Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pluisje88

Berichten: 7958
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 09:11

Hi bokkers,

Nu ik na jaren uitzend banen eindelijk een jaarcontract heb gekregen mag ik ook meedoen aan Fietsplan. Ik heb een electrische fiets en heb deze ook nodig omdat ik op een normale fiets niet meer goed kan fietsen door een blijvende blessure.

Mijn werkplek is 12 km van mijn huis, in een ander dorp. Woon in de Achterhoek dus fietsen over wegen en stukken fietspad. Mijn paarden staan nog 5 km verder (in dezelfde richting) zeker met de huidige brandstofprijzen wordt pendelen steeds minder aantrekkelijk. Hoewel ik een best goedkope auto heb loopt het toch wel in de papieren. Daarbij mis ik het ook gewoon wel eens om te fietsen en te bewegen. Ik werk op kantoor dus zit de hele dag. Nu is m'n oog gevallen op een speedpedelec/speedbike. Ik heb er geen ervaring mee en ken ook niemand die er 1 heeft. Aangezien ze heel behoorlijk duur zijn (en ik dat geld niet zomaar heb liggen) wil ik me eens verdiepen in het hoe of wat. Zijn er bokkers die ervaring hebben met een speedbike? Zo ja is het wat en waar moet ik rekening mee houden?


Sheran

Berichten: 17216
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:14

Wat is de reden dat je voor een speedelec wil gaan in plaats van je gewone elektrische fiets?

Ik ken wel iemand die er een heeft, maar die heeft hem voor lange afstanden. De helm vindt ze toch niet handig als ze weer ergens netjes moet verschijnen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

MuSLi

Berichten: 5186
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:26

pluisje88 schreef:
Hi bokkers,

Nu ik na jaren uitzend banen eindelijk een jaarcontract heb gekregen mag ik ook meedoen aan Fietsplan. Ik heb een electrische fiets en heb deze ook nodig omdat ik op een normale fiets niet meer goed kan fietsen door een blijvende blessure.

Mijn werkplek is 12 km van mijn huis, in een ander dorp. Woon in de Achterhoek dus fietsen over wegen en stukken fietspad. Mijn paarden staan nog 5 km verder (in dezelfde richting) zeker met de huidige brandstofprijzen wordt pendelen steeds minder aantrekkelijk. Hoewel ik een best goedkope auto heb loopt het toch wel in de papieren. Daarbij mis ik het ook gewoon wel eens om te fietsen en te bewegen. Ik werk op kantoor dus zit de hele dag. Nu is m'n oog gevallen op een speedpedelec/speedbike. Ik heb er geen ervaring mee en ken ook niemand die er 1 heeft. Aangezien ze heel behoorlijk duur zijn (en ik dat geld niet zomaar heb liggen) wil ik me eens verdiepen in het hoe of wat. Zijn er bokkers die ervaring hebben met een speedbike? Zo ja is het wat en waar moet ik rekening mee houden?

Goed om te weten misschien is dat voor een speed pedelec de regels van een bromfiets gelden. Dat betekent dat je op een aangewezen fietspad niet mag fietsen met zo'n fiets (op een brom/fietspad wel). Je zult dan gebruik moeten maken van de weg. Daarnaast moet de fiets verzekerd worden en voorzien zijn van een kentekenplaat(je) en uiteraard moet je een goedgekeurde helm dragen.

Dat niet op het fietspad mogen heeft mij er uiteindelijk van weerhouden. Dan zou ik op een donkere weg ('s ochtends vroeg) met mijn speed pedelec over de weg moeten fietsen. Dat werd mij te gevaarlijk.

Hun verwachting is niet jouw verplichting..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:30

Ik ken ze alleen als automobilist en stel mij ernstige vragen erbij en of onze huidige wegen wel voldoende aangepast zijn aan zoiets.
Ik zou het zelf niet willen want ik verongeluk me er mee.

Een dichte kennis heeft er 1 en fiets er elke dag een flinke afstand mee, hij is enkele rit 1:15 onderweg. Wel voornamelijk op het jaagpad langs het water.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

pluisje88

Berichten: 7958
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 09:39

Sheran schreef:
Wat is de reden dat je voor een speedelec wil gaan in plaats van je gewone elektrische fiets?

Ik ken wel iemand die er een heeft, maar die heeft hem voor lange afstanden. De helm vindt ze toch niet handig als ze weer ergens netjes moet verschijnen.


Ik heb al een gewone electrische fiets. Maar met dit soort afstanden duurt het me te lang voor ik er ben en de ondersteuning stopt bij 24 km per uur. Helemaal zonder ondersteuning kan ik het niet doen.

Ik fiets praktisch de hele weg over b wegen (dus sowieso ook als fietser op de weg) en brom/fietspaden in het buitengebied dus ik dit geval zal dit het grote onderscheid niet maken tussen een gewone en een Speedbike qua regels. maar wel een goeie om rekening mee te houden inderdaad.

pillow
Berichten: 7715
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:49

Dan ben je voor 12 km een halfuur onderweg. Een speedpeddelec gaat sneller en doe je er 20 minuten over. Voor die 10 minuten zou ik alle nadelen en kosten niet eens overwegen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Sheran

Berichten: 17216
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:50

pillow schreef:
Dan ben je voor 12 km een halfuur onderweg. Een speedpeddelec gaat sneller en doe je er 20 minuten over. Voor die 10 minuten zou ik alle nadelen en kosten niet eens overwegen.


Ja dit inderdaad, voor 12km weet ik niet of het de moeite is... Die kennis van mij doet er afstanden van 40 - 100 km mee.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:51

Zelf geen ervaring, maar een vriendin van me heeft er eentje. Zij fietst er regelmatig mee naar haar werken van Groningen naar Emmen. Dat is 58km enkele reis, dus best een flinke afstand. Zij is er erg enthousiast over.

Firegirl
Berichten: 948
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:51

MuSLi schreef:
pluisje88 schreef:
Hi bokkers,

Nu ik na jaren uitzend banen eindelijk een jaarcontract heb gekregen mag ik ook meedoen aan Fietsplan. Ik heb een electrische fiets en heb deze ook nodig omdat ik op een normale fiets niet meer goed kan fietsen door een blijvende blessure.

Mijn werkplek is 12 km van mijn huis, in een ander dorp. Woon in de Achterhoek dus fietsen over wegen en stukken fietspad. Mijn paarden staan nog 5 km verder (in dezelfde richting) zeker met de huidige brandstofprijzen wordt pendelen steeds minder aantrekkelijk. Hoewel ik een best goedkope auto heb loopt het toch wel in de papieren. Daarbij mis ik het ook gewoon wel eens om te fietsen en te bewegen. Ik werk op kantoor dus zit de hele dag. Nu is m'n oog gevallen op een speedpedelec/speedbike. Ik heb er geen ervaring mee en ken ook niemand die er 1 heeft. Aangezien ze heel behoorlijk duur zijn (en ik dat geld niet zomaar heb liggen) wil ik me eens verdiepen in het hoe of wat. Zijn er bokkers die ervaring hebben met een speedbike? Zo ja is het wat en waar moet ik rekening mee houden?

Goed om te weten misschien is dat voor een speed pedelec de regels van een bromfiets gelden. Dat betekent dat je op een aangewezen fietspad niet mag fietsen met zo'n fiets (op een brom/fietspad wel). Je zult dan gebruik moeten maken van de weg. Daarnaast moet de fiets verzekerd worden en voorzien zijn van een kentekenplaat(je) en uiteraard moet je een goedgekeurde helm dragen.

Dat niet op het fietspad mogen heeft mij er uiteindelijk van weerhouden. Dan zou ik op een donkere weg ('s ochtends vroeg) met mijn speed pedelec over de weg moeten fietsen. Dat werd mij te gevaarlijk.


Ik heb er eentje gehad. Kijk inderdaad goed naar je route of je er mag rijden.
Ervaring met automobilisten is erg slecht. Ze hebben geen idee wat de regels zijn en halen regelmatig rare toeren uit omdat ze vinden dat je niet op de weg hoort. Is wel heel erg afhankelijk van het type weg trouwens.
Op zich vond ik het fijn rijden, maar was de route niet echt handig. Ik woon namelijk in een plaats met gescheiden wegen en het is vrijwel onmogelijk om veilig naar een andere wijk te komen.
In andere plaatsen reed hij wel fijn. Voordeel is goede verlichting en dat je de ondersteuning kunt kiezen. Veel meetrappen als je fit wil worden, maar ook veel ondersteuning bij veel wind tegen.
Lees je ook goed in over de diverse modellen en storingen, er is veel verschil.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22


Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:56

Ik zou wel deze optie inderdaad serieus overwegen. Hier in de familie hebben een paar die fiets. Die moeten ook allemaal rond de 32 km fietsen, ook door andere dorpjes. Het scheelt echt een hoop zeggen ze. Zeker als je daarna nog 5 km verder moet aan het einde van de dag, daar ben je dan zo. Met een elektrische fiets ben je echt een poos langer bezig.

En daarbij, mocht je een helm geen probleem vinden, dan zie ik verder ook niet echt problemen. Ja met de auto's moet je oppassen en zelf vooral inschatten omdat een auto je niet goed ziet altijd/niet inschat hoe hard je gaat. Maar daar kan je als fietser ook goed op letten.

Niet perfect is ook goed

pluisje88

Berichten: 7958
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 10:23

pillow schreef:
Dan ben je voor 12 km een halfuur onderweg. Een speedpeddelec gaat sneller en doe je er 20 minuten over. Voor die 10 minuten zou ik alle nadelen en kosten niet eens overwegen.


Die 12 km in een half uur red ik nu niet. Maar ik ben dan ook geen geoefende fietser. Misschien zou dat dan kunnen als ik vaker gefietst heb. Ivm blijvende blessure/medische oorzaak heb ik amper kracht in m’n benen. Opbouwen duurt weken en twee dagen niet fietsen en alles is weer weg..

Idd na het werk nog 5 km door, en dan na ik bij de paarden ben geweest,
Die 17 km dan ook nog terug naar huis. Toch 34 km per dag dan. Op mijn eigen fiets ga ik dat niet doen. Dat weet ik in ieder geval al zeker.

Helm vind ik op zich geen probleem nee. Bij het paardrijden maak ik daar immers ook geen probleem van..

Ibbel

Berichten: 48853
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:46

Is een scooter geen veel logischere keus? Je haalt de 24 km/u niet op een gewone e-bike, de vraag is of je dan echt wel zoveel ondersteuning van een speed-bike krijgt/kunt verwachten dat je daar wél een hoge(re) snelheid mee haalt.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:15

pluisje88 schreef:
Die 12 km in een half uur red ik nu niet. Maar ik ben dan ook geen geoefende fietser. Misschien zou dat dan kunnen als ik vaker gefietst heb. Ivm blijvende blessure/medische oorzaak heb ik amper kracht in m’n benen. Opbouwen duurt weken en twee dagen niet fietsen en alles is weer weg..


Heb je nu een ebike met een middenmotor of een voorwielmotor? Dat kan namelijk echt veel schelen! Ik ben nu pas van een fiets met voorwielmotor naar eentje met middenmotor gegaan, en merk nu duidelijk dat ik ongeacht de ondersteuning zelf meer echt moet fietsen. Als ik met mijn oude fiets op de hoogste ondersteuning fietste vloog ik als vanzelf vooruit, in alle omstandigheden (dus ook met flinke wind tegen bijv). Nu moet ik dus echt zelf goed bij blijven trappen. Voor mij geen punt want ik heb geen lichamelijke problemen, maar voor jou misschien een belangrijk verschil. Dat lees je ook als je gaat zoeken op het verschil tussen voorwiel- of middenmotor.

Zelf zou ik nooit voor een speedpedelec gaan, vooral omdat je daar lang niet overal mee op het fietspad mag. En daarbij vind ik zelf (maar ik ben een ras sch*terd :D ) 25 km/h hard zat.

.

Itamarka
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:09

Hoi TS,

Ik weet niet of het voor die afstand eigenlijk wel de moeite is om een speedbike aan te schaffen... Vergeet niet dat je niet altijd 45km/u kan rijden en dat je evengoed moet stoppen voor verkeerslichten, zebrapaden, en dat je ook moet vertragen in bochten of op drukke plaatsen.
Toen ik een afstand van 30km woon-werk had deed ik er met mijn speedbike een uur over en met mijn racefiets (25-28km/u) 1h en 10min over.
Nu werk ik op een afstand van 40km en doe ik er met de speedbike 1h en 15min over. (Met de racefiets rij ik intussen niet meer)
Een collega heeft voor een afstand van 17km een gewone elektrische fiets en doet 40min over haar traject.

Bovendien kost een goede speedbike ook een hoop geld. Ook de herstellingen zijn duur en zo'n zware fiets leg je niet even achterin de wagen om naar de fietsenmaker te gaan.
Mijn speedbike weegt zonder batterij 25kg. De gewone elektrische fiets van die collega weegt maar 15kg zonder batterij.
Verder moet je ook zorgen dat je echt goed gekleed bent, niet alleen naar veiligheid toe, maar ook omdat het stervens koud is aan die snelheid.

Ik ben overigens zeer tevreden van mijn speedbike (Stromer ST3) maar voor een korter traject zou ik toch voor een gewone elektrische fiets kiezen.

pluisje88

Berichten: 7958
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 12:23

Zoals gezegd ik woon in the middle of nowhere en fiets over buitenwegen. Het eerste beste verkeerslicht is 20 km verderop ;) het is de hele weg over saaie lange buitenaf wegen waar auto's veel te hard op dezelfde wet rijden dan jij. Fietsen vind ik niks daar. Op de electrische fiets ga ik niet, Dat duurt me te lang en dan pak ik de auto zoals ik merk. Scooter is geen optie. Ook duur in aanschaf en geen meerwaarde. Ik heb al een auto en ook een scooter rijdt op benzine dus dan lever ik comfort in zonder dat er iemand beter aan wordt. Ik krijg er nog steeds niet meer beweging door.Daarbij kan ik die niet kwijt thuis helaas..

pillow
Berichten: 7715
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ervaringen speedpedelec/Speedbike?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:17

Ik heb een E bike en 2 slechte knieën. Ik haal gemakkelijk 24 km per uur en heb ik niet eens de hoogste ondersteuning.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:22

pillow schreef:
Ik heb een E bike en 2 slechte knieën. Ik haal gemakkelijk 24 km per uur en heb ik niet eens de hoogste ondersteuning.

ik precies zo.
Ik had een collega met zo'n speedpedelec, hij is erg sportief en fietste iedere dag toch wel 100 km op dat ding. Hij heeft echter een paar keer een schuiver gemaakt en toen lag hij wel heel erg open. Hij kwam altijd op het werk aan in een fietspakje en kleedde zich dan om.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, miezelke, Radiostilte, Susan88, Toffeltje en 22 bezoekers