Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:50

Ben op zoek naar leuke ideeën voor de tuin, dus ga dit topic volgen.

Er moet onwijs veel aan gebeuren en het is echt half zon, half schaduw, dus moeten goed kijken naar waar wat gaat komen.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:18

Ik probeer ook te stekken en gok het er soms maar op.

Heb Vlier gewoon in de grond gestoken en doet het super.

Had vorig jaar Framboos gekregen, lange stengels en in de grond. Kregen in de winter hele kleine startende blaadjes en na de vorst was alles weg. Ik laat ze nog maar even staan, want iemand zei dat aanslaan ook wel 2jr kan duren, maar ben er bang voor.
Kan ze alleen niet altijd tegen sneeuw en vorst beschermen.

We hebben veel bessen soorten, ook stekken en die slaan allemaal goed aan.

Rozen overgenomen en zie ik nu eindelijk in bloei komen. En dan veel wilgen. Wat overleefd ( door paarden en varkens ), lijkt ook aan te slaan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:27

Wat me wel is opgevallen bij wilg is dat ik kronkelwilg takken heb die bloeien en groeien, maar geen wortels hebben.

Maar gister noodgedwongen 3 opgegeten stompjes moeten verwijderen en die hadden wel wortels. Gaan dus weer ergens de grond in.

Ik heb takken van de liguster ook in de grond gestoken om haag te verlengen bij het huis en ben benieuwd wat het gaat doen. Staan er best veel nu en gaat niet dood, maar het doet verder ook niks.

Mijn tante heeft ooit een eigen buxus haagje gemaakt door te stekken. De helft is dood bij ons, dus ook geprobeerd, maar doe iets niet goed.......

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:53

Kaka schreef:
Blijkbaar luistert buxus stekken best nauw: https://www.buxusplant.nl/buxus-stekken.html

Wat betreft dat die kronkelwilg: kan goed zijn dat de energie nu in de bloemen gaat zitten en niet in de wortels. Je kunt afwachten of ze na de bloei wel wortels aan gaan maken of de bloemen eraf halen zodat de plant zijn energie alsnog in de wortels stopt.


Ja, soms kijkt het erg nauw. Heel knap hoe mn tante toen een hele haag zelf heeft gestekt.

Oke, thanx.

Er zijn wat kronkelwilg takken die inderdaad geheel vol in bloei staan en geen wortels hebben.

Deze kleine stompjes waren aangevreten en wist niet dat ze er nog zaten. Hebben nieuwe, grotere, dikkere wilgen nu, dus haalde ze eruit zag de wortels en een enkel blaadje. Krijgen ergens een rustig plekje en kan ze over 2jr altijd nog verplaatsen.

@Neonlight, wat rot als je een vis zo vindt. Is dat niet slecht voor het water? Een dode vis?

Wij hebben een poel met wat waterplanten. De poel moet aangepast, dus moeten die waterplanten eruit gaan halen. Maar water staat nog steeds hoog. Wordt een mooi weer klusje :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:17

Ik heb ook geen idee. Geen verstand van vijvers. Ik vind het heel mooi, maar best veel werk en ik denk dat je er best een beetje verstand van moet hebben om de kwaliteit goed te houden. Dus we hebben geen vijver.

Wij gaan een nieuwe poel maken bij de paarden en denk soms om die door te laten lopen naar de tuin en dan bij ons een watervalletje. Er zou dan een duiker moeten komen met pad erop voor de paarden als een soort bruggetje.

Zag dat de waterplanten nog leven. Maar die poel heeft vrij hoog gestaan en wat ik zag was dor, maar zie nu weer groen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:21

Wij zijn nog steeds bezig met de wilgen planten. Had dus 100 knotwilgen en al een grote berg kronkelwilg, maar valt vies tegen.

Volgende week komt de rest van de beuken haag, wat Dennenbomen voor de groenblijvende haag aan voorkant en we hebben voor de voortuin wat rhodondendron besteld. Hebben een groot stuk laurier buiten bereik van de paarden en daarvoor komt de Dennenhaag deels. Nu wil ik voor de laurier de rhodondendron plaatsen. Hij vroeg wel welke kleuren, maar ik laat me verrassen.

Heb ook nog wat zaailingen, maar ik vind het aanplanten nu het nog vrij kaal is best lastig soms. Ook qua afstanden.
Maar denk nu gewoon; Kan altijd volgend jaar of jaar erop wat verplaatsen. Als nu maar zoveel mogelijk aan slaat.

Wat doen jullie met een schaduwplek?
Wij hebben achter tussen huis en schuur een plek die maar kort zon heeft. Komt de oprit op uit en willen we wel vrij houden, maar ik wil ook geen kale bedoening.

Waar het zwembad stond, tegen de schuur is eigenlijk ook te weinig zon, maar het is er zo een mooie plek voor. Zou een vast zwembad worden, maar zolang we over de plek twijfelen nog maar geen besluit genomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:42

Westernfreak schreef:
Er is ruime keus in schaduwplanten. Het meeste blijft alleen niet groen in de winter (de heesters wel).

Zelf heb ik hosta's, astilbes, longkruid, kruipend zenegroen, varens, skimmia japonica en pieris japonica (rotsheide) in de schaduw staan.


Dank je wel.

Daar kunnen vrij weinig planten komen, maar komt wel wat te staan wat voor schaduw geschikt is.

Bedoelde meer de rest van de aankleding. Nu komt een zithoek voor de aanbouw met keuken. Logische plek, mooi uitzicht en zon.

Maar ik wil ook nog een schommelbank in de zon en straks het zwembad. Dan krijgen we echt vanaf het huis gezien alles wat links in de zon gezet zeg maar.

Rechts komt de oprit op uit en komt een zitje bij onze slaapkamer, een pad naar schuur en naar links waar de andere paden op komen.
Voor een moestuin was het ideaal geweest ene hoek, maar dus te weinig zon ben ik bang.

We hebben verder niks nodig qua nog een schuur, hokje etc. Of een deel van de tuin afzetten tot schaduw en daarachter opslag. We hebben nog erg veel hout en stenen bijv.

Raar weer vandaag. Hoop dat al het nieuwe spul het kan hebben.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 01:04

Ik zag ook niet veel schade, maar is even afwachten.

De frambozen zijn door vorige sneeuw al gesneuveld denk ik, maar ik laat ze nog even staan.

Van vorig jaar was alles aangeslagen. Alleen een Els zie ik nu nog niet echt iets doen, maar misschien is hij laat. Hij deed het wel, maar twijfel nu of hij op de goed plek staat.

Vandaag nog wilgen geplaatst bij de paarden. Nu hebben ze aan 2 kanten een pad waar ze tussen de wilgen lopen.

Ik had vorig jaar wat walnoot gekregen. leken het niet te doen, maar heb nu een miniscuul walnooit boompje die het dus wel doet. We hebben bij de paarden ook een grotere, maar ben benieuwd hoe deze het gaat doen.

Verder een hazelaar gekregen en bij d egarage neergezet. Daar verder rozen en die komen nu ook allemaal op. Net als alle bessen soorten. Allemaal gekregen, dus wel leuk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 10:13

Ceetje_bokt schreef:
Frambozen zijn net onkruid, dat komt wel weer terug. Ook daar waar je ze niet verwacht, bij mij zie ik opeens uitlopers uit mijn moestuinbakken komen, dwars door het antiworteldoek heen. Ben ik niet blij mee.


Maar deze waren nog nieuw. Doen ze dat ook als ze nog niet aangeslagen waren?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:13

Morganlefay schreef:
Maarre walnoten moeten minimaal 10 jaar flink doorgroeien willen ze wat noten opleveren


Ja, dat wist ik. Heb ook een grotere, maar die gaat ook nog niks geven.

Dit waren stekjes van iemand, dus ben gewoon benieuwd hoelang het duurt van echt helemaal niks tot aardig boompje.

Mijn man zag hem bijna over het hoofd, dus zo klein is eentje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:22

Hahaha, ik vind overal lege walnoten. Onze buren hebben een grote, die wel veel noten geeft.

Zij hebben sws een volle tuin en juist veel zaailingen, ook van diverse bessen soorten. Ook mede door de vogels, dus heb wel goede hoop dat het hier wel snel groen wordt.

We moesten alleen bij de paarden wat giftig groen verwijderen en de tuin was een en al steen en ligt nog open voor riool/afvoer.

Helaas ook erg veel esdoorn. Het is dat we die niet willen, maar dat groeit wel lekker snel. Ik wilde al een esdoorn kraampje neerzetten.....

Verder groeit hier heel veel boswilg en eik. Ik wil geen eiken per se. Staan er al heel veel om ons heen, maar die kleintjes overleven ook niet tot nu toe.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:56

Fitzroy, fijne sfeer op die plaatjes.

Prairy, gaaf zo een lokatie.

Wij hebben vandaag nog 50 beuk haag gekocht voor rond de bak en 6 dennenbomen nog om voor het stuk naast het huis en garage voor de paarden aan te vullen. Stonden er al een paar en we wilden daar een groen blijver voor de wind. Dan staat er nog een stuk laurier en voor de laurier hebben we nu wat rhodondendron gekocht.

Voor het huis hadden we buxus gezet die we hadden gered uit de tuin voor hij leeg ging. Helft is overleden en de kwekerij had er nog een paar staan. Stopt met buxus verkoop, dus mochten die voor klein prijsje meenemen.

En bij de paarden vanmorgen nog een deel van de wilgen geplaatst. Nu nog 20 knotwilg en meerdere kronkelwilg klaar liggen.

Ik denk dat het liguster stekken niet gelukt is, dus die nog erbij halen ergens.

Deze week krijgen we nog peren, appel, kersen bomen binnen en linde.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:01

Die vind ik ook zo leuk. Wil bij de paarden wat zetten voor de eetbare planten en hagen. Nu met paaltjes en tuingaas gedaan.
In de tuin nog even zien. Met een schelpenpad tussendoor vind ik ook heel leuk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 01:11

akishino schreef:
Hedera helix is een inheemse plant met veel goede eigenschappen.


Maar hoe hou je ze in bedwang?

Hier groeit hedera zelfs in de wei?? Het staat nergens, ook niet bij de buren, maar zie het wel in het bos hier en daar. Zal wel een ander/wild soort zijn, maar ziet er hetzelfde uit.

Onze eerste naaste buren bij vorige huis hadden het en wij hadden mega dikke wortels in onze tuin zitten overal. Nog woorden om gehad, want na omspitten ( wat ze wisten ) werd het wat bruin bij hun. Ze wilde nieuwe, maar dat komt wel weer goed en was ook zo.
Daarna hadden ze een stuk vooraan bamboe neergezet. Hadden we weer overal mega wortels, stengels.

Bamboe wil ik zelf ook nog graag. Ze zeggen dat die ene soort niet woekert, maar ja....Is dat wel echt zo?


Ceetje_bokt schreef:
Ik heb draden op het hout van de voorgevel: zwart elektriciteitsdraad en bind de takken vast met elastisch buisband. Volgens mij heb ik dat pas een jaar later gedaan. Je roos redt het nog wel even met de stokjes.

[ [url=m/IrZsiI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het is niet erg goed te zien.


Mooie gevel zeg!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:46

Maar bij hedera zie je niet alles wat in de grond gebeurt, dus kan je niet alles bijhouden/verwijderen.

Hier stond in een beton bak kardinaalsmuts. De bakken stonden in de weg, dus we hebben ze eruit gehaald om elders in de grond te stoppen. Maar die zat helemaal door de bak heen, door de stenen eronder heen vast met wortels.
En ik denk dat ze ooit snoeiafval in het bos naast ons hebben gegooid, want daar staat een stuk helemaal vol met jong spul daarvan.

Buxus zelfde. hebben we ook op div plekken weggehaald en ook voor terug gezet, maar zat ook helemaal door en door vast overal.

Waar de planten zelf niet extreem groot of wild waren.

Hebben we gister net de laatste wilgen van de ruim 100 van die set erin, komen er vandaag nog 10 fruitbomen :o

Wat weten jullie van de Els? Vorig jaar erin gezet en sloeg aan. Hij doet het nog, maar is wat traag. Is dat normaal? Ik twijfel of hij of zij?? op de juiste plek staat.

De liguster stekken zijn denk ik wel dood. Jammer, maar was het proberen waard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:49

Majabeestje schreef:
Wie wil er meedenken met wat we in g*dsnaam moeten met dit stukje 'tuin'?
Het is een stukje waar we weinig onderhoud mee willen. Ik heb er al wat grassen in gepoot (stekjes lampepoetser gras en achteraan 2 pampasgrassen). Eigenlijk willen we geen onkruid zien. Nou heeft mijn man het over boomschors. Ik zit eraan te denken het vol te planten met nog meer (lampepoetser)grassen. Zodat het overal groeit. Kan dat?
Of heeft iemand een ander briljant idee? :')


[ [url=m/inx6zl.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/XxTMNv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lopen daar veel mensen langs met hun hond bijv? Zou niet willen dat het een hondentoilet wordt, dus juist vol zetten met haag planten zoals meidoorn. Ook leuk voor de vogels.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:22

Oke, gewoon een sterk soort zoeken die dichtgroeit denk ik. Er veel tegenaan plassen kan ook slecht zijn voor sommige planten en dat zie je niet snel.

Moet het wintergroen zijn? Dan vallen er wel wat af.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:15

Onze sierkers staat in de wei en door de wind ligt het echt overal. Heb douche raam staat open en het lag zelfs in de douche. Ook voor het huis en de garage, dus alles roze :) Hij stond net vol in de bloei, stomme wind :(

De rest begint wel uitlopers te krijgen, dus wel blij. Moet maar zien of alles gaat aanslaan, maar daarvoor is het nog te vroeg. Ene moment zie je niks en andere moment zie je van alles.

We hadden op de grens tuin/paarden een zaailing, maar wist niet wat het was. Is een kardinaalsmuts, dus hebben we gister naar voor verhuisd. Wel met flinke kluit.
Bij ons is het voor wat breed en vind het toch lastig om het aan te kleden en functioneel te houden. Zeker met jong spul is het nog lastig inschatten soms.

We hadden 10 perenbomen van een actie, maar denk dat sommige te dicht op elkaar staan. Maar dat zien we dan wel en proberen we dan ooit wel te verplaatsen. Zijn nu ongeveer 1.50m/2m hoog wisselend.

Gebruiken jullie ook wel plantnet? Heb hier veel vogelkers volgens de app, maar het lijken mij 2 soorten en toch geeft ie altijd hetzelfde aan. Zijn nog zaailingen, dus probeer ze te verplaatsen naar waar ze mogen.

Beukhaag rond bak en pad slaat goed aan. Hoopte alleen dat de paarden er niet van zouden eten. Hadden hoge gekocht, maar helaas is een deel de toppen kwijt. Niet gezond en niet leuk, dus moet een pad verplaatsen. Ze doen het wel goed, dus dat is mooi.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:40

Ik vind zoveel grint of split ook niet mooi, maar het is met water wel fijn. Wij hadden bij ons vorige huis ook grint langs huis en scheelde toch wel met regenval. Er stond nooit water, dus alles zakte toch de grond in.

Maar ik vind het mooier als accesoire, pad etc. Heb er ook langs huis bewust voor gekozen bijv tegen inbraak.

Wij hebben rondom veel bramen staan en tussen ons en de buren staan daar ook wel varens, maar die zijn momenteel wat treurig.

We hebben zelf 10 perenbomen en heel veel bessen soorten, walnoot etc. Ik wil nog rozenbottel, nieuwe framboos etc.

Onze heuvel stond vol kruiden planten, maar die hebben de varkens niet overleefd helaas.

Voor hebben we nu voor de paarden een haag van dennebomen omdat die winter groen zijn en wat helpen tegen de wind hopelijk. Die kan hard zijn vanaf het land en dan ligt ons zand overal.

Op de wei stond het vol braam, zuring en melde. Nu alleen nog zuring. En wat boterbloem, dat staat bij de buren behoorlijk en hebben wij nu ook wat. Maar we steken het uit, maaien met opvangbak.

We hebben iets van 200 wilgen geplaatst en die lijken het grotendeels te doen. Een enkele is gesloopt helaas.
Beukhaag slaat ook aan rond de bak, hebben we 1 bosje rode. Niet erg op zich, maar die staan dus her en der. Helaas heeft ons schattigste varken ook al 5 beukjes gesloopt...........Maar heb ze in water gezet en kijk of ze terug de grond in kunnen en aanslaan.

Weet iemand iets tegen esdoorn? Ik hou niet van gif, maar Esdoorn is hier vreselijk. De buurman wil het niet weghalen en zijn pony's lopen er al jaren en leven nog......Het is echt erger dan onkruid. Heb op de slootkant 2 tot stobbe, want eruit trekken gaf instortings gevaar. Daar komen non stop jonge sprieten op. Nu denk ik; Kan ik de stobbe niet met iets insmeren? Ben niet voor gif, maar mn dieren zijn me ook wat waard.

Het barst trouwens ook van de kardinaalsmuts. Heb ze in de tuin en voortuin gezet als ik ze tegenkom, want vind ze wel mooi.
En heel veel zaailingen van de vogelkers.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 00:34

Electra63 schreef:
Neonlight schreef:
Er zijn ook goedkopere alternatieven, wij zijn voor 7,50 per stuk geslaagd bij de stenenboer.



Ik vind die staptegels een goed idee.
Heb je daar een foto van (van die alternatieven)? Of een linkje naar de tegelboer?
Door Corona hebben we nergens kunnen kijken.
Dus dat gaan we wel binnenkort nu doen, naar een tegelboer.
Maar op internet zijn ze best duur: of € 17 - € 20 per stuk of soms rond de € 40 per m2.

Wij hebben best al veel kosten en werk aan het huis (volledig verbouwd) en aan de tuin door achterstallig onderhoud gehad. Er staat een hele lelijke blokhut (met plastic dak) en ook de 3 schuren hebben plastic daken. Dus de blokhut willen we laten vervangen en ook de daken van de schuren.
Een groot ijzeren hek aan de zijkant van het huis voor de oprit willen we vervangen door een Douglas-schutting (potdeksel) en daar moeten de tegels ook vervangen worden en dat deel moet flink opgehoogd worden.
Een deel van de heg moet misschien ook vervangen worden. Die is vorig jaar dood gegaan, maar komt nu wel op. Maar we willen een groenblijvende heg aan die kant.


Momenteel is hout duur, dus zou ik even mee wachten.

Na de kerst kan je op veel plekken goedkoop dennenbomen halen. Die hebben wij voor de paarden aan de weg ook als groenblijvende haag.
Je kan zelfs hele hagen uitspitten bij mensen gratis, maar werd ons teveel werk. Maar kom in de weggeef hoeken wel meer tegen. Had er zelf een en ander aangeboden, maar echt van alles kom je er tegen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 00:33

Saul schreef:
Hier in de voortuin ook grind :+
Dit lag er al. Ooit komt er iets anders maar heeft geen prioriteit.

Achter tuin zijn we dus wel mee bezig.
Een border gemaakt en vandaag de hortensia’s er in gezet. Ik weet dat dit nu niet verstandig is.
Maar we hadden 20+ specikuipen met planten staan. Stonden er al 2,5 jaar in en stonden vort gruwelijk in de weg :=

[ [url=m/uBPN1S.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier kijk je ook nog tegen de carport aan (andere kant van mijn vorige foto). Die gaat dus zsm plat.

Ik weet dat veel mensen het saai en recht toe recht aan vinden.
Maar is voor nu wel het gemakkelijkste met onze dochter. Komen ook nog wat speeltoestellen uiteindelijk.

Mochten er tips zijn voor kleinblijvende kleurrijke bloemen/planten voor voor de hortensia’s zou dat leuk zijn. :D

Edit. Klopt onze seringen hebben het niet gered. Ze zijn ofwel verbrand of te weinig water gehad ?
Geen flauw idee wat er gebeurd is.


Die gaan het vast doen. Toen wij hier kwamen stonden de hortensia's best hoog, maar echt in de weg. We hebben ze verplaatst naar de voortuin en vorig jaar deden ze het iets. Nu doen ze het alweer veel beter. Maar ik moet leren snoeien..........Daar heb ik altijd moeite mee.

Skimmia ook gered en naar voortuin en die doet het super.

Bij waar de schuilstal moest komen stond buxus. Die ook verplaatst en ruim de helft heeft het gered. paar weken terug de dode eruit gehaald en nieuwe erbij gezet.

Ik vind een grint tuin geen ramp als je het combineert met wat planten. Helemaal steen of grint vind ik ook niks, maar beetje van allebei snap ik wel.
En hoe lelijk ik het zelf vind, snap ik ook dat mensen het makkelijk en netjes vinden. Als je achter dan veel groen hebt, vind ik dat best oke.

Er zijn ook mensen die achter alles vol steen gooien en rustig zeggen; ik heb geen zin, tijd of geen groene vingers en alles vo steen moet. Vaak ook grijs. Dat geeft een bepaald beeld.

Maar goed, ik zag in mn oude woonplaats ook overal d ehelft van de tuin dicht gebouwd met een overkapping.
En buren aan 1 kant hadden kunstgras. Wel hedera en bamboe waar wij dan wel echt last van hadden in de grond en ook wat gedoe over hadden, maar dan de tuin vol leggen met kunstgras.........

En hoeveel mensen kiezen niet voor schutting ipv haag bijv? Dat scheelt ook. Er zitten zoveel vogeltjes in de liguster alleen al.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:13

ontherun schreef:
Fitzroy schreef:
Zeker jammer, Needje. Ik heb nu een super leuke strandtuin, maar ook daarvan zal het commentaar wel zijn dat er te weinig biodiversiteit is. Dus ik voel ook niet de behoefte om een foto te plaatsen.


Goh ben ik toch niet de enige. Hier ook tuin-tuin, maar met mediterraans tintje. Dus wij hebben palmen en olijven, ik wil gewoon graag een tuin die ik mooi vind om naar te kijken en in te zitten. Maar ik durf hier nog geen tips meer te vragen of dingen te posten over een Palm omdat die niet inheems is... Jammer want ik heb ook echt wel iets gehad aan dit topic!

Goed dan, heeft iemand tips om zo definitief mogelijk van paardenbloemen en veel, heel veel ander onkruid af te komen? Onze voorganger hebben echt niks gedaan waardoor het een jungle van onkruid en dus vooral veel paardenbloemen is. En tsja, ik houd daar gewoon niet van.


Er werd een stuk gedeeld op fb over de paardenbloem. Ik heb ze niet heel veel, maar wel wat. Het kwam erop neer; ze komen waar de grond het toelaat en nodig heeft en als je het met rust laat, verdwijnen ze ook weer vanzelf.

Ik doe zelf niet veel aan onkruid. Wat niet oke is, trekken we zoveel mogelijk uit en wat echt teveel is maaien we.

En ik snap mensen echt wel. Voorheen werden mensen met voortuinen die vol stonden echt aangesproken. Bij huur woningen kon je zelfs een brief krijgen dat de tuin netjes moest.

Wij wonen buitenaf. Maar ik heb mn Liguster wat laten woekeren en die zou voor in een woonwijk al niet meer binnen de officiele regels vallen qua hoogte.

Soms is het zeker in een voortuin handiger deze netjes en praktisch te houden. Groen en biodiversiteit zou je met z'n allen moeten doen. Ook de gemeentes kunnen daar veel meer aan bijdragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Sourire en 7 bezoekers