Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:03

nuscaniels schreef:
[***] schreef:
Ja, ze willen het wel komen controleren maar als er niks mis is zijn de kosten voor mij. Dat gaat al snel om €100 en dat kan ik niet echt missen :( en volgens de woningbouw is het niet waarschijnlijk dat er iets mis is want dan was het al fout gegaan met koken.
Ik heb trouwens een vogel, als er een gaslek was dan zou hij daar ziek van zijn geworden. Vogels hebben erg gevoelige luchtwegen.
Ik wil gewoon verhuizen, zit nu met een temperatuur binnen van 16.5 graden aan 6 m3 gas per dag.


Hoeft niet zo te zijn dat er dan wat mis gaat met koken. Hier lekte er per maand minimaal 8m2 gas. Daar heb ik nooit last van gehad.
Nou is dit dan ook wel een heel tochtig huis, maar toch. De leidingen lopen onder de woonkamervloer naar de keuken, ik kookte op gas, had een geiser continue aan en ben een roker. Genoeg vuur dus ook.


Dan zit ik nog steeds met die kosten die ik moet betalen als er niets mis is... ik hoop gewoon heel snel een andere woning te vinden


mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:04

Mando schreef:
13 graden.. dat is toch overleven ipv leven in je huis.

Homewizard hebben wij ook. Ideaal.


Hoe sluit je zo'n ding aan? Ik ben nogal a-technisch en mijn man vindt dat soort dingen onzin...

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:06

Bij ons boven is het 13 graden. Daar doen we nooit kachels aan.

Alleen vloerverwarming in de badkamer.

Ik vind dat echt zo koud. In lig in bed met joggingbroek en hoody bij die temp. :o

Ww hebben nu 20.5 overdag en 19 in de nacht. Dit vind ik met thuiswerken al koud. :j

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:10

mysa schreef:
Mando schreef:
13 graden.. dat is toch overleven ipv leven in je huis.

Homewizard hebben wij ook. Ideaal.


Hoe sluit je zo'n ding aan? Ik ben nogal a-technisch en mijn man vindt dat soort dingen onzin...


Heel simpel direct op de slimme meter, je kunt op de website van Homewizard een afbeelding zien en met je eigen meter vergelijken. Bij de nieuwere plug je ‘m er zo in.

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:11

Ah, merci. Denk dat ik dat dan misschien wel kan. ;)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-21 22:21

Kachel op 13 zou me echt te ver gaan. Dan kan je nog beter continu in de veranda gaan zitten of in een tent gaan wonen. Waarom heb je dan een huis :?

[o]


Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 11:32

verootjoo schreef:
Kachel op 13 zou me echt te ver gaan. Dan kan je nog beter continu in de veranda gaan zitten of in een tent gaan wonen. Waarom heb je dan een huis :?


Nou ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat het in deze dagen als je vanuit buiten komt, in huis met 13 graden best warm is. En dat een huis meer is dan alleen maar warmte :j

Vandaag wordt onze ketel vervangen, dus kunnen we ook weer gaan stoken. Afgelopen dagen regelmatig onder de 13 graden en dat is me echt te koud. Gelukkig hebben we een houtkachel die we een paar keer aan hebben gehad.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:34

Ja, als je ergens binnen kómt wel. Maar na 10 minuten ben je daar aan gewend en dan is 13 graden toch onbehaaglijk? Wat zegt visite als ze komen? Ik zou persoonlijk mijn jas aantrekken, maar omdat dat niet echt gezellig is, zou ik binnen no time met een rotexcuus weg zijn. Of uiteraard, bij mensen bij wie het kan, gewoon vragen of de verwarming aan/hoger kan. desnoods betaal ik die 5€ voor de avond.

♥ Rewrite the Stars ♥

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:38

Als ik zo in het topic lees, dan zetten de meeste voor bezoek de verwarming hoger. Dat doen wij iig wel, alleen laatst ging het bezoek in t shirt zitten en zei ‘laat die verwarming de volgende keer maar’ :')

Zelf vind ik 13 echt niet aangenaam meer, ik vind rond de 16 lekker om in te werken. Gooi op mn werk ook vaak de ramen open.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:45

Oh dat is mij echt te koud hoor. Bij 19° kan ik prima in t-shirt wat stofzuigen enzo, maar als ik achter de laptop zit, vind ik 19,5 wel fijner voelen met een trui aan (niks mis mee ook).

Maar nondeju, de hele maand netjes opgelet:
- achterdeur goed dichthouden (stond voorheen op een kier, nu lucht ik elke ochtend 15 a 20 min),
- cv op 19° ipv voorheen standaard 19,5 en regelmatig naar 20°)
- cv teruggezet naar 50°
- heel regelmatig de houtkachel aan
Verstook ik toch nog 178 kuub >;)


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:46

13 graden? En niet elke dag douchen???? Nou ik douche 2 keer per dag....zo zou ik niet kunnen leven hoor. Heb ook fibromyalgie, als ik het koud heb, heb ik gelijk veel pijn

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:56

Chubby schreef:
- cv teruggezet naar 50


Typfoutje?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:00



Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:02

Eind van de maand wordt onze 20 jaar oude Atag Blauwe Engel II vervangen door een nieuwe CV combiketel. Ben benieuwd of dat nog gaat schelen in het verbruik.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:28

Goedemorgen, ik heb een vraagje waar jullie misschien wel mee kunnen helpen;

Wij zijn sinds enkele maanden verhuisd en ons gasverbruik is naar mijn idee echt te hoog.
Het is een jaren 60 huis, dus het is qua isolatie in de gevel niet top, maar wel gewoon dubbel glas.
We verbruiken met 2 personen rond de 10m3 per dag en dat terwijl de cv zo'n beetje de hele dag op 17 staat. Alleen op de benedenverdieping staan de radiatoren open, boven alleen op de badkamer.
Oktober heb ik de ketel laten onderhouden en toen werd er een overdruk van het gas geconstateerd, Stedin is langs geweest om iets te vervangen.

Ik heb al contact gehad met de energieleverancier en die gaf aan dat dit wel normaal is ... maar het lijkt mij erg veel.
November zou ik dan 253 m3 gas verbruikt hebben.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:58

Lijkt me ook aan de hoge kant.. Is het een idee om de verwarming eens 24 uur uit te zetten, eventueel een dag met een elektrisch kacheltje verwarmen, om dan te kijken hoe veel het verbruik zakt? Zo kun je misschien de oorzaak vinden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:08

Net onze jaar afrekening gehad. Nieuwe termijnbedrag wordt 260 euro in de maand.
Flink bedrag maar ik wil toch niet zitten afzien in mijn huis.

Door de stijging vd prijzen zijn we 800 euro meer per jaar kwijt en dan hebben we hem nog voor de extreme stijging vast gezet.

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:27

Marietje35 schreef:
Goedemorgen, ik heb een vraagje waar jullie misschien wel mee kunnen helpen;

Wij zijn sinds enkele maanden verhuisd en ons gasverbruik is naar mijn idee echt te hoog.
Het is een jaren 60 huis, dus het is qua isolatie in de gevel niet top, maar wel gewoon dubbel glas.
We verbruiken met 2 personen rond de 10m3 per dag en dat terwijl de cv zo'n beetje de hele dag op 17 staat. Alleen op de benedenverdieping staan de radiatoren open, boven alleen op de badkamer.
Oktober heb ik de ketel laten onderhouden en toen werd er een overdruk van het gas geconstateerd, Stedin is langs geweest om iets te vervangen.

Ik heb al contact gehad met de energieleverancier en die gaf aan dat dit wel normaal is ... maar het lijkt mij erg veel.
November zou ik dan 253 m3 gas verbruikt hebben.


Hoe oud is de ketel?

Ik heb even gekeken naar ons verbruik van nov.
255m3, vrijstaand huis, bouwjaar '73.
186m2 .
Tot 13u staat de thermostaat op 16° maar de temp zakt hier nooit onder de 18.5°.
Onze ketel is van 2015.
Wij wonen met 5 personen.
Douchen niet elke dag maar wel zeker 5x per week.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:00

Marietje35 schreef:
Goedemorgen, ik heb een vraagje waar jullie misschien wel mee kunnen helpen;

Wij zijn sinds enkele maanden verhuisd en ons gasverbruik is naar mijn idee echt te hoog.
Het is een jaren 60 huis, dus het is qua isolatie in de gevel niet top, maar wel gewoon dubbel glas.
We verbruiken met 2 personen rond de 10m3 per dag en dat terwijl de cv zo'n beetje de hele dag op 17 staat. Alleen op de benedenverdieping staan de radiatoren open, boven alleen op de badkamer.
Oktober heb ik de ketel laten onderhouden en toen werd er een overdruk van het gas geconstateerd, Stedin is langs geweest om iets te vervangen.

Ik heb al contact gehad met de energieleverancier en die gaf aan dat dit wel normaal is ... maar het lijkt mij erg veel.
November zou ik dan 253 m3 gas verbruikt hebben.


Kan best normaal zijn hoor. Wij hebben in november 270m3 gas gebruikt. Ook een jaren 60 huis, goed nageïsoleerd, spouwmuur, dak- en vloerisolatie en HR++ glas.
Hoe groot is jouw huis?

[o]

BarbaraNova

Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 12:52

ik kom even binnen vallen als het mag...

Wij hebben sinds vorige maand een Brutus houtkachel, dit ivm de belachelijke gasprijzen. Maar ik merk heel erg dat ik steeds meer irritatie krijg op mijn luchtwegen er van...

Iemand hier ervaring, tips en tricks mee?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:00

verootjoo schreef:
Marietje35 schreef:

Ik heb al contact gehad met de energieleverancier en die gaf aan dat dit wel normaal is ... maar het lijkt mij erg veel.
November zou ik dan 253 m3 gas verbruikt hebben.


Kan best normaal zijn hoor. Wij hebben in november 270m3 gas gebruikt. Ook een jaren 60 huis, goed nageïsoleerd, spouwmuur, dak- en vloerisolatie en HR++ glas.
Hoe groot is jouw huis?


wij in november ook 301 m3

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:12

BarbaraNova schreef:
ik kom even binnen vallen als het mag...

Wij hebben sinds vorige maand een Brutus houtkachel, dit ivm de belachelijke gasprijzen. Maar ik merk heel erg dat ik steeds meer irritatie krijg op mijn luchtwegen er van...

Iemand hier ervaring, tips en tricks mee?


Is het een gesloten houtkachel? Als je stookt, zorg dan voor goede ventilatie door bijvoorbeeld de roosters open te zetten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:18

McGregor schreef:
BarbaraNova schreef:
ik kom even binnen vallen als het mag...

Wij hebben sinds vorige maand een Brutus houtkachel, dit ivm de belachelijke gasprijzen. Maar ik merk heel erg dat ik steeds meer irritatie krijg op mijn luchtwegen er van...

Iemand hier ervaring, tips en tricks mee?


Is het een gesloten houtkachel? Als je stookt, zorg dan voor goede ventilatie door bijvoorbeeld de roosters open te zetten.


En het goede hout stoken, en het vuur op de juiste manier aanmaken zodat je weinig rook en fijnstof krijgt. Er zijn hele goede uitleggen te vinden op internet hierover.

Maar feit blijft dat als je er gevoelig voor bent, op hout stoken niet goed is voor je longen. Daarom zijn er richtlijnen wanneer je kan en mag stoken op hout en hoe en wordt het binnen een paar jaar waarschijnlijk aan banden gelegd.

[o]

mysa

Berichten: 10454
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:23

Inderdaad het goede hout stoken, meestal ligt het daaraan. En kleppen open voor voldoende luchttoevoer, zodat hij flink warm wordt.

@Verootjoo, dat denk ik ook. Al hoop ik dat er wel iets mogelijk blijft. Filters of zo?
Ik zou er enorm van balen als ik ons afvalhout niet meer zelf mag branden. Dan gaat het waarschijnlijk naar een biomassacentrale en daar wordt het ook opgestookt..

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:41

Goed hout nemen en goed stoken en de stookwijzer checken, met wind is het makkelijker en trekt het beter.

Zorgen toch voor frisse lucht, dus ergens een raam open.

Wij stoken weinig met hout meer omdat ik ook hoofdpijn krijg van houtstook en de nacht na het stoken nooit lekker slaap. Ook vanwege milieu/omgeving vind ik houtstook een minder fijne oplossing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miezelke, redbutton, Vinny12511 en 88 bezoekers