Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 17:22

Om vervolgens voor de 2e x dat ik hem wil bellen een banketstaaf sms te sturen -:(-

Eind januari van mijn ouders een Fiat Panda 2008 gekregen. 2e hands gekocht bij een autodealer omgeving Waalwijk. Bij de aanschaf een extra pakket met 3 maanden garantie erbij gekocht.

Na ongeveer een maandje rondrijden start de auto op een dag niet lekker. Motor loopt als een zware oldtimer diesel te schudden. Ik rijd er 10 minuten mee in de hoop dat het vanzelf oplost, dit doet het niet.

Zoek een parkeerplaats op en zet de auto uit en opnieuw aan. Probleem lijkt opgelost, maar ik bel toch mn vader om te vragen wat ik moet doen.

Pa zegt: garage bellen waar we hem gekocht hadden. Ik garage gebeld: stuur een sms -:(- 8)7

Ik een pissig een sms gestuurd dat ik met autopech sta en dat er een oplossing gevonden moet worden. Dealer geeft aan: computerstoring want hij doet het toch weer? Er zou een ophaal en brengservice bij de garantie zitten en hij deed moeilijk over ophalen.

Nou ja, jij bent ervaren met auto's dus als jij redelijk zeker weet dat het een computer storing is....

Op het moment dat dit gebeurt is het behoorlijk nat weer.

Gedurende de maanden gebeurd het een hele enkele keer nog maals, maar omdat het in maart, april, mei zo ontzettend droog is geweest, komen de eerste "problemen" pas weer in juli, toen het vochtig weer was.

2 weken geleden in België was het weer behoorlijk erg, gelukkig maar 15 minuten rijden naar onze bestemming waar we de auto geparkeerd hadden en pas aan het einde van de middag weer weg gingen, toen geen problemen meer.

Papa zij toch maar even langs de garage te gaan: hij vermoede de bougiekabels. En jawel: vanmiddag telefoon van de garage hier in Ossendrecht en inderdaad de bougiekabels....

Hoe kan zoiets kapot gaan? Door onvoorzichtigheid bij het loshalen van de kabels. En aangezien niemand aan de bougies en bougiekabels heeft gezeten sinds de aankoop, is het 100% duidelijk dat dit probleem er al was ten tijde van aankoop.

Ik bel vervolgens de garage en jawel: stuur een sms -:(-

Die gast komt aardig mn strot uit ondertussen.

Ik ben behoorlijk pissig dat hij me ten tijde van de garantie gewoon wegwuift met computerstoring.. En vervolgens alweer slecht bereikbaar is.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:38

allereerst zou ik beginnen met een beetje normaal communiceren vanaf jouw kant. Als iemand zo tegen mij zou praten zou ik ook denken dat diegene eerste maar eens normaal moet gaan doen.
Geef aan dat je dmv de haal en breng service niet tevreden bent over de gang van zaken. Probeer er samen uit te komen ipv zo te schelden

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:41

Is er geen steenmatter misschien bezig geweest?
Betreft garantie, heb jij de voorwaades goed doorgelezen? Als ik goed begrijp spreek jij over een auto van 12 jaar oud. Zou kunnen zijn dat versleten bougies kabels onder onderhoud valt?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:42

De autodealer waar je de auto hebt gekocht heeft de auto dus niet gezien na de eerste keer dat je pech had? Ik kan overigens wel begrijpen dat je auto niet wordt opgehaald als hij nog rijdt. Je had na die melding gewoon rechtstreeks (of uiterlijk de volgende dag) naar de garage moeten rijden waar je hem hebt gekocht.

En hoe ben je 100% zeker dat de kabels bij aankoop al zo verrot waren? Heb je ze toen bekeken? Misschien is het wel een steenmarter geweest?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:44

Die kerel lacht je gewoon uit als je hen zo benaderd. Jij wilt zijn hulp...
Mijn advies is: benader hem normaal.

Verder denk ik een stukje bad karma van boven.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:45

Bougiekabels gaan 6 tot 8 jaar mee.
Wie weet is dit nog het 1e set.

Voor €13 heb je een nieuw setje, kun je er makkelijk zelf opzetten.

Die 3 maanden garantie is natuurlijk allang voorbij, en als je tegen mij zo`n toon aansloeg kon je de coulance ook vergeten.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:45

Gevalletje beetje laat, garantie is verlopen. Had je met de eerste storing gelijk langs moeten rijden om het te laten checken. Daar ga je echt niets meer mee kunnen doen.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:49

Je zegt dat het daarna nog enkele keren gebeurde. Waarom ben je toen niet naar de garage gereden? Dan viel het nog binnen je garantie. Nu ben je gewoon te laat en heb je pech gehad.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:53

Nee hij banketstaaf zich er niet onderuit, jij hebt de auto niet langs gebracht ook niet nadat hij het een paar keer deed en nu wil je ruim na het verlopen van de garantie termijn alsnog die garantie?
Helaas, zo werkt het niet.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:59

Eind januari gekocht met garantie voor 3 maanden, het is nu september, dan is hij die 3 maanden toch inmiddels al nagekomen? Je hebt er naar mijn idee zelf voor gekozen om er mee door te blijven rijden ipv een afspraak in te plannen voor een reparatie. Je hebt 3 maanden garantie bijgekocht, geen 9 maanden :o

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:04

Ik vind dat de garage in deze niet in gebreke is gebleven. Jij daarentegen wel.
Je had a)fatsoenlijk kunnen communiceren en b) had na de eerste keer storing gewoon naar de garage moeten gaan met je auto en ze laten kijken. Dan hadden ze die bougiekabels opgemerkt en vervangen. Binnen de garantietermijn.
Als jij ook zo met de garage communiceert als je nu in je OP doet kan ik me heel goed voorstellen dat ze er niet om zitten te springen je te helpen.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:18

In januari de auto gekocht, in februari de eerste storing.

Toen de garage gebeld en ik was inderdaad niet heel blij dat ik een sms kreeg zo van: je zoekt het maar uit. Na dus een sms terug van "Ik sta met pech langs de weg" kon er ineens wel gebeld worden.

De dealer gaf toen aan "computerstoring"

Even langsrijden was onmogelijk, ik kon toen nog geen snelweg rijden en de dealer is 60 minuten snelweg rijden vanaf mijn huis. Daarom ook pakket met ophaalservice erbij gekocht.

Dealer deed moeilijk over ophalen en geeft nogmaals aan: computerstoring.

Maart, april, mei geen storing meer gehad. Pas in juli weer een enkele keer. Auto uit, auto aan en opgelost.

Pas nu het buiten weer vochtig wordt, gebeurt het weer vaker. Pap had al zn vermoeden dat het de bougiekabels zouden zijn.

Kabels zijn niet doodgebeten, maar scheurtjes in de mantel van de kabels waardoor het vonkt. Heb net bij de garage aan de monteur gevraagd hoe zulke schade kan ontstaan. Zijn antwoord was écht "door lomp aan de kabels te trekken om ze los te krijgen"

Deze schade heeft er dus voor 100% zeker al gezeten voordat wij de auto kochten.

Edit: Als het een steenmarter was geweest en de problemen zouden pas recent ontstaan zijn: gevalletje pech...

Maar omdat de problemen al begonnen zijn vlak na de aankoop van de auto en ik na contact met de dealer ervanuit ging dat het daadwerkelijk om een computerstoring zou gaan...

Is mijn mening dat de dealer niet helemaal lekker bezig is. Ik had gewoon verwacht toen een "we halen hem wel op en zoeken het probleem tot op de bodem uit" te horen te krijgen. Ipv "rijdt maar door, is niets"

Ik heb nog steeds geen contact gehad met de dealer, morgen ochtend dus nog maar eens proberen.

Ik hoop dat hij me wat tegemoet wil komen door de kosten te vergoeden of een gratis APK met ophaalservice en thuisbrengen komende januari.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-09-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:24

Garantie was drie maanden. We zijn nu half september. Het kan aan mij liggen, maar imo ben je gewoon te laat?

Je besluit zelf na de eerste keer om maanden lang te blijven doorrijden. Niemand heeft je daartoe verplicht. Dat je geen autosnelweg wilt doen op dat moment, is niet de dealer zijn probleem.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Autodealer banketstaaf zich onder garantie uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:26

Juli en januari schelen zeven maanden. Je bent dus over je garantie heen.
Rot maar vette pech.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:27

Gevalletje eigen schuld dikke bult dit. Je had gewoon langs de garage moeten gaan toen je de eerste keer pech had, nogal logisch dat ze je niet komen halen 60km verderop terwijl je auto rijd. Nu 8 maanden later is hij je niks verschuldigd, jij kunt niet bewijzen dat er niemand aan die kabels is geweest, ook niet dat degene waar je hem kocht ‘lomp’ is geweest.
Wat is het leven soms toch simpel.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:27

Ophaalservice is toch ook alleen voor als de auto echt niet meer (veilig) zelf naar de dealer kan?

Ben bang dat je hier weinig mee kunt verder.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:30

Er bestaat gelukkig ook zoiets als non-comformiteit, er zit een wettelijke garantie op van 2 jaar op elke auto die je bij een bedrijf koopt. Daar valt dit ook onder.

Je moet namelijk kunnen verwachten dat een product doet waarvoor je het gekocht hebt, in dit geval rijden.

De vraag is alleen, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen....

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:31

Het is natuurlijk niet zijn probleem dat je geen snelweg kon rijden. Van iemand met een rijbewijs kun je verwachten dat dat tot de mogelijkheden behoort.
Overigens had mijn vader gewoon zelf mijn bougiekabels vervangen als hij tot de conclusie kwam dat dat de boosdoeners waren. Kost geen drol en is een fluitje van een cent.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:32

Azmay schreef:
Ophaalservice is toch ook alleen voor als de auto echt niet meer (veilig) zelf naar de dealer kan?

Ben bang dat je hier weinig mee kunt verder.


Niet zoals de dealer het ons heeft uitgelegd bij verkoop.

Auto zou ook opgehaald worden bij kleine gebreken.

Er is €300 voor die service betaald, dus dan mag je wel verwachten dat je dat ook krijgt met een probleem.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:33

mvdende schreef:
In januari de auto gekocht, in februari de eerste storing.

Toen de garage gebeld en ik was inderdaad niet heel blij dat ik een sms kreeg zo van: je zoekt het maar uit. Na dus een sms terug van "Ik sta met pech langs de weg" kon er ineens wel gebeld worden.

De dealer gaf toen aan "computerstoring"

Even langsrijden was onmogelijk, ik kon toen nog geen snelweg rijden en de dealer is 60 minuten snelweg rijden vanaf mijn huis. Daarom ook pakket met ophaalservice erbij gekocht.

Dealer deed moeilijk over ophalen en geeft nogmaals aan: computerstoring.

Maart, april, mei geen storing meer gehad. Pas in juli weer een enkele keer. Auto uit, auto aan en opgelost.

Pas nu het buiten weer vochtig wordt, gebeurt het weer vaker. Pap had al zn vermoeden dat het de bougiekabels zouden zijn.

Kabels zijn niet doodgebeten, maar scheurtjes in de mantel van de kabels waardoor het vonkt. Heb net bij de garage aan de monteur gevraagd hoe zulke schade kan ontstaan. Zijn antwoord was écht "door lomp aan de kabels te trekken om ze los te krijgen"

Deze schade heeft er dus voor 100% zeker al gezeten voordat wij de auto kochten.

Edit: Als het een steenmarter was geweest en de problemen zouden pas recent ontstaan zijn: gevalletje pech...

Maar omdat de problemen al begonnen zijn vlak na de aankoop van de auto en ik na contact met de dealer ervanuit ging dat het daadwerkelijk om een computerstoring zou gaan...

Is mijn mening dat de dealer niet helemaal lekker bezig is. Ik had gewoon verwacht toen een "we halen hem wel op en zoeken het probleem tot op de bodem uit" te horen te krijgen. Ipv "rijdt maar door, is niets"

Ik heb nog steeds geen contact gehad met de dealer, morgen ochtend dus nog maar eens proberen.

Ik hoop dat hij me wat tegemoet wil komen door de kosten te vergoeden of een gratis APK met ophaalservice en thuisbrengen komende januari.

Wat staat er in de voorwaarden van de ophaalservice dan? Ik kan me heel slecht voorstellen dat daarin staat dat als je nog geen snelweg kunt rijden (hoe werkt dat eigenlijk? je had nog geen rijbewijs?) en je het te ver vindt om via andere wegen te rijden ze je rijdende auto wel gratis komen halen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:33

mvdende schreef:
Er bestaat gelukkig ook zoiets als non-comformiteit, er zit een wettelijke garantie op van 2 jaar op elke auto die je bij een bedrijf koopt. Daar valt dit ook onder.

Je moet namelijk kunnen verwachten dat een product doet waarvoor je het gekocht hebt, in dit geval rijden.

De vraag is alleen, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen....


Tsja, veel succes daarmee. Je hebt geen gelijk en je krijgt het ook niet. Waarschijnlijk ook niet als je wel gelijk had overigens.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:33

Als je binnen die 3 maanden was terug gegaan had je helemaal gelijk gehad.
En dan niet alleen een sms sturen maar echt aan de bel trekken en de auto op zijn oprit parkeren.
Nu gaat het een moeilijk verhaal worden.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:33

Je koopt een auto van 12jaaroud, met een garantie van 3 maand... En dan ga je na bijna 9 maanden terug?
Ophaalservice is niet voor een rijdende auto, en zoals je zelf zegt reed de auto gewoon..
Dat jij geen snelweg kunt rijden is niet hun probleem.
Als het goed is heb je dat geleerd voor je je rijbewijs haalde..

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:34

MairiMacBran schreef:
Het is natuurlijk niet zijn probleem dat je geen snelweg kon rijden. Van iemand met een rijbewijs kun je verwachten dat dat tot de mogelijkheden behoort.
Overigens had mijn vader gewoon zelf mijn bougiekabels vervangen als hij tot de conclusie kwam dat dat de boosdoeners waren. Kost geen drol en is een fluitje van een cent.



Ondanks dat mijn vader enorm goed is met auto's, brand hij zijn vingers niet aan het moderne spul! Oldtimers zijn zijn hobby, maar vanaf het moment dat auto's meer uit elektronica bestaan dan uit mechaniek, laat hij het aan een garage over. Want hij heeft geen lezer die de auto kan uitlezen enz.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:35

Hoe kan je nou op een wettelijke aansprakelijkheid van 2 jaar terug vallen als je zelf nieteens de moeite neemt de auto langs te brengen? Neem je het probleem zelf dus ook totaal niet serieus..