Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 19:20

8 jaar geleden heb ik mij over mijn aversie heen gezet en een e-book gekocht, ik vond dit handig omdat ik vanwege mijn studie veel onderweg was en het zat was om elke dag te zeulen met boeken.
Ik geloof dat dit een pocketbook was.

Na mijn studie ben ik weer snel terug gegaan naar de gewone boeken.

Echter... Nadat ik mijn laatste vakantie in de knoei kwam met mijn koffer en de hoeveelheid boeken (hoezo kan mijn koffer met kleding en 9 paar boeken niet dicht >;) :') )
Dacht ik dat het toch weer handig was om voor de vakanties en de weekendjes weg een e-reader aan te schaffen.

De oude is echt geen optie meer, nadat er een update op gedraaid is staan alle instellingen rot en kan ik er niet meer mee om gaan.

Maar nu, welke e-reader?
Het zijn er zoveel :oo

Ik zat te kijken naar Kobo, want ik vind die koboservice van bol.com echt ideaal.
Maar ik heb het gevoel dat die schermpjes zo klein zijn?
6 inch scherm, mijn telefoon heeft nu een 6,6 inch scherm, dan zou een 3-reader weinig effect hebben en kan ik de boeken net zo goed op mijn telefoon zetten :')

Dus, groter dan 6,6 inch.
Fijn en makkelijk in gebruik, ik ben geen technerd, dus makkelijk is een keywoord!
Veel geheugen, ik lees veel.


Wat raden jullie aan?

Whizz
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:37

Ik heb een Pocketbook, helemaal top. Hiervoor een kobo en daarvoor een Sony geloof ik. Ik vind de kobo niet prettig. Er meerdere mogelijkheden, ook in grootte van het scherm. Opslag is voldoende en wat ik heel fijn vind is dat je de boeken naar je e-reader kunt mailen. Verder kun je het internet op en een spelletje doen, dat hoeft voor mij niet maar goed het zit er op.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:39


Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:40

Ben inmiddels aaan mijn derde e-reader toe. En zou eigenlijk het liefst een Kindle kopen (heb al twee kindles voor mijn zoon gekocht en vind ze fantastisch), maar ik kan dan geen boeken bij de online bieb meer lenen. Daarom nu mijn tweede Kobo, De Libra H2O. Stukken beter dan mijn vorige Kobo Aura, die steeds vast liep en gewoon vaak erg raar deed. Daarvoor een Sony TRS-1 gehad, op zich een goed ding, maar die sloeg zelf nogal eens aan het bladeren, en dat was heel storend.

Mijn Kobo bevalt goed, omdat hij mooi scherp beeld heeft kan ik veel tekst op het scherm hebben en in tegenstelling tot de vorige Kobo werkt bij deze het vergoten/verkleinen van fonts, interlinie en marges wel.
Verder ben ik een groot fan van backlight, je kunt dan ongestoord in het donker lezen.

(Ik lees heel veel en heb inmiddels helaas een bril nodig bij het lezen)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 19:43

Ik heb een Kobo Aura H2O Edition 2, en ben daar heel tevreden over. Is een 6.8 inch en voor mij een perfecte grootte.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 19:55

Whizz schreef:
Ik heb een Pocketbook, helemaal top. Hiervoor een kobo en daarvoor een Sony geloof ik. Ik vind de kobo niet prettig. Er meerdere mogelijkheden, ook in grootte van het scherm. Opslag is voldoende en wat ik heel fijn vind is dat je de boeken naar je e-reader kunt mailen. Verder kun je het internet op en een spelletje doen, dat hoeft voor mij niet maar goed het zit er op.

Oh dat mailen klinkt wel makkelijk :j


Neonlight schreef:
Ik heb een Kobo Aura H2O Edition 2, en ben daar heel tevreden over. Is een 6.8 inch en voor mij een perfecte grootte.

Ik heb het gevoel dat 6,8 inch zo klein is :o

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 13:00

Ik zie dat mijn vorige inderdaad een pocketbook Lux 2 was. Hier was ik eigenlijk wel over te spreken.

Voor de Kobo gebruikers, dat Kobo+ is dat die 10 euro in de maand waard?
Of zeggen jullie, als je weinig gebruik maakt van je ereader (ik zal toch vooral echte boeken blijven lezen) is het zonde, of het is niet heel erg veelzijdig of...
Kortom, wat zijn de voor en nadelen van Kobo+?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:06

Ik heb ook een Kobo libra H2O. Vind hem heel fijn.
Dat abonnement was niks voor mij het aanbod strookt niet met wat ik lees. Je kunt het makkelijk even proberen :j

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:16

Eigenlijk moet je imo eerst voor jezelf uitmaken waar je je ebooks zal aanschaffen/"huren".
Met een Kindle ben je Amazon gebonden of je moet converteren en bijna alle andere verkopers werken met epub files (al dan niet met Adobe DRM beveiliging)

Zelf heb ik zowel een Kobo Aura van meer dan 6j oud, werkt nog prima en heeft een beter batterijleven dan mijn Kindle Oasis van intussen +/- 1jaar oud. Persoonlijk vind ik de Oasis iets beter in de hand liggen en fijner om te bladeren met de knoppen (Kobo libra is de tegenhanger en is net iets lichter in gewicht).
De overstap van Kobo naar Kindle was omwille het feit dat is steeds vaker van minder bekende self-publishing auteurs begon te lezen en deze zijn vaak niet bij Kobo of andere aanbieders te verkrijgen.
Kobo plus abbo heb ik alleen voor audiobooks geprobeerd, maar hun aanbod sluit niet aan bij mijn voorkeur, ook voor de aanraders stoort het me dat ze op basis van mijn landinstelling telkens NL blijven opperen. Ik lees hoofdzakelijk Engelstalig.
Bij Kindle kan je ook boeken emailen naar de reader, mits ze de juiste extentie hebben. Is toch een klein voordeel.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 13:31

petitparis schreef:
Eigenlijk moet je imo eerst voor jezelf uitmaken waar je je ebooks zal aanschaffen/"huren".
Met een Kindle ben je Amazon gebonden of je moet converteren en bijna alle andere verkopers werken met epub files (al dan niet met Adobe DRM beveiliging)

Zelf heb ik zowel een Kobo Aura van meer dan 6j oud, werkt nog prima en heeft een beter batterijleven dan mijn Kindle Oasis van intussen +/- 1jaar oud. Persoonlijk vind ik de Oasis iets beter in de hand liggen en fijner om te bladeren met de knoppen (Kobo libra is de tegenhanger en is net iets lichter in gewicht).
De overstap van Kobo naar Kindle was omwille het feit dat is steeds vaker van minder bekende self-publishing auteurs begon te lezen en deze zijn vaak niet bij Kobo of andere aanbieders te verkrijgen.
Kobo plus abbo heb ik alleen voor audiobooks geprobeerd, maar hun aanbod sluit niet aan bij mijn voorkeur, ook voor de aanraders stoort het me dat ze op basis van mijn landinstelling telkens NL blijven opperen. Ik lees hoofdzakelijk Engelstalig.
Bij Kindle kan je ook boeken emailen naar de reader, mits ze de juiste extentie hebben. Is toch een klein voordeel.

Bij Kobo huur je het denk ik als je kobo plus neemt?

Ik heb niks met amazon, dus daar zal ik niets mee doen, de meeste boeken kocht ik via bol.com :j
Het zal ook voornamelijk voor tijdens de vakantie zijn dat ik hem gebruik, voor de rest heb ik een prachtige bibliotheek in mijn huis, die ik geweldig vind om te vullen met boeken, dus dat zal ik het vaakste blijven doen (voor thuis dus)

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:33

Neonlight schreef:
Ik heb een Kobo Aura H2O Edition 2, en ben daar heel tevreden over. Is een 6.8 inch en voor mij een perfecte grootte.


Deze heb ik ook, grootte is meer dan prima. Zou m ook niet veel groter willen tbh

mirtedl

Berichten: 829
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:38

ik heb een Kobo Forma!
8 inch scherm en heel fijn in gebruik.
Toen ik hem net had heb ik zo'n proef abonnement gehad op Kobo+, opzich heel relaxt maar voor mij geen 10 euro in de maand waard. een vriendinnetje heeft ook een ereader en download/koopt ebooks en die kan ze dan ook bij mij er op zetten.

Hoewel ik mijn ereader heel prettig in gebruikt vind gaat er nog steeds niks boven een echt boek en is het voor mij dus iets wat ik alleen op vakantie gebruik (heeft wel een heel fijn scherm, in de zon of in het donker lezen maakt niet uit) en thuis heb ik nog steeds (steeds grotere) collectie echte boeken..

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:38

Ik heb ook een Kobo Aura H2O edition en ben er heel blij mee! Vind het scherm groot genoeg, hij leest heel comfortabel en is ook nog prima vast te houden. Kreeg er toen ik ‘m kocht een maand Kobo+ bij maar dat was niks voor mij dus dat heb ik toen opgezegd. Ik koop meestal boeken via bol.com dus dan is het helemaal ideaal.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:43

Ik heb de Kobo libra H20, die heeft een 7 inch scherm, dus nog wel compact genoeg, maar ook groot genoeg.
En zo goed als onverwoestbaar. ook erg fijn

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:53

Mijn vriend en ik hebben beiden een Kobo. Ik de Aura Edition 2, hij volgens mij de Clara. Mijn model is iets ouder, en heb hem al zeker 4 jaar. Doet het nog erg goed! M'n vriend is ook erg blij met zijn Kobo. Wij hebben geen Kobo plus, maar kopen zelf onze e-books en zetten deze er via een kabel op. Gaat echt heel makkelijk.

Ik zou geen Kindle willen omdat je vast zit aan Amazon en ik het liefst niks koop bij Amazon ivm slechte werkomstandigheden en voorwaarden voor werknemers.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:59

M_D_H schreef:
Bij Kobo huur je het denk ik als je kobo plus neemt?

Ik heb niks met amazon, dus daar zal ik niets mee doen, de meeste boeken kocht ik via bol.com :j
Het zal ook voornamelijk voor tijdens de vakantie zijn dat ik hem gebruik, voor de rest heb ik een prachtige bibliotheek in mijn huis, die ik geweldig vind om te vullen met boeken, dus dat zal ik het vaakste blijven doen (voor thuis dus)


Kobo plus of via de bieb

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:00

Hier ook de Kobo Libra H20. Echt een geweldig ding. Ik doe er alles mee. Geen KoboPlus omdat de boeken die ik wil lezen hier niet onder vallen. Ik koop de boeken van Bol.com. Bijkomend voordeel, als je boeken pre-ordered staan ze de dag van beschikbaarheid gelijk op je ereader. (Ik heb ook dat ik eboeken deel met vriendinnen ;) )

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:18

Hier ook een Kobo H2O, al jaren tevreden over, dat ding is onverwoestbaar.
Mijn moeder heeft onlangs de Kobo Sage gekocht. Die ligt ook lekker in de hand!

Ik zou wel altijd een sleepvoet van Kobo zelf bij de e-reader adviseren, dan gaat de accu langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:47

Je koopt een Kobo (ik heb een ouwetje, de Aura H20 versie 1) en dan maandelijks betaal je bol.com een 10tje voor het abbonement op de boekendienst dat maandelijks opzegbaar is!

Ik lees heel veel nog fysieke boeken. Maar minstens net zo veel op mijn e-reader waarvan ongeveer 50% via het boekenabbo van Kobo is :j

Mn cover is wel kapot en omdat mijn e-reader zo'n ouwetje is kan ik maar moeilijk een nieuwe sleepcover vinden :') heb hem denk ik 6 jaar alweer.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:55

ik heb deze week de kobo sage aangeschaft. Die is echt heel erg licht.
ik heb al meerdere ereaders gehad. Ik ben begonnen met een sony (geweldig ding) en daarna heb ik altijd kobo gehad.

Laatst had ik een gewoon boek van iemand geleend. Verschrikkelijk :o :') Ik was blij om mijn ereader weer te hebben. Vooral het heldere beeld met het lichtje vind ik heel fijn.

De kobo sage neem ik nu ook mee naar mijn werk als notitieblok. Dan moet hij wel vaker opgeladen worden, maar dat vind ik niet erg.
Wel denk ik eraan om de batterycover te kopen als die uitkomt. Vooral omdat de kobo stylus daar mooi bij kan en je dan extra battery hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:05

Ik heb in 2019 voor mijn vakantie een Pocketbook Touch HD3 gekocht. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen had ik in vergelijking met Kobo voor minder geld een e-reader met betere specs. O.a. meer geheugencapaciteit (= meer boeken) en meer formats die het kan verwerken. En het kunnen mailen van je boeken naar je reader vind ik echt ideaal.

De Pocketbook kan ook luisterboeken aan of een boek voorlezen. Dat laatste heb ik geprobeerd maar vond ik geen succes. Maar dat is ook persoonlijk uiteraard.

Juist omdat ik de e-reader voor vakantie kocht wilde ik een kleine compacte e-reader. Deze neemt nauwelijks ruimte in en neem je ook makkelijk mee in een rugzakje oid. En deze e-reader is waterdicht, ook altijd handig op vakantie.

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:08

Wat ik ook handig vind aan de Kobo is dat je account ook kan synchroniseren, ik lees ook wel eens op m’n iPad als ik ergens heen ga en dat synct gewoon probleemloos, kan gewoon verder gaan waar ik gebleven was. Al kan dat vast met andere e-readers ook wel.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:16

Wat handig is om te beseffen met inchmaten is dat de verhoudingen heel anders zijn. Een scherm van 3x4in heeft een 5in scherm met 12in2 oppervlakte, terwijl een 2x4.5in ook een 5in scherm heeft, maar dan slechts 9in oppervlakte. Dezelfde aangegeven diameter heeft dan opeens zo'n 25% extra schermruimte. Veel telefoons zijn tegenwoordig minimaal 2x zo lang als dat ze breed zijn, terwijl ereaders over het algemeen een 2:3 verhouding hebben, soms zelfs 3:4, dus richting vierkant gaan.

Kobo+ raad ik met jouw insteek niet aan. Ik ben er dolgelukkig mee, maar lees vaak meerdere ebooks per maand. Dan haal je het eruit. Anders is zo af en toe een boek kopen, of voor de vakantie een maandje kobo+ nemen waarschijnlijk veel voordeliger.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 17:18

Dat laatste was inderdaad mijn idee, alleen het abonnement nemen op het moment dat wij op vakantie gaan en hem daarna weer beëindigen.

Ik denk dat ik er uit ben, nog even een paar dingen vergelijken, maar op dit moment twijfel ik nog tussen de Kobo libra H2O en de pocketbook touch lux 5 :j
Waarbij de kobo als grote voordeel de waterdichtheid heeft terwijl de pocketbook als groot voordeel heeft dat ik die al ken (en dus weet dat ik er mee om kan gaan :') )

_Mars

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Help! Ik zie door de bomen het bos niet meer, welk e-book?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:26

De waterdichtheid is echt fantastisch als je baddert of zelfs in het zwembad wil lezen. Ik ben wel echt fan van kobo dus ik kan niets zeggen over de pocketbook. Ik vind de interface van Kobo heel helder. Hebben ook een goede begeleiding in het begin hoe alles werkt. :)