Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:26

Bokt weet alles! Mijn zusje woont in een oud huis, bovenwoning met twee verdiepingen. Heeft altijd een gaskachel gehad maar deze is overleden en nog erger, de hele installatie is zodanig dat er eigenlijk geen gaskachel op aangesloten moet/kan worden. Degene die hiernaar gekeken heeft is echt heel duidelijk geweest en in onze ogen ook echt betrouwbaar. Gaskachel is dus wat ons betreft uitgesloten.

CV is niet aan de orde. Oud huis, huisbaas van dik in de 80 die in de 25 jaar dat ze er woont nog nooit iets gedaan. Daar betaalt ze ook naar dus wat ons betreft laten we dat zo.

Nu heeft ze een forse oppervlakte qua woonkamer en dat is de ruimte waar ze eigenlijk continu verblijft, de rest van het huis gebruikt ze weinig maar kan ze wel individueel verwarmen met wat losse blazers. Dat is geen punt.

Ik zoek een oplossing voor de woonkamer. Ze slaapt daar ook en brengt daar ook gewoon al haar tijd door. Ze is ziek, erg mager en heeft dus weinig reserves. Warmte is dan wel belangrijk.
Ik heb echt nul verstand van blazers, elektrische kachels, infrarood etc. maar zoek iets wat geen enorme impact heeft op haar stroom omdat ik ook een beetje huiverig ben dat haar huidige elektra installatie geen enorme stroombronnen kan dragen. Het verbruik zal ons een rotzorg zijn hoor, dat maakt echt niet uit.

Wie kan mij wat meer wegwijs maken in wat goed verwarmt, fijn aanvoelt en past bij wat ik voor haar zoek?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:33


Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:40

Gevelkachel met losse gasfles.

Was "vroegah" heel gewoon.

Moet er wel een gat in de gevel gemaakt worden.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 09-10-20 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:41

Vergis je niet in elektrische kachels, die vreten stroom!
Had er eentje in mijn oude huis op de babykamer, zag zo mijn elektriciteitsmeter op hol slaan als hij aanstond.
Zou een houtkachel oid niets zijn?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:41

Ik zou een Zibro kamin overwegen. Nieuw vrij prijzig, tweedehands vaak wel te vinden. Wij hebben deze kachels jarenlang veel veel plezier gebruikt. Geven een prettige warmte en veel comfort. Je ruikt ze alleen bij het aansteken, daarna eigenlijk niet meer. Ze branden op petroleum, of beter op de gezuiverde petroleum van Zibro Kamin zelf, die is erg schoon. Kachels zijn veilig, gaan uit bij omvallen of stoten.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:42

nou ja ze zegt dat het verbruik haar een rotzorg is en de elektrische kachels van tegenwoordig zijn best netjes in verbruik :j

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:44

Maar ze zegt ook dat de elektrische installatie grote stroomgebruikers waarschijnlijk niet aan kan. En elektrische kachels zijn grote stroomgebruikers

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:45

Het stroomvreten zijn we ons van bewust maar het zal een beperkte tijd zijn.

Houtkachel kan niet, want geen afvoer. Het is een bovenwoning, boven winkels waar qua bouw en onderhoud in geen honderd jaar iets aan gedaan is. Dat is dus ook waarom de gasinstallatie geen optie meer is. Dan zal er een compleet nieuwe aan- maar ook afvoer aan gelegd moet worden en om eerlijk te zijn denk ik dat mijn zusje paniek krijgt van het idee van een losse gasfles in haar woonkamer.

Ik zit nu naar infrarood te kijken.

Om het aan te vullen, het is een tijdelijke oplossing. Mijn zusje zal niet heel lang meer te leven hebben dus verbruik qua stroom zal me een zorg zijn, het gaat me om gebruiksgemak. Maar goed aanschaf dus ook liever niet in de duizenden euro's want...tijdelijk.

Licor

Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:46

Hevonen schreef:
Ik zou een Zibro kamin overwegen. Nieuw vrij prijzig, tweedehands vaak wel te vinden. Wij hebben deze kachels jarenlang veel veel plezier gebruikt. Geven een prettige warmte en veel comfort. Je ruikt ze alleen bij het aansteken, daarna eigenlijk niet meer. Ze branden op petroleum, of beter op de gezuiverde petroleum van Zibro Kamin zelf, die is erg schoon. Kachels zijn veilig, gaan uit bij omvallen of stoten.


Wij hebben ook een tijdje het huis met zibro verwarmd.. was top!
Makkelijk en veilig in gebruik.. niet extreem prijzig.. verwarmen goed, ook grotere oppervlakte.. hebben ook een thermostaat waardoor ze zelf uit gaan als t te warm is en weer aansporingen als t afkoeld.. kun je makkelijk zelf instellen.. en inderdaad nauwelijks geur, enkel bij het aansteken

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:46

Tweedehands gaskachel met losse gasfles wellicht ook een optie?
Wel de kachel, niet afhankelijk van de leidingen.
Net zoals in boten en caravans.

O, lees net dat je zusje in paniek gaat raken van een gasfles. Waarom?
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 09-10-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:46

Marie111 schreef:
Maar ze zegt ook dat de elektrische installatie grote stroomgebruikers waarschijnlijk niet aan kan. En elektrische kachels zijn grote stroomgebruikers


Ik heb niet zo bijster veel verstand van stroom maar het lijkt mij dat hoog stroomverbruik niet per definitie zwaar in stroom hoeft te zijn. Wij hebben op kantoor van die kleine blazers staan, duur in verbruik maar de stoppen zullen er niet van doorslaan. Dat laatste maak ik me eenbeetje bezorgd om maar misschien dat ik daar nog iemand voor laat komen om dat door te meten.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:48

Ik ga eens even lezen over de zibro, thanks!

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:50

En de Starlyf Fast Heater DeLuxe?

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:52

Pelletkachel een optie?

Ann_moi

Berichten: 3852
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:52

Ik heb sinds kort een infrarood plaat op zolder voor de katten, en in mijn eigen kantoortje. Ik ben echt om! Geeft een precies fijne warmte af waardoor je zelf lekker warm blijft en na een uur is de ruimte ook echt aanzienlijk warmer. Ook kost het niet super veel energie.
Ik vind het zelf een prettige, veilige en duurzame oplossing.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:54

Elektrische radiator (oliegevuld) is wellicht ook een optie.
En ik raad aan om minimaal 1 koolmonoxidemder op te hangen als er een vlammetje aan de verwarming te pas komt.
Infrarood geen ervaring mee, maar klinkt goed.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:58

Ik zou ook naar infrarood kijken, in platen te krijgen maar ook posters, canvas en nog meer mogelijkheden. Volgens mij ook behoorlijk energiezuinig

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:03

Infrarood
Trotec heeft mooie ook via Bol.com
Met thermostaat ook nog

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:04

Wij hebben een tijdje een Zibro gebruikt, maar ik kon niet tegen de geur en kreeg er hoofdpijn van helaas.
Wij verwarmen onze woonkamer met een elektrische sfeerhaard. Die stond er eigenlijk vooral voor de sier, maar sinds we zonnepanelen hebben blijkt het een stuk goedkoper om die kachel te gebruiken om te verwarmen dan te stoken op gas/CV.
Maar infrarood vind ik zelf ook erg interessant :j
En je hebt er zo'n mooie designs van. Als spiegel vind ik erg gaaf: *link*


Ik zou naast de kachel ook eens goed kijken naar de isolatie. Een goede, dikke extra gordijn kan veel verschil maken, net zoals bv tochtstrips onder de deuren.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:13

Pelletkachel heeft een rookgasafvoer nodig, die is er zo te lezen niet of niet betrouwbaar/veilig.
Was anders fijn qua warmte maar dagelijks slepen met die korrels zal ook teveel zijn voor je zusje.

Electrische radiatoren of convector kachel is denk ik de goedkoopste optie. Hoe groot is de oppervlakte van de woonkamer?

https://www.coolblue.nl/product/790739/ ... -2200.html

Dit soort is met afstandbediening (gemak) en 100 euro voor 35m2 verwarmen. Heb je er misschien 2 nodig maar dan is het nog te overzien qua aanschaf.

Infrarood panelen is mooi maar die zijn vrij nieuw en daardoor prijziger.

Sterkte met de situatie :(:)
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 09-10-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:14

Als budget niet echt een probleem is: Een goede pelletkachel.

In een bestaande schouw kan je een dubbelwandige (let echt wel dat het zeker dubbelwandig is, vaak doen ze goedkoper met enkelwandige, maar dan riskeer je schouwbrand!!!) buis laten doortrekken en zo een pelletkachel aansluiten.
Heb je wel stroom voor nodig, en pellets uiteraard (zakken 15 kilo, als je kachel de juiste sterkte hebt kan je ong 1 zak per dag rekenen voor temp rond de 20-22 graden te hebben, hangt natuurlijk wel af van de grootte, isolatie, etc)
Vrij goedkope verwarming kwa verbruik, staat leuk in de woonkamer en geeft een goed regelbare maar toch gezellige warmte af.

Voor jou mss wat ver, maar hier kan je leuke voorbeelden zien
https://www.etecnics.be/

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:16

Ik zou denk ik voor infrarood kijken, op 2-3 plekken waar ze veel is een paneel hangen. Geeft hele fijne warmte en het klinkt alsof ze dat wel kan gebruiken, je hebt alleen een stopcontact nodig en je kunt het gewoon aan en uit klikken met een schakelaar. Wij hebben een infrarood paneel in de badkamer (die meteen ook een spiegel is) en die warmt echt snel op. Was 2 jaar terug 150 euro.

Ik kan me ook iets voorstellen bij een elektrische deken? Die heb je al voor 20 euro en kan je bv. onder het hoeslaken leggen in bed maar ook op de bank gebruiken. Die heb je ook vandaag besteld en morgen in huis zeg maar, dus dan kan snel al wat extra comfort geven.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:23

Hevonen schreef:
Ik zou een Zibro kamin overwegen. Nieuw vrij prijzig, tweedehands vaak wel te vinden. Wij hebben deze kachels jarenlang veel veel plezier gebruikt. Geven een prettige warmte en veel comfort. Je ruikt ze alleen bij het aansteken, daarna eigenlijk niet meer. Ze branden op petroleum, of beter op de gezuiverde petroleum van Zibro Kamin zelf, die is erg schoon. Kachels zijn veilig, gaan uit bij omvallen of stoten.

Daar zijn sommige mensen wel gevoeliger voor dan anderen. Mijn man krijgt standaard hoofdpijn bij zo’n kachel en ik moet ook niet in een ruimte komen die zo verwarmd wordt als een beetje hoofpijnerig ben. Garantie voor een dikke migraine.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 12:54

Wat ontzettend fijn dat jullie zo snel ook, meedenken! Ik heb net met haar overlegd en een aantal dingen sluiten we uit:

1. gaskachel, vrijstaand of wat dan ook vanwege losse flessen (gesjouw) en de gebrekkige afvoer.
2. petroleum, ze is wat overgevoelig voor geur en huiverig voor wat dat met haar katten doet. Daarnaast wordt er duidelijk gesteld dat er goed geventileerd moet worden, geen idee of dat haalbaar is. Maar vanwege de geur valt deze af
3. Pelletkachel, ik had er nog nooit van gehoord maar de investering is het niet waard omhet maar keihard te zeggen. We gaan ervan uit dat we voor 1 winter een oplossing zoeken. Daarnaast is het ondenkbaar dat ze moet sjouwen met pellets of iets dergelijks. Dat kan ze niet meer.

Wat nu overblijft is de radiator met olie erin. Ik heb iemand die er nog zo 1 heeft staan, schijnt wel echt mega energie te verbruiken. Maar onze voorkeur gaat nu uit, ook door wat hier geopperd is, naar infrarood. Ze gaat zich nog even inlezen maar dit lijkt voor nu wel de beste en veiligste oplossing te zijn.

Haar oppervlakte is 40m2 dus het zullen er twee of drie moeten zijn maar zeker met het oog op haar hoogdemente kat die niet weet wat ie doet en haar andere kat die 13 kilo weegt, lijkt dit het veiligst.

De optie voor een elektrische deken had ik al met haar besproken maar gezien haar katten is dat geen optie, die gaan overal op liggen en dat schijnt niet te mogen/kunnen met een elektrische deken. Wist ik ook niet.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oud huis verwarmen zonder cv of gaskachel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:04

Qua prijs voor pelletkachels: als die geen jaren moeten meegaan bestaan er ook basismodelletjes voor pakweg 1000-1500 euro, vaak kan er wel iets aan de aansluiting gedaan worden.
Het sleuren met pellets is natuurlijk wel een andere zaak. Oudere mensen bij ons doen het vaak met een maatbeker (in plaats van de zak erin gieten dus schep voor schep), maar dat moet natuurlijk maar nog haalbaar zijn.

Elektrisch deken kan geen kwaad voor de katten (maar doe je ook alleen aan als je in de buurt bent of erop ligt, superfijn in bed, halfuurtje op voorhand aandoen en je kan warm in je bed kruipen), maar er mag natuurlijk geen vocht op komen, dan kan je wel een probleem hebben.