Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 08:30

Ik heb geen vast loon, zzp’er, dus de ene maand kan ik zomaar een paar duizend euro over houden, de volgende maand kan ik helemaal geen inkomen hebben en het uit mijn spaarpot moeten betalen :))
Het is erg interessant om eens een jaar lang al je uitgaven bij te houden. Vaak schrik je hoeveel je uitgeeft aan onnodige dingen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:10

Ik reken meestal alle noodzakelijke uitgaven die maandelijks terug komen als vaste lasten, dus ook eten, hondenvoer, paardenvoer, benzine..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:57

Dat inderdaad :j Wij werken ook via het 'Pay yourself first' principe.
Hier gaat ook direct het grootste deel van mijn inkomen naar de spaarrekening, en op de lopende rekening laat ik net genoeg staan voor de vaste lasten en een klein beetje extra.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:32

Hier precies hetzelfde :j
Ons doel is financieel onafhankelijk worden, en dat gaan we nu hopelijk rond mijn 40e halen.. Maar hadden we geweten dat dat zelfs voor mij mogelijk zou zijn, dan was ik veel eerder begonnen met sparen en was ik al lang klaar geweest.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:35

Wij doen beide :j
We leven zuinig, sparen veel (zo'n 70% van ons inkomen). We kunnen rondkomen van relatief weinig geld.. Maar met alleen spaargeld redden we het niet, dus dat spaargeld wordt vervolgens voor een groot deel belegd.

Het beleggen is voor ons vooral een manier om later een passief inkomen te hebben, niet zo zeer om nu snel rijk van te worden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-01-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:01

Als je benieuwd bent hoeveel je kan verdienen met beleggen dan zijn daar leuke online tooltjes voor. Deze bijvoorbeeld:
https://www.calculator.net/investment-calculator.html
Als je gewoon realistische bedragen invult, bijvoorbeeld:
Initiële inleg: €5000
Tijd: 30 jaar (stel je bent nu 20, en wil met je 50e met pensioen)
Rendement: 4% (dat is een heel realistisch gemiddeld rendement als je bijvoorbeeld wat ETF's hebt of bij een bank belegt)
Inleg: €500 per maand
..dan zie je dat je uiteindelijk je inleg bijna hebt verdubbeld, en op je 50e 3,5 ton hebt. Van je 50e tot aan je AOW leeftijd heb je dan een maandelijks inkomen van €1600 (of meer als je door gaat met beleggen).

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:40

Voor de boodschappen laat ik gewoon een vast bedrag op mijn rekening staan.. Gemiddeld geef ik €120 per maand uit aan de boodschappen, dus dat houd ik ook aan als vaste lasten voor de boodschappen. De ene keer is dat was minder.. dan laat ik wat over is op de rekening staan en heb ik de maand erna iets meer voor een grote boodschappen aankoop als er bijvoorbeeld een goede aanbieding is. En is het op, dan is het op, en eten we de laatste dagen gewoon de restjes en kliekjes en spul uit de voorraadkast en vriezer.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:03

Engeland is volgens mij sowieso wat duurder met boodschappen, toch?
Voor mij is dat een soort van sport geworden, zo goedkoop mogelijk luxe eten :))
Uiteten en afhalen reken ik niet bij de boodschappen, dat staat bij ons onder het kopje 'entertainment' haha.
Wel verzorgingsartikelen en toilet papier enz zit in het boodschappengeld.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:20

Wij zijn maar met ons tweetjes, dus dat scheelt al. En net zoals MarlindeRooz al zei, wij eten ook geen vlees/vis, eigenlijk sowieso nauwelijks dierlijke producten, en dat scheelt idd veel geld.
Wel heel veel verse groente en fruit, veel seizoensproducten.
Brood haal ik vaak via Too good to go (als ik geen tijd/zin heb om zelf te bakken)
En ook regelmatig een TGTG groente/fruit pakket van de Lidl.
Kruidenmixen en sausjes maak ik altijd zelf. En ik koop veel in bulk of in de aanbieding. Laatst nog Vivera vleesvervangers voor €1 per bakje. Ideaal.
We hebben een sodastream, dus dat scheelt veel geld aan frisdrank (cilinders kosten in Duitsland 6 euro, voor 60 liter bubbelwater)
En snacks en kant en klaar spul kopen we vooral van het huismerk.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:35

Ik haal meestal twee boxen tegelijk :)) Eentje bij de Lidl 7km verderop, en dan nog eens een paar km verder zit er nog een. Dan heb ik twee heel verschillende boxen, samen voor 6 euro, ter waarde van minimaal 24 euro, waar we meestal de hele week van kunnen eten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:12

Ik kan het iedereen aanraden om eens een jaar lang je kosten bij te houden :j En dan liefst in een excel/numbers sheet. Verdeel je uitgaven in een aantal verschillende categorieën. En dan kun je na dat jaar niet alleen je totale kosten snel uitrekenen, maar ook heel makkelijk je kosten voor bepaalde categorieën per week of per maand tonen, je kan heel snel zien waar je zoal zou kunnen besparen, en wat je échte vaste lasten zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:48

:')

Dat is wel slim ja!
Ik vind het alleen altijd zo lastig te bepalen wat het is.. Een afschrijving van de Action bijvoorbeeld, dat kan bij ons eten zijn, of cadeau’s, of interieur, of medisch, of boot, of bedrijf, of hond.. :Y)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:47

Ik zou me goed verdiepen in de voorwaarden en wat er gebeurt bij faillissement bij zo'n bank als bondora. Klinkt een beetje als die Ijslandse bank, Icesave, in 2008 := Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook.
Een buffer op je spaarrekening houden is altijd slim inderdaad. Sowieso, alleen beleggen met geld dat je over hebt en de komende jaren kan missen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:51

Bij mij is het wel vaak zo dat, als ik eens extra veel gespaard heb, er ineens onverwacht grote kosten komen, alsof het universum ziet dat ik geld over heb :')
Vorig jaar had ik €15000 gespaard.. en dan ineens begeeft mijn laptop het, en hebben we onverwacht hoge renovatie kosten.. en zo is het aan het eind van het jaar alsnog voor het grootste deel weg terwijl ik normaal nooit zo’n hoge uitgaven heb :))

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:25


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:27

Het topic is alweer wat ouder, vorig jaar heb ik uiteindelijk niet veel kunnen sparen, maar dit jaar was een beter jaar gelukkig! Nog steeds wat onverwachte hoge kosten gehad, maar toch een dikke 1000 euro opzij kunnen zetten elke maand.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:15

denice schreef:
Alleen wonen is zo duur tov samen met iemand de kosten kunnen delen!

Wij houden 4500 euro over, na alle vaste lasten. Die zijn net iets over de 2000. We houden onze vaste lasten bewust laag, om zo veel mogelijk financiële ruimte te hebben. We beleggen en lossen extra af aan de hypotheek.

Boodschappen krijg ik slecht onder controle, tussen de 600 en 800pm voor 4 personen. Wij eten vegetarisch maar wel heel veel fruit, noten, sojayoghurt enz.

Wij zijn heel bewust met geld bezig, ik smul van alles over dit onderwerp en houd ervan er gewoon open over te zijn zodat je van elkaar kunt leren.

Volg op instagram eens Porterenee, daar komen leuke tips en weetjes voorbij.

Het scheelt inderdaad flink als je samen de kosten kan delen!
Voor ons geldt ongeveer hetzelfde; ook waar mogelijk proberen we te bezuinigen en ik vind het allemaal erg interessant en leuk om ermee bezig te zijn.
De laatste jaren hebben we wat hogere kosten gehad dan normaal, oa door renovatiewerkzaamheden, andere auto, zieke dieren en investeringen voor mijn bedrijf.. we zitten de laatste tijd gemiddeld rond de 2500 euro aan uitgaven (wat uiteindelijk terug moet en kan naar pakweg 1500 per maand). En we houden dan gemiddeld zo'n 3000 euro per maand over om te sparen (maar dat wisselt echt enorm omdat ik zelf ZZP'er ben en de ene maand 5000 verdien en de andere maand 0 euro :Y) ).

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:24

Ik werk als foto/videograaf en dan 99% in de huwelijken. Dus ik zit echt vast aan het trouwseizoen (Mei-September) en de overige maanden moet ik vooral rondkomen van de buffer die ik in de zomer kan opbouwen. Maar ik vind het heerlijk om 's winters gewoon tijd voor mezelf en onze dieren en eigen projecten te hebben.

Hier ook inderdaad twee auto's ingeruild voor één goede die goedkoop te rijden is.. geen tv inderdaad, weinig andere abonnementen.. lage kosten voor de boodschappen omdat we veel zelf maken, geen dure vakanties (maar wel een boot die nu even veel kost haha), kleine woning, zonnepanelen..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:38

Ik betaal mezelf ook elke maand 'loon' uit inderdaad. En een deel daarvan gaat dan direct weer door naar de spaarrekening.

Als je financieel onafhankelijk wil worden dan is het niet handig om toch 'naar je stand' te gaan leven, en grote vakanties te gaan boeken 'gewoon omdat het kan'. Maar dat is natuurlijk een afweging die ieder voor zich maakt. De een vindt die vakantie zwaarder wegen dan een jaar eerder met pensioen kunnen, de ander spaart dat geld liever op.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:42

Wij rekenen eigenlijk totaal niet in vaste lasten, juist omdat die eigenlijk nooit constant zijn en we ook best veel vaste lasten hebben die we per jaar betalen, en omdat die boodschappen en dierenkosten enzo gewoon net zo belangrijk zijn.
Ik zorg altijd dat ik een paar honderd euro op mijn lopende rekening heb staan, en als ik eens niet uitkom aan het eind van de maand dan haal ik wat extra van de spaarrekening af.

We hebben hier wel beide een eigen rekening. Ik heb nu een hoop meer uitgaven dan mijn vriend, terwijl mijn loon ongeveer de helft is :+ Maar hij heeft een aantal jaren geleden de boot betaald, en ik heb toen gezegd dat ik voorlopig het havengeld en de meeste renovatiekosten zou betalen totdat ik ook rond de 50.000 eraan heb uitgegeven. Dan staan we weer kiet :Y) Eigen hobby's wil ik ook zelf betalen, en de dieren zijn van mij.. en hij betaalt dan wel ongeveer de helft van de huur en boodschappen mee. En mijn vriend betaalt de auto.

Omdat we een beetje volgens het FIRE principe proberen te leven, is ons streven om 70% van ons gezamenlijke inkomen te sparen. Dat lukt mijn vriend vrij makkelijk, maar mij nog niet.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 16:40

denice schreef:
Prairy schreef:
Hier ook alles op een grote hoop en geen eigen rekeningen. Alleen met verrassingen is dat soms irritant maar verder vind ik het erg fijn. Mijn man zijn inkomen is een stuk hoger als het mijne. We hebben geen zorgen (meer) over geld, en ruzie hebben we er nooit over, ook niet gehad. En sinds we een paar jaar echt serieus met onze financiën bezig gegaan zijn, is het zelfs een leuk onderwerp geworden waar we het best vaak over hebben.


Hier hetzelfde. Het lijkt me echt heel erg lastig als de een graag financieel vooruit kijkt en de ander juist een gat in z'n hand heeft.

Hier ook nooit zorgen over geld, we vinden het leuk om erover te praten en te kijken wat beter kan :j We hebben wel allebei onze sterke kant; ik kan goed bezuinigen, luxe eten kopen/bereiden met minimale kosten, andere koopjes vinden, tweedehands spullen kopen, en ook weer oude spullen verkopen. Ik ben ook degene die moet onderhandelen als er een auto verkocht wordt bijvoorbeeld :+ En mijn vriend is dan weer degene die goed is met cijfers, goed kan sparen en beleggen en alle financiën bijhoudt. Maar ik moet hem niet te vaak meenemen naar de supermarkt, want dan ligt de kar vol met snoep :')
Wij hebben dan wel allebei een eigen rekening, maar kijken eigenlijk nauwelijks naar wie wat betaalt. Gaan we uiteten, of naar de bouwmarkt, dan betaalt gewoon degene die het eerste de beurs vast heeft, en hetzelfde eigenlijk bij grote uitgaven :))

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cent, Facebook, hel1, Kmbrly, Plus_en_Min, Shiloh en 75 bezoekers