Vaarwel privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:12

Dit topic om even van mij af te schrijven. 3 jaar geleden mijn droomhuis gekocht. Vandaag overweeg ik door mijn nieuwe buur de verkoop.

We kochten dit huis na een zoektocht van 7 jaar.
De reden van aankoop was paarden aan huis te kunnen hebben en de rustige ligging.

De buren die schuinover ons wonen zijn intussen overleden en nu begint het...

Onze nieuwe buur is advocaat en is heeft bij de gemeenteraad ook op het bestuur en milieudienst gewerkt. Je zou denken dat zo iemand de wet wel zou respecteren, maar helaas...
Nog voor de bouwvergunning verleend was liet hij de bomen die naast de oude woning stonden kappen. Waaronder ook een boom van minstens 40 jaar oud waar 3 verschillende soorten uilen nestelden. Dit heeft hij zomaar gedaan. Ik en mijn buurvrouw hadden dit nooit laten gebeuren, maar te laat...
Ondertussen heeft hij de woning in zijn geheel afgebroken. Dit terwijl de woning zonevreemd is en je volgens de wet dan 60% van de woning moet laten staan. Op de vergunning stond ook verbouwen en niet afbreken en heropbouwen. Wij hebben zelf 60 percent van onze woning moeten laten staan, hoe oud en scheef het ook stond en hebben ons daar ook aangehouden.
En nu eigenlijk de druppel... er komt een extra verdieping op het huis waardoor we nu over onze hele tuin inzicht krijgen. Mijn huis verliest zomaar een derde van zijn waarde en ik voel mij machteloos. Wil nu graag de boel hier verkopen, maar dan moet ik mijn zoektocht helemaal overnieuw starten. Het was al voor ons een mirakel dat we het onze konden kopen. Intussen is de huizenmarkt in de regio met 30 percent gestegen. Hopeloos dus. 2 maal weeks vliegt hij ook met zijn drone rond waardoor ik niet meer in ondergoed in de keuken of op het terras durf zitten. Misschien voor sommigen echt een luxe probleem, maar mijn huis is steeds mijn grote droom geweest al van kinds af aan en ik geniet er nu echt niet meer van. Mijn buurvrouw en ik voelen zich behoorlijk genaaid omdat de plannen die hij liet zien totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. De wet is alleen maar gemaakt voor mensen zoals wij. Een ander lapt die volledig straffeloos aan zijn laars

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:14

Misschien moet je dit melden bij de vergunninggever, gemeente denk ik ook in Belgie.
Als er regels zijn heeft ook de buurman zich hier aan te houden :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:18

van zodra die boom gekapt was, bellen naar de gemeente, klacht indienen,.....
een boom mag je niet zomaar kappen(of hij moet binnen de x-meter van het huis staan), en ook al het andere, hoor bij de gemeente, die weten wat of hoe en als hij fout zit, wordt hij op zijn minst stilgelegd.

ook op de gemeente het privacy probleem aankaarten, dan zal hij toch normaal gezien zijn plannen wat moeten aanpassen dat er bv geen inkijk is in jullie huis.

ik zou nu even rustig afwachten hoe alles verder loopt, maar zodra hij iets doet wat niet mag, zou ik het zeker melden, melden en nog meer melden.
idem met buren, laat iedereen bellen tot ze erop springen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:19

Ik kan dit niet doen. Die kennen elkaar dus ik krijg sowieso represailles.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-21 11:20

@Tengeltje11: Ik neig er nu wel naar ja. Ik ga vandaag eens horen of mijn buurvrouw hier in mee wil gaan. Zij is ook heel boos omdat ze haar uitzicht verliest.

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:23

Wat heb je te verliezen? Je woongenot is blijkbaar toch al weg dus aangifte doen , hij is gewoon zwaar illegaal bezig, advocaat of niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:24

Dat mag natuurlijk echt helemaal niet, maar ik begrijp je zorgen en ik denk ook dat ze best terecht zijn. Je hoort het vaker.

Vreselijk, geen tips maar leef echt met je mee :\

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:26

Kan je niet hoger indienen? Bij de provincie ofzo wegens belangenverstrengeling van je buurman/gemeent? Geen flauw idee is hoe het werkt in Belgie (ook niet hoe het werkt in Nederland trouwens) maar het zou toch te zot voor woorden zijn dat je hier niks tegen kan doen.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:35

betadine schreef:
Ik kan dit niet doen. Die kennen elkaar dus ik krijg sowieso represailles.

Ohw? Daar ga je pats-boem vanuit? Niet erg handig om zo te denken, dan kun je beter idd maar uitkijken naar een andere woning.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:38

betadine schreef:
Ik kan dit niet doen. Die kennen elkaar dus ik krijg sowieso represailles.

Denk je dat of verwacht je dat?
Moet voor zo'n verbouwing geen vergunning worden aangevraagd? Had je dan geen bezwaar kunnen maken?

MarliesV

Berichten: 15177
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:40

Palmera schreef:
betadine schreef:
Ik kan dit niet doen. Die kennen elkaar dus ik krijg sowieso represailles.

Ohw? Daar ga je pats-boem vanuit? Niet erg handig om zo te denken, dan kun je beter idd maar uitkijken naar een andere woning.


Zo, lekker mindfull weer deze bijdrage :roll:

Als meneer bij de gemeenteraad heeft gezeten, ja dan kent hij de mensen wel op het gemeentehuis.

TS, toch zou ik het melden bij de controlerende instanties. Als je niets doet, gaat het gewoon door en zit je ook met de ellende.

En wat zou hij moeten doen als je het wel meldt? Of hebben jullie ook zaken rond/aan het huis gedaan die niet voldoen aan de vergunning?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:45

Overal melden, niet alleen bij de gemeente, maar ook politie, provincie, natuurbehoud, elke instantie die je maar kan bedenken. Dan komt hij niet zomaar weg met vriendjes politiek.
Niet bang zijn voor een tegenwoord en vluchten, als dit jouw droomplek is, vechten voor jouw rechten.

Kabayo

Berichten: 13930
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:00

Bedoel je met buurvrouw zijn eigen vrouw of een andere vrouw?

Heel vervelend probleem. Ik zou toch naar de gemeente stappen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:07

Ik zou het officieel doen. Iemand een officiele brief laten opstellen. Liefst iemand van buitenaf. Als het dan officieel is, zal de gemeente er wel netjes op moeten reageren. Laat er ook in opgenomen worden wat de vervolg stappen zullen zijn.

Je zal er geen leukere buren aan overhouden, maar als advocaat zal meneer toch ook weten dat hij risico's neemt als hij over grenzen blijft gaan.

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:08

Bomen aan het eind van jouw terrein plaatsje zodat hij niet naar binnen kan kijken?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:10

Wat vervelend voor je dat je nu zelfs overweegt te verhuizen. :knuffel:

Dit stukje viel mij even op;
"En nu eigenlijk de druppel... er komt een extra verdieping op het huis waardoor we nu over onze hele tuin inzicht krijgen. Mijn huis verliest zomaar een derde van zijn waarde en ik voel mij machteloos".

Kan mij ten eerste niet voorstellen dat er zo'n enorm waardeverlies ontstaat. En daarnaast; kan niet praktisch iedereen in Nederland van zijn bovenverdieping in de tuin van de buren kijken? Dat is echt iets heel veelvoorkomends. Ik vraag mij af of je hier niet wat te zwaar aan tilt.

En verder; alles wat onrechtmatig is gewoon melden en je niet laten afschrikken door zijn achtergrond.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:56

Heel naar voor je. Inderdaad gewoon bezwaar maken bij alles wat hij tegen wet probeert te doen.Als dit je droomplek is dan zou ik het niet zomaar opgeven.Want ergens anders is ook weer wat hoor.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:01

Ik zou hier denk ik nu al op zoek gaan naar goede juridische hulp, en dan samen een goed plan opstellen, met wat jullie nu als eerste kunnen doen en wanneer en hoe je door kunt zetten als dat niet genoeg is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:03

Sourire schreef:
Wat vervelend voor je dat je nu zelfs overweegt te verhuizen. :knuffel:

Dit stukje viel mij even op;
"En nu eigenlijk de druppel... er komt een extra verdieping op het huis waardoor we nu over onze hele tuin inzicht krijgen. Mijn huis verliest zomaar een derde van zijn waarde en ik voel mij machteloos".

Kan mij ten eerste niet voorstellen dat er zo'n enorm waardeverlies ontstaat. En daarnaast; kan niet praktisch iedereen in Nederland van zijn bovenverdieping in de tuin van de buren kijken? Dat is echt iets heel veelvoorkomends. Ik vraag mij af of je hier niet wat te zwaar aan tilt.

En verder; alles wat onrechtmatig is gewoon melden en je niet laten afschrikken door zijn achtergrond.


Als je een plek koopt met privacy en dat verandert, is dat natuurlijk wel een probleem. Je hebt niet voor niks die plek gekozen, daar geld aan uitgegeven etc.

Bij ons is ook iets verandert tijdens het wonen hier en dat is ook een stukje privacy en overlast waar we best van balen. Dat was niet zo toen we hier kwamen en ook zeker niet te voorspellen dat de situatie zo zou veranderen.
Maar wij kunnen wel deels onze tuin aanpassen en het is niet 24/7 en misschien ook niet blijvend.

Maar problemen maken met je buren kan sowieso het woongenot al naar beneden halen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:11

Ellende voor jullie :7
Advocaat en op de gemeente gewerkt ... bij mij gaan alarmbellen af.
Ik heb het vermoeden dat die vent gewoon kan doen en laten wat hij wil en waar hij wil. Hoop dat ik fout zit, maar vrees er een beetje voor.

Valt er met die man zelf te praten ?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:26

Ik zou echt klagen bij de gemeente, het is toch niet omdat je er de mensen kent, dat je zomaar alles kan en mag? En als ze daar geen gehoor aan geven, advocaat nemen en hoger gaan, want als hij effectief bomen omkapt die niet mogen en bouwmisdrijven pleegt, dan sta je gewoon sterk in je schoenen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vaarwel privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:32

Heb je het al geprobeerd bij de gemeente?
Dat hij daar gewerkt heeft zegt niet zo veel, net zo goed is hij daar mer dikke ruzie weggegaan en staan ze te springen om hem ergens op te betrappen.
Ik zou niet beginnen met paniek, dat kan altijd nog. Eerst gewoon eens een officiele melding indienen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:32

Ik zou niet zelf de eerste stappen zetten, maar gelijk een advocaat erop zetten die een goede brief opstelt. Je geeft ze veel teveel ruimte en kansen als je eerst zelf komt.
Een advocaat uit een andere plaats die ook echt onderzoekt wat wel of niet kan, mag en nu is fout gegaan. Dan kan je ze gelijk pakken op de fouten en niet uit emotie.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:35

Ik snap je emoties, maar je doet er goed aan om ook een beetje om te denken. Nu denk je alleen maar in onmogelijkheden en zwart-wit.

- hoe kan je huis in één klap een derde in waarde zakken door een bovenverdieping op het huis van de buren? Is dit objectief vastgesteld?

- dat er inkijk is in je tuin, wil niet zeggen dat je geen privacy meer kan hebben. Ze zullen je niet de hele tijd bespieden. Idem met die drone. Probeer dat een beetje te relativeren voor jezelf en als het blijvend is en je wil bijv. naakt liggen, een situatie te creëren die voor jou oké is (zoals een bomenrij/overkapping/etc). Bij al de rest zou ik denken: hun probleem, moeten ze maar niet kijken.

- als hij echt misdrijven pleegt, zou ik gewoon de officiële wegen bewandelen qua gemeente en eventueel bezwaar maken/hogerop gaan als je het idee hebt dat je niet gehoord wordt. Hier rechtsbijstand voor inschakelen.

- zijn jullie het gesprek al met hem aangegaan? Ik zou persoonlijk, als ik een bovenverdieping mocht plaatsen, dat niet laten omdat een buur dat niet leuk vindt (dat gaat nogal ver) maar ik zou zeker meedenken in oplossingen om het dan voor die buur prettiger te maken.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:37

Meteen officieel is nog beter maar dan is het wel handig als je rechtsbijstandverzekerd bent, geen idee of dat het geval is bij TS.