Huisgenoot, hoe zit dat belastingtechnisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:31

Nee je bent geen fiscaal partners met een huisgenoot. Dat zou wat zijn, dan zijn alle mensen in studentenhuizen ook fiscaal partners, dat kan natuurlijk niet.
Ik heb jaren samengewoond met mijn vriend zonder dat we fiscaal partners waren want we hadden officieel niks geregeld (en financieel kwam dat toen beter uit). Het kan invloed hebben op je huurtoeslag, maar dat is bij jou niet aan de orde.

Je zult bij de gemeente wel meer afvalstoffenheffing gaan maken voor een meerpersoonshuishouden, dus ik zou ik dan wel even doorrekenen.


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:53

SpeechLess schreef:
Je bent geen fiscaal partner, maar wel toeslagpartner als je samenwoont. Het kan dus invloed hebben op bijv. je zorgtoeslag als je dat ontvangt.


Nee dat is dus niet zo...

hier een handig tooltje: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lagpartner


Alleen voor de HUURtoeslag telt een medebewoner mee.


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Huisgenoot, hoe zit dat belastingtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:01

Ik zou rustig wat meer durven vragen dan die 150 euro, je deelt immers je huis en ergens wonen kost nu eenmaal geld. Ik heb jaren een huisgenoot gehad in een huurhuis en we deelden de huur. Dit hoefde ik verder niet op te geven. Pas boven de 5500 euro per jaar moet je hier iets mee: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, GrapeshotBot, Jonnekee, jusdepomme, Kimm4, mellamoshan, nienke555, rocky_1995, Varenka, willievdh en 89 bezoekers