Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:49

Mijn Ikea vriezer (is een inbouwcombi, naam HÄFTIGT) zou vorstvrij moeten zijn, maar heeft ondertussen toch een flinke laag ijs ontwikkeld. Het zit ook op de producten die ik erin leg etc. Daarnaast maakt de vriezer sinds kort een hard, indringend ratelend geluid. Echt ontzettend irritant.

Nou is dit in principe een vorstvrije vriezer, en heeft ikea zelf in de handleiding staan 'Het vriesvak is vorstvrij. Dit betekent dat er geen rijp gevormd wordt als het vriesvak werkt, noch op de binnenwanden, noch op het voedsel. Dit komt door een automatisch aangedreven ventilator'. Heel leuk en aardig dus, maar omdat het de ventilator is die ratelt vermoed ik dat hij toch heel graag een keer ontdooid wil worden. Ik weet zeker dat de laatste keer dat dat gedaan is op zn minst 2.5 jaar geleden is (toen ben ik hier komen wonen en ik heb het nog nooit gedaan).

Een klein probleem: op het paneel kan ik for the life of me geen manier vinden om alleen de vriezer uit te schakelen. Als ik de vriezer uitzet, wat ik nu regelmatig even 5 minuten doe om het ratelen te laten stoppen, gaat mijn koelkast ook uit. Dat de producten die nu in mijn vriezer liggen verpieteren kan ik mee leven, maar ik kan echt mijn koelkast niet leegeten. Is er misschien iemand ontzettend slim met dit soort dingen die een truucje weet om toch alleen de vriezer uit te schakelen? Iemand ervaring met dit soort koelkasten/vriessystemen die weet waarom er ineens zo'n enorme laag ijs op mijn vriezer zit terwijl dat niet zou moeten kunnen?

Ter illustratie, het gaat om een koel/vriescombinatie met onderstaand bedieningspaneel:

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:53

Alles even in een koelbox doen terwijl je het laat ontdooien.
Kunnen je vriezerdeur en koelkast apart open?

Anders kan je de koelkast deur dicht houden, dan blijft het nog een poos koel genoeg.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:57

Ik doe eigenlijk standaard zo‘n 1-2x per jaar de koelkast met vriesvak uit, laat de vriezer ontdooeien en maak alles goed schoon.
Zeker nu kun je je spullen gewoon even buiten zetten of anders in een grote bak waar het koel blijft.
Ik ben echter bang dat je ventilator gewoon kapot is.

Tara_13

Berichten: 749
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:58

Ken je iemand of heb je zelf een stoomreiniger?
Ik zet altijd de stoomreiniger op het ijs, dus alles blijft bevroren en mijn vriezer is snel weer ijsvrij.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:58

Doe het op/voor een dag dat je boodschappen gaat doen zodat je koelkast zo leeg mogelijk is, en stop de artikelen in een koeltas samen met de spullen uit je vriezer. Wikkel deze in je dekbed. Dan blijft het all snel 12 uur voldoende koud. Zet je koelkast uit en de deur open. Eventueel föhn je de vriezer. Zonder föhn duurt het een aantal uur, hoeveel hangt af van de hoeveelheid aanslag, met föhn ben je meestal binnen een uur klaar.
Denk eraan om voldoende handdoeken bij de hand te hebben om het water op te vangen. Daarnaast is een vaatdoek met emmer ook handig, om het water deels te kunnen opvegen en uitwringen, anders kan het aantal handdoeken wel erg hard oplopen.

Stevig aanvriezen is vaak het gevolg van een slecht gesloten vriesdeurtje. 1x niet in de vergrendeling geduwd kan daarvoor al voldoende zijn als de ijsvorming rond de deur zit, want daarna sluit hij slechter. Een overvolle vriezer geeft ook dat effect.

Tot nu toe nog nooit een koelkast gehad waarbij je de vriezer apart uit kon zetten. Ook bij mijn ouders is dat alleen bij de Amerikaanse koelkast het geval, niet bij hun eerder Europese koelkasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:59

Tara_13 schreef:
Ken je iemand of heb je zelf een stoomreiniger?
Ik zet altijd de stoomreiniger op het ijs, dus alles blijft bevroren en mijn vriezer is snel weer ijsvrij.

Nee geen stoomreiniger, maar ik kan er in principe vanmiddag ff voor gaan zitten met een hete fohn. Dan is het ook snel opgelost denk ik.

En dan idd de koelkastdeur maar dichthouden terwijl ik de vriezer snel doe. Thanks voor de tips! Koelkast blijft lang koud omdat er een apart koelelement in zit.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:02

Zo te horen is de ventilator of kapot of werkt niet naar behoren. Kan je zien of deze goed draait?

De vriezer uitzetten om te ontdooien heeft niet direct een effect op je koelkast. Zolang je de deur dicht laat blijft alles nog heel lang koud.

Zou zelf de vriezer eerst eens ontdooien, misschien werkt alles dan weer goed, pak er een föhn bij en in een halfuur tijd heb je de vriezer ontdaan van al het ijs.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:03

Ik zou even wachten totdat er vorst voorspeld wordt, dan leg je de vriesproducten buiten, de rest van het koelkastspul in een onverwarmde kamer/schuur/garage, en dan laat je 's nachts het vriesvak ontdooien en sop je de hele koelkast even uit.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:03

Ik weet niet hoe groot je vriezer is maar in onze oude zette ik een emmer of bak heet water.
Die ik nu heb is ook vorstvrij en is het na twee jaar nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:06

8nnemiek schreef:
Ik zou even wachten totdat er vorst voorspeld wordt, dan leg je de vriesproducten buiten, de rest van het koelkastspul in een onverwarmde kamer/schuur/garage, en dan laat je 's nachts het vriesvak ontdooien en sop je de hele koelkast even uit.

Het ratelgeluid is echt behoorlijk indringend dus wachten tot vorst (als dat uberhaupt gaat komen dit jaar) is echt niet wenselijk. Dan ga ik er liever een uur met een fohn voor zitten :o

Voor een bak water oid is hij echt te groot helaas. Het is ook nog eens een inbouw dus kan hem niet verslepen, plus ik woon in een klein appartementje met een balkon waar ik mijn kont amper kan keren, dus kan er niet zo veel kanten mee op.

Wbt de ventilator: hij lijkt goed te draaien, maar ik heb het idee dat er idd wat ijs tegenaan vriest waardoor hij soms een beetje in paniek gaat. Als ik hem een paar minuten uitzet en het ijs even wegschraap lijkt het prima te gaan. Er groeit wel heel snel ijs op de bakken zelf, ik schraap het weg en een paar uur later zit er alweer een laag op. Mijn plan is nu om hem van de week te ontdooien en als hij daarna nog steeds raar doet of er groeit toch weer snel een ijslaag op, mijn huisbaas te bellen.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:08

Ik heb ook een dubbeldeurs koel/vries combinatie (zonder no-frost, niet Ikea) waarvan je de koel en vries niet apart kunt uitschakelen. Voor het ontdooien van de vriezer haal ik die leeg (heb andere vriezer om het even in te leggen, maar koelbox kan misschien ook?). Ik doe de stekker er uit.

Het vriesgedeelte ontdooi ik snel door er een tafelventilator voor te zetten. Dan is het ontdooien binnen een half uur gepiept. Wel tussentijds de stukken ijs eruit vissen en aan het eind even het vriesgedeelte afdrogen met een handdoek. Misschien kun je ook wel met een haardroger het ontdooien een handje helpen.

Tijdens het ontdooien laat ik het koelkastgedeelte dicht, dat warmt dan nauwelijks op. Hoop dat je hier wa aan hebt. Succes.

p.s. denk wel dat je ventilator niet goed werkt als het no-frost systeem het niet doet.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:09

Ik denk dat jouw vriezer niet in orde is. Mogelijk sluit de deur niet goed of is er iets mis met de koeling.

Ontdooien van een aangevroren vriezer met heet water en een föhn gaat best snel. Ik had een grote vrieskast en was nooit langer dan een half uur bezig. Goed drogen en meteen je spullen er weer in doen. Die zorgen ook dat de vriezer weer snel op temperatuur is.

Spullen die koel moeten blijven kun je buiten zetten of onder je dekbed koel houden.

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:11

Wat heeft je huisbaas er mee te maken dat je vriezer niet goed werkt? Is dat spul van hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:20

Ineke2 schreef:
Wat heeft je huisbaas er mee te maken dat je vriezer niet goed werkt? Is dat spul van hem?

Ja, mijn hele keuken is inbouw en van hem. Vandaar dat ik er ook zelf (buiten ontdooien) niet al te veel mee wil klooien.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:09

Blijft je temperatuur dan wel koud/laag genoeg? Het klinkt net alsof de boel slecht dichtzit als er zo snel ijs op komt.

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:24

Let op met het gebruik van een fohn. Heb al twee keer een fohn afgeschreven omdat die te warm was geworden.

thequeensmum
Berichten: 3519
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:33

Föhn is idd geen goed idee. Wat wel razendsnel ontdooit: water aan de kook brengen en in pannetje of bakje in je vriezer zetten. Na een 20 min ofzo opnieuw en half uurtje later weer. Dan is de boel wel ontdooid

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:06

Ik ga ook voor de bak met warm water tactiek. Koelkast dichthouden (eventueel koelelementen erin die je uit de vriezer hebt gehaald) en vriezerdeur open met voldoende handdoeken onderin en er voor. Dan een grote pan heet water (ik doe meestal gewoon uit de kraan, dus zo'n 60 graden), 15-30 min wachten en dan is het grootste deel al ontdooid :)

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:04

Hoe zijn jullie vriezers van de binnenkant dan afgewerkt? De mijne is heel glad en er zit ook een kunststof krabbertje bij, dus ik kan heel snel het ijs loshalen. Geen gedoe met heet water of andere warmtebronnen, alleen het apparaat uit zetten, leeg halen en een paar minuten later kan ik aan de slag.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:09

Manou schreef:
Hoe zijn jullie vriezers van de binnenkant dan afgewerkt? De mijne is heel glad en er zit ook een kunststof krabbertje bij, dus ik kan heel snel het ijs loshalen. Geen gedoe met heet water of andere warmtebronnen, alleen het apparaat uit zetten, leeg halen en een paar minuten later kan ik aan de slag.


Bij mij gladde binnenkant, maar onder elke lade zit een metalen rooster en ook helemaal bovenin en achterin. Daar blijft altijd ijs achter/tussen/op zitten

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:33

Ik doe 1x per jaar alles ontdooien.
In de winter. De spullen uit de vriezer gaan naar buiten. De koelkast kan prima 1 uurtje zonder stroom als je hem dichthoud.

Fohn op de vriezer en blazen maar.. Handdoeken eronder of een bak.

En klaar is kees.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:22

Jolliegirl schreef:
Fohn op de vriezer en blazen maar.. Handdoeken eronder of een bak.

En klaar is kees.


Dat dus.

Niets mis met de föhn, hoor. Werkt perfect.
Inderdaad wat handdoeken erbij, maar als je de poolcirkel hebt verzameld in je freezer, is dit het enige wat lekker snel werkt.

Las hier een tip van een pannetje gekookt water, geloof mij, been there done that, pak de föhn ;)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:51

Desnoods leg je de spullen uit je vriezer in de koelkast erbij, blijft gegarandeerd dan hele tijd koel genoeg. Rest in koelbox en klep dichtlaten.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Vorstvrije vriezer heeft tóch laag rijp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:56

Je kan toch ook de thermostaat van de vriezer op het laagste draaien?
Dat knopje zie ik in ieder geval in je tekening.

Dan hoeft de koelkast niet uit.
Of is de vriezer dan niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:09

Nickolay schreef:
Je kan toch ook de thermostaat van de vriezer op het laagste draaien?
Dat knopje zie ik in ieder geval in je tekening.

Dan hoeft de koelkast niet uit.
Of is de vriezer dan niet uit?

Nee als ik hem helemaal laag draai staat hij op -18, dat is gewoon het minimale. Koelkast gaat ook van +4 tot +8 ofzo.

Ik heb hem gisteravond toch helemaal ontdooid en hij lijkt het nu weer goed te doen. Denk inderdaad dat er ergens een plak ijs zat waardoor de deur niet meer helemaal goed afsloot en dat het daardoor alleen maar erger werd.