Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Slaapkamerafmetingen.... verbouwingsperikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 07:36

We hebben een nieuw huis gekocht met 5 slaapkamers (1 slaapkamer is beneden), kleine kantoorruimte en een enorme overloop.


Nu heb ik altijd vrij ruime slaapkamers gehad en onze nieuwe slaapkamer benauwd me wat qua ruimte. Misschien een kwestie van wennen en tenslotte hoeft er niets anders te komen dan een bed en kledingkast, maar van de andere kant ... we gaan eerst grondig verbouwen en nu is wel de kans om het anders te gaan doen.

Ik ben dan ook benieuwd naar jullie ideeën.

De slaapkamer is 3.25x3.00m. (Blauw kruis)

A. Uitbouwen naar overloop,betekent schoorsteen wegbreken. (Rood kruis)

B. Uitbouwen naar aanliggende slaapkamer, betekent dat er een werkkamer op de overloop gemaakt moet worden

Mijn vriend gaat voor optie A, we nemen immers toch geen kachel. Bovendien vindt hij 2 slaapkamers aaneengesloten erg groot.

Ik vind dat nog wel een ding. Afgezien van de enorme zooi, vind ik het jammer van het aangezicht van het huis als de schoorsteen eraf is. Bovendien...nu willen we geen kachel, maar wat als we 15 jaar verder zijn?

Of stel ik me gewoon een beetje aan qua slaapkamer en is 3.25 x 3.00 helemaal niet klein en moeten we de ruimtes lekker zo laten?

In de toekomst willen we op het deel van de overloop, waar de wastafel zit een 2e badkamer maken.
Afbeelding

M1+10


boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 07:52

Rocamor schreef:
Wat heb je allemaal op die werkkamer nodig? Anders zou ik denk ik die beide slaapkamers samentrekken en een hele grote kastenwand maken tussen die beide ruimtes. Soort van room divider.


Een bureau en ladenblok, maar wil de werkruimte liever apart.
Mijn vriend kan behoorlijk vroeg beginnen met werken. Ik ben geen uitslaper, maar 6.30 op mn vrije dag hoeft ook weer niet van mij.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:00

_Cindy schreef:
Je kunt ook aan de andere kant gaan slapen en het kantoor bij de slaapkamer trekken. Op de overloop kun je een werkplek maken onder het dakraam (of een andere slaapkamer inrichten als kantoor).

Of, je pakt de helft van de slaapkamer linksvoor bij die met het kruis, dan heb je dus 2 ramen, en maakt van de halve slaapkamer die over is een grote inloopkast.


De 1e optie willen we niet voor gaan.
Daar willen we graag de slaapkamers van de kinderen en in het bestaande kantoortje een gezellig chill hokje maken.

Omdraaien en kids er bij de overloop geven, hebben we overwogen, maar zo'n grote ruimte netjes houden is echt wel een ding. Bovendien zijn ze slechts de helft van de tijd bij ons en willen we graag zelf aan die kant zitten.

2e optie zit ik inderdaad aan te denken.
Laatst bijgewerkt door boemel op 30-10-20 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:06

Isabel schreef:
En eventueel de slaapkamer uitbouwen naar de naastgelegen kamer? Ik zal even tekenen wat ik bedoel; [ [url=m/HcRtKq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoiets zeg maar. Heb je toch een wat grotere slaapkamer, maar hoef je geen kantoor op de overloop en ook geen schoorsteen te slopen.


Als we er dan een dakraam bij in zetten om daglicht in de kantoorruimte te hebben, dan lijkt dat wel een mooie optie.

Gooi ik hier in de groep :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:13

Dorus schreef:
Op zich is er met die afmetingen niks mis, maar ik zie dat je een schuin dak hebt en je nog ongeveer een halve meter tot een meter breedte verliest omdat het dak daar lager dan 1.50 is. Die ruimte kan je weinig mee en dat maakt dat het nog kleiner oogt en benauwend voelt.

Je hebt rechts op de overloop ook nog een ruimte. Kan je daar niet iets mee om bijvoorbeeld kasten neer te zetten (ik weet het, beperkt vanwege schuin dak, maar in het echt is het altijd anders dan op een tekening dus wellicht een optie).


Ja, die schuine wand maakt het inderdaad kleiner. We zouden daar het bed neerzetten, maar toch ...

Optie slaapkamer kast op overloop zat ik ook aan te denken. Bijvoorbeeld neerzetten voor de inbouwkast die opent naar de overloop.
En dan de deur van de inbouwkast in onze slaapkamer uit laten komen voor dingen als ondergoed e.d.

Maar, echt groot kan die kast volgens mij niet worden. Voel een meetmomentje aankomen :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:26

Denise_Storm schreef:
Hoeveel kamers heb je nodig? (Qua kinderen enzo?) Anders kan je in 1 van de andere slaapkamers misschien een kastenkamer maken? Dan heb je in je slaapkamer alleen je bed. En dat voelt snel ruimer dan met een kast erin. Of misschien heb je op de overloop ruimte voor de kast?


Nu met het tegenwoordig thuiswerken best veel :D

2x werkkamer (mijn vriend en ik vergaderen veel en eigen werkkamer is wel zo prettig).
3x slaapkamer.

We hebben nu een aparte kamer voor de kids voor TV en spelletjes. En dat werkt heel prettig om geen schreeuwerige YouTube filpjes en tekenfilms in de woonkamer te hebben. We willen die optie dan ook graag houden. :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:29

_Cindy schreef:
Je kunt ook aan de andere kant gaan slapen en het kantoor bij de slaapkamer trekken. Op de overloop kun je een werkplek maken onder het dakraam (of een andere slaapkamer inrichten als kantoor).

Of, je pakt de helft van de slaapkamer linksvoor bij die met het kruis, dan heb je dus 2 ramen, en maakt van de halve slaapkamer die over is een grote inloopkast.


Zit er toch nog over na te denken.
De overloop wordt uiteindelijk toch verkleind door een 2e badkamer, dus de kids hebben dan geen mega overloop meer om bij te houden.
Ga t gewoon toch even in de groep gooien :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:34

RianneH schreef:
Weet je of het een dragende muur is tussen de kamers en aan de zijkant? En de badkamer is beneden? Wil je die beneden houden?


Zover ik weet tussen de slaapkamers niet. Maar we moeten nog met de aannemer door het huis om zeker te zijn.

De badkamer is inderdaad beneden. Daar is ook een extra slaapkamer en met het oog op de toekomst (oud en krakkemikkig), willen we dat zo houden.

Wel willen we op de overloop, daar waar de wastafel zit een extra badkamer creëren. Maar, dat heeft geen haast.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:53

Boheme schreef:
Ik heb nu een slaapkamer van 4 bij 3 en vind hem veel te groot.. ik hou van klein en knus. In ons vorige huis van de slaapkamer 2 bij 2, en die vond ik veel gezelliger. En he slaapt er toch alleen maar , dus waarom groot..


Misschien is t een kwestie van wennen hoor, maar nu doet t me echt benauwend aan.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 08:54

Vanillia schreef:
Is er een reden dat je perse je kast op je slaapkamer wil? Ik heb op mijn eerste verdieping van 1 kamer mijn slaapkamer gemaakt en van de andere kamer een soort van inloopkast. Ideaal, en scheelt slopen :P


Nee hoor, geen noodzaak. Kast zou eventueel op de overloop kunnen.
Ik heb zelf ook een hekel aan slopen ha ha.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 14:23

manonutjuh schreef:
De kast door breken en een gedeelte van de overloop erbij trekken als inloopkast? Kun je de schoorsteen laten zitten.


De schoorsteen loopt schuin weg in de inbouwkast. Dat gaat helaas niet lukken.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 14:27

ingvdh schreef:
Ik zou de staat van de schoorsteen eens laten bekijken, ik had er ook een op mijn huis, maar dat ding was krakkemikkig en slecht. Omdat ik de haard weg wilde hebben heb ik ervoor gekozen de schoorsteen maar te laten verwijderen. Ik mis het echt niet op het dak, lijkt alsof er nooit een schoorsteen heeft gezeten.

Mocht je ooit wel weer een kachel willen gebruiken zijn daar ook oplossingen voor die minder ruimte innemen.
Het geeft een dag troep, dan is hij eruit en kan je verder en ben je veel flexibeler in het gebruik van de overloop. Dat zou het punt niet moeten zijn.


Er is een bouwtechnische keuring geweest. De schoorsteen is goed op wat voegwerk na.
Maar zoals jij denkt, denkt mijn vriend inderdaad ook. Misschien denk ik te moeilijk :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 14:28

pillow schreef:
Je hebt ook een slaapkamer beneden.hoe groot is die en wat ga je daar mee doen? Kan die niet als slaapkamer of als kantoor. Dan kun je dit kantoor bij de voorste kamer aantrekken.


Dat is de grootste kamer in het huis.
Omdat ik ook fotografe ben, wil ik daar graag een kleine studio maken.
Strak naast de voordeur en daardoor ideaal gelegen in huis.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 18:53

noviceh schreef:
En een dakkapel plaatsen in de slaapkamer?


Vind ik eigenlijk best een goed plan.
Optisch gaat 1 dakkapel raar lijken. Dan zouden er 2 moeten komen.

Offerte opvragen kan altijd.
Aan 2 kanten uitzicht hebben is op niet verkeerd :D

Afbeelding

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 23:28

ingvdh schreef:
Ik vind de schoorsteen eerder storend dan iets toevoegen eerlijk gezegd.

Bij mij was hij binnen een uurtje weg van het dak en in het huis was hij ook binnen een paar uur weg. Ik zou hem sowieso weghalen omdat je dan veel flexibeler bent qua indeling waar je ook voor kiest. Voor het werk hoef je het niet te laten.

Je kan ook kiezen voor een hele brede dakkapel aan een kant, dat gaat heel veel ruimte opleveren.



Zo snel? Oh mijn vriend heeft het over 3 dagen voor hij weg is.
Begreep ook dat hij ongeschikt is voor een houtkachel. Misschien moet ie er toch maar af dan.

Binnenkort de aannemer ook ff om advies vragen.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 23:29

jazza schreef:
Vreemde vraag wellicht, maar kun je niet de lucht in? Wij hebben het plafond naar de zolder open gebroken. Het levert niet meer vloeroppervlakte op, maar wel een veel ruimere beleving van de kamer.
Wel wat lastig spinnenwebben weghalen op zo’n hoogte


Denk dat dat wel kan. Binnenkort gaat de boel open ivm isolatie. Eens kijken hoe het eruit ziet.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 23:34

wendely schreef:
Ik zou de schoorsteen er ook niet uithalen. Vindt de optie voor een dakkapel eigenlijk een goed idee! Kwa buitenaanzicht heb je gelijk; dan zouden er wel 2 op moeten.

Vraag me alleen af waarom de behoefte voor een grote slaapkamer? (Geen commentaar) Het grootste deel van wat ik er doorbreng heb ik de ogen dicht, daarnaast omkleden.. Voor meer gebruik ik een slaapkamer niet. Heb altijd een relatief kleine gehad. Nu sinds 3 jaar toch best een grote van ca 4.5 x 5. Ik moet zeggen het enige voor en eigenlijk meer nadeel is dat ik er nog meer rommel kwijt kan :')


Groot hoeft niet hoor, maar hij doet nu echt krap aan, mede door de lage kant.
Ben altijd kamers gewend geweest van zo'n 16 tot 20m2 en dat vond ik prettig. Niet dat er veel stond,maar houd van ruimte om me heen.

Het huis is best royaal. Alles moet gestript worden... alleen muren, ramen en dak blijven. Dus, het is nu de tijd om na te denken wat de beste opties zijn.

Een overloop van ca 22m2 is nu niet echt logisch t.o.v de niet al te grote slaapkamers.

M1+10


boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 06:19

silverdapple schreef:
Als het een mooie open haard was geweest dan had ik ook wel moeten slikken, maar... het is een kachel. :x

Mocht je over 15 jaar een mooie haard willen dan heb je nog niets aan deze verbinding, je zult dan evengoed moeten verbouwen.
Daarnaast is de schoorsteen op dit moment heel bepalend voor de indeling van de bovenverdieping, hij dwingt je als het ware om de kamers klein te houden en creëert daarbij ook een grote, loze ruimte.

Vind je het dan nog steeds waard om die verbinding daar te laten? :o

Ik denk dat je beter met de aannemer kunt overleggen wat een alternatief zou zijn mocht je later toch een schoorsteen willen. Dan kun je daar nu al rekening mee houden. Maar met de schoorsteen op de huidige plaats zou ik zelf geen rekening (willen) houden.

Goed, je hebt dus 2 slaapkamers voor de kinderen nodig, 1 grote ouderslaapkamer en 2 kantoren. Daarnaast komt er t.z.t. een tweede badkamer.
Als je de schoorsteen wilt weghalen dan zou ik het persoonlijk zo indelen:
[ [url=m/C61k7F.png]Afbeelding[/url] ]

Boven de twee kinderslaapkamers, desgewenst kun je dat met beneden omdraaien.
Het toilet vult een loze ruimte op en daarnaast is een apart toilet altijd handig, die zou ik zo laten.
De "nieuwe" ruimte aan de rechterkant zou ik inrichten als kantoor voor je vriend, daar kan hij in de hoek een grote kast kwijt en een bureau.
De "nieuwe" ruimte aan de linkerkant zou óf jouw kantoor, óf de nieuwe badkamer worden (aangezien hier al een kraan zit, is dat wellicht makkelijker te verbinden). 1 van deze 2 ruimtes wordt dan jouw kantoor.
Een lange overloop biedt evengoed ruimte voor de vlizotrap om omlaag te komen... (en anders zou je desnoods de deur van het kantoor voor de vlizotrap kunnen plaatsen, zodat deze geopend kan worden in het kantoor als de overloop te smal is, maar dat is dan wel even een puzzelwerkje, haha).
Tot slot een grote slaapkamer. :D

Hoop dat je hier wat aan hebt!


Dat ziet er wel heel gaaf uit! En een mega slaapkamer :o.

Ben inmiddels wel overtuigd dat de schoorsteen weg moet.
Het zijn 2 kanalen die op zolder samen komen.
1 kanaal is beneden gelukkig al weg.

De puincontainer staat er toch :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 09:19

Ben echt verrast door het aantal reacties! Echt leuk dat er zo meegedacht is!
Ik heb mijn vriend net ook mee laten lezen. We zijn nog meer geïnspireerd dan we al waren :o.

We gaan opnieuw aan de tekentafel :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-20 09:34

xGoldenHero schreef:
Naast onze slaapkamer zat een inbouw kast waar de schoorsteen dwars doorheen liep :')
Wij hebben hem beneden toen weggebroken tot en met de zolder. We hebben hem toen op het dak van boven dicht gemaakt dus bleef hij wel op het dak. Op zolder liep hij dus door het plafond en daar van onderen ook dicht gemaakt.

7 jaar later gingen wij de zolder verbouwen en hebben we hem eraf gehaald. Duurde ongeveer een dag en ik mis hem niet!

De inbouwkast heb ik toen zelf nog gesloopt en groter gemaakt. Nu hebben wij een slaapkamer van 4x4,25m


Das lekker ruim!
Zo te lezen valt het dus mee om de schoorsteen te verwijderen.

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 08:38

We gaan vrijdag met de aannemer een rondje door het huis doen.

We hebben een hoop aan de Bokt meedenkers gehad! Onze plannen zijn behoorlijk veranderd :D En als de aannemer het ziet zitten en het binnen budget lukt, dan willen we voor het volgende gaan:

- onze slaapkamer toch naar de andere kant van het huis
- plafond eruit en kijken of we de oude balken in zicht kunnen krijgen op een mooie manier
- het kantoor open maken naar onze slaapkamer en er een inloopkast van maken.
- schoorstenen eruit en die ruimte benutten voor inbouwkasten voor de kinderslaapkamers.
- overloop wordt opgedeeld. Een zijde ruimte voor een 2e badkamertje, 1 ruimte een TV kamertje voor de kinderen.

Zo hebben we de ruimte zo optimaal mogelijk benut.

Denk dat mijn vriend nog wel een mooiere tekening maakt, maar dit is mijn knutsel :D
Afbeelding

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 15:16

silverdapple schreef:
Mooi en handig! Op die manier zit alles wat je "nodig hebt" vooraan. Ga je een volgtopic maken voor de verbouwingen...? :D


Dat lijkt me een leuk idee.
Naast woonhuis komt er een verbouwing van schapenstal naar paardenstal en een verbouwing van schuur naar vakantieverblijf. :D

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 15:18

corinep schreef:
Met zoveel ruimte zou ik trouwens eerder voor een extra ensuite badkamer gaan dan een inloopkast. Zeker met grotere kinderen lijkt het mij heerlijk om eigen douche en wastafel te hebben. Qua schoonmaken/rommel maar ook qua wachten op elkaar enzo.


Maar, die komt ook.
Op het deel van de kinderkamers op de overloop.(badkamer 2)

En zodra ze iets groter zijn, mogen ze die zelf schoonmaken :D.

De huidige badkamer zit op de begane grond. Daar blijft ie ook.
Op de begane grond zit namelijk ook een slaapkamer. Dus we zijn op de toekomst voorbereid :o

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-20 15:43

Hevonen schreef:
Ik vind het een beetje moeilijk in te schatten, maar jullie overloop lijkt enorm. Kun je daarvan geen slaapkamer maken en de oude slaapkamers benutten als kantoor en de andere als badkamer? Een leuk dakraam of erker in de overloop voor extra licht...


Die is ook enorm :D
Vandaar het plan daar een splitsing in te maken en een badkamertje en een chillhok voor de kids te maken.

De overloop wordt geen slaapkamer, want dan moet de door de slaapkamer heen om bij andere ruimtes te komen. Dat vind ik niet fijn en niet waarde vermeerderend.

De overloop heeft aan beide zijdes al een dakraam, dus dat zit goed.

Zoals ons plan nu is:
-werkkamer beneden
-badkamer beneden
-3x slaapkamer boven, waarvan 1 met inloopkast
-1x werkkamer boven
-1x badkamer boven (ex overloop)
-1x chill kamer kids boven.(ex overloop)

M1+10

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-21 18:12

Inmiddels heel veel maanden verder.
En met dank aan Bokkers in dit topic mooie nieuwe inzichten gekregen. :D

De schoorstenen zijn weggebroken.
De slaapkamers hebben beide een grote inbouwkast gekregen (ca 2m breed).

De grote overloop heeft een gang gekregen.
Links een chillhok voor de kids. Past mooi een bank en TV op.

En rechts komt ooit de 2e badkamer en zijn voor nu alleen de voorzieningen getroffen qua water en afvoer.

En de te kleine slaapkamer voor ons.... die heeft een doorbraak naar de nog kleinere slaapkamer ernaast. Er komen louvre deuren tussen de ruimtes. En dan hebben we een ruime inloopkast.

Bedankt Bokt!

Afbeelding
Na wegbreken schoorstenen, muurtjes en plafonds.


Afbeelding
Gisteren... met vloerverwarming in aanleg.


Afbeelding
Slaapkamer

M1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, ComscoreBot, Frummel01, IASCrawler, Jenara, Kloesje, MaiMai, Malenka en 24 bezoekers