaal: 2 euro per doos


Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 02:02

linda2008 schreef:
Euhm ... ik weet niet of ik moet lachen of moet schamen :o ik koop een huis en stop er 60K in voor de verbouwing, ik heb dan echt iedere laatste euro er in gestoken. Spaarpot 0 euro... ik was al lang blij om in deze tijd een huis te kunnen kopen en verbouwen in deze tijd en na een scheiding, spaargeld heb ik daarna echt niet meer hoor :=

(Edit; oke en mijn paard heeft recent een tweede operatie ondergaan, dat helpt ook niet voor de spaarpot :n )


Ach wij hebben ook zo goed als alles in de aankoop van ons huis gestoken afgelopen jaar. Snap niet waarom dat zo’n ramp moet zijn :') .
Huis was wel reeds gerenoveerd en dus goed bewoonbaar. Alle aanpassingen die wij nog willen doen, doen we gewoon stuk voor stuk wanneer daar genoeg voor gespaard is.
Als er plots om wat voor reden dan ook een grote som geld nodig is die we niet zouden kunnen bekostigen, gaat het paardenvrachtwagentje in de verkoop, of de motor, of één van de auto’s,…

Dus mwah neen geen spijt van en ik schaam me er ook niet voor :D . We wonen leuk, kunnen alles betalen elke maand en zetten nu gewoon maandelijks weer wat opzij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers