[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:29

Ik heb een eiland (zonder tafel) en een volledige kastenwand. Ik heb ongeveer net zoveel werk ruimte als jij en mis heel erg meer werkruimte, zeker als je ook oogst wil verwerken.

Wij hebben een ontbijtbar gemaakt van hout, die is heel fijn om aan te zitten maar eigenlijk net te hoog om aan te kunnen snijden. Die had ik liever op dezelfde hoogte gehad als het blad van het eiland (maar dan kunnen er weer geen barkrukken onder).

Voor de trap, is het een idee om de onderzijde van de trap kasten te maken (zonder grepen)? Dan heb je wel bergruimte maar minder rommelig. De bovenkant van de trap met boekenkasten nodigt minder uit om even snel rommel neer te zetten denk ik.

Oja en over oogst verwerken, een kraan met een flinke emmer eronder of afvoer naar de tuin (bijv buiten of in de bijkeuken) is fijn om de groente uit de moestuin eerst even af te spoelen. Anders komt dat allemaal in de zwanenhals terecht van je afvoer.

Maar het is een gave ruimte geworden zeg, veel hoger als ik verwacht had, heerlijk. Ik hou enorm van hoogte in huizen.


Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 18:38

Bedankt voor alle tips! In de oranjerie/serre krijgen we een wasbak om gewassen voor te spoelen. Ik denk dat het voldoende is op die manier. Wat denk jij?

Qua werkruimte denk ik dat het in combinatie met de eettafel wel zal werken. Die is 2,5 bij 1 meter in deze planning.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:42

Als de afvoer niet op het riool is wel, wij hebben veel groente van de Herenboeren rechtstreeks van het land en daar komt best veel zand vanaf. Zeker met de plakklei die jij hebt lijkt het me handig om het niet op het riool te doen. Als het gewoon een losse wasbak is lijkt me dat zeker voldoende (als die ook makkelijk te legen is en op een handige hoogte hangt)

Hoeveel ruimte heb je in je pantry? Ik heb echt chronisch bergruimte tekort voor alle groente, en zelfs met een driekwart vriezer plus die van de koelkast red ik het eigenlijk niet.

Ik heb nu een stelling in de tweede badkamer gezet voor groente in zand bakken :+

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:48

Malenka schreef:
Ik ben nu in de gaten aan het houden of ik een mooie smeed of gietijzeren poot kan vinden voor het einde van de tafel. Victoriaans/art Nouveau tot industrieel is allemaal goed. Ik kijk zelfs naar van die oude raam roosters. Dus mocht iemand nog iets hebben staan in een schuur... O:)

Onderstel van zo'n trapnaaimachine een optie? Staan regelmatig wel op mp, al dan niet enkel dat stuk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-22 18:59

We hebben geen riool. Het water uit die wasbak komt in een grote plantenbak terecht. Maar ik zal zorgen dat ik bij de aansluiting kan zodat ik daar een filter tussen kan zetten die ik kan legen. Zodat de boel niet verstopt.

Qua bergruimte in ieder geval een stelling van 2,9 meter hoog, 2,5 meter breed en 0,6 diep. En dan nog planken boven vrieskist, wasmachine en droger. En later natuurlijk ook in de schuur.


Tamary,
Zeker een optie. Meestal zijn ze alleen wel te klein/fijn denk ik. Ik heb zelf wel een hele mooie grote maar die blijft in elkaar zitten. <3

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 16:51

Nieuw ontwerp voor de keuken! (En met liniaal dit keer). Het wordt steeds beter denk ik. :D

Afbeelding

Afbeelding

Het ging rollen doordat ik dit plaatje tegen kwam (toevallig ook in geweldig groen) en me opeens bedacht dat de bijkeuken ook bij de keuken getrokken kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

De techniek en wasmachine en dergelijke krijgen in dit ontwerp een eigen inbouwkast in de bijkeuken zodat het er altijd netjes uitziet.

En nog een hele fijne update! Afgelopen weekend hebben we INB (mudcontrol) platen in de paddock gelegd. Dus de paarden kunnen weer fatsoenlijk gebruik maken van de paddock. Er komt nog een video over het traject en mijn ervaring met de platen. Hopelijk kunnen we de rest van de track binnenkort ook doen. Gelukkig liggen daar wel al roosters onder de blubber (die daardoor niet zo diep is).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel heel jammer dat ik zelf weinig kon doen omdat ik een week eerder mijn enkel verzwikt had. :(

Spoiler:
Afbeelding


Inmiddels kan ik de paarden wel weer zelf voeren als ik de tijd heb. Maar de mest van anderhalve week opruimen gaat nog wel even duren vrees ik... Maar elke keer een beetje doen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:35

Gaaf ontwerp hoor, ben benieuwd hoe het wordt!

En jullie zijn weer bijna failliet die platen zijn duuuuuuuurrrrr maar wel noodzakelijk op die ranzige klei grond.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:06

Heel tof ontwerp van de keuken! En oogt heel praktisch.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:49

Mooi zo die keuken. En heel fijn dat je eindelijk die platen hebt, ga je veel plezier van hebben!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:10

Toch iets om over na te denken: hoewel ik zo'n keuken die het hoekje omgaat heel mooi vind, is een af te sluiten bijkeuken echt wel goud waard. Zo heb ik tenminste ervaren in de jaren dat ik geen bijkeuken had en we direct vanuit de tuin in de woonkamer stonden. Denk aan het geluid van je wasmachine en apparatuur en aan vieze schoenen bij de achterdeur. Bovendien laat je elke keer met het openen van de deur een hoop kou binnen in je leefruimte.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 10:44

Bedankt voor de tip Kaka. Bij ons zit er alleen geen buitendeur in de 'bijkeuken'. De wasmachine komt in zijn eigen inbouwkast. Ik verwacht dat het niet meer geluid geeft dan met alleen een deur er tussen.

Ik heb wel besloten dat ik de koelkast wel echt in de keuken zelf wil. Want telkens omlopen voor de koelkast is natuurlijk niet handig.

Afbeelding

Prairy, meer verwerking ruimte zo he? Ik heb echt nagedacht over hoe ik dat zou kunnen realiseren. En ja, die platen zijn nu al heel fijn.

Bedankt voor de positieve reacties. En ja... Ik ben weer even 'arm'. Sparen voor de volgende klussen.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:00

Wat fijn dat je de roosters in de paddock hebt. Hopelijk wat drogere voeten voor de paardjes.

Over die koelkast; Wij hebben een heuse walk-in koelkamer van 2x2m. Deze zit bij ons in de hal en dus niet in de keuken. Er stond een losse koelkast in de keuken maar die zat niet bij de koop in en wat wij verkochten was inbouw.. Zaten dus in het begin zonder koel en vriezer in de keuken, inmiddels wonen wij hier 3.5j en nog steeds niets in de keuken. Mis het ook echt niet en dat lopen naar de koelkast valt echt meer dan mee. Just saying :)


Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:01

Verkeerd gekeken, ik dacht dat er bovenaan je tekening een buitendeur zat.

Wit beyond measure is man's greatest treasure


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:15

Hier een kleine koelkast in de keuken en grote koelvries en extra vriezer in de garage (vanuit keuken, bijkeuken, zo in de garage, het is maar een paar meter) en ik werd er de eerste maand echt geïrriteerd van, gezoek tussen 2 koelkasten, nu inmiddels duidelijke verdeling wat waar ligt er werkt het prima. Is gewoon gewenning.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 16:02

Wij hebben de koelkast in de bijkeuken, met een schuifdeur er tussen naar de keuken. Vond zo'n hoge kast niet mooi in het ontwerp. Werkt prima, hij staat zeg maar haaks op de muur en de rest van de bijkeuken kasten dus echt om lopen hoeven we niet, meer een stapje op zij. De deur draait ook richting de keuken.

Heel gaaf idee die groene keuken!

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 17:53

Ja veel meer ruimte zo, dat ga je echt fijn vinden. Goed ook dat dat stuk met je mixer zo diep is, dat is ook wel heel fijn soms!

Ik heb mijn koelvries combi in de keuken en nog een losse vriezer boven. Het is soms even zoeken wat waar ligt maar inderdaad, je went er vrij snel aan.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:29

Malenka schreef:
Ilsie, strakke klei, wegendoek, paddockroosters en afvullen met lava werkt super! Maar dan moet dus wel alles moddwrvrij zijn want anders lopen ze de klei bende de roosters op en dan raak je alle lava 'kwijt'.

Lava direct op klei werkt hier niet goed en wegendoek er tussen maakt het alleen maar erger. Je hebt echt een laag nodig die de druk verdeeld. En dat doen roosters heel goed. Als het minder belast wordt bijvoorbeeld met lichtere pony's of meer oppervlak dan gaat het misschien zonder. Maar ik raad het niet aan.


Nogmaals bedankt voor dit antwoord! Ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen met de INB, die staan nu toch wel bovenaan mijn lijstje. Alhoewel mijn vriend absoluut niet wil afvullen met zand.
Hij noemde puin/ steen als ondergrond maar dat gaat mijn merrie met haar hoeven niet waarderen. We zullen zien!

Je gaat wel vooruit zo, mooie plannen voor de keuken ook!

Je kunt trouwens je enkel evt tapen voor wat extra steun, ik kan je evt instructie geven ;)

Live your dreams

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-22 18:54

Goed om jullie ervaringen te lezen. Ik vind zo'n hoge kast ook niet zo mooi. Dus misschien een klein model onder het aanrecht en een grotere in de 'bijkeuken'. :D Ook maar eens zien wat het qua energie doet... Wellicht dat ik toch een geïsoleerde kast wil bouwen met grondbuis om te koelen. Dat is een buis van 30 meter lang die door de grond loopt. Hierdoor komt er koele lucht in de kast en kan hij als koelkast dienen zonder elektriciteit te gebruiken.

Ik ben me nu vooral even op buiten aan het richten. Het planten en zaaien zit echt in de lucht. Zaaien uiteraard nog niet heel veel. Maar ik heb toch een begin gemaakt met tuinbonen en kerstomaat.

Ik heb voor het zaaien tweedehands zaaitrays en p9 potjes besteld. Want ik heb meer dan 100 soorten te zaaien dit jaar. :')

Afbeelding

Bovendien kreeg ik een doos vol geweldig plantgoed binnen dat wel zo snel mogelijk de grond in moet. Daar heb ik maar even een video van gemaakt.



De Crosne en een van de soorten knoflook zitten in de grond. De rest heb ik nog te gaan. Heel erg leuk maar die stomme enkelblessure zit me nu wel erg in de weg.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:50

En hoe gaat het met de bouw? :D

Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-22 21:05

Niet zo goed helaas. Mijn man heeft een pees in zijn hand doorgesneden. Dus al het huishouden en klusjes op het terrein komen nu bij mij terecht en werken aan het huis lukt echt niet.

Maar ik zit niet stil. Dus ik zal mijn best doen deze week een update te plaatsen.

Bedankt voor de herinnering.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:19

Oef! Dat is een tegenvaller. Veel sterkte en beterschap voor jullie beide.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:40

Oef dat klinkt niet best. Hopelijk geen blijvend probleem, maar pezen zijn lastig :(

Sterkte in ieder geval, het zit jullie niet mee...

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:21

Oh jee is dat ongeluk tijdens de bouw gebeurd? Wat naar, vlot het herstel wat of heeft je man nog veel pijn?

suusantana
Berichten: 298
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Maasbree

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:25

Zie dit topic nu pas. Mooi project! Ben benieuwd hoe ver jullie ermee zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Boheme, Karma_k, laurabe, Mizsz_Kitty en 118 bezoekers