Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:06

Hopelijk zitten hier mensen met wat meer verstand van elektriek dan ik :+

Wij hebben ons georienteerd op Philips Hue, ziet er supermooi uit, handige functies (tenminste, die 1% die ik snap :') ) en het huidige lampenplan is aan vervanging toe dus waarom niet..

Hue heeft constante stroom nodig.. dwz, een lichtschakelaar die op 'aan' staat. Nu heb ik geen schakelaars maar ouderwetse dimmers. Die moeten dus sowieso weg (zijn geen bollen meer voor te krijgen, alles is tegenwoordig LED). Maar.. ik lees dat de hipste mensen dus hun lichtschakelaar verwijdert hebben, en in de contactdoos de stroom hebben 'doorgelust'. Dit kan, als je de contactdoos maar veilig afdekt en bereikbaar houdt (meen ik).

Ik dacht dus om de dimmer te verwijderen, de stroom in de contactdoos (achter de lichtschakelaar) door te lussen dmv een lasding (hoe heet dat ookalweer), en het afdekplaatje van de Hue Dimmer over het 'gat' te plaatsen (dat is dan dus afgedicht én bereikbaar).

Heeft iemand hier dit ook, en hoe zit het nu echt met dat doorlussen in die wandcontactdoos? Daar zitten 2 (of 3?) draden en hoeveel lasklemmen heb je nodig en hoe gaat dat doorlus-schema dan met die lasklem?

(oh ja, de andere optie is een ouderwetse lichtschakelaar terugplaatsen en die op 'aan' zetten.. dat hadden wij ook al bedacht, maar dat is nu even niet de vraag :+ )

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:16

Wij hebben ons huis vol met Tradfri,de Ikea variant van hue.

Op een aantal plekken zitten nog schakelaars die continue op aan staan, maar zo nu en dan gebruik je ze per ongeluk toch nog eens, de lampen gaan dan ook gewoon uit en aan.

Als je de schakelaar verwijderd heb je waarschijnlijk een bruine en zwarte draad, als je die dmv een lasklem koppelt krijg je continue stroom op je lamp.

venga

Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:23

Dat per ongeluk aan- of uitzetten met de schakelaars herken ik. Dan zou het echt handig zijn als die schakelaars weg zijn. Wij hebben wel een paar van die tapschakelaars, hoef je niet eerst de app te openen.
Van elektra heb ik verder geen kaas gegeten.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:26

Tapschakelaars? Vertel!

Ik ben nu zo ver dat je een Bridge nodig hebt, en 1 dimmer (denk ik, want klein huis, 6 ruimtes).. wat is een Tap, hoe werkt dat en hoe is dat handig?

@Peerke: Thanks!! Ik was in de war omdat ik eigenlijk nergens iets lees over de basis van het doorlussen. Dus 1 lasklem zodat bruin doorloopt op zwart. Ik had nl ergens gelezen dat je nooit twee verschillende kleuren in 1 lasklem mag doen, daarom was ik in de war geraakt..

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:30

Bruin verbind je door met zwart, andere draden niets mee doen, die zouden daar ook niet aangesloten moeten zijn. In de lamp zelf heb je dan zwart blauw en groen/geel.

Dit is de situatie in Nederland. In hele oude huizen kunnen deze kleuren wel afwijken, maar in 85% van de gevallen klopt dit.

venga

Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:51

Cer schreef:
Tapschakelaars? Vertel!

Ik ben nu zo ver dat je een Bridge nodig hebt, en 1 dimmer (denk ik, want klein huis, 6 ruimtes).. wat is een Tap, hoe werkt dat en hoe is dat handig?

@Peerke: Thanks!! Ik was in de war omdat ik eigenlijk nergens iets lees over de basis van het doorlussen. Dus 1 lasklem zodat bruin doorloopt op zwart. Ik had nl ergens gelezen dat je nooit twee verschillende kleuren in 1 lasklem mag doen, daarom was ik in de war geraakt..


Afbeelding

Zo een ding. Is niet aangesloten op stroom.
Zie ook https://www.coolblue.nl/advies/vergelij ... immer.html
Laatst bijgewerkt door venga op 06-10-20 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:52

Vaak zitten er al lasklemmen/wago's of kroonsteentjes in de schakeldozen. Bruin (+), blauw (-) en geelgroen (aarde). Vaak worden draden vanuit de schakeldoos weer verder geleid naar de rest van de kamer, en in de schakeldoos dus gesplitst. Dan heb je kans dat er een bruine plusdraad vanuit een lasklem naar de schakelaar gaat, en vanuit de schakelaar als zwarte schakeldraad naar de lamp. De korte, bruine plusdraad kun je dan tussen de schakelaar en lasdop weg halen, en de zwarte schakeldraad rechtstreeks op de lasdop waar de rest van de bruine draden in zitten erbij zetten.

Hebben de lampen per lamp één schakelaar? Bij een hotelschakeling of wisselschakeling zitten er meerdere schakeldraden en moet je even doormeten welke je nodig hebt, en kan een van de schakelaars helemaal vervallen.

En zorg dat je een goede spanningzoeker hebt! Even testen voordat je de stroom afsluit, en na het afsluiten ook eerst goed testen voordat je de schakelaar uit elkaar gaat halen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:05

Ik heb ook zo'n soort tapschakelaar. Bij mij ziet er iets anders uit. Ik vind het ontzettend handig. Hij hangt bij de woonkamerdeur en 1 druk op de knop en de lampen gaan halve kracht branden en nog een druk en alles gaat helemaal aan. Via de app werkt ook handig als ik te lui ben om van de bank af te komen.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 09:09

Ik heb nergens hotelschakeling dus dat scheelt..

@8nnemiek
Nu schrijft Choiix dat er alleen bruin en zwart in een schakeldoos zit (dus achter de lichtschakelaar) en jij geeft nu aan dat er bruin, blauw én geelgroen in zit.
Zit geelgroen dan in de aansluiting van de lamp (dus plafond) of ook achter de lichtknop?

Spanningszoeker stond idd al op de lijst! :j

Wat is de toegevoegde waarde van een tapschakelaar tov een dimmer bijvoorbeeld? Of kan het én dimmer en tapschakelaar (lijkt mij wat overdreven?) En kan een dimmer meerdere lampen aansturen? En kan een tapschakelaar meerdere lampen afzonderlijk aansturen of heb je dan bijv een tapschakelaar voor je woonkamerlamp, een tapschakelaar voor je eetkamerlamp etc?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:53

Ja mijn losse schakelaar kan ook dimmen. Mijn schakelaar doet alle lampen tegelijk aan en uit. Je kunt verschillende menus's gebruiken. 1 x drukken en discolicht, 2 x drukken en alles gaat in een romantisch licht over, 3 x drukken en je krijg weer wat anders. Net wat je wil dat kun je zelf instellen .

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:22

Bij een normale schakelaar heb je geen aarde (geel/groene draad).

Doorgaans is het geen goed idee om 2 verschillende kleuren draden aan elkaar te maken, maar bruin en zwart zijn eigenlijk het zelfde. In Jip en Janneke taal: De bruine draad komt uit de meterkast naar je schakelaar, en als je de schakelaar omzet krijgt de zwarte draad stroom, wat het doorgeeft aan de lamp, en dan gaat de lamp branden. De blauwe draad is de - en gaat van de lamp terug naar de meterkast.

Ik heb in de hal een beweging sensor zitten welke de lampen in de hal aandoet wanneer het donker is, ze blijven dan 5 minuten branden na de laatste beweging. Als ik dan de kamer binnen loop heb ik een draadloze schakelaar waarmee een serie lampen aan gaat welke de woonkamer verlichten.
Via een app kan ik lampen toevoegen/verwijderen uit deze serie en instellen op welke kleur en sterkte ze standaard moeten aan gaan. Hey Google, zet de lampen aan werkt overigens ook.

Ik heb alle lampen een naam gegeven, waarmee ik ze ook makkelijk per stuk kan bedienen. Boven de eettafel hangen Nick en Simon :') Ik kan Google dus vragen om alleen Nick aan te doen.
Ik heb een stuk of 25 namen, het was best even leren..

Ik heb ook nog stopcontact adapters, handig voor de kerstboom, (die heet Rudolph :+ ) maar ik heb inmiddels ook een tussen de frituur gezet.. Toch handig als je niet meer hoeft op te staan om dat ding te laten voorverwarmen.. Nu nog iets wat de snacks erin doet :')

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:33

De schakeldozen worden vaak gebruikt als doorverbind-doos om een kabel niet alleen naar de lamp door te trekken maar bijvoorbeeld ook naar een stopcontact. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar vaak wel. Dan heb je dus een lasklem waarin alle pluskabels met elkaar verbonden zijn, waarvan er bv eentje vanuit de meterkast komt, eentje gaat naar de schakelaar, en een derde gaat naar een stopcontact.. en daarnaast een lasklem waarin meerdere min kabels zitten, en een derde klem met alle aarde-kabels.

Ik kan geen heel mooie foto's vinden van ons huis, maar wellicht is het hier wel een beetje te zien:
Afbeelding

Hier komen alle kabels van boven, boven ons plafond liggen de kabels die vanuit de meterkast naar de woning in lopen. Er komt een pluskabel vanuit de meterkast naar de schakelaar die je halverwege ziet. Vanuit die schakelaar wordt de plus kabel verdeeld naar een plus kabel voor de schakelaar zelf, en een plus kabel die naar beneden verder loopt naar de stopcontacten die daar zitten. Vanuit de schakelaar loopt er weer een schakeldraad naar boven naar de lamp. Verder lopen er door deze schakeldoos een min kabel en een aardedraad die niet zijn onderbroken, maar rechtstreeks door naar beneden lopen voor het stopcontact. Die min kabel en aardedraad zijn in dit geval bij het plafond al gesplitst, waarvan er een direct naar de lamp gaat.

Afbeelding

Maar het kan dus ook zijn zoals hier, waar er kabels binnen komen die meerdere kanten op gaan. Dit is dan geen schakelaar maar een stopcontact, maar dit is ook mogelijk bij een schakelaar; alle drie de draden moeten dan in de eerste schakeldoos worden gesplitst, en van daaruit gaan ze dan meerdere kanten op, richting meerdere stopcontacten bijvoorbeeld.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:48

Wij hebben zo'n tap, ik vind het ideaal want geen telefoon nodig. Er zitten 3 knopjes (en een uitknop) op die je apart van elkaar kunt instellen en waarmee je dan meerdere lichten tegelijk kunt aanzetten. Deze hangt naast onze normale lichtschakelaar. Ik vind het ideaal.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 10:53

Echt superhandige informatie hier! onwijs bedankt voor de uitgebreide uitleg :j
Ga vooral door :D
Ik vind het heel interessant om te lezen hoe andere mensen hun slimme lampen gebruiken

@Peerke: echt geniaal ook, die lampnamen :')

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:38

ik lees mee, ik heb beneden (bijna) alles voorzien van hue en dat bevalt goed, anders dan dat de schakelaars er ook nog gewoon zitten en ik dus best wel vaak nog onbewust de lichtschakelaar aan of uitzet en dan is alles weer een beetje ontregeld. Die moet ik dus ook een keertje weghalen.

@ts, een schakelaar is ook een dimmer, die heb ik gewoon max aanstaan en regel het aan en uitzetten met de app.

Waar ik erg blij mee ben is dat de lampen automatisch bij zonsondergang nu aan gaan.
Ik heb clusters met lampen gemaakt die ik eigenlijk altijd tezamen aan heb staan en die zet je dan in een keer aan ipv allemaal individueel.

Ik ben nog op zoek naar een oplossing voor een lamp (de eettafellamp) die niet voorzien kan worden van Hue (hele aparte fitting heeft deze lamp). Ik heb alleen een aan/uit schakelaar voor deze lamp in bereik, geen stopcontact. (als er al eentje is zit die boven het plafond en is dus niet bereikbaar).

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:54

ingvdh schreef:
Ik ben nog op zoek naar een oplossing voor een lamp (de eettafellamp) die niet voorzien kan worden van Hue (hele aparte fitting heeft deze lamp). Ik heb alleen een aan/uit schakelaar voor deze lamp in bereik, geen stopcontact. (als er al eentje is zit die boven het plafond en is dus niet bereikbaar).


Wat voor soort fitting heb je? Voor vele fittingen zijn tegenwoordig verloop stukjes te koop.
Er zijn adaptertjes te krijgen welke je in de plafonddoos kunt wegwerken en daar de kabel van de lamp op aansluit. Deze werken op het ZigBee netwerk, maar ik weet niet in hoeverre Hue die accepteert.
Jammer dat Philips niet zelf zoiets heeft, zou zoveel makkelijker zijn.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:59

Afbeelding

Er zit zo'n fitting in, het was al lastig om daar überhaupt lampen voor te vinden. Maar aan de andere kant, hij doet het al jaren zonder vervanging.
ik ga eens kijken naar fitting verloopstukken, want daar is in de lamp zelf ruimte voldoende voor.
Zo'n adapter zou ook wel iets zijn, daar is ook wel ruimte voor vermoed ik.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:05


Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 13:10

ingvdh schreef:
@ts, een schakelaar is ook een dimmer, die heb ik gewoon max aanstaan en regel het aan en uitzetten met de app.

Dat had ik kunnen doen, ware het niet dat ik gewone dimmers heb, en HUE volgens mij LED is, en een LED kan niet op een gewone dimmer (dat heb ik 1x geprobeerd, zag er redelijk drukkig uit :+). Vandaar dat ik nu gewoon maar overga.. ik kan voor mn gewone dimmers bijna geen lampenbollen meer vinden, alles is LED.. Dus het is óf de gewone dimmers vervangen voor LED, óf gewoon naar een hipper systeem.. :')
ja, dan wil ik het laatste natuurlijk :j #wantdatisgewoonzo

Ik wil ook mn slaapkamerlamp een wake-up light maken, dát lijkt me helemaal geniaal.. daardoor ben ik er eigenlijk over gaan nadenken

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:17

Cer schreef:
Ik wil ook mn slaapkamerlamp een wake-up light maken, dát lijkt me helemaal geniaal.. daardoor ben ik er eigenlijk over gaan nadenken


Je kunt de Philips Hue lampen daarvoor instellen!
En daar koppel je dan weer je gordijnen aan, en om 7 uur geeft Google de NOS headlines O:)
Als je een slimme stekker tussen het koffiezet apparaat zet, kan hij zelfs alvast een kopje koffie voor je zetten.
(savonds wel een kopje klaar zetten)

Slimme gordijnen wil ik zo graag, maar ze zijn nog net iets te duur -O-

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:20

Peerke_ schreef:
Ja dat is een G24D, die hebben wij ook ergens in een winkel, zijn nog duur ook..
Maar zoals gewoonlijk heeft Bol alles: https://www.bol.com/nl/p/groenovatie-ve ... DQQAvD_BwE



Helemaal top! Het zijn inderdaad dure lampen, maar ik vond (en vind) de lamp zelf zo mooi, het is er wel een die veel in projecten etc gebruikt wordt, ik had hem ook gezien in een restaurant en heb erg moeten zoeken om deze ergens te kunnen kopen. Die lastige fitting maar op de kop toe.

@Cer, als je de Hue lampen dimt via de app flikkeren ze niet meer ;)

Die van mij staan standaard op een bepaalde dimstand (anders heb ik een fabriekshal zoveel licht in de woonkamer) en dat werkt prima. Maar het is inderdaad bal als ik de dimmer per ongeluk gebruik.

Cer

Berichten: 30160
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 13:21

Slimme gordijnen??? Nee joh??? :')
ja ik heb nu een gewone wake up light, maar het probleem daarmee is dat het licht vanaf de zijkant komt en best snel feller wordt.. Ik hoop dat de slaapkamer plafonniere met HUE gewoon een soort zonsopgang na kan bootsen.. kun je ook de kleuren dan zelf instellen? Wakker worden met zachtgeel bijv..?

Citaat:
@Cer, als je de Hue lampen dimt via de app flikkeren ze niet meer ;)
Echt waar???
Dus ze gaan alleen flikkeren als je de dimmer voluit draait en de lampen voluit laat branden? Meen je dat?
Want dan kan ik sowieso eerst de bollen en een starterset aanschaffen en daarna de lichtknoppen vervangen..

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Philips Hue - lichtschakelaars verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:25

Ja je kunt de lampen als Wake Up light instellen, of als slapen gaan, dan gaan ze in een half uur langzaam uit.

IMANDRA

Berichten: 9806
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:25

Ik lees even mee! Willen in onze nieuwbouwwoning ook alles HUE doen. Deze wordt opgeleverd met normale schakelaars, maar als ik het goed begrijp kan ik deze vervolgens doorlussen en er een HUE-schakelaar-knop op monteren?

Weet wel dat HUE lampen eigenlijk niet op een normale dimmer mogen aangesloten, dat is slecht voor de lamp. (Heb er nu in de woon- en slaapkamer bij staande lampen, ideale dingen idd voor ontwaken en routines aanzetten! Die in de woonkamer zijn aangesloten op de philips TV dus we hebben ook uitgebreide ambilight)

Edit: kwam deze schakelaars tegen!

https://www.senic.com/friends-of-hue-smart-switch
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 06-10-20 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:26

@ Cer Echt waar!!!! Ja echt, mega flikkeren bij volop branden en gedimd geen last.

En als je de gekleurde hue's neemt kan je van alles nabootsen en instellen, dus ook de gekleurde zonsopgang maar het is mogelijk.