Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:11

Nou, ik kreeg vroeger brieven van de duo waarin stond dat ik wat beurs kreeg en dat mijn ouders een paar honderd euro moesten neerleggen. Dat weigerden ze toen al.

Ik kon ook gewoon gaan werken wat hen betreft.
Dus ik denk niet dat dat er nu in zit.

Ik zou graag een mba doen. In Nederland kost dat minimaal 30.000 euro.

Dat heb ik even niet liggen :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 16:54

Gelukkig is studeren in België zo duur niet, iig goedkoper dan in NL. Ik wou eerst heel graag een master gerontologie doen maar die kan je enkel aan de VUB studeren én uitsluitend in avondschool. En dan heb je 4 avonden/week gedurende 2 jaar. Een ergotherapeute waar ik werk heeft hem op 3 jaar gedaan maar zelfs dan is het nog fiks aanpoten en zowat 4x/week les. Helaas maar daarom laat ik die wel vallen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 17:35

Studeren in .be is in vergelijking met Nederland echt spotgoedkoop denk ik. Ben sinds dit jaar een 4-jarig postgraduaat opnieuw begonnen ... In combi met werken is het wel zwaar. Geen idee hoelang ik de 75 uren week blijf volhouden ...

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:19

poes schreef:
Heel herkenbaar LunarEclipse! Ik speel eigenlijk alweer een tijd met het idee can opnieuw studeren. Na mijn master had ik er echt wel genoeg van en had ik erg veel zin om te gaan werken. Doorheen de jaren echter merkte ik wel dat hoe graag ik mijn jobs ook heb gedaan, ik er langzaam aan uit aan het groeien was. En dat het lastig was om ergens anders in terecht te kunnen.
Opnieuw voltijds studeren zou op zich net aan moeten lukken financieel maar dat zou echt mijn reserves volledig leeg trekken of toch een deel en ik zou het ook niet willen. Vandaar de keuze voor deeltijds leren hier. Ik studeer ook erg makkelijk dus ik hoop ook na het eerste semester te kunnen ophogen in studiepunten.
Desnoods doe ik dan 1 of 2 vakken in de zomer.

Brede interesse herken ik ook haha! Vorig jaar dacht ik erover om Afrikaanse studies te gaan doen :D sluit mooi aan bij mijn interesse in Afrika en mijn liefde voor talen. Maar kan enkel voltijds en vrees dat het zich ook niet gaat opbrengen.
Ik heb al veel nagedacht wat nu eigenlijk mijn ´droombaan’ is en heb er mij maar bij neergelegd dat die mss niet bestaat of toch niet in betalende vorm. Ik ben dol op dieren en reizen maar nog niet echt uitgevogeld hoe ik daar goed geld mee kan verdienen :D en ik hou ook wel van complexe materies.


Ja, misschien is het een idee om gewoon eens te kijken wat voor dingen ik nog meer in deeltijd zou kunnen doen. Ik merk na bijna 2 jaar werken dat ik me wel weer een beetje ga vervelen, of ik er nou wat mee ga doen of niet, het is uiteindelijk fijn om je bovenkamer af en toe wat verfrissing te geven. Het nadeel van snel dingen onder de knie hebben is dat je ook snel ergens op uitgekeken bent. Ik merk ook dat in mijn vakgebied een extra opleidingsniveau niet zo heel veel uitmaakt, tenzij ik natuurlijk iets ga studeren waarbij ik echt een ander vak in kan.

Afrikaanse studies klinkt wel echt tof. Hoewel zo iets in de eerste instantie meer lijkt op een interessestudie kun je natuurlijk wel als reisbegeleiding aan de slag, zeker als je zelf ook inhoudelijk wat weet van de culturen, talen, etc denk ik dat je daar best wel een inkomen uit kan halen. Als we ooit weer op vakantie kunnen :+

@Belsje: dat klinkt best heftig inderdaad. Dat is een voltijd studie naast je werk?
Ik begreep dat je in België per EC betaald ipv per studiejaar zoals in NL, klopt dat?

Het ziet er naar uit dat ik deze maand extra geld ga overhouden (belastinggeld niet meegerekend daarbij) ondanks dat hij wat duur was *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:39

Ja klopt je betaalt per studiepunt.
Ik dacht begin Corona om alsnog mijn uitbreiding tropische verpleegkunde te doen maar nadat ik de toelatingseisen zag heb ik dat ergens diep weggestoken, dat haal ik nooit.

Wij zijn 20kg vlees gaan halen bij de hoeveslagerij. We kunnen wel even voort :') 31 dagelijkse porties aan steak, worst, cordon bleu, Tournedos en hamburgers. En dan nog 2kg americain en 2kg gehad en 2kg stoofvlees, wat dus bereidingen gaan worden en nog meer porties. We kunnen er wel weer even tegenaan :Y)

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:43

Dat is heel wat vlees :+ Scheelt het dan ook nog in prijs als je zo veel in 1 keer koopt?

Ik eet vegetarisch en die groenteburger dingen zijn vrij duur geworden dus ik eet de laatste tijd vooral tofu en dat soort dingen :o maar ik ben de helft van m'n leven al vegetariër dus ik weet er meestal wel wat lekkers van te maken.

Luxorvalkje
Berichten: 1935
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:50

LunarEclipse schreef:
Dat is heel wat vlees :+ Scheelt het dan ook nog in prijs als je zo veel in 1 keer koopt?

Ik eet vegetarisch en die groenteburger dingen zijn vrij duur geworden dus ik eet de laatste tijd vooral tofu en dat soort dingen :o maar ik ben de helft van m'n leven al vegetariër dus ik weet er meestal wel wat lekkers van te maken.


Daar kun je veel op besparen.
Er zijn zoveel dingen beschikbaar en veel is in bulk te maken.
Ik flex en gebruik eigenlijk geen vleesvervangers omdat het voor mij niet vervangen hoeft te worden. Ik eet dan gewoon echt anders.

Die vormpjes zijn duur. Als ik bewust geen vlees eet hoeft het er voor mij ook niet zo uit te zien. Vegetarische worst zal ik bijvoorbeeld nooit eten

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:51

Varekaj schreef:
Ja klopt je betaalt per studiepunt.
Ik dacht begin Corona om alsnog mijn uitbreiding tropische verpleegkunde te doen maar nadat ik de toelatingseisen zag heb ik dat ergens diep weggestoken, dat haal ik nooit.

Wij zijn 20kg vlees gaan halen bij de hoeveslagerij. We kunnen wel even voort :') 31 dagelijkse porties aan steak, worst, cordon bleu, Tournedos en hamburgers. En dan nog 2kg americain en 2kg gehad en 2kg stoofvlees, wat dus bereidingen gaan worden en nog meer porties. We kunnen er wel weer even tegenaan :Y)


Mag ik vragen wat je daarvoor kwijt bent?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 18:54

Studeren is wel duur ja! Maar wel een mooie investering in jezelf.
Ik twijfel om een deeltijd psychologie master te gaan doen. Ik vind het vanuit de minor heel tof en ik wil er wel wat mee doen. Maar wel minder werken, weer studeren houdt me nu even tegen..

Hier een weekendje weggeweest! Dus wel wat meer geld uitgegeven, maar toch nog ‘zuinig’ geweest. Zelf broodjes mee, flessen drinken mee en daar redden we het mee :D .
Wel hele toffe dagen gehad, ook belangrijk!

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:02

Luxorvalkje schreef:
LunarEclipse schreef:
Dat is heel wat vlees :+ Scheelt het dan ook nog in prijs als je zo veel in 1 keer koopt?

Ik eet vegetarisch en die groenteburger dingen zijn vrij duur geworden dus ik eet de laatste tijd vooral tofu en dat soort dingen :o maar ik ben de helft van m'n leven al vegetariër dus ik weet er meestal wel wat lekkers van te maken.


Daar kun je veel op besparen.
Er zijn zoveel dingen beschikbaar en veel is in bulk te maken.
Ik flex en gebruik eigenlijk geen vleesvervangers omdat het voor mij niet vervangen hoeft te worden. Ik eet dan gewoon echt anders.

Die vormpjes zijn duur. Als ik bewust geen vlees eet hoeft het er voor mij ook niet zo uit te zien. Vegetarische worst zal ik bijvoorbeeld nooit eten


Helemaal mee eens hoor, vleesvervangers kocht ik vooral vanuit gemak. Dus vanaf gestapt vooral vanwege de prijs en zonder gaat het net zo prima, m.u.v. tofu maar dat eet ik ook niet elke dag. En scheelt inderdaad een hoop geld :)

En leuk Es_ther, fijn om er even tussenuit te zijn!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 19:09

Wij waren iets van €170 kwijt, wel hele fijne kwaliteit van vlees. De koeien worden ter plekke gefokt en gehouden, voor varkensvlees werken ze met een lokale varkensboer. Slachten laten ze doen maar versnijden en verwerken is ook door henzelf en ter plekke. Ze doen dit naast hun gewone job nog dus enkel in het weekend open. Bestellingen afhalen kan wel flexibeler.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:18

Studeren is inderdaad een investering in jezelf. Maar ik zelf zou het niet doen. Ik heb daar eerlijk gezegd geen zin meer in. :o
Heb zelf alleen de Mavo afgemaakt, was met 17 jaar al fulltime aan het werk.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:53

Ik ben weer opnieuw aan het studeren. Verdien nu een stuk minder, ook als de opleiding is afgerond kost het nog ongeveer 2 jaar om hetzelfde salaris te krijgen als voorheen, maar ik ben wel gelukkiger en dat is ook heel wat waard.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 22:11

Wat heerlijk Esther, en fijn dat het budget-technisch gezien ook geslaagd was!
Wat je zegt Moonsparkle geluk is onbetaalbaar.

Dat je in België per EC betaalt zeg, dat is een mooi systeem...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 00:42

Toch veel mensen die weer studeren! Dat betalen per EC is hier ook nieuw hoor, vroeger betaalde ik ook gewoon per jaar. Alsnog is het in België wel echt spotgoedkoop om te studeren en de kwaliteit is erg goed.

Varekaj: een mba kost in België ook minstens 35.000 euro (5 jaar geleden) en die staat maar erg matig aangeschreven. Die in Rotterdam was een beetje hetzelfde. Elke vrijdag plus zaterdag les, echt wel pittig. Uiteindelijk niet voor gegaan omdat het werk niet mee wou betalen. Mijn baas heeft het gedaan op haar 28 of zo. We waren op een congres en dan ging ze van middernacht tot 3u nog voor school werken en moesten we om 8u alweer in de congresruimte zijn :')
Als je een mba wil halen aan 1 van de prestigieuze universiteiten als Oxford wordt het helemaal belachelijk. Dacht vanaf 60K maar is alweer een tijd geleden dat ik daarvoor aan het kijken was.

Belsje: wat studeer jij bij? Ook naast een fulltime job? Hoeveel studiepunten pak je op en hoeveel tijd ben je daaraan kwijt in de praktijk?

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:44

Veel weer aan de studie.. Ik ben net klaar met MBo 4 diploma via mijn werk halen, en zou vanaf nu binnen het bedrijf studies kunnen volgen. Maar nog niet iets gezien wat me echt trekt.

Gister mijn bed kapot (ikea gekocht in juni 2020) maar dit is al de 3e keer dat die uit elkaar gehaald is..
langs ikea gegaan en woensdag terug brengen en geld terug, super netjes. Ook direct een nieuw karlson gekocht (van belastinggeld).

Sparen moet weer even tandje erbij want wil binnenkort weer met de kids het reizen oppakken nu steeds meer landen weer mogen. Ook voor iedereen aan het kijken wat we nog moeten aan zomer kleding en schoenen en dan gaat de portomonee op slot ( alleen nog contant betalen en alles uitgerekend. Op is op.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:35

Waar wil je heen lies?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:59

Studeren is voor mij een ver van mijn bed-show. Die tijd ligt ver achter me.

Ik ga ook minder sparen dan gedacht deze maand. Ik heb vandaag een reis naar Griekenland geboekt. Ik had wel een voucher van verleden jaar maar er moest even goed nog veel bij. Reizen zijn duur geworden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:17

Oei das minder. Onze reis is hetzelfde gebleven. Durf nog steeds de vlucht niet boeken :=

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:31

Tof Fitzroy! Griekenland is zo tof.

Wij blijven in NL, durf het toch nog niet goed aan om naar het buitenland te gaan.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:30

liesJ schreef:
Veel weer aan de studie.. Ik ben net klaar met MBo 4 diploma via mijn werk halen, en zou vanaf nu binnen het bedrijf studies kunnen volgen. Maar nog niet iets gezien wat me echt trekt.

Gister mijn bed kapot (ikea gekocht in juni 2020) maar dit is al de 3e keer dat die uit elkaar gehaald is..
langs ikea gegaan en woensdag terug brengen en geld terug, super netjes. Ook direct een nieuw karlson gekocht (van belastinggeld).

Sparen moet weer even tandje erbij want wil binnenkort weer met de kids het reizen oppakken nu steeds meer landen weer mogen. Ook voor iedereen aan het kijken wat we nog moeten aan zomer kleding en schoenen en dan gaat de portomonee op slot ( alleen nog contant betalen en alles uitgerekend. Op is op.


Hè balen dat ie elke keer kapot gaat!

Wij willen als Corona het toe laat in oktober naar Noorwegen.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:15

Fitzroy schreef:
Studeren is voor mij een ver van mijn bed-show. Die tijd ligt ver achter me.

Ik ga ook minder sparen dan gedacht deze maand. Ik heb vandaag een reis naar Griekenland geboekt. Ik had wel een voucher van verleden jaar maar er moest even goed nog veel bij. Reizen zijn duur geworden.


Oh leuk zeg! Griekenland lijkt mij zo mooi. Jammer dat reizen zo duur zijn geworden.

Ik zou dit jaar eigenlijk met mijn zusje een rondreis doen in Scandinavië maar dat feest ging niet door. Dus we sparen daar een jaartje voor door.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:34

Wat voor een diepvries heb je als je daar 20kg vlees in kwijt kan ... wow! Maar lijkt me wel heel erg fijn!

poes schreef:
Belsje: wat studeer jij bij? Ook naast een fulltime job? Hoeveel studiepunten pak je op en hoeveel tijd ben je daaraan kwijt in de praktijk?


Ik werk +/- 32 uur als freelance consultant en +/-15 uur als psycholoog ernaast nog. Hier moet verandering in komen .... Studietijd = 16 uur per maand opleiding, 2 uur leertherapie, 1 uur supervisie en ongeveer 2 uur intervisie. De studie-druk valt dus wel mee .... Qua papers e.d. heb ik er alleen werk aan rond oplevering ervan. Het zijn maar 120 studiepunten over 4 jaar.

Indertijd ben ik ook nog eens écht terug gaan studeren voor mijn master klinische psych. Toen ben ik gestopt met werken. Die combinatie was niet te doen :+

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:13

Nee een master combineren met werken lijkt me echt heel pittig. Wel pittig schema ook. Wat studeer je bij als ik mag vragen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 10:17

Financieel kan ik het aan om te stoppen met werken als die master inderdaad maar een jaar zou duren. Heb genoeg reserve staan daarvoor. Maar het effectief doen? Liever niet. Misschien, als ik het doe, dat ik voor oplevering van de thesis wel een maand of 3 loopbaanonderbreking neem.

Ik ben op mijn 27e pas begonnen aan mijn Bachelor, ook omdat het kon met behoud van loon via werk. We zijn nu 10 jaar verder en het kriebelt wel weer ja.

Wij hebben een koffermodel als diepvries. Daar kan heel veel in :)) intussen is het stoofvlees bereid en hebben we voor vandaag een portie en dan nog 2 in de vriezer. Pastasaus zal ook voor 5x zijn ofzo. Had al gezegd dat we 32x kunnen eten maar dat is dan +7 als je de bereide dingen erbij telt, dus pakweg 40 porties, telkens voor 2 man. We eten niet elke dag vlees, veggie doen we ook weleens. Vriend gaat op donderdag bij zijn ouders eten, bespaar je ook mee :Y) En uiteraard een keertje afhaal tussendoor, of vis. Dan moet ik nog om spek, om lamsvlees (lamsgehakt, lamsgebraad), shoarmavlees en varkensgyros.
En dan kunnen we makkelijk 2 maanden verder hoor.