[VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

[VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 21:29

Die écht van 0 mag je letterlijk nemen!

Eind Juni kochten mijn vriend en ik een stukje bouwgrond in het dorp van mijn vriend zijn familie,
omdat we daar op termijn toch wel graag zouden willen gaan wonen.
Al een tijdje kregen we huizen te koop doorgestuurd van zijn familie, in de hoop dat er iets bij zou zitten dat ons interesseerde, maar keer op keer was het echt niet naar onze zin. Meestal omdat we de prijs veel te hoog vonden voor wat er op het stuk grond stond, waardoor de verbouwingskosten veel te hoog zouden oplopen om het toch naar onze zin te maken. Na veel rekenen en cijferen kwamen we er op uit dat het in onze, vrij unieke situatie (daarover zometeen meer) betaalbaarder zou uitkomen om een stuk bouwgrond te kopen en zelf nieuw te bouwen. Zo gezegd, zo gedaan en gingen we dus op zoek naar een stukje grond ipv. een huis en wat vonden we dat snel! En zo staan we dus aan de start van een bouwproject, ons eigen huis, van nul opbouwen!

Supergroot is het niet, een goeie 600m2, maar perfect om voor ons een droomhuis en droomtuin op te realiseren! Ziehier alvast een luchtfoto van onze toekomstige woonplek! Een halfopen bebouwing aan de rand van het dorp.

*ja klopt, er staat iets op, dit is een oude veranda, maar die zullen we dus gaan afbreken.

Afbeelding

En het vooraanzicht, met de beetje uit de hand gelopen haag (die gaat ook weg)

Afbeelding

Nu, wat onze situatie, en dit topic ergens ook, wat unieker maakt: mijn vriend en ik zijn beiden architect van beroep, bij geen kleine of onbekende architectenbureau's in Vlaanderen. Daarnaast runt familie van mijn vriend het grootste private bouwbedrijf van de regio waar wij dus straks gaan bouwen.
De van nul beginnen is in ons geval dus zelfs nog wat extremer, wij gaan niet alleen het bouwproces van nul in, maar ook het teken- en ontwerpproces. Om er voor onszelf geen druk op te leggen en écht een goed ontwerp te kunnen maken, hebben we onszelf in theorie nu een termijn van 3 jaar gegeven voor we zouden willen beginnen bouwen. Afhankelijk van het ontwerpproces, onze levenssituatie en de financiën kan dit vroeger of later zijn, het staat zeker niet in steen gehouwen! Het ontwerp moet gewoon écht goed zijn, want met onze eigen woning als uithangbordje zouden we ook willen proberen een eigen architectenbureau te lanceren.

Eerst wouden we wat administratief papierwerk rond hebben (bank, lening, ...) en de initiële spanning er wat vanaf voor we onze potloden en tekenstiften zouden oppakken, maar een tweetal weken geleden hebben we toch voor het eerst het schetspapier bovengehaald!

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn nog heel erg losse idee-schetsen van mogelijk plekken. Onze miljoenen schema-schetsen en kriebelplannetjes zal ik jullie besparen (tenzij op aanvraag misschien :+ )

Ik wil jullie in dit topic graag meenemen doorheen het hele proces, van deze eerste potloodlijnen tot het (hopelijk) volledig gebouwde huis. Een kijkje achter de schermen van het werk van een architect voor zijn eigen woning dus! Hopelijk volgen jullie mee met onze droom die werkelijkheid gaat worden :D

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:53

Ik volg :D

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:53

Wat geweldig dat jullie deze kans hebbrn kunnen creëren en daarmee een prachtig avontuur aan kunnen gaan. Ik ga volgen. Goed hoor om lang na te gaan denken en ook lang te kunnen schetsen. Het is zo een moeilijk proces om op het eind echt tevreden te kunnen zijn wanneer je zoveel mogelijkheden in handen krijgt om je wensen vertaald te krijgen. Ze zeggen niet voor niets: je huis moet je twee x bouwen... maar als je het aanpakt zoals jullie zal de 1e keer goed zijn

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:30

Wat gaaf zeg! En zeker doordat jullie architect zijn ben ik enorm benieuwd!
Lijkt me geweldig om je zo volledig te kunnen uitleven met creatieve ideeën die je wellicht al hebt maar nooit bij klanten hebt kunnen uitwerken.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:34

Heel tof. Houd altijd van dit soort topics. Kijk ook altijd met veel plezier op de zondag de Grote Verbouwing. Ik volg dus!

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:38

Oh wow vanaf 0! Ik volg :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:40

Wat leuk zeg! Is dit ook in de buurt rond Gent, of ergens helemaal anders (want daar woonden jullie nu dacht ik? Of ik heb het verkeerd onthouden)
Gaan jullie voor duurzaam en zo klimaatvriendelijk mogelijk of meer 'klassiek'? En worden het Vlaamse bakstenen of toch maar niet? :D


(Nu heb ik toch weer een beetje spijt dat ik niet heb doorgezet met mijn architectuurstudies maar direct veranderd ben van richting :+ )

Anoniem

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:48

Oh, wat tof! Ik ben ook erg benieuwd. Zijn er nog enige restricties in het ontwerp? Een maximale hoogte, bepaalde stijl vanwege inpassing in de buurt, enz.?

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:19

Oh wauw!
Ik zit ook stiekem naar grond te kijken. Maar waar wij wonen zitten we prima, maar dromen mag!

Succes en wat leuk dat je ons mee laat kijken vanaf 0!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 20:25

Wat leuk alle interesse hier :D Iedereen die wil volgen, welkom!

@jibberjabber, ja we merken wel dat het anders is dan andere ontwerpopdrachten, aangezien je echt niets of niemand hebt om het ontwerp aan af te toetsen, behalve jezelf dan! Gelukkig hebben we elkaar nog om een beetje pingpong te spelen met ideeën :)

@8nnemiek, haha, wij zijn zelf ook heel erg benieuwd wat er straks uit komt :+ We hebben inderdaad een hele hoop aan ideeën, maar je kan natuurlijk nooit alles in 1 ontwerp stoppen, dan wordt het veels te druk en zit er geen harmonie meer in, dus we moeten goede keuzes maken!

@Schemerdier, nee, mijn vriend zijn familie komt oorspronkelijk van de kanten van Londerzeel/Mechelen, dus het is daar in de buurt. Dat is ook de reden dat de termijn ideaal is, momenteel wonen en werken we nog te graag in Gent en zijn we nog wat te onervaren om al een eigen bureau te beginnen. Dat is over een jaar of 3 alweer anders natuurlijk :) Zeker met een volledig eigen werf tegen dan!
We gaan absoluut voor duurzaamheid en klimaatoplossingen, we hebben er zelf al een hele hoop ideeën over, maar die moeten verder in het ontwerpproces natuurlijk afgetoetst worden met een ingenieur technieken. Duurzaamheid en energiezuinigheid worden in ieder geval de basis van het ontwerp :D
Klassiek dus alles behalve! Iedere keer als mensen vragen "wat voor stijl wordt het?", antwoorden we zelf met: "nog geen flauw idee, maar je hebt het hier nog niet gezien :+ "

De studie was wel een dingetje ja ... blij dat ik die overleefd heb }> horrorherinneringen aan sinds ik werk :')

@culaccino, ja helaas een hele hoop aan voorschriften! Ik zal ze hieronder even toelichten! Onze job om hier zo creatief mogelijk mee proberen om te gaan :)

@x_Jeanine_x, haha, ja het is verleidelijk! Alleen is nieuwbouwen normaal gezien zoooo vreselijk duur :( Het is ook maar door onze voordelige situatie dat we dit hebben overwogen. We wonen nu nog op een appartement in het midden van de stad Gent, mijn vriend en ik zijn allebei opgegroeid buiten de stad en beginnen nu toch al wel lichtjes te voelen dat we hier op termijn weer graag weg willen en wat meer groen rond ons willen. Nu hebben we alvast die droom om naar uit te kijken en aan te werken (en kunnen we alvast beginnen tuinieren in de weekends :+ )

Wat betreft de voorschriften, er is dus een heel aantal pagina's met tekst, in 1971 uitgeschreven door onze (toekomstige) gemeente die beschrijft hoe en wat we mogen bouwen. Het was voor ons belangrijk om dit ook als vertrekpunt te nemen, zou spijtig zijn om een ontwerp te maken dat dan afgekeurd wordt door het gemeentebestuur. Kleine afwijkingen of uitzondering gaan we niet uitsluiten en we hopen die dan goed genoeg te kunnen beargumenteren. Maar als startpunt gaan we natuurlijk wel proberen binnen de stedenbouwkundige lijntjes te kleuren :)

Op onderstaand plannetje zie je rechts de bebouwing van onze buur (hoofdvolume + achterbouw + nog een grote loods die de hele achterkant van het perceel inneemt)
De oranje contour is ons perceel, de gele contour is waar we mogen bouwen met een hoogte van 1 bouwlaag (=gelijkvloers) en de groene contour is waar we hoger mogen bouwen.

Afbeelding

Ook staat er omschreven dat we het gabariet (=het profiel; de hoogtes, de schuinte, ...) van de buur moeten volgen waar we tegenaan bouwen, dit heeft als gevolg dat ons huis in theorie er van zij-aanzicht als volgt zal moeten gaan uitzien.

Afbeelding

Nu is dit natuurlijk het schoolvoorbeeld van een vlaamse woning met koterij (geen idee of Ndl. dit begrip kent, dus voor de duidelijkheid koterij = een lagere achterbouw, in Vlaamse wijken vaak een aaneenschakeling van kleine gebouwtjes omdat het hoofdhuis te klein is (lees= niet goed georganiseerd))
En dat willen we niet, is niet zo creatief, zorgt voor donkere centrale ruimtes op je gelijkvloers en voor een hele rechtlijnige beleving van de woning.

Aan ons dus om creatiever uit de hoek te komen! :D Als we een beetje tastbaar resultaat hebben met ons studiewerk, zal ik zeker een update posten!

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:30

Wat een leuk topic nu al. Ik ben echt fan van verbouwtopics en zeker zo'n topic vanaf 0. Ik volg *\o/*

Anoniem

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 20:46

Dank voor je toelichting. Zo zeg, die voorschriften zijn dus al bijna 50 jaar oud! := Ben benieuwd hoe jullie dat op gaan lossen met die koterij.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:34

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar moet je persee tegen het huis van de buren bouwen? Heeft er vroeger al eens een huis tegenaan gestaan? Wel een gaaf project!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 20:56

Winged schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar moet je persee tegen het huis van de buren bouwen? Heeft er vroeger al eens een huis tegenaan gestaan? Wel een gaaf project!


Haha, goeie vraag, dat heb ik inderdaad niet echt duidelijk verwoord of omschreven. Het is dus inderdaad wel degelijk verplicht om tegen onze buur aan te bouwen, het perceel staat ingetekend als een halfopen bebouwing, dus 1 zijde tegen de buur en 3 open zijdes. Uiteraard hebben we ook wel ideeën om bv. op verdieping net van de gemeenschappelijke muur af te blijven en zo op een andere manier weer licht te kunnen brengen centraler in de woning, maar alles is momenteel nog in onderzoek :+

culaccino schreef:
Dank voor je toelichting. Zo zeg, die voorschriften zijn dus al bijna 50 jaar oud! := Ben benieuwd hoe jullie dat op gaan lossen met die koterij.


Ja gek hé, dat die al zo lang vastliggen! Daarom zouden we ook wel zeker durven om er uitzonderingen op te vragen als die echt ten goede komen van de woning (handigheidje is ook dat mijn vriend zijn moeder op de gemeente werkt waar we gaan bouwen }> )
Het idee dat we afgelopen weekend op tafel hadden liggen speelde heel erg in op de koterij net, wat ook meteen was wat ons er nog aan stoorde, ook al zagen we er ruimtelijk wel veel mogelijkheden. Ik ga eens lief lachen naar mijn vriend en vragen of ik hier een foto van zijn maquette mag delen :D

xmarritw schreef:
Wat een leuk topic nu al. Ik ben echt fan van verbouwtopics en zeker zo'n topic vanaf 0. Ik volg *\o/*


Welkom :D Het zal nog wel even duren voor er hier effectief gebouwd wordt :+ Maar wat leuk dat je volgt!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:07

Geen Vlaamse huizen zonder koterijen :')
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie schetsen en maquettes!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:33

Qua meer licht binnen halen, solar tubes? Is een buis met reflectiemateriaal aan de binnenkant en glazen "kom" bovenop die zonlicht doorlaat.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 12:41

Even geleden dat ik hier een update heb gepost!

We zaten even met deadlines op het werk en ik die een nieuwe stalling moest vinden voor mijn paard,
dus het ontwerp heeft eventjes in de kast gelegen. Vaak is dat wel goed, alles eventjes laten rusten en er met frisse ideeën weer naar kijken!

We hadden voor deze noodzakelijke "pauze" al een aantal configuraties op het perceel getest, waarbij het ene idee langs geen kanten rekening hield met de voorschriften en het andere letterlijk binnen de lijntjes bleef.
Ook toen al hadden we het gevoel dat we graag een bepaalde continuïteit wouden creëren, waarbij ruimtes in elkaar overlopen, wel of niet gescheiden door deuren. En ditzelfde idee wouden we in de buitenruimtes / tuin ook proberen te bewerkstelligen.

Aanschouw de geweldige tekenskills van een architect :+ (onderzoeksschets in plan)

Afbeelding


Na onze ontwerppauze, werd dan ook al vrij snel duidelijk dat we niet de typische oprit naast huis wouden. Al vrij snel maakten we het hoofdvolume van het huis dus smaller dan toegelaten om daar nog een interessante buitenruimte over te houden. Iets dat we ook beiden snel aanvoelden was dat we de gevel wel de volledig breedte van het perceel wouden laten innemen. Met het volume van de "achterbouw" dan te verschuiven, ontstond er een soort binnenkoertje wat we alletwee meteen heel fijn vonden.

Afbeelding

In bovenstaande versie is er nog een extra volume (niet op het dak letten, dat zijn vage probeersels waarmee dan gepuzzeld wordt, dakvorm ligt hier nog niet ter discussie)
Toen we van deze "woning" het aantal m2 begonnen te berekenen, kreeg ik een lichte hartstilstand, aangezien we echt een giga huis aan het maken waren (naar onze normen, wij zijn beiden afgestudeerd met een masterproef over compact wonen) en vooral over de daarbij horende kostprijs.

Met nog wat studiewerk op de ruimtes, beslisten we om het volume rechtsonder op de voorgaande foto te schrappen.

Even nog een nota bij foto van voorgaande maquette, de "lege" ruimte tussen dat kleiner volume (dat we dus schrappen) en de andere 2 volumes is geen echte buitenruimte, maar een soort wintertuin/serre.
Deze heeft meerdere functies:

1.Een extensie van de woning in tussenseizoenen (lente/herfst)
2. Een warmtebuffer in de zomer (zonne-energie kan nl. maar 1x door glas, vandaar dat een serre warmer wordt dan de buitentemperatuur, de warmte kan niet meer weg eens binnen
3. Een koudebuffer in de winter, deze ruimte zou niet verwarmd worden, maar door het afschermen met enkel glas, zou ze wel quasi vorstvrij moeten blijven, waardoor er toch een tussenklimaat ontstaan.
4. Een gratis voorverwarming van lucht, we zouden (behalve in de zomer) onze pulsielucht langs de wintertuin willen laten lopen, aangezien de lucht hier bij de minste zonnestraal op het glas toch een aantal graden zal opwarmen t.o.v. de buitenlucht en hebben we dus minder extra bijverwarming nodig voor we de lucht in ons huis binnentrekken.

De inplanting zoals we nu op tafel hebben liggen ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Dit creëert een groot aantal mogelijkheden voor doorzichten en verbondenheid tussen binnenruimtes, maar vooral tussen binnen- en buitenruimtes. In principe staat elke binnenruimte op het gelijkvloers zo in verbinding met een buitenruimte, wat dan weer hele fijne circulatiemogelijkheden geeft.

Afbeelding

De centrale "kern" in het hoofdvolume heeft wat onderzoek en discussie-werk gevraagd. Maar uiteindeljk kregen we zo 2 mooie grote ruimtes, waarvan die aan de straatkant zou ingezet worden als bureau / atelier en die aan tuinkant als leefruimte. Keuken en eetplaats zouden in de achterbouw komen, met een onmiddellijke verbinding met de tuin (ifv. buiten eten) Het leefgedeelte van de woning kan dan in tussenseizoen uitgebreid worden naar de wintertuin. De verticale circulatie (=trap) en toilet/technische kokers worden dan erg beperkt gehouden in oppervlakte in de centrale kern, die ook waarschijnlijk een dragende functie zal gaan krijgen.
Het volgende grote voordeel van deze inplanting is dus de extra binnenkoer, die in verbinding staat met de tuin, maar ook met het atelier en met de leefruimte. We zouden werken met een dubbele inkom, m.a.w. een poortje aan de gevel, indien wij thuis is dat los, indien wij niet thuis is het vast. De effectieve voordeur zit dan centraal in de zijgevel van het hoofdvolume (aan de trapkern) Waardoor je van daaruit ofwel het leefgedeelte kan betreden, ofwel het atelier. Vanuit de keuken is er ook een raam met zicht op de binnenkoer, kan je van daar iedereen in het oog houden :+ (en yup, lekker klassiek, dat wordt mijn plek in huis waarschijnlijk, so I see all!)

Op dit moment zijn we op 2 fronten verder aan het ontwerpen;
Eerst en vooral nu eens een effectief grondplan aan het inpassen in deze inplanting,
om te kijken waar we nog moeten trekken of verschuiven en zorgen dat alles er zuiver in past.
En ten tweede naar structuur, hoe gaan we dit gevaarte nu laten afdragen, waar hebben we dragende wanden / kolommen / balken nodig en dus waar kan er schrijnwerk en waar niet. Dakvorm en helling begint hier dus ook in naar voren te komen.

Mijn vriend heeft alvast een interessante aanzet gedaan naar constructieve knooppunten, dus dat geef ik jullie ook nog even mee!

Afbeelding


Tot slot:

@Schemerdier, inderdaad, bij deze hebben we dus toch een koterij :+ maar ik vind het zelf wel een mooie!

@tamary, mhm, dat is wel een hele technische oplossing, wij proberen het vaak iets eenvoudiger te zoeken naar met high tech oplossingen, dat vind ik persoonlijk mooier en zuiverder! Die high tech oplossingen zijn vaak wel heel goed in grote complexe gebouwen, waar je nog veel meer vast hangt aan reguleringen en je soms dingen anders moeilijk opgelost krijgt! Maar voor een woning lijkt het me wat kostelijk en spijtig als je de vrijheid hebt om slimmer te ontwerpen :)

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:49

Wat een leuk project! Ik volg bij deze mee en wens jullie veel succes in het proces. Super handig dat jullie beiden architect zijn ;-)

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 10:52

whoopylover schreef:
Wat een leuk project! Ik volg bij deze mee en wens jullie veel succes in het proces. Super handig dat jullie beiden architect zijn ;-)


Wat leuk dat je volgt :D En dankjewel! Het is wel een leuke bezigheid nu samen :)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:56

Wat een tof project! Ik volg mee!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:35

Wat gaaf zeg, zo'n 3D model! En wat een leuke plannen hebben jullie :D

Een serre/wintertuin is echt ideaal, kan ik zeker aanraden! Wij hebben er ook een aangebouwd, met transparant dak en rondom volledige ramen met dubbele beglazing, en dat is echt zo enorm fijn <3 Op een dag als vandaag wordt het er al snel 25 graden als het zonnetje erop schijnt, en zitten we heerlijk buiten met de deur naar de woonkamer open. We hebben binnen nog niet hoeven stoken dit najaar :=
En in de zomer gaat de vouwdeur volledig open, schaduwdoek dicht, en heb je een fijne open overkapping.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 10:13

@Vanilla, Welkom, leuk dat je volgt :D Wij vinden het inderdaad zelf ook een heel leuk project!

@8nnemiek, hihi ja mijn vriend is echt superhandig met maquettes. Een digitaal 3D model komt er ook nog wel en dat is meer mijn sterkte :+ Dat idee van de wintertuin hebben we echt al jaaaren, wat leuk om te horen dat jullie het in praktijk ook zo fijn vinden! Ik kan niet wachten om daar ook lekker in te gaan zitten op zo'n mooie herfstdagen :D

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 10:21

Even een kortere update tussendoor!

Met mondjesmaat zitten we af en toe even samen aan de ontwerptafel en geraken we weer een klein stukje verder. We hebben sinds de laatste keer in ieder geval wel uiteindelijk écht een plan gemaakt, zowel gelijkvloers als verdieping.
Het heeft wat tijd en discussies en zelfs veto's gekost, maar uiteindelijk zijn we allebei echt heel blij met deze versie. In het schema dat ik vorige keer toonde hadden we natuurlijk al best interessante en leuke ruimtes, maar nu kwam de vraag "wat komt er nu waar?"

Ik zal misschien een andere keer zoeken of ik de eerdere versies terugvind, maar voor nu het plans zoals het hier nu bij ons vast ligt (dit kan nog weer terug veranderen natuurlijk :+ )


Afbeelding

Een variant op het gelijkvloers (indien we gasten willen ontvangen in de zitkamer of een feest willen geven voor 12 personen :D We vonden belangrijk dat dit kon, dat er niet maar 1 vaste opstelling mogelijk is.

Afbeelding

En de verdieping, die is vrij eenvoudig gebleven, het enige wat meer "speciale" dat we doen is eigenlijk de badkamer opsplitsen in een bad-gedeelte en een lavabo-gedeelte. Dit om te vermijden dat iemand zijn tanden niet kan gaan poetsen als er nog iemand in bad zit ;)

Afbeelding

Ik ben dan ook alvast eens verder beginnen schetsen met de het idee van "ok en hoe gaat dit er nu uitzien en hoe gaan we dit nu bouwen" en daar al wat in de knoop geraakt aangezien de aansluitingen nog niet zo eenvoudig zullen zijn. Maar dat maakt het leuk, want zo is het natuurlijk echt een uitdaging :D

Afbeelding

Volgende stap is nu dus echt verder nadenken over structuur en constructie, langzaam beginnen wat details te tekenen en al wat proberen op te lossen. Met het schuine schrijnwerk aan de wintertuin (rechtsonderaan) zitten we met een lastig knooppunt naar boven toe, aangezien het daar ergens moet overgaan in het glazen dak van die wintertuin, maar ook in de muur van de uitbouw en het dak van de uitbouw.
Ook zijn er nog een aantal dingen die we verder moeten bekijken, zoals de positie van de ene kolom op het gelijkvloers, door de wintertuin daar een schuinte te geven, staat die nu niet goed gepositioneerd.
Dat is nog een stukje finetuning van het plan :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Ons eigen huis, écht van nul beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:58

Interessante update weer!

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 11:29

Schemerdier schreef:
Interessante update weer!


Thanks! Ik zou willen dat ik wat meer van het echte tekenproces kon tonen,
maar heel vaak zitten we gewoon met z'n tweeën aan 1 computer of tekenpapier en houden we alle "slechte" versies ook niet echt bij ...

Nu komt er natuurlijk wel een stuk aan waarbij we meer gaan moeten schetsen en in 3D beginnen werken, dus daar zal wel wat meer toonbaar materiaal uit komen :)