Huis kopen met familie?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Giolli, Sica, ynskek

troi

Huis kopen met familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-21 14:06

Ik wil graag verhuizen. Daar sprak ik over met mijn broer en hij zei gelijk 'joh ik ook, zullen we samen wat kopen'.

Eerst lachtte ik het wat weg maar eigenlijk is het helemaal niet zo'n dom plan. We kunnen prima met elkaar overweg en met onzer beide inkomens kunnen we echt wat leuks kopen.

Maar ik mag graag voorbereid zijn op worst case scenario's. Wat nu als broer wil samenwonen tzt? En sowieso wil ik privacy houden. Dan zou het huis gesplitst moeten worden in 2 appartementen/ delen.

Maar hoe doe je zoiets zonder al een fortuin te hebben voor een dure verbouwing? Eigenlijk moet alles via de hypotheek gefinancierd kunnen worden.
Daarnaast moet het pand kadastraal gesplitst kunnen worden zodat het bij problemen apart verkocht kan worden.

In het ideale geval is het pand al gesplitst, maar ja hoe vind je zoiets??

Het klinkt erg complex en matig haalbaar maar wellicht is hier iemand die dit geprobeerd heeft?

Ik hoor graag ervaringen!

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

AnnedB

Re: Huis kopen met familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 14:10

Zijn jullie beide alleen? In dat geval zou ik het misschien aandurven, maar als het mis gaat, gaat het ook gelijk goed mis.
Ik zou als je het echt door wil zetten dan inderdaad naar iets kijken dat al gesplitst is.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:06

Realiseer je van te voren tot welke situaties het kan leiden:
Bijv. 1 van beide wil samenwonen in het betreffende huis
Of 1 van beide wil een ander huis kopen om te gaan samenwonen, kan de een de ander dan uitkopen?
Een van jullie raakt zijn baan kwijt en kan de hypotheek niet meer opbrengen, is de ander dan aansprakelijk voor betaling van het volledige hypotheek bedrag?
Etc.
Het lijkt mij lastig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:13

Bij een pand dat zich vrij redelijk laat delen kan dat prima. Vrienden van ons hebben het op die manier gedaan, de een had de begane grond, de ander de bovenverdieping. Na verloop van jaren heeft een van hen het hele pand overgenomen, woont er nu nog met zijn gezin.

Natuurlijk kan er iets tussen komen, maar dat kan ook als je met je partner een huis koopt. Zet alles eens op een rijtje, spreek scenario's door "wat zijn onze opties als ...." Wie weet spreekt het jullie dan nog steeds aan. Misschien ook minder maar daar kom je pas achter als je het nader bekijkt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:48

Kijkende naar de familie Meiland zou ik de plannen met het pand dat je straks op het oog hebt vooraf met de gemeente bespreken of dubbele bewoning überhaupt mag. ;)

Ik zou het niet willen, maar ik zie ook mensen bij wie het super gaat, dus ga ervoor. Bespreek vooraf allerhande scenario's goed door en leg deze desnoods vast.
Ik zou daarom wel gelijk kadastraal gaan splitten om problemen voor te zijn en mocht er iets gebeuren neemt dat geen tijd en zorgen meer in beslag.

Het mooiste zou zijn als het pand door de indeling makkelijk te splitsen is zodat je ieder je eigen plekje hebt en mocht het zover komen een deel makkelijk verkoopbaar is.

Je kan ook iets leuks kopen met potentie, mits de prijs daar naar is. Hiermee bedoel ik dat je in de hypotheek ruimte hebt zitten om het huis te verbouwen naar wens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:09

Bij ons is iets geschikts te koop :o Dubbel bewoonbaar en beetje grond.

Maar ik had het ook wel gewild. Andere situatie en is niet gebeurt, maar snap de overweging heel goed.

Ik neem aan dat jouw broer ook van jouw leeftijd is? Het kan alle kanten op gaan. Dat kun je nooit 100% van tevoren plannen en weten. Mensen veranderen, situaties veranderen en het is altijd net anders dan je van tevoren hebt bedacht.

Maar het kan ook jaren goed gaan.

Voor verbouwen moet je echt ook wat eigen geld hebben naast een evt bouwdepot. Dat valt altijd zo vies tegen.

Ik zou wel altijd echt gescheiden gaan leven. Dat is ook even wennen, want wanneer loop je wel bij elkaar naar binnen en wanneer niet? Ik weet mensen die er meer van hadden verwacht en elkaar nog niet vaak zagen en 1 stel ook steeds de hort op is, wat de alleenstaande helft is tegengevallen.

De eerste stap is samen naar een goede hypotheek adviseur. Die kan je nog wijzen op zaken die je echt moet regelen en geeft weer dingen mee om over na te denken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:44

Wij hebben vorig jaar samen met mijn schoonouders een boerderij gekocht waarvan we de schuur nu verbouwen tot 2e woning. Daar ging veel, heel veel overleg aan vooraf met hypotheekadviseur, financieel adviseur (ivm gevolgen qua belasting), notaris (voor de koopakte, maar ook een beheersovereenkomst) en gemeente (ivm dubbele bewoning, wijzigen bestemming schuur en vergunningsaanvraag voor de verbouwing). En nu met architect en aannemer, maar dat staat los van het samen kopen.

Het was natuurlijk financieel aantrekkelijk om samen te kopen, maar wij vinden het vooral heel gezellig om samen te leven en samen een erf op te bouwen. Het was een gok, maar wel 1 die niet zo spannend was in de huidige huizenmarkt.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 16:46

Met goede afspraken, beiden een eigen (te realiseren) ingang/inrit en gescheiden tuin kan het prima. Waar het meestal fout gaat is te veel met elkaars leven bemoeien waardoor de privacy aangetast wordt. En daar zijn van te voren afspraken over te maken. Is er net als gewone buren naast elkaar te wonen, met het gemak dat het familie dichbij is, dan is er toch geen bezwaar.
Elkaar vrij laten is het allerbelangrijkste als je vredig naast elkaar wilt wonen. :) En bevalt het toch niet, of zijn er andere redenen als werk elders, dan verkoop je de boel.

Over de IJssel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:00

Ik zou zeggen geef je wensen door aan makelaars in de regio wilt wonen, spreek goed met een notaris over wat je allemaal vast moet leggen, en bespreek vooral goed met je broer wat jullie allebei nodig hebben.

Het lijkt mij heel mooi om zoiets te doen, maar ik zou het dan echt alleen maar willen als je het zo in kan richten dat je er ook met ieder ander kan wonen, dus echt als een 2-onder-1-kap woning. Dat als 1 van jullie toch weggaat om 1 of andere reden, er een ander in kan zonder dat je daar last van hebt.

Eigen ingangen, eigen WC/douche/keuken, gewoon 2 complete woningen. En afspreken dat je niet zomaar bij elkaar binnenvalt of door het raam komt turen. Ook al vind je dat nu misschien niet erg ;) Het is lekker als zulke afspraken er zijn zodat je die niet naderhand moet maken als je je toch niet prettig erbij voelt.

Ouders en grootouders van een schoolvriendje hebben samen een leuke boerderij gekocht. Gezin woont aan de ene kant en opa en oma aan de andere kant. Ze hebben beneden wel een gezamenlijk toilet in een tussengangetje maar als dat het ergste is :)

Die hebben als regel voor hun kleinzoon, dat hij door de tussendeur naar opa en oma mag, als zij het licht daar aan hebben gezet. Dat is wel handig zo, voor iedereen duidelijk :j

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info http://www.barefoot-webshop.nl
Mijn Vinted kledingkast, nu vooral kinderkleding t/m maat 128: Klik hier

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:44

Hoi! Wat leuk dat je hierover nadenkt!

Twee jaar geleden hebben mijn zusje en haar man en ik samen een groot huis gekocht. Ik ben nu alleen, heb geen relatie. We kochten een huis van 350m2 met anderhalve hectare grond en alle voorzieningen voor onze paarden. Ook is er een grote schuur van 180m2, inmiddels het domein van mijn zwager. We hebben het huis in tweeën gedeeld, muren en deuren geïsoleerd tegen geluid met voorzetwanden en dichtgemetseld en in het ene deel een badkamer, keuken en trap naar boven gemaakt. We hebben nu beiden nog een groot zat huis!

We hebben er wel enorm goed op gelet dat we inderdaad geen 'Meilandtaferelen' krijgen, wees daar zelf enorm kritisch op, makelaars willen verkopen en roepen altijd dat het helemaal geen probleem is, nou dat is het dus wel. Wij hebben het huis niet kadastraal gesplitst, dat is niet te doen, vooral niet omdat je de grond dan ook moet gaan splitsen en dan wordt het zo onlogisch verdeeld dat het nooit meer fatsoenlijk te verkopen is.

Wij hebben bij de ING een hypotheek gekregen op drie salarissen, dat ging zonder problemen, al begreep ik wel dat de ING ongeveer de enige is die dat doet. Daarnaast hebben we bij de notaris heel goed vast laten leggen welk deel van het huis van wie is en welk deel van de hypotheek ieder betaalt. De hypotheek is ook gesplitst, ik heb mijn eigen delen en mijn zusje en haar man ook. We hebben ook met zijn drieën levensverzekeringen op elkaar afgesloten.

Ik vind het werkelijk een fantastische constructie, we laten elkaar heel vrij, er is geen enkel probleem met privacy maar we hebben wel alle voordelen van het wonen met zijn drieën, dit huis op deze geweldige locatie hadden we los van elkaar nooit kunnen kopen. Daarnaast kunnen we perfect samen voor de paarden zorgen, als de een niet kan kan de ander wel. Het is echt een droom die uitkomt, wonen op een geweldige plek in de randstad, aan het bos en met alles wat we kunnen wensen qua faciliteiten voor de paarden, we hebben er nu dan ook zes in de achtertuin staan.

Nou moet ik wel zeggen dat wij er heel druk mee geweest zijn, we hebben daar ook heel veel hulp van onze ouders bij gehad, die weten zo veel en zijn enorm goed in dingen uitzoeken. Alles is vastgelegd en uitgezocht. We hebben ook wel de instelling dat als je het niet doet omdat je bang bent voor veel beren op de weg, je nooit zal weten of het werkt. Er kan altijd iets totaal onverwachts gebeuren waardoor het toch misgaat, in het allerergste geval moet je dus de boel verkopen en ieder weer zelf wat kopen. Ik ga er totaal niet vanuit dat dat ook gaat gebeuren, maar het houdt ons niet tegen om het te doen. We hebben nu al een werkelijk fantastische anderhalf jaar achter de rug en ik hoop dat er nog vele tientallen jaren bijkomen!

Mocht je nog vragen hebben, op welk gebied dan ook, laat het vooral weten!
Laatst bijgewerkt door martinev op 10-04-21 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:50

Als je je bedenkt hoeveel mensen gaan scheiden en dan ook hun huis moeten verkopen/de ander uitkopen, vaak met nog veel meer geregel (kinderen, scheiding etc) denk ik dat dit helemaal geen gek idee is.

Ik lees verder even mee voor adviezen. Andere situatie maar heb er vast wat aan!

Maks :+:

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:59

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht samen met mijn vader omdat we allebei los geen hypotheek konden krijgen (Ja net aan 1.5 ton :+ )

Hypotheekadviseur zou ik zeker aanraden on heen te gaan! Bij ons wilden veel banken niet beginnen aan een vader-dochter hypotheek, maar uiteindelijk is het allemaal top geregeld.

Hier overigens geen groot huis met dubbele bewoning maar gewoon een rijtjeshuis en we verdelen de kosten 50/50. Wel met de gedachten dat het "mijn" huis is en mocht ik een relatie krijgen en willen samenwonen, dan mag ik mn pa eruit schoppen :P Ook de levensverzekering is goed geregeld m.b.t. de hypotheek.

Bij ons was het alleen geen kwestie van omdat het kan, maar puur omdat we anders geen dak meer boven ons hoofd zouden hebben _O- Best een groot risico, maar ik kan heel goed met mijn vader door 1 deur dus dat scheelt wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:43

Bedenk wel dat als je met grond koopt voor paarden, daar ook echt samen over na moet denken. Nu kan je broer je dat gunnen, maar als het huis dubbel bewoonbaar is, heeft hij ook een deel tuin/grond en moet ook afgesproken.

Toen wij er ooit over dachten met familie, zouden die toen destijds meer moeten inleggen, terwijl wij meer grond zouden gebruiken. Dan zouden we alsnog hun huur hebben moeten betalen of ze moesten het ons gunnen dat we het mochten gebruiken.
Zij hadden het uitzicht op de paarden leuk gevonden, maar bij geen gelijke inleg, krijg je toch scheve verhoudingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-21 10:00

Dank voor de tips! Ik ga er even goed naar kijken. Want ik wil het wel verstandig doen :)

@Superpony paarden bij huis is geen ambitie. Ik zie bij mensen die dat hebben dat er vooral tijd besteed wordt aan klussen en weinig aan rijden, dat wil ik vermijden :o

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:07

Felinehoi heeft deze maand een huis gekocht met haar schoonouders. Kadastraal laten splitten idd, indien de een wil verhuizen dat dit ook kan. Je zou haar eens kunnen pb'en hoe dat is gegaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:13

troi schreef:
Dank voor de tips! Ik ga er even goed naar kijken. Want ik wil het wel verstandig doen :)

@Superpony paarden bij huis is geen ambitie. Ik zie bij mensen die dat hebben dat er vooral tijd besteed wordt aan klussen en weinig aan rijden, dat wil ik vermijden :o

Verstandig +:)+

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info http://www.barefoot-webshop.nl
Mijn Vinted kledingkast, nu vooral kinderkleding t/m maat 128: Klik hier

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:18

Wij kijken hier ook naar met mijn ouders, wij hebben nu beide een koophuis en hebben eerst een gesprek met een hypotheker gehad. Weten wat je budget is, laat je daar of bij aan makelaar informeren naar de haken en ogen die daar aan zitten en zet een opdracht uit.

Mijn ervaring is nu dat dit soort objecten geliefd zijn, die komen niet op funda.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 10:29

Bedenk je ook bij het samen kopen, stel dat de ene partij wat overkomt, kan de andere dan blijven wonen of moeten die dan ook verhuizen omdat het financieel niet is op te brengen alleen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-21 11:12

BelgenGek schreef:
Bedenk je ook bij het samen kopen, stel dat de ene partij wat overkomt, kan de andere dan blijven wonen of moeten die dan ook verhuizen omdat het financieel niet is op te brengen alleen?

Daarom wil ik het kadastraal laten scheiden. Dan kan elke helft apart verkocht worden mocht het nodig zijn

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:21

Op zich heel goed natuurlijk, om het kadastraal te laten splitsen, let wel op dat het dan echt twee reële huizen met reële percelen worden, zonder allerlei recht-van-overpad constructies of rare erfscheidingen oid. Als het heel vreemd in elkaar gaat zitten wordt het voor eventuele kopers namelijk zeker niet aantrekkelijker!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:39

Maar als het 2 reële aparte huizen zijn, die kadastraal gescheiden zijn (of kunnen worden), dan zit daar meestal ook een prijskaartje aan van 2 losse huizen.
Verlies je dan niet een beetje het voordeel van samen kopen?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:44

Zeker, daardoor worden er vaak constructies gedaan die niet mogen, zoals wonen in een bijgebouw etc. En dan krijg je van die Meiland-problemen.
Een huis (en ook zeker bijbehorend perceel) op een onlogische manier scheiden gaat je op de lange termijn echt problemen opleveren, dan maak je er onverkoopbare huizen van. Als het wel goed te scheiden is is het een perfecte oplossing natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:56

Ik twijfel of een huis wat te boek staat als eengezinswoning wel officieel kadastraal gesplitst kán worden. Je zit dan niet alleen met de (on)mogelijkheid om de toegang te splitsen, maar ook de GWL-voorziening. Want áls het misgaat wil je dáár zéker geen gedoe over krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:58

troi schreef:

Ik snap dat je het niet wilt, maar als je straks wilt fokken vaak wel een stuk fijner.

En dat laatste ligt echt aan hoe je dingen aan legt, onderhoud, wat je wensen zijn etc. Ik ben echt minder tijd kwijt dan in pension. Maar daar deden we ook al alles zelf.

En vergeet niet dat 2 of 3 paarden echt anders is dan 1.Voor meerdere paarden in pension ben je echt wel langer van huis bijv.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:04

DubbelFun schreef:
Ik twijfel of een huis wat te boek staat als eengezinswoning wel officieel kadastraal gesplitst kán worden. Je zit dan niet alleen met de (on)mogelijkheid om de toegang te splitsen, maar ook de GWL-voorziening. Want áls het misgaat wil je dáár zéker geen gedoe over krijgen.

Ja dat is zeker waar, ook dat soort dingen moeten maar goed gescheiden kunnen worden, maar denk bijvoorbeeld ook aan een verwarminssyteem enzo! Het is niet de bedoeling dat als jij je verwarming laag zet omdat je op vakantie bent je 'buren' twee weken zitten te blauwbekken midden in de winter. Hier is dat allemaal top geregeld, maar dat had wel wat voeten in aarde en heeft vooral voor heel veel uitzoekwerk voor onszelf gezorgd, de meeste werklui hebben ook geen idee namelijk, logisch ook, ze hebben er ongeveer nooit mee te maken.

superpony schreef:
Ik snap dat je het niet wilt, maar als je straks wilt fokken vaak wel een stuk fijner.

En dat laatste ligt echt aan hoe je dingen aan legt, onderhoud, wat je wensen zijn etc. Ik ben echt minder tijd kwijt dan in pension. Maar daar deden we ook al alles zelf.

En vergeet niet dat 2 of 3 paarden echt anders is dan 1.Voor meerdere paarden in pension ben je echt wel langer van huis bijv.

Precies dit, wij hebben er nu 6 aan huis staan en ik heb alle tijd om te rijden hoor! Het kost absoluut niet meer tijd dan toen ze op pension stonden en ik daar een paar keer per dag heen moest om buiten en binnen te zetten en dekens te wisselen enzo. Wij hebben alles superpraktisch ingericht, kost echt vrij weinig tijd. En ja, ze slopen wel eens wat, en het weiland heeft ook onderhoud nodig, maar ik vind dat allemaal reuze meevallen!