Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:00

Ik heb, als echte leek op groen-gebied, zo'n mini potje met klavertje vier zaadjes gepoot. Inmiddels zijn die zaadjes uitgegroeid tot klavertje vier planten met gigantische stengels (die zag ik niet aankomen, ik verwachtte kleine stengels omdat ik dit ooit een keer had gezien: een bloempot met klavertje vier die maar 3 cm boven de potgrond uitstak). Maar die van mij zijn dus zo:

Potje 1 (ik heb er maar een stokje bij gedaan zodat ze niet omvallen) :
Afbeelding

Potje 2:
Afbeelding

Zoals je ziet dus mega stengels. Wat heb ik nou verkeerd gedaan :') :') Had ik ze al in veel eerder stadium moeten verpotten?

En... Hoe kan ik ze nu verpotten zodat ze maar een klein stukje erboven uit steken? Gewoon een hele diepe pot kopen? Hoe hebben jullie dit gedaan? En ik zou graag foto's zien van jullie klavertje 4 planten om te zien hoe het wél moet/kan :') :+

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:34

Nog even een extra plaatje van de stengels:
Afbeelding

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:38

Je moet hier gewoon een beetje geluk mee hebben :')

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:41

Lange stengels ontstaan vaak door een gebrek aan zonlicht. Gewone wilde klaver - in pincipe een kruiper - gaat tussen hoge begroeing met lange stengels de lucht in.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:48

Ze krijgen lange stengels, dat hoort erbij en is de soort. En in de winter sterft alles af. In het voorjaar lopen de bolletjes opnieuw uit. Ik heb ze al jaren bij een andere plant in de pot staan.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:48

Peerke_ schreef:
Je moet hier gewoon een beetje geluk mee hebben :')


:') :') :') :')


herr_balou schreef:
Lange stengels ontstaan vaak door een gebrek aan zonlicht. Gewone wilde klaver - in pincipe een kruiper - gaat tussen hoge begroeing met lange stengels de lucht in.


Maar dat is wel gek.. Ze staan bij mij namelijk in het raam -O- Wat moet ik doen? De stengels afknippen? Of komen er dan geen nieuwe klavers voor terug?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:49

josien_m_ schreef:
Ze krijgen lange stengels, dat hoort erbij en is de soort. En in de winter sterft alles af. In het voorjaar lopen de bolletjes opnieuw uit. Ik heb ze al jaren bij een andere plant in de pot staan.


Ah oke, dus volgend jaar kan ik verwachten dat er weer nieuwe klavers uit groeien? Bij wat voor plant heb je die van jou in de pot staan? Heb je een foto? :D

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:53

Emita schreef:
Wat moet ik doen? De stengels afknippen? Of komen er dan geen nieuwe klavers voor terug?


Neee! Dat brengt ongeluk :oo

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:55

Hij staat bij een oleander in. De stengels gewoon laten afsterven straks. Dus in de winter krijgen ze minimaal water en in het voorjaar wordt het weer een grote bos. Net als op jouw foto maar dan nog 6 keer zoveel blad en bloem. Maar die heeft zich natuurlijk in de loop van de jaren flink vermeerderd. Ik ben ook met zo'n klein zakje begonnen.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:56

Dit is een Oxalis, heel leuk plantje!

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:59

Peerke_ schreef:
Emita schreef:
Wat moet ik doen? De stengels afknippen? Of komen er dan geen nieuwe klavers voor terug?


Neee! Dat brengt ongeluk :oo


:') Jij bent wel goed op dreef :D maar wat dan wel? Verpotten in een diepe pot en dan zo diep mogelijk erin zetten?


josien_m_ schreef:
Hij staat bij een oleander in. De stengels gewoon laten afsterven straks. Dus in de winter krijgen ze minimaal water en in het voorjaar wordt het weer een grote bos. Net als op jouw foto maar dan nog 6 keer zoveel blad en bloem. Maar die heeft zich natuurlijk in de loop van de jaren flink vermeerderd. Ik ben ook met zo'n klein zakje begonnen.


Bedankt voor de tips :D


Amyyy schreef:
Dit is een Oxalis, heel leuk plantje!


Dat bedoel ik ja.. :')

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:02

Nee gewoon zo laten staan! Ze horen lange stengels te hebben. Je kan ze afknippen en op het water zetten, dan groeien daar ook weer nieuwe plantjes uit. Maar ik zou dat nu niet doen. Ze zijn ook eetbaar trouwens

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Klavertje vier plant: Wat doe ik verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:29

Bij mij op het werk hadden we die ook, een collega draaide toen steeds het potje omdat ze naar het licht groeiden, en die had netjes opgerolde stengels.
Maar bij de meeste werden het lange stengels dus je doet vast niks fout :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:23

Emita schreef:
Verpotten in een diepe pot en dan zo diep mogelijk erin zetten?


Nooit dieper zetten dan 1 tot 2x de dikte van het knolletje. Dus knolletje is 1 cm doorsnede, dan plant je max 2 cm diep (1 tot max 2 cm grond bovenop het knolletje)
Is de vuistregel voor alle bollen en knollen.

Plant je dieper, dan rotten je knolletjes weg.