verhuizen of toch blijven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 14:01

Ik vind het zo'n dilemma, wel of niet verhuizen.

We hebben een prachtig huis, ruim, licht, een kindvriendelijke buurt op een doodlopend woonerf.

Echter het dorp heeft weinig voorzieningen en persoonlijk vind ik niet dat we erbij horen.
We zijn en blijven toch de import. We hebben geen vrienden gemaakt in de 5 jaar dat we er wonen, maar ook geen vijanden. We wonen en dat is het, met weinig tot geen contact met anderen. Niet meer dan een begroeting. De mensen zijn ook bijzonder (of wij zijn te anders te stads?). In onze ogen willen ze allemaal mooier en beter zijn dan de rest.
De buren ( 60+) zijn ook niet van je het, klagen dat onze kinderen te luidruchtig (voor ons en hun huis) buiten spelen. (woonerf, dus niet zeuren), We hebben er geen ruzie mee. Maar je merkt wel dat ze ons niet mogen. We voelen ons er gewoon niet tussen passen. Ik zou zo graag wat meer contact hebben. Vriendschappen op doen. Ik heb dat al zo geprobeerd, met inzet op de school, maar ik haal er niks uit. Er is gewoon geen klik.

We missen ook een beetje de voorzieningen uit de stad. Een terrasje pakken, even naar het kruidvat of even iets halen wat niet in de supermarkt te halen is, daar moeten we altijd de auto voor pakken. Gewoon de normale winkels, dan alleen de supermarkt. Toen we hier heen kwamen, hadden we zo iets ach met 15 minuten ben je in de stad. Maar nu de twijfel....is ons huis, wel een thuis?

Ik werk in een relatief klein stadje verderop en zou met de fiets naar het werk kunnen, (nog geen vast contract, maar is al voor de 2e keer verlengd en ik verwacht ook dat ik er uiteindelijk mag blijven) mijn man werkt (vast contract) in een dorpje verderop.

Onze jongste (8 jaar) zit op een dorpsschooltje, met nog geen 40 kinderen en in een gemengd klasje van amper 12 kindjes. Ook zij heeft geen echte vriendinnetjes. Er zitten ook (nagenoeg) geen meisjes van haar leeftijd waar ze een klik mee heeft. De jongens vind ze te druk en niet leuk.
Het makkelijker is wel, dat opa en oma vlak bij de school wonen en die oppassen als ik werk. Ik werk onregelmatig en wordt ook nog wel eens extra opgeroepen (zorg), dat is super handig.

De oudste 2 (13 en 15) zitten op de middelbare, (1e en 3e klas ) ze hebben het enorm naar hun zin. Op zich zouden ze daar kunnen blijven, maar dat betekend wel dat ze dagelijks 45 minuten enkele reis moeten reizen. Er zijn op hun school veel die van verder komen.
Van hun hoeft het verhuizen niet zo, (maar zijn ook niet tegen), omdat hun wel redelijk wat vrienden hebben. Met name de oudste heeft enorm veel vrienden. Hij is wel heel makkelijk, pakt zo de bus om naar schoolgenoten en vrienden te gaan 20 km verderop.
De middelste heeft ook op de basisschool moeite gehad vriendschappen te sluiten (buitengesloten, gepest)en ligt eindelijk goed in de groep en heeft eindelijk op school "contacten". Nog geen vrienden die ze mee neemt naar huis, maar ze is eindelijk op haar plekje en goed in haar vel.

Nu zitten we enorm in twijfel, wel of niet verhuizen. Het huis is geweldig, de 2 oudste voelen zich hier prima. Zijn we ego door (weer) te willen verhuizen? Te verhuizen naar dat stadje waar ik werk. Voor mijn man wordt het 30 minuten met de auto.
Moeten we toch een paar jaar uitstellen tot ze het huis uit zijn of gaan studeren? Of wachten tot mijn contract een vast contract wordt? Of moeten we kiezen voor ons zelf en ook de jongste meer kans op vriendschap geven?

Wat een keuze stress....ik twijfel. wij twijfelen. Bij twijfel zeggen ze altijd niet doen, maar is dat dan de juiste keuze? Ik gooi het maar even op bokt, helaas geen vrienden waar ik dit mee kan bespreken en laat bokt nu als een grote vriend voelen :)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:06

Ik zou persoonlijk in deze situatie niet verhuizen. Het gaat er om dat jullie je in jullie huis prettig voelen en zolang je geen buren hebt die jullie het leven zuur maken zou ik gewoon blijven. De huizenmarkt is dramatisch en elke plek heeft zijn voor en nadelen. Ik zou het niet doen.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:08

Ik zou wel gaan verhuizen, je zit daar niet op de juiste plek en het is belangrijk dat het hele gezin zich goed voelt in huis. Nu ben jij duidelijk de gene die zich niet helemaal goed voelt op de plek waar je nu woont dus ik vind dat je naar dit gevoel moet luisteren. Ik lees verder ook niet dat er in jullie gezin iemand is die het er niet mee eens is. Dus als je het huis goed kan verkopen zou ik absoluut de knoop doorhakken!

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:15

Gaan kijken naar huizen kan nooit kwaad. En als je dan een huis tegen komt in een buurt waar jullie je prettig voelen, zou je kunnen verhuizen. En als het wat langer duurt, is het ook niet erg. Want het klinkt niet alsof je niet prettig in je huis woont.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:24

Wij hebben het gedaan. Dit jaar.
Wij woonden compleet buitenaf zonder buren in de middle of nowhere.
Wij hadden overigens wel goed contact met 'onze buren' (km verderop :') )
Maar ik miste ook het even snel met de fiets naar de winkel kunnen, mijn vriendinnen en familie die allemaal een eind uit de buurt woonden.
Alles moest met de auto, boodschappen, kinderen naar school, spelen bij vriendjes enz...
We hadden een enorm huis met een grote lap grond en ik was alleen nog maar bezig met werken en onderhoud aan huis en het grondstuk.
Onze oudste moest ook 3 kwartier op de fiets naar de middelbare school.

We zijn maart dit jaar verhuisd naar een 'gewone' vrijstaande woning met grote tuin in een klein doodlopend straatje.
Winkels op 900 meter afstand en ook hier prima contact met de buren.
De oudste kan nu lopend naar school en boodschappen kan ik nu op de fiets doen.
Familie en vrienden wonen op 10 min met de auto.

Ik heb wel echt ruim 6 maanden moeten wennen aan de nieuwe situatie en heb mijn oude huis (met paarden aan huis) ontzettend gemist.
Nu kan ik zeggen dat ik het toch eigenlijk wel heel prettig vind wonen :)

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:01

Paardennamen schreef:
Gaan kijken naar huizen kan nooit kwaad. En als je dan een huis tegen komt in een buurt waar jullie je prettig voelen, zou je kunnen verhuizen. En als het wat langer duurt, is het ook niet erg. Want het klinkt niet alsof je niet prettig in je huis woont.


Dat. Ik zou rustig gaan kijken naar een ander huis waarvan je denkt...dat zou ideaal zijn. Je woont op zich prettig, dus hebt alle tijd.
Voor jezelf een lijst maken met waar een huis minimaal aan moet voldoen, plus wensen die je nu niet hebt maar wel erg handig zouden zijn. En dan kun je gericht gaan kijken.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 15:42

Lindsey_99 schreef:
Paardennamen schreef:
Gaan kijken naar huizen kan nooit kwaad. En als je dan een huis tegen komt in een buurt waar jullie je prettig voelen, zou je kunnen verhuizen. En als het wat langer duurt, is het ook niet erg. Want het klinkt niet alsof je niet prettig in je huis woont.


Dat. Ik zou rustig gaan kijken naar een ander huis waarvan je denkt...dat zou ideaal zijn. Je woont op zich prettig, dus hebt alle tijd.
Voor jezelf een lijst maken met waar een huis minimaal aan moet voldoen, plus wensen die je nu niet hebt maar wel erg handig zouden zijn. En dan kun je gericht gaan kijken.


Ik zit wel veel op Funda al te kijken. Soms zie ik wel iets waar ik blij van wordt, maar ik durf niet door te pakken door de twijfels.
Ik ben bang dat ik te egoïstisch ben. Mijn man maakt het niet zo veel uit. Hoewel hij wel echt een stads mens is. Hij pakt regelmatig de auto om even de stad in te gaan.
Als ik zeg we gaan verhuizen dan gaan we. Als ik zeg we blijven, dan is het ook goed.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:47

Eens met Lindsey en Paardennamen.

Je geeft aan dat je dan niet durft door te pakken, maar stel dat je dat nu eens wel doet? Al doe je maar een bezichtiging.. Wellicht voel je dan al wel aan of je het wel of niet eventueel zou willen.

Ik zou denk ik ook niet echt gaan zoeken.. maar gewoon rustig rondkijken en kijken waarbij je denkt: ja! En dan dus wellicht een bezichtiging oid.

CairnTerrier

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:38

Zeker doorpakken, TS. Als het niet goed voelt, dan is dat een bepaald gevoel. Dit komt ergens vandaan en kun je alleen veranderen door dan in dit geval ook daadwerkelijk te verhuizen. Ik denk namelijk dat dit gevoel namelijk blijft knagen, ook als je er over vijf jaar nog steeds woont. Je oudste kinderen kunnen prima met het OV zo te lezen, je man heeft iets meer reistijd, de jongste kan misschien ook wat meer aarden op haar nieuwe schooltje en jij bent gelukkig omdat alles in de buurt / op afstand is.

Als dat gehele plaatje nu compleet is zorgt dat ook voor een tevreden gevoel. Ik zeg: doen! :)

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:43

Even los van de huizenmarkt want dat kan een belemmering zijn.

Wij zijn 6 jaar geleden van Deventer naar Amsterdam verhuisd. De oudste die net klaar was met de Havo achter gelaten , de jongste van toen 7 meegenomen.

ons verhaal is weer het andere uiterste, maar volgnes mij kun je wel wat succesverhalen gebruiken om wat moed en inspiratie uit te halen.
Gewoon doen dus.
Als het niet bevalt is er ook altijd weer een weg terug na een paar jaar. En veel minder dan nu zal het niet worden.

De aanleiding was mijn nieuwe baan maar ;
wat een goed besluit is dat geweest. Veel makkelijker vrienden gemaakt ,veel meer contact in de buurt. Vele meer gezelligheid.
ons leven is er zo op vooruit gegaan.
Zelfs de oudste gaat nu ze klaar is met haar studie deze kant weer op.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:18

Het is nergens perfect, maar als je het gevoel hebt elders echt gelukkiger te zijn, dan zou ik verhuizen.

We hebben nu een prachtige jaren 30 woning met ruime tuin. Winkels, restaurants om de hoek.

Maar, weinig aansluiting hier met de buurt. En ik ben meer een buitenmens.

We hebben dan ook iets buitenaf gekocht, vrij uitzicht, 800m van t dorp, 10 autominuten van de stad.
Ons fijne huis verkopen, deed me wel wat pijn, maar ben bovenal blij dat ik daar kan gaan wonen, waar mijn hart ligt.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:58

Je huis kan je naar je zin maken, de buurt en omgeving niet. Ik zou verhuizen. Zoek een huis waar je enthousiast over wordt en rijd samen een beetje de buurt rond. Als je gaat bezichtigen, vraag dan aan beide buren hoe het woont. Of het kindvriendelijk is... alles wat jullie belangrijk vinden. Zo kun je ook inschatten of de buurt bij je past. Voor mij is dat belangrijk, even een praatje maken. Bij elkaar terecht kunnen als het nodig is. Je huis moet echt een thuis zijn!

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 18:21

Lindaonline schreef:
Je huis kan je naar je zin maken, de buurt en omgeving niet. Ik zou verhuizen. Zoek een huis waar je enthousiast over wordt en rijd samen een beetje de buurt rond. Als je gaat bezichtigen, vraag dan aan beide buren hoe het woont. Of het kindvriendelijk is... alles wat jullie belangrijk vinden. Zo kun je ook inschatten of de buurt bij je past. Voor mij is dat belangrijk, even een praatje maken. Bij elkaar terecht kunnen als het nodig is. Je huis moet echt een thuis zijn!


Daar heb je helemaal gelijk in. Het huis is prachtig. Ik ben er niet ongelukkig, maar ik heb niks met de mensen die er wonen. En dat is wederzijds.
We komen er ook niet tussen. We zijn import, we zitten niet in dit dorp bij de zelfde kerk.
We leven ons leven prima zo, maar er knaagt iets. Ik wil meer, vriendschap, een gezellig praatje, er gewoon bij horen. Even op de koffie. Het gevoel mist.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:26

bridgetF schreef:
Lindaonline schreef:
Je huis kan je naar je zin maken, de buurt en omgeving niet. Ik zou verhuizen. Zoek een huis waar je enthousiast over wordt en rijd samen een beetje de buurt rond. Als je gaat bezichtigen, vraag dan aan beide buren hoe het woont. Of het kindvriendelijk is... alles wat jullie belangrijk vinden. Zo kun je ook inschatten of de buurt bij je past. Voor mij is dat belangrijk, even een praatje maken. Bij elkaar terecht kunnen als het nodig is. Je huis moet echt een thuis zijn!


Daar heb je helemaal gelijk in. Het huis is prachtig. Ik ben er niet ongelukkig, maar ik heb niks met de mensen die er wonen. En dat is wederzijds.
We komen er ook niet tussen. We zijn import, we zitten niet in dit dorp bij de zelfde kerk.
We leven ons leven prima zo, maar er knaagt iets. Ik wil meer, vriendschap, een gezellig praatje, er gewoon bij horen. Even op de koffie. Het gevoel mist.


Maar investeer je daar ook wel in? Wij zijn ook jaren import geweest maar inmiddels wonen we er al zolang dat we er nu wel bij horen. Vroeger was ik de stadse, inmiddels voel ik me een echte Schoonrewoerdse. Al woon ik in een dorpje ernaast maar dat hoort hier allemaal wel bij elkaar. Ik moet ook de auto pakken voor de winkels maar dat ben ik nu zo gewend. Op de fiets kan ik wel naar de buurtsuper en de cafetaria.
Praat je weleens met andere ouders van school? Doe je wat vrijwilligerswerk in het dorp of voor de kerk? Loop je collectes? Doe je je boodschapjes lokaal?
Dat wordt zeker gewaardeerd door de mensen en zo bouw je ook wat op.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:27

Dan heb je juist de mogelijkheid om op je gemakje te kijken naar een huis/buurt die jou wel biedt waar je gelukkig van wordt. Je hebt in feite een luxepositie, je zit niet op een schopstoel en stel dat je wat vindt, dan ben je je eigen huis binnen no time kwijt. Dus ik denk inderdaad dat je gewoon moet kijken of je iets tegenkomt wat je aanspreekt.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 19:18

Suzanne F. schreef:
Maar investeer je daar ook wel in? Wij zijn ook jaren import geweest maar inmiddels wonen we er al zolang dat we er nu wel bij horen. Vroeger was ik de stadse, inmiddels voel ik me een echte Schoonrewoerdse. Al woon ik in een dorpje ernaast maar dat hoort hier allemaal wel bij elkaar. Ik moet ook de auto pakken voor de winkels maar dat ben ik nu zo gewend. Op de fiets kan ik wel naar de buurtsuper en de cafetaria.
Praat je weleens met andere ouders van school? Doe je wat vrijwilligerswerk in het dorp of voor de kerk? Loop je collectes? Doe je je boodschapjes lokaal?
Dat wordt zeker gewaardeerd door de mensen en zo bouw je ook wat op.


Niet meer, ik heb vanaf het begin actief mee gedaan met luizenpluizen, schoonmaken en andere activiteiten op school. Maar dat gaf geen resultaat. Wel wat oppervlakkige gesprekken, maar niet meer dan dat en uitsluitend tijdens activiteiten. Op het schoolplein ging ik er wel bij staan, maar echt mengen in een gesprek lukte niet. Voor de zomervakantie heb ik ook aangegeven dat ik dit schooljaar mij terug trok van schools hulp activiteiten.

Ik koop zeker mijn boodschappen in de lokale supermarkt.
Collectes loop ik niet en we zitten niet bij deze kerk. We zijn er wel eens geweest, maar voelen ons er niet fijn. We zijn ook niet van het elke zondag naar de kerk en zondags spelen onze kinderen gewoon buiten. De kerk is hier zo zwaar en gedragen. Zo zijn we niet. Onze eigen kerk swingt en juigt, totaal niet te vergelijken met deze. De twee oudste kinderen zijn wel naar de bijbellessen hier geweest.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:10

Als ik alles zo bij elkaar lees zou ik zeggen: Ga gewoon rustig kijken, plan bezichtigingen en ga ontdekken wat voor omgeving jou (jullie) gelukkig maakt. Een bezichtiging houdt niet in dat je dat huis ook daadwerkelijk gaat kopen natuurlijk.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 18:25

Ondanks de twijfel vandaag toch maar een afspraak gemaakt met makelaar en hypotheek adviseur.
Dan weten we in iedergeval wat het huis waard is, wat we kunnen lenen en mochten we iets op ons pad tegen komen dan kunnen we dan nog beslissingen nemen.

Vanmiddag uit mijn werk nog even door de wijk gereden waar we graag zouden willen wonen, maar het blijft een blij gevoel geven.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: verhuizen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:39

Goede stap, het gaat erom dat je gelukkig bent in je eigen huis!

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:57

Paardennamen schreef:
Gaan kijken naar huizen kan nooit kwaad. En als je dan een huis tegen komt in een buurt waar jullie je prettig voelen, zou je kunnen verhuizen. En als het wat langer duurt, is het ook niet erg. Want het klinkt niet alsof je niet prettig in je huis woont.

Dit inderdaad, ik zou gewoon op zoek gaan.