M'n eigen paradijsje maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:03

Aangezien het een jaar vol veranderingen is geweest en ik nog midden in allerlei projecten zit, leek het me leuk om jullie mee te nemen in mijn verhaal, waarin ik mijn eigen paradijsje aan het maken ben.

Het begon zo'n 8 jaar geleden, toen mijn inmiddels ex-man en ik dit huis kochten. Een vrijstaand jaren '30 huis op een prachtige plek en met ruimte om mijn paarden aan huis te kunnen hebben. Mooi, maar er moest nog wel een hoop gebeuren aan het huis en er omheen! Daar hebben we destijds een flink begin mee gemaakt.

Zo zag het eruit bij aankoop:


De woonkamer bestond uit 2 kleine ruimtes waar we een muur tussenuit hebben gehaald. De bovenverdieping was zo laag dat je er niet rechtop kon staan, dus alles eruit gebroken en 3 nieuwe slaapkamers erin gemaakt. Alles van binnenuit geïsoleerd, want dat was ook nog niet het geval. Buitenom hebben we toen bomen gekapt, een bak/paddock aangelegd, 3 stallen gebouwd zodat het ook voor de paarden geschikt werd.

Al met al was het daarna goed bewoonbaar, maar nog lang niet af. In de jaren daarna is verder alles blijven liggen, maar toen mijn ex-man vorig jaar besloot om bij ons weg te gaan en ik hier wilde blijven wonen, zijn de plannen weer open komen te liggen.

Inmiddels heb ik mijn ex-man uitgekocht en is het helemaal mijn eigen huis. Ik kan je vertellen dat het heel vreemd voelt als je opeens helemaal alleen allerlei belangrijke keuzes moet gaan maken als je het gewend bent om te overleggen en altijd samen beslissingen nam. Maar ik vind dat ik in een jaar tijd toch al best een heleboel heb kunnen doen!

Zo hebben we buiten een overkapping gemaakt voor het hooi, dat tot die tijd altijd buiten onder een afdekzeil lag:
Afbeelding
Afbeelding

Heb ik de "speelkamer" van mijn dochter een make-over gegeven. Deze kamer werd vroeger meer gebruikt als opslagplaats dan dat hij nut had. Ik heb hem eerst helemaal gestript en inmiddels kunnen we er gezellig zitten en staat er een bureau zodat mijn dochter hier prima huiswerk kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit voorjaar heb ik de inkijk die er vanaf de weg was naar mijn tuin weggehaald door het hek te vervangen door een schutting. Zoveel fijner dit!

Het oude hek met aan de linkerkant de oprit en de weg en aan de rechterkant mijn achtertuin
Afbeelding

Hier moest het mee gebeuren
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:10

Aangezien ik weer een paard rijker ben geworden, moest er een stal bij komen. En als je een stal maakt, dan kun je er beter meteen 2 maken toch? De garage die toch niet voor auto's wordt gebruikt, leende zich daar prima voor en zo werd een plan een feit. Ook hier moest ik eerst alles strippen, want mijn ex-man verzamelde een halve kringloop, die hij had achtergelaten bij zijn vertrek:

Waar begin je aan he...
Afbeelding
Afbeelding

klein beetje progressie
Afbeelding

nieuwe vloer erin:
Afbeelding

Afbeelding

Wandjes plaatsen
Afbeelding

Klaar!
Afbeelding

Het stukje voor de stallen wordt nog beklinkerd deze herfst, zodat het helemaal netjes is en ze met droge voetjes naar buiten kunnen.

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:13

Het volgende project.. Het huis moest dringend goed geschilderd worden buitenom. 4 jaar geleden heb ik me daar zelf mee bezig gehouden maar aangezien het een monsterklus is en ik geen professionele schilder ben, heb ik dit uitbesteed en ow, wat was dat nodig!

Impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar blij met het resultaat, die kan er weer even tegenaan zo!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

x_Nadia

Berichten: 1359
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:14

Wat leuk en knap dat je dit nu allemaal maar even alleen doet _/-\o_
Ik kom zeker volgen en ben benieuwd naar het eind resultaat!

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:21

Wauw zeg, wat knap dat je dit helemaal alleen zo aanpakt! Geweldig huis, ik ben jaloers!

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:24

En dan zijn we zo ongeveer bij het heden aangekomen. Ik ben nu in huis bezig. Mijn keuken (al jaren een doorn in het oog) wordt eindelijk vervangen door een nieuw exemplaar komende week, maar daarvoor moest het één en ander worden voorbereid. Alle kozijnen en deuren opnieuw in de verf en meteen de achteringang / gang ook meegenomen want daar komt ook een nieuwe vloer in. Alle klinken vervangen want die waren minstens 50 jaar oud en overal verschillende, nieuwe lampjes aan het plafond.

Hier heb ik 8 jaar in geleefd, schrik niet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de gang
Afbeelding
Afbeelding

Eerst verven maar!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja nu moet er zeker een nieuwe vloer in :+
Afbeelding
Afbeelding

Even kijken hoe de nieuwe klink lijkt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat begint erop te lijken
Afbeelding
Afbeelding

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:24

Leuk om te zien. Is het een langgerekt stuk grond? Heb moeite om de stallen etc tov het huis te plaatsen

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:30

De nieuwe vloer is geleverd en ligt klaar om erin gelegd te worden. Ik ben zo benieuwd hoe dat er straks uit ziet! Deze klik-pvc vloer komt in de gang, de keuken, de entree bij de voordeur, de wc, het washok en de plek wat nu nog douche is (dat wordt het volgende project):
Afbeelding

De lampen voor aan het plafond in de achtergang en bij de entree
Afbeelding

En dan is het tijd om afscheid te nemen van de oude keuken.. Wat zal ik hem missen... :+ . De vaatwasser deed het al een jaar niet meer, je stoot je hoofd aan de bovenkastjes. De koelkast is eruit gesloopt door mijn ex en nooit vervangen voor een nieuwe, de oven was minstens 30 jaar oud, onder de afzuigkap een houten plaatje om het leidingwerk erachter te verstoppen, prachtig.. Anyway, hij is sinds gisteren helemaal leeg en klaar om eruit gesloopt te worden:
Afbeelding

En ook maar meteen de vloer eruit gehaald zover dat mogelijk was:
Afbeelding
Afbeelding

Als alles goed is, dan is volgende week om deze tijd alles nieuw en mooi! *\%/* *\%/*

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 09:34

Leuk dat er al mensen het een interessant verhaal vinden :)

Het huis bestond vroeger uit 2 delen. 1 kant werd verhuurd door de vorige bewoner. Daar zat/zit nog een heel ouderwets klein keukentje en douche-wc in. Wat bij ons de speelkamer werd genoemd, was eigenlijk de woonkamer van het tweede huisje. We hebben destijds een doorbraak/deur er tussen geplaatst zodat het 1 geheel werd.

De stallen zitten aan de achterkant van de woning en nu dus 2 aan de zijkant links in wat vroeger de garage was. Het totaal is 3000 m2

Bentley93

Berichten: 126
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Thuis in Hellevoetsluis

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:40

Wat knapt dat op zeg! En die stallen, leuk gedaan! +:)+
Succes met de komende klus, en heel benieuwd naar het resultaat!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:53

Wat ongelooflijk knap!
(zegt iemand met twee linker handen....)

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:08

ik volg, leuk om te zien!

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 11:09

Bedankt! Fijn dat jullie vooruitgang zien, ik zie alleen maar rommel en werk als ik hier rondloop :D .

Morgen gaat de oude keuken eruit en gaan we de boel voorbereiden voor de nieuwe keuken. Maandag wordt de nieuwe keuken geleverd :)) . Ik vind het echt vreselijk spannend. Heb ik alles wel goed bij elkaar uitgezocht qua kleuren (vloer, keuken, muren) en hoe gaat het er uit zien?

De volgende projecten waar ik mee bezig wil is het platte dak op de aanbouw, die moet helemaal vervangen worden. Daarna is het toilet aan de beurt. Daar is nog niet veel aan veranderd sinds we hier wonen en ik wil graag een hangend toilet omdat dit makkelijker is om schoon te houden ivm mijn fibromyalgie. Als dat gedaan is dan ga ik met de badkamer bezig. Die moet worden verplaatst. De douche zit nu midden in het huis (grenzend aan de gang die je op bovenstaande foto's ziet). Er is geen raam, geen ontluchting dus en het is een klein hok. Ik heb nog een ruimte over aan de huurderskant van het huis, welke veel groter is en waar een raam in zit, dus die zou ik graag transformeren tot badkamer.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:27

Jeetje wat een klus en wat ben je goed bezig!
Maar vertel een nieuw paard?

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:47

Wat leuk! Heb je ook een plattegrond van de woning, stallen en erf? :-)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:04

Lekker bezig! Ben benieuwd hoe je keuken eruit gaat zien :)

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:23

Wow wat een werk! Ik vind het supermoedig van je dat je niet bij de pakken blijft zitten maar je droom verder realiseert +:)+ ! Dat gaat mooi worden :j

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:48

Hoppa dol op dit soort topics dus ik ram er een stip tegenaan ;)

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 15:00

Een plattegrond heb ik niet helaas. Het is inderdaad een lang stuk. Ongeveer 26 x 115 meter dacht ik. Het huis staat in het midden vooraan met aan beide kanten een oprit. Achter het huis staan tegen elkaar aan 3 schuurtjes (garage, nu stal), een bergschuur en mijn zadelkamer. Aan de achterkant van deze schuren heb ik de andere 4 stallen en de hooiopslag.

Ik heb vanaf beide kanten van het huis even een foto naar achteren gemaakt om een idee te geven. Dit is links, de kant van de garage
Afbeelding

En dit rechts, de kant van de zadelkamer

Afbeelding

Oh ja, en dit is de nieuwste aanwinst:
Afbeelding
Afbeelding

Riviera87
Berichten: 414
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:13

Knap hoor, ik volg!

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 10:05

Nou daar gaat ie dan. :oo
Afbeelding

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:30

Super leuk! Ik volg ook.
Respect voor jou dat je dit nu allemaal in je uppie doet.

Super fijn dat je er kunt blijven wonen!

Hoe groot was jullie bak ook alweer ?
En heb je deze alleen gekeerd of ook nog iets mee gedaan?

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 17:58

Mijn bak is 17 x 36. Ik ben er heel blij mee maar ik merk wel dat hij wat aan de smalle kant is. Helemaal nu ik weer een Z paard heb, weinig ruimte voor het schakelen en de zijgangen, maar ik klaag niet. Ik heb de grond laten omkeren, omdat er woudzand onder bleek te zitten. Dat vind ik echt een superfijne bodem!

Inmiddels.. ligt de oude keuken op de stort!

Afbeelding

En begint er weer een nette wand te komen
Afbeelding

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:59

Ver gekomen in een dag :oo

Muronia

Berichten: 19532
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: M'n eigen paradijsje maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 18:08

Ja vind ik ook wel eigenlijk. Morgen worden de wanden aangesmeerd en dan is de vloer aan de beurt. Maandag wordt de nieuwe keuken geleverd.

Nu maar eens op thuisbezorgd.nl kijken wat we vandaag eten. Ik heb geen keuken lijkt me een prima reden voor iets lekkers :P