Leuk eerste autootje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Django_Mette

Berichten: 1370
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:58

Ik heb in juli 2020 mijn eerste autootje gekocht! Nu ben ik al ruim een jaar lekker aan het toeren in mijn Kia Picanto CVVT 1.2, destijds gekocht met 61500 km op de teller. Ding kost geen drol aan belasting en verzekering en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Hij kon wel iets zuiniger omdat hij niet zo'n grote range heeft als de Toyota Aygo van mijn vader, maar met een bereik van 450 km kan ik toch een kleine 3 weken vooruit. Ik blijf voorlopig bij Kia zitten! Als volgende auto zou ik graag een Kia E-Niro willen, maar een mens mag dromen :Y)

Mijn aanwinst op de dag van ophalen :o
Afbeelding
Driedeurs, inclusief elektrische ramen, airconditioning en destijds voor 4950 euro aangeschaft, inclusief een nieuwe set zomerbanden bij een autodealer in Schelluinen :)

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:04

Mijn eerste auto was een Ford Ka en wat een ellende heb ik daar mee gehad.
Hij was uit 2000 en ik kreeg hem van mijn ouders in 2008 (daarvoor reden hun erin) De auto roeste onder mijn kont vandaan en altijd ging er wel wat stuk.
Hij werd dealer onderhouden dus dan denk je dat het wel goed zat.


Wij noemde de auto ook Ford Ka(pot).

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:11

Ik zweer bij ford fiesta's. Mijn eerste is total loss gereden, maar ik zelf kwam er zonder kleerscheuren uit. Daarna weer dezelfde gehaald, heel iets andere uitvoering en jaartje jonger. Die heb ik afgelopen jaar verkocht vanwege overgang diesel naar benzine. Nu heb ik een vw polo, maar stiekem mis ik mn eerste fordje nog... :o

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:13

Paddington dat hoorde ik ook toen in mijn zoektocht maar de nieuwe modellen hebben daar gelukkig geen last meer van. Qua veiligheid; als ik mijn deur dichtgooi klinkt het niet als blik (wat wel zo was bij de Swift, aygo en c1 waar ik ben wezen kijken). En vanwege de inklapbare achterbank heb ik met kerst altijd met gemak een kerstboom van bijna 2 meter kunnen inladen :D Was altijd grappig als mensen mij bedenkelijk aankeken met mijn kleine gebakje terwijl ik binnen een minuut geladen was en de stations de grootste moeite moesten doen...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:15

IndianSu schreef:
Kijk dan vooral of de auto geïmporteerd is - GEEN geïmporteerde auto kopen!

Een gebruikte import is geen enkel probleem. Je moet echter wel goed op de kilometerstand letten. Omdat de RDW van een auto in het buitenland geen standen bij kan houden krijgt zo'n auto altijd het label "geen oordeel". Dit en nog veel meer kun je controleren door het kenteken in te voeren op https://www.rdw.nl

Bij een auto met "geen oordeel" is het extra belangrijk dat het onderhoudsboekje er bij zit en dat je die in kunt zien voor je de koop sluit. Geen smoesjes "liggen in de kluis" of "worden nagestuurd", geen boekjes en/of facturen in de auto = geen mogelijkheid tot controle = risico op knoeien.

Als jij een auto ziet van 8 jaar en 80.000 km en die heeft vorig jaar een beurt gehad bij 70.000 dan is de kans erg groot dat de km stand klopt. Maar was die laatste beurt in het (bijvoorbeeld Duitse) boekje al weer 3 of 4 jaar geleden dan zijn er twee mogelijkheden: a) auto is toen verkocht naar een eigenaar die heel wat minder reed of b) de km stand is van zeg 140K teruggezet naar 80K

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:56

Dat je niet meer voor een Franse auto moet gaan is wel echt heel erg gedateerd advies. De nieuwe franse merken zijn ronduit prima!

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:59

Lestria schreef:
Ik zou ook voor een japanner/aziaat gaan. Zijn vaak technisch heel degelijke auto's waar je weinig onderhoud aan hebt. Gewoon starten, lopen en rijden vaak fijn.
Hyundai i10 of i20
Suzuki Alto of Swift
Kia Rio


Die i10 moet je niet willen rijden, als het een keer stormt en je zit op de snelweg, dan heb je heel veel energie nodig om dat ding veilig op de weg te houden.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:12

IndianSu: ik ken iemand die zijn brood verdient met auto’s importeren, nou echt niet dat je daar troep koopt hoor.
Sterker nog het zijn stuk voor stuk prachtige auto’s met veel opties, en elk klein pitje en deukje laten ze eerst nog bijwerken.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:33

Ik rijd zelf al jaren in een peugeot. Ben begonnen in 2010 met een 107(gekentekende nieuwe), gevolgd door een 108 in 2015 (van jan 2015 in september met 7000 op de teller gekocht) januari 2018 een 208 diesel uit 2013 gaan rijden en die heb ik dit jaar ingeruild voor een 308sw uit 2015, ook weer een diesel

ik vond de 108 tem op zichte van de 107 wel echt meer auto zeg maar. Aan de 208 kon ik wel goed merken dat die meer gemaakt zijn op vaker lange afstanden/ meer km per jaar dan de 108.

207 en 208 kun je ook voor 5000 goed vinden die wat jonger zijn met niet gek veel km op de teller.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:48

Mijn eerste auto is een Opel Corsa, december 2019 gekocht :D.
Kostte me €9000 (58.000 op de teller), maar dat komt met name omdat ik per se een automaat met parkeersensoren wilde hebben. Wel heel fijn autootje om mee te starten, mijn ouders hebben er ook een waar ik jaren in heb gereden. Stevig, degelijk, betrouwbaar en de laadruimte is ook meer dan prima.

Mijn eisen destijds:
  • Automaat
  • Minder dan 90.000km op de teller
    (hoger, dan ga je waarschijnlijk vaker duurder onderhoud nodig hebben omdat onderdelen natuurlijk slijten – daar zou ik ook rekening mee houden qua prijs)
  • Parkeersensoren
  • Benzine
  • Nieuwer dan 2012/2013
  • Enigszins zuinig
  • Airco
  • Cruise control (rijd regelmatig van amsterdam naar limburg dus dan is dat heel fijn)
  • En de standaard dingen zoals stuurbekrachtiging etc.

Vriend van mijn vader is automonteur, hij raadde ons aan om ook onder de motorkap te kijken. Als de bouten daar niet dezelfde lak bevatten als die op de auto zit, dan is die ooit vervangen geweest, wat betekent dat de auto aan de voorkant schade heeft gehad. En dat is af te raden.

Hij raadde zelf ook de stadsautootjes af omdat deze minder degelijk zouden zijn ('koekblikken') en lastiger op de snelweg te houden bij harde wind vanwege het gewicht, in vergelijking met bijv. formaat-corsa. Denk dan aan peugeot 107, opel karl, Aygootjes etc etc. De fiat vond hij dan wel weer goed ivm kwaliteit. Maar, neem dit met een korrel zout, zal ook grotendeels gebruik en persoonlijke voorkeur zijn :)).

Zoals gezegd kan een Volkswagen bijv. langer mee dan bijv. een Hyundai (qua kilometers op de teller).

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:52

Mijn eerste autootje van een Volkswagen Golf. Al een oudje, van een bevriende handelaar gekocht die wekelijks op mijn toenmalige werk kwam koffiedrinken. Ik heb er volgens mij nog 5 jaar mee rond gereden, kwam altijd probleemloos door de keuring. Uiteindelijk ingeruild voor een nieuwere Golf omdat ik toen wat meer budget had.

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:13

IndianSu schreef:
Naast de dingen die al genoemd zijn: trek het kenteken van de auto na bij RDW. Kijk dan vooral of de auto geïmporteerd is - GEEN geïmporteerde auto kopen! Meestal is er een reden dat die geïmporteerd zijn, ze zijn bijv. in het buitenland total loss gereden, opgeknapt en afgevoerd naar Nederland. Helaas is het heel vaak zo dat leuke en verdacht goedkope auto's geïmporteerd zijn.


Wat een onzin.
Mijn auto komt uit Duitsland simpelweg omdat de uitvoering ervan alleen in Duitsland werd gemaakt. Duitse boekjes liggen er volledig ingevuld in dus is niet mee gesjoemeld. Gewoon bij een garage gekocht.
Ik heb mijnes een beetje leuker gemaakt, je kan het zo leuk maken als je zelf wil.
Hierbij presenteer ik mijn bolide:

Afbeelding

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:32

purny schreef:
Yipee schreef:
Beetje afhankelijk van je budget maar ik kan je wel vertellen in welke auto ik naar tevredenheid rij.

Een Opel Agila! Ook wel pausmobiel genoemd want het uiterlijk is verre van sexy haha.
[ [url=m/QbZU5c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is mooier dan de multipla!


Daar staat die dan inderdaad nog net boven. Wil niet zo laag zakken haha.

Mijn moeder heeft recent een Ford Ka gekocht en in tegenstelling tot de pausmobiel (Opel Agila) heeft die wel degelijk klachten en toch al beste kosten gehad. Kan natuurlijk ook altijd pech zijn. Dus ik raad een Ford Ka uit ervaring niet per se aan.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:44

Kwa ruimte mis ik mijn Opel agila wel hoor.
Dat heb ik niet in mijn Seat Leon.

Maar ik vind onderhoud aan een auto net iets spannender dan wat de auto heeft gelopen want dat zegt echt weinig.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:54

Ben begonnen met een kia picanto uit 2006. Super leuke 1e auto. Deze heb ik 3 maanden geleden ingeruild na 4 jaar op een hyundai i10 uit 2013 gewoon wegens de meerdere opties en airco.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:44

Ik heb in 2006 zelf een zwarte Mercedes A 140, bouwjaar 2003, uit Duitsland geïmporteerd. Ik heb er op een kapotte startmotor na, tot op heden geen echte hoge kosten aan gehad behalve de normale onderhoudskosten. Nu 15 jaar later (en op 18 jarige leeftijd) rijdt hij nog steeds prima en ziet hij er ook nog steeds netjes uit! Ook van binnen. Goedkoper kun je denk ik bijna niet rijden :-). En hij is nog lekker ruim ook. De achterbanken kunnen worden neergeklapt en zelfs er helemaal uit worden gehaald indien nodig. En de airco doet het nog steeds prima!

Dus een tweedehands A'tje is wat mij betreft een aanrader!

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:20

Mijn eerste auto was een opel corsa uit 2000, top ding!
Reed heel fijn, weinig problemen mee gehad, en heel veel veilige kilometers mee kunnen rijden.
goedkoop in verzekering en wegenbelasting.
Heb hem deze zomer verkocht en rijdt nu een VW Polo, soms mis ik de corsa wel in vergelijking met Polo :o :')

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 22:34

Qua Franse auto's... Het wordt vaak gezegd en misschien was het bij ons altijd pech, maar echt elke Renault kreeg rare storingen. Citroën en Peugeot schijnen wel beter hierin te zien, Citroëns die wij hadden in elk geval nooit problemen in die hoek gehad maar die Renaults hadden steeds weer iets. Van dakramen die niet dicht gingen tot 'kaart niet herkend'(dan kan je dus niet starten :').

Qua kleine auto's en veiligheid... Zeker de modellen met weinig neus, de wat meer stadswagentjes zijn qua veiligheid als je ergens frontaal op klapt natuurlijk minder veilig dan een XC90. Maar dat zegt niet dat ze onveilig zijn. In een kleine auto ben je hoe dan ook gewoon kwetsbaarder.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:00

Benzz schreef:
Die i10 moet je niet willen rijden, als het een keer stormt en je zit op de snelweg, dan heb je heel veel energie nodig om dat ding veilig op de weg te houden.


Rij nou al een paar jaar in de i10 zit gemiddeld zo'n 600 km per week op de weg/snelweg en nog nooit problemen gehad met mijn auto veilig op de weg houden hoor :?

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:24

Als je een leuke sportieve auto zoekt. Ik rijd in een suzuki swift uit 2008. Heerlijke auto zou bijna geen andere meer willen. Gister weer vlekkeloos door de apk gekomen ook. Garage bedrijf zij ook al dat echt sterke auto’s zijn.

Daarvoor een peugeot 206 drama nooit meer franse auto voor mij dat ding was continu kapot koste me elk jaar minimaal 300 aan reparaties.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:16

Ik heb een geïmporteerde auto en als je weet waar je op moet letten is dat prima te doen hoor :) Maar goed, dat is een Qashqai en dat valt niet onder de eisen van TS :))

Hiervoor heb ik jaren in een VW Up gereden. Fijne, solide autootjes die lekker zuinig zijn en verrassend ruim van binnen. Mijn ex van 2.00m paste er prima in. Daarvoor heb ik dan weer jaren in een Aygo gereden. Ook hele fijne auto's, maar mijn voorkeur gaat toch naar de VW Up. Kun je ook goed aankomen, veel uit de lease en daardoor dealer onderhouden. Prima auto's voor niet te veel geld.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:09

Ik heb ook een import auto.
Niets mis mee.
Momenteel hebben ze problemen met de chips en worden er, om aan de vraag te voldoen, heel veel auto's geïmporteerd.
Ik heb gewoon 24 maanden garantie en niet gekocht bij sjakie op de hoek.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:56

Ik ben bijna klaar met mn rijbewijs te halen. Heb een Renault Clio gekocht. Maar dat is voor mij heel makkelijk gegaan met een man in de auto verkoop. Maar prima auto zeker blij mee als eerste auto

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 03:54

Hier is mijn man van de VW polo overgestapt naar de Peugeot 208 (beide lease en tussendoor een eigen 206 gereden).
De Polo's kregen allemaal problemen met de versnellingsbak tegen het einde van de lease.
Ook zijn collega's klaagde daar over en veel motorstoringsproblemen.
Ze zijn eigenlijk niet gebouwd voor veel kilometers.

Nu hebben wij onze 2de 208 besteld en degene die we nu nog hebben draait/schakelt nog prima.

Voor de kinderen hebben wij nu een Rover 25 uit het jaar "zeer oud", maar zijn nu rustig aan het kijken naar een 206 voor hun. Dat blijft nog steeds een fijne, goedkope en betrouwbare auto.

Ikzelf rij een Sorento.. maar dat is van een heel ander kaliber :+

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 05:52

Ik ben fan van Opel en Honda (en Toyota). Mijn eerste auto was een Corsa uit 1995. Daarna een tijdje Honda Civic gereden, toen een Peugeot 206, terug naar een Honda Civic en daarna weer 2x Opel waarvan ik nadat mijn Zafira niet meer door de keuring kwam bewust terug ben gaan zoeken naar een Corsa (uit 2015).
De Peugeot vond ik van alle auto's het verschrikkelijkst en heb ik ook de meeste problemen mee gehad. Opel vind ik zelf heel fijne auto's en zeker de nieuwere Corsa's zijn best leuke auto's die soms ook nog redelijk wat mogen trekken. Opel Adam vind ik trouwens ook nog wel geinige auto's, wel een slag kleiner dan een Corsa. Karl zou ik niet snel aan beginnen. Vriendin van mij heeft daar eens naar gekeken ivm twijfel tussen Karl en Adam maar met de Karl ''waai je toch wat sneller van de weg af'' vond zij.