Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 18:06

Oke, lang en moeilijk verhaal.

In 2005 kochten mijn ouders een gloednieuwe scooter in een scootershop in België. Een B-klasse, max. 50km/u dus. In die tijd moest je een scooter niet inschrijven, gewoon verzekeren.

Een jaar of 2 later werd de scooter door ons van de baan gehaald, wegens aankoop auto's.
Tot begin dit jaar heeft de scooter ongebruikt in het tuinhuis gestaan.

Begin dit jaar kreeg ik de scooter voor mijn verjaardag. Inschrijven is ondertussen verplicht, en bleek niét evident te zijn. Ik heb al het werk van de verzekeringsagent op mij moeten nemen, de man snapte er niks van.
Pas toen bleek dat onze scooter ingevoerd is uit Hongarije. Op de originele papieren, van Hongarije dus, staat: A klasse, max snelheid 45km/u. Hebben wij nooit gezien, was destijds ook niet van belang. Ik heb dit besproken met mijn verzekeringsagent, en gezegd/gevraagd dat de scooter een B-klasse moet zijn op papier. "Geen probleem" zei die man toen.

Na meer dan een maand, eindelijk de papieren en de nummerplaat ontvangen. Hoera!

Tijdje geleden de scooter op onderhoud gedaan. Bij het ophalen naderhand kreeg ik de vraag "Rijdt u niet te snel?" Ik had zoiets van "Nee? 47 max met meewind mag toch?" Antwoord "Mevrouw, u heeft een nummerplaat voor een A-klasse..."

Probleem dus.

Contact opgenomen met de verzekering. Vandaag, ruim een maand later belde die man terug.
Conclusie: het is een A-klasse volgens de originele, Hongaarse papieren (ja, dat heb ik toen op zijn kantoor ook gezegd, dus niks nieuws onder de zon). Ik ben verzekerd voor een B-klasse, heb een auto-rijbewijs, ik mag dus met een B-klasse rijden. Maar, op papier rij ik met een A-klasse. Doordat op die Hongaarse documenten "A" staat, staat er op mijn Belgische inschrijvingsbewijs ook "A", en heb ik een nummerplaat voor een A. Maar ik rij 47 km/u, de snelheid van een B-klasse dus. Dit zorgt voor een hoop issues.
- Ik kan op de rollen gezet worden (nou ja, de scooter dan), en dan mogen ze hem in beslag nemen + krijg ik een boete, want ik rij te snel voor een A-klasse.
- Ik kan een ongeluk krijgen/veroorzaken, en dan zal de verzekering terug krabbelen, want ik rij te snel voor een A-klasse.

De verzekeringsagent vroeg of ik de toelating geef de verzekering te laten aanpassen, van B-klasse naar A-klasse. Ik heb nee gezegd. Want dan ben ik helemaal de sjaak, nu ben ik tenminste nog verzekerd voor een B-klasse. Maar dan nog ben ik niet uit de problemen - ik rij volgens mijn documenten met een A-klasse, tegen een veel te hoge snelheid.

Ik zou de motor kunnen laten afstellen, max. snelheid 25 km/u.
Dit zie ik absoluut niet zitten. Wij hebben hem gekocht als B, de verzekering ging hem inschrijven als B. Ik heb een rijbewijs en mag aan deze snelheid rijden, ik zie het niet zitten om mijn snelheid te halveren.

Ik wil dat er B-klasse op mijn papieren komt te staan. Simpel.

Of toch niet? Nee, blijkbaar helemaal niet.
Ik heb overlegd met iemand van de verkeerspolitie. Op de documenten staat A, het is dus een A. Ook al rijdt de scooter 45 km/u, op papier staat A-klasse.
In Hongarije kan deze snelheid onder A vallen, geen idee. Maar ik woon in België, niet in Hongarije, en aan de huidige snelheid is de scooter voor mij een B.

Als ik mijn papieren zou verliezen, moet ik nieuwe aanvragen. Dat zou niks uitmaken, de scooter moet dan naar een verdeler van het merk, en op mijn nieuwe papieren zou evengoed "A" staan als op de originele die in nu heb. Dat is dus ook geen oplossing.

Hoe maak ik van een A-klasse een B-klasse?

Wij hebben zelf nooit aan de motor geprutst en de snelheid opgevoerd, hij heeft altijd deze snelheid gereden en is door ons aangekocht als B-klasse. Dat de scooter ingevoerd was, wisten wij niet en maakte destijds ook niet uit omdat inschrijven toen niet nodig was, enkel verzekeren.

Dus: hoe maak ik van een A-klasse een B-klasse?

Iemand een idee? Het is geen oldtimer. Ik ga proberen om DIV te contacteren deze week, maar vrees er een beetje voor. Ik heb hen begin dit jaar ook meermaals gecontacteerd, en meen me te herinneren dat zij mij hier niet in gaan kunnen helpen - zij wijzen mij een nummerplaat toe op basis van het Hongaarse gelijkvormigheidsattest, en daar staat dus "A" op. Wie o wie kan en mag de A op mijn documenten veranderen naar B?

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:17

Andere scootershop al om raad gevraagd?

Hoofdverdeler van je scootermerk al gecontacteerd?

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 18:19

Bloemetje75 schreef:
Andere scootershop al om raad gevraagd?

Hoofdverdeler van je scootermerk al gecontacteerd?


De scooter is een Keeway. Die worden niet meer gemaakt :+
Het is wel zo dat de scooter ondertussen op herstelling bij een garage/shop staat, en dat ik die man idd om raad ga vragen :j

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:28

Ik heb het met mijn scooter ook gehad, een Baotian. Was een ingevoerde Chinees. Reed ook 45km volgens originele papieren en viel onder de klasse A. Ik heb het helaas niet voor elkaar gekregen om het te laten veranderen en heb hem uiteindelijk weggedaan, niet alleen hiervoor, maar het speelde wel mee.

Ik volg in elk geval. Moest er wel een mogelijkheid zijn, dan is dat altijd handig om te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:30

Verzekerd voor B is wel onzin. Als de scooter wettelijk niet in orde is is jou verzekering sowieso niet geldig. Je rijd te snel dus elk ongeluk is in theorie volledig eigen risico en de verzekering mag zich volledig terug trekken. Ik zou dus als de wiedeweerga de verzekering naar een A laten zetten en hem op 25 zitten. Dan kun je rustig alles in orde maken om hem eventueel om te zetten, maar dat is zo een rondslomp dat je beter een andere koopt vind ik.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:19

DeMolenhoek schreef:
Verzekerd voor B is wel onzin. Als de scooter wettelijk niet in orde is is jou verzekering sowieso niet geldig. Je rijd te snel dus elk ongeluk is in theorie volledig eigen risico en de verzekering mag zich volledig terug trekken. Ik zou dus als de wiedeweerga de verzekering naar een A laten zetten en hem op 25 zitten. Dan kun je rustig alles in orde maken om hem eventueel om te zetten, maar dat is zo een rondslomp dat je beter een andere koopt vind ik.


Ik had ook al bedacht dit als voorlopige oplossing te doen. Voorlopig de max. snelheid laten halveren, en dan rustig uitzoeken hoe ik hem op papier kan upgraden naar een officiële B-klasse.

Maar ik baal wel.
Als mijn garagist me niet op de A-plaat gewezen had, had ik het niet eens geweten. Je zal maar een ongeluk krijgen en denken dat je correct verzekerd bent.

Mijn verzekering verloopt in februari. Ik denk dat ik daarna een ander kantoor ga zoeken. Ik ben echt niet blij met hoe het hier verloopt.

Anoniem

Re: Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:22

Snap ik. Het is schrikken om te horen dat je wettelijk niet in orde bent.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 09:59

poetser schreef:
Ik heb het met mijn scooter ook gehad, een Baotian. Was een ingevoerde Chinees. Reed ook 45km volgens originele papieren en viel onder de klasse A. Ik heb het helaas niet voor elkaar gekregen om het te laten veranderen en heb hem uiteindelijk weggedaan, niet alleen hiervoor, maar het speelde wel mee.

Ik volg in elk geval. Moest er wel een mogelijkheid zijn, dan is dat altijd handig om te weten.


Ik heb een update, en een heel interessante ook lijkt mij.

Op mijn gelijkvormigheidsattest staan een aantal zaken, waaronder "klasse A". Dit blijkt niet uit te maken, het schept enkel verwarring. Wat veel belangrijker is, is de vermelding van de max. snelheid: 45 km/u.
Dit maakt van de scooter wel degelijk een B-klasse! De fout én oplossing liggen bij mijn verzekering, aldus DIV. Zij hadden wel degelijk een B-klasse moeten inschrijven. Nu moeten zij een nieuwe aanvraag tot inschrijving doen, en de max. snelheid daarbij duidelijk aanduiden. Voor de zekerheid en goeie orde zullen zij bij "opmerkingen" ook moeten vermelden dat het wel degelijk om een B-klasse gaat.

En dan kan het touwtrekken met de verzekering beginnen, want zij hebben een fout gemaakt, niet ik. Ik heb duidelijk, en meermaals, gedrukt op het feit dat het een B-klasse is. Nu moet er dus een nieuwe inschrijving aangevraagd worden, en bijhorend een nieuwe nummerplaat. Ik wil dat de verzekering voor die kosten opdraait, want ik heb als eigenaar van de scooter geen enkele fout gemaakt. Zonder mijn garagist had ik niet eens op de hoogte geweest van deze fout. En die had mij veel geld kunnen kosten.

Ik heb vanochtend de verzekering gemaild met deze update. Dat ik wil dat zij een nieuwe aanvraag tot inschrijving doen en dan echt wel voor een B-klasse.

Ik hou jullie op de hoogte!

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:11

Dat is goed om te weten!

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Mijn B-klasse is ingeschreven als A-klasse.. Help! (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:48

Fijn te lezen dat het mogelijk is hem toch als B in geschreven te krijgen. Succes met discussie met de verzekeraar!

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 14:14

Bloemetje75 schreef:
Fijn te lezen dat het mogelijk is hem toch als B in geschreven te krijgen. Succes met discussie met de verzekeraar!


Dankjewel, dat zal idd nog wel wat worden...

Blijkbaar is er een verschil tussen "categorie" en "klasse". Op zowat alle gelijkvormigheidsattesten staan de meeste brommers aangeduid als "categorie A", wat dus niet hetzelfde is als "A-klasse". Vandaar de verwarring, én de veel gemaakte fout.

Maar hey - ik ben geen verzekeringsagent, ik ben dus ook niet op de hoogte van die zaken, dat is kennis die mijn verzekeringsagent zou moeten hebben, al helemaal nadat ik hier meermaals, op voorhand, op heb gewezen. Hij had de scooter vanaf het eerste moment als B-klasse moeten inschrijven, door de maximum snelheid van 45 km/u. Ongeacht van wat er bij de categorie vermeld staat, is het de max. snelheid die de klasse bepaald - een B dus, in mijn geval.

Ben benieuwd of de verzekering de kosten op zich gaat nemen.
If not, stap ik sowieso over naar een ander verzekeringskantoor.