Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 14:12

Nu we bijna klaar zijn met de verbouwing kunnen we onze aankomende inloopkast inrichting gaan aanschaffen. We hebben in een andere ruimte al een Pax kast staan en dat bevalt erg goed, maar helaas is die te hoog voor de aankomende ruimte. Gezien je alle kanten op kan met de inrichting van de kasten ben ik heel benieuwd hoe anderen hun Pax ingericht hebben, welke elementen heb je gekozen of welke zou je altijd afraden?

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:24

Afbeelding

Inloop dressing :)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:24

Ik hoop ook op foto's :D

Nu slapen wij nog steeds in onze inloop kast maar ik hoop hem toch echt ooit in te kunnen gaan richten als kast. Dus ben nieuwsgierig!

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:34

Ik lees mee, wij krijgen over een aantal maanden de sleutel van ons nieuwbouwhuis met een inloopkast waar ook een Pax in zal komen :D

Joltsje

Berichten: 9025
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:37

oeoe leuk topic....

Saintelette

Berichten: 3178
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:09

Hierbij onze nieuwe kast :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Op zolder heeft de vorige bewoner Pax kasten ingebouwd, maar daar heb ik geen afbeelding van..

Edit: wij gebruiken de verlichting bovenop echt nooit, dus beetje zonde van het geld..

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:11

Ik heb niet voor jullie opgeruimd :+

Afbeelding

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 15:38

Strak Kmberly! Wat een fijne ruimte en een his en hers!

En inderdaad, zoals hierboven ziet onze huidige kast er ook uit... Ik twijfel op dit moment of ik weer meer vakjes en lades wil, of dat ophangen juist voor meer overzicht zorgt.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:42

Ik heb al heel lang een pax op m’n verlanglijstje staan voor op de slaapkamer. Sowieso wil ik meer kastruimte dan ik nu heb, maar ik weet niet goed welke verhouding hang/leg ik nodig heb en hoe ik het het beste kan indelen dus blijf het voor me uit schuiven. Ik laat me hier graag inspireren!

Op de achterkamer staat al jaren vier meter voor linnengoed en bij gebrek aan zolder voor kerstspullen en andere zooi. Dat is echt een gruwelijke bende aangezien dat dus ook soortement van als zolder dienst doet dus dat bespaar ik jullie :+

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:15

Handig dit topic! We hebben een ruimte van 1,20m*3,00m op onze slaapkamer voor kastruimte, die ik graag zo efficiënt mogelijk wil gebruiken. Ik wil eigenlijk een losse schuifwand voor de kasten zetten zodat we een kleine inloop hebben waar ik bijv. stofzuiger neer kan zetten of de wasmand. Vorige week online even een opzetje gemaakt.

Afbeelding

Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:23

Wij hebben een kast van 2 meter (2x een kastdeel van 1 meter breed en 2 meter hoog). Dat is veel te weinig voor al mijn kleren, dus ik wissel per seizoen en de rijkleding heb ik apart in een Malm ladekast. Maar toch past er verrassend veel in de Pax kast. Mijn tip: lades. Zoveel fijner dan planken!!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 27-09-20 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:26

_Lorette_ schreef:
Wij hebben een kast van 2 meter (2x 1m). Dat is veel te weinig voor al mijn kleren, dus ik wissel per seizoen en de rijkleding heb ik apart in een Malm ladekast. Maar toch past er verrassend veel in de Pax kast. Mijn tip: lades. Zoveel fijner dan planken!!

[ [url=m/QL5XyW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook ik ben van plan een pax kast aan te schaffen.
Wat vinden jullie nu echt heel fijn en wat overbodig?
Net als hierboven, waarom liever lades en geen planken?

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:31

Ik heb echt lades nodig. Alles is Marie Kondo opgevouwen om zoveel mogelijk kwijt te kunnen in de lades en zodat ik precies kan zien wat er ligt. Anders kom ik er na drie jaar achter dat er onder dat ene shirt al jaren een ander shirt verstopt lag. Op planken wordt het bij mij echt een chaos en dan ga ik gegarandeerd twee stapels maken en zie ik de achterste kleding nooit meer.

De bovenste lade is voor ondergoed, sokken, etc. De tweede la voor vouwbare shirts. Wat kreukt of niet goed vouwbaar is (zoals dikke trui, neemt gevouwen teveel ruimte in) hangt aan de roede. De derde la is voor broeken, gesorteerd op type en kleur. Links de jeans, daarna een rijtje gewone broeken met kleur, vervolgens de donkere gewone broeken en een rijtje overige (een rok, een korte broek, etc.). De onderste lade is voor riemen, wat jurkjes en 'overige'. De uittrekbare multihanger aan de zijkant van de kast is handig voor tassen, kettingen en ander spul. Mijn badjas hangt daar vaak ook aan. Bovenop de kast in de bakken zit de 'themakleding'. Zwemkleding, sportkleding en een bak met extra jassen. Zo kan ik echt máximaal gebruik maken van de ruimte. Ik heb nog nooit zoveel kleding kwijt gekund in een kastdeel van 1 meter breed en 2 meter hoog. Het liefst had ik natuurlijk het deel van mijn vriend er ook bij gehad, maar dat feest ging niet door.

Bij onbeperkt de ruimte ga ik voor zoveel mogelijk roedes. Voorheen had ik een kledingkamer. Het ophangen van kleding vind ik overzichtelijk en het scheelt zoveel opvouwen en kreukels... Bij veel ruimte zou ik voor bovenkleding uitsluitend roedes gebruiken. Bij beperkte ruimte zou ik altijd voor zoveel mogelijk lades gaan i.c.m. een roede. Maar goed, ik ben lui en ga voor makkelijk/praktisch, niet voor het mooiste geheel.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:00

De grootste miskoop in onze pax kast vind ik het broekenrek van mijn vriend. Wat. Een. Onding. Verder hebben wij over beide delen een roede, maar eigenlijk niet zo veel hangkleding. Ik had liever ruimte gehad voor lange jurken ook op te kunnen hangen en dan smallere lades/planken tot bovenin.

Iemand die weet of je toevallig nog de inrichting van je pax kan aanpassen nadat je hem hebt gekocht <<)

Dieuwke_
Berichten: 4540
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:34

Wat een handig topic! Zijn er mensen die een Pax kast onder een schuine wand hebben?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 17:37

Wij hebben ook een ‘kastenmaker’:

Afbeelding
3x1 meter breed, extra diep en extra hoog. Maar omdat de kamer 3,98m breed is paste 4e kast nét niet. Nu is dat het wasdeel: ideaal!!
Gesorteerde wasmanden op planken en bovenin extra roede. Tussen 2 pax kasten in gemaakt.

Indeling (niet opgeruimd):
Afbeelding

Minpunten:
- broekenrek is heel onhandig ophangen (te dicht op elkaar)
- meer lades (mijn sokken/ondergoed liggen in andere ladekast)
- kasten matchen niet :+ (uit eigen kamers meegenomen)
- zwarte binnenkant heb je net wat meer licht nodig
- ooit schoenenrek erin gehad, dat was echt niks

Pluspunten:
- bakken boven/onderin, anders kan je bovenin amper bij
- mijn kast (zwarte) heeft handvatten waar je nog iets aan kan hangen
- 6 planken is fijnst (lagere stapeltjes)

4e pax kast (1 meter, ondiepe variant) voor de schoenen:

Afbeelding

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:19

marrlinde schreef:
Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

Wij hebben op onze achterkamer gewoon een 1 meter breed deel half achter een andere geschoven om een hoek te creëren (hoekdeel was toen niet in de door ons gewenste kleur verkrijgbaar) en dat bevalt best goed. Is maar een ongebruikt stukje van circa 10/15cm gok ik terwijl die bij het hoekdeel veel meer is.
Nou gebruiken wij die kast in beginsel niet als kledingkast en hebben wij voornamelijk spullen in die hoek staan die we niet vaak nodig hebben zoals kerstspullen. Of dat praktisch is bij gebruik als kledingkast durf ik niet te zeggen.

Loeky01 schreef:
Iemand die weet of je toevallig nog de inrichting van je pax kan aanpassen nadat je hem hebt gekocht

Pax en komplement zitten nog steeds in het assortiment bij Ikea dus je kan gewoon aanpassen. Sommige dingen zullen wel wat sporen nalaten als je ze eruit haalt.

Ik ben aan het overwegen twee legplanken te vervangen door een roede. Je zal vast wel zien waar die planken hebben gezeten, maar die aangepaste inrichting is voor nu praktischer.
Eigenlijk wil ik dus een hele nieuwe pax voor op de slaapkamer, maar budget technisch is dit nu even een realistischere optie.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:36

Dieuwke_ schreef:
Wat een handig topic! Zijn er mensen die een Pax kast onder een schuine wand hebben?

Wij en 2 x Pax van 1 meter en in het midden heeft een timmerman een ‘Pax’ deur gemaakt zodat erachter bergruimte is voor seizoenspullen. Het lijkt dus nu een aaneengesloten kast met vijf deuren. Ik heb even geen foto.
Persoonlijk groot van van de lades ipv planken (ok nadeel is dat je altijd twee deuren moet openen), maar let op: onderin past geen lade, wél een uittrekbare mand. Je komt in de knel met het onderste scharnier van de deur.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:43

Afbeelding
Heb alleen van deze kant een foto, maar mijn kast is precies hetzelfde alleen dan gespiegeld.

De lades vind ik wel ideaal, onze kasten zijn iets meer dan 2 meter hoog dan kan je toch wel net wat minder kwijt .

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:31

Dorus schreef:
marrlinde schreef:
Ik twijfel echter over de effectiviteit van de hoekdelen, wat is jullie ervaring hiermee? Op de afbeelding alleen links naar wil hem ook rechts.

Wij hebben op onze achterkamer gewoon een 1 meter breed deel half achter een andere geschoven om een hoek te creëren (hoekdeel was toen niet in de door ons gewenste kleur verkrijgbaar) en dat bevalt best goed. Is maar een ongebruikt stukje van circa 10/15cm gok ik terwijl die bij het hoekdeel veel meer is.
Nou gebruiken wij die kast in beginsel niet als kledingkast en hebben wij voornamelijk spullen in die hoek staan die we niet vaak nodig hebben zoals kerstspullen. Of dat praktisch is bij gebruik als kledingkast durf ik niet te zeggen.


Heb je daar een foto van als voorbeeld? We hebben inderdaad ook overige spullen en bijvoorbeeld extra dekens die opgeborgen moeten worden of een roede in de hoek voor winterjassen ed. die je zo de hoek in schuift.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:31

Zo blij met alle do's en dont's!! Hebben jullie ook verrichting in de kast? En ervaring met een kast zonder deuren?

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:39

yvje86 schreef:
Zo blij met alle do's en dont's!! Hebben jullie ook verrichting in de kast? En ervaring met een kast zonder deuren?

Verlichting hebben wij niet. Wij hebben spots gericht op de 2 kanten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:43

Ik heb een Pax zonder deuren. Ik vind het wel makkelijk zo, alleen iets vaker onderin de stofzuiger erdoor.
Twee delen van 50 cm naast elkaar, 2m hoog (hoger kan niet ivm schuine wand). Indeling links:
- onderin een broekenrek. op zich handig, ik hang twee broeken op 1 hanger, zo past er veel in. Maar met terugschuiven van het rek de kast in moet ik de broeken vanaf de buitenkant naar binnen duwen, omdat ze anders omvouwen. De broeken hangen dan dus breder dan de kast is.
- drie lades boven elkaar, twee voor sokken, 1 voor onderbroeken en maillots etc
- uittrekbare plank, soort lade maar met een hele lage voorkant, voor bh’s en riemen
- twee plastic bakken, uittrekbaar. Daar zitten dingen in als dikke sokken voor de winter, bikini’s, en andere losse dingetjes.

Rechts:
- onderin broekenrek
- uittrekbare plank waar altijd troepjes op terecht komen die geen andere plek vinden (een sjaal, een kledinghoes, een handschoen (geen idee waar de andere is))
- roede

Ik heb er nog een andere kast bij, die heeft alleen planken. Ik merk bij planken dat niet alles goed past en ik dan twee stapeltjes achter elkaar leg. Daardoor liep ik vorige winter te mokken dat ik niks had om aan te trekken: ik was vergeten dat er nog een stapeltje shirts en truien achteraan lag 8)7 Wat dat betreft zijn uittrekbare planken handiger. Of alles ophangen. Maar dat neemt gevoelsmatig veel meer plek in beslag.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:58

Wij hebben 2x 1 meter met schuifdeuren. Links is mijn kant en rechts is de kant van mijn vriend. We hebben beide bovenin een plank waar precies een Skubb opbergtas op past, hier bewaren wij extra dekens e.d. in. Dan allebei een roede voor de hangdingen. Ik heb 2 lades voor schoenen, maar dit zou ik niet weer doen denk ik. Het voelt nu als nutteloze ruimte en ik had mijn schoenen liever in een aparte schoenenkast gehad. Naast de schoenenlades heb ik een ophangrek voor broeken met daarboven nog een klein laatje. Boven dat laatje en boven de schoenenlades heb ik planken, waar ik pyjama's en shirtjes op heb liggen. Mijn vriend heeft ook een ophangrek voor broeken met daarboven een klein laatje en daarnaast heeft hij 4 lades van 50 cm breed. Ondergoed e.d. bewaren wij in een Malm ladekast.

Lampen hebben wij niet, daar zagen we het nut niet zo van in. We hebben wel gekozen voor soft close op onze schuifdeuren, omdat mijn vriend de neiging heeft om de deuren gewoon dicht te gooien :)) Het ophangrek voor broeken werkt op zich fijn, maar het is wel wat krapjes. Ik weet niet of ik die nog weer zou bestellen. En zoals gezegd zou ik de schoenenlades ook niet weer kopen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hoe ziet jouw Ikea Pax (open) kast er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 07:01

Nu geen verlichting meer in de kast, maar in ons vorige huis wel. Ik vond het erg prettig, verlichting ging automatisch aan bij het openen.