Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 16:52

Op 5 juni jl. heb ik online een fiets gekocht. De uitvoering die ik graag wilde, want die in de winkel in de buurt stond, had minder opties (handremmen/versnellingen).
Omdat de levertijd via de fietsenboer in de buurt voor de bewuste uitvoering meer dan een half jaar zou zijn en ik de fiets online zag, deze gekocht. En wat heb ik daar een spijt van.

De levertijd zou 1-2 werkdagen zijn. Ik vond dat al vrij bijzonder, maar dat het uiteindelijk ruim tien dagen werd, was ik al snel vergeten. Het bedrijf stelde me daar overigens niet van op de hoogte.
Op 18 juni is de fiets afgeleverd, in elkaar gezet en wel. Ik kon er dus zó op wegfietsen en dat heb ik uiteraard gedaan. Wat was ik er blij mee.

In de eerste kilometers naar de paarden merkte ik dat de fiets behoorlijk doortrapte in de 3e, 4e en 5e versnelling. Ik stelde de verkoper per mail op de hoogte en ging ermee naar een plaatselijke fietsenmaker. Die gaf aan dat het vaak voorkomt bij nieuwe fietsen, makkelijk op te lossen was en rommelde wat aan de afstelling, echter zonder resultaat. Advies: ga ermee terug, probleem met de naaf, dit is een dure reparatie en valt onder garantie.
Op 1 juli heb ik me nogmaals gemeld bij de verkoper. Op 28 juli is de fiets, na meerdere telefoontjes en mailtjes van mijn kant, door een koerier opgehaald. En daarna werd het stil.

Ik mailde op 3 augustus met de vraag wat de status was. Wederom stil.
Ik belde op 7 augustus met de vraag wat de status was.
De fiets zou 10 of 11 augustus klaar zijn en ik zou automatisch bericht ontvangen wanneer de koerier zou komen. Wederom stil.
Ik mailde op 14 augustus dat ik mijn fiets graag voor 21 augustus terug wilde en hoopte op een goede afwikkeling.
Ik mailde op 21 augustus dat ik mijn fiets graag voor 28 augustus terug wilde en anders van de koop af wilde zien. Ik heb immers een (bij aanvang) defect exemplaar ontvangen die niet tijdig gerepareerd wordt. Ook word ik op geen enkele wijze op de hoogte gehouden. Ik weet niet eens waar de fiets is.
Op 26 augustus heb ik een klacht neergelegd via Klachtkompas van de Consumentenbond. Wederom geen reactie.

Ik wil mijn geld terug. Wat kan ik nu nu nog doen?
Bellen met het bedrijf doe ik niet meer. Het duurt erg lang (+20 minuten) voordat de telefoon opgenomen wordt en ik heb geen vertrouwen in de communicatie die het bedrijf voert.
Alles gaat schriftelijk (e-mail). Ik heb geen rechtsbijstand.
Ik overweeg het juridisch loket te bellen maar zag dat ze nu gesloten zijn. Daarnaast overweeg ik om mijn geld te gaan halen, maar moet daar wel 200 kilometer voor rijden.

En last but not least: ik heb geen fiets om mee naar de paarden en mijn werk te gaan.
Noodgedwongen gebruik ik mijn auto die ik eigenlijk wil verkopen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:01

Lastig als ze echt nergens op reageren... Misschien kan je nog een aangetekende brief versturen dat je de overeenkomst wil ontbinden?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 17:04

Kidde schreef:
Lastig als ze echt nergens op reageren... Misschien kan je nog een aangetekende brief versturen dat je de overeenkomst wil ontbinden?


Ja, ook dat overweeg ik. Ben alleen bang dat het niks uithaalt, maar het is zeker een optie.
Rottige is wel dat ik buiten de termijn herroepingsrecht zit. Vraag me af of dat ook geldt wanneer je een defect product krijgt. (in dit geval was dat 14 dagen).

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:25

Bij een defect product heb je sowieso best wel veel rechten. Dan heb je ook niet te maken met de 14 dagen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 17:31

zonnebloem18 schreef:
Bij een defect product heb je sowieso best wel veel rechten. Dan heb je ook niet te maken met de 14 dagen.


Ik heb op de site van het JL gelezen dat de verkoper of het product moet terug nemen of ter reparatie moet aannemen. Dat laatste is dus ook gedaan, echter krijg ik de fiets niet terug.
Afijn, dat is duidelijk :)

Ik begrijp best dat er vertraging is door Corona maar twee weken vind ik normaal. Of zie ik dat verkeerd?
Tevens word ik ook helemaal niet op de hoogte gehouden.

Anoniem

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:39

Heeft de fietsenmaker ook iets aan je fiets gedaan?
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij vervalt de garantie als je het zelf probeert te repareren of zonder fiat een derde partij dit laat doen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 17:46

Mindim schreef:
Heeft de fietsenmaker ook iets aan je fiets gedaan?
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij vervalt de garantie als je het zelf probeert te repareren of zonder fiat een derde partij dit laat doen.


Nee, niks gerepareerd. Er zou iets los kunnen zitten wat hij aangedraaid en (met de hand) afgesteld heeft.
Schijnt iets simpels te zijn, maar helaas in dit geval niet afdoende.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:02

Ts,heb je rechtsbijstand?
Anders kunnen die misschien een aangetekende brief sturen naar het bedrijf.

Knap waardeloos zo voor jou.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 19:04

luuntje schreef:
Ts,heb je rechtsbijstand?
Anders kunnen die misschien een aangetekende brief sturen naar het bedrijf.

Knap waardeloos zo voor jou.


Helaas niet. Stom maar het is niet anders.
Inderdaad waardeloos, ben nu zelf maar bezig met een aangetekende brief. Weet het anders eigenlijk ook niet meer.
Dacht zonet nog even misschien is de boel geklapt door de crisis maar ze hebben 4 uur geleden nog een Facebook post gedaan. Bovendien hebben de Fietsenboeren niet zoveel te lijden, meen ik.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:07

Als je een ondeugdelijk product hebt ontvangen, heb je 6 maanden recht op gratis reparatie of vervanging. Gaat de verkoper niet akkoord omdat hij denkt dat jij het product niet goed hebt gebruikt? Dan moet hij dit bewijzen met een onderzoeksrapport.
Na de termijn van 6 maanden moet jij bewijzen dat je het product netjes en normaal hebt gebruikt.

Ik zou het juridisck loket even vragen wat nu handig is, maar ik denk dat je een aangetekende brief kunt gaan maken dat je een ondeugdelijk product hebt ontvangen en geen vertrouwen in het bedrijf hebt en afziet van reparatie of vervanging aangezien ze niet reageren op jouw berichten. Geef ze een redelijke termijn 3 - 6 weken om reactie te geven danwel het geld terug te storten.
Reageren ze niet dan kun je een kort gedingg starten via de rechter (heb je geen advocaat oid voor nodig). Hou bij wat er gebeurt en maak een logboek met alle documenten

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:57

Jemawi schreef:
luuntje schreef:
Ts,heb je rechtsbijstand?
Anders kunnen die misschien een aangetekende brief sturen naar het bedrijf.

Knap waardeloos zo voor jou.


Helaas niet. Stom maar het is niet anders.
Inderdaad waardeloos, ben nu zelf maar bezig met een aangetekende brief. Weet het anders eigenlijk ook niet meer.
Dacht zonet nog even misschien is de boel geklapt door de crisis maar ze hebben 4 uur geleden nog een Facebook post gedaan. Bovendien hebben de Fietsenboeren niet zoveel te lijden, meen ik.


Anders eens een openbare reactie op dat Facebook plaatsen met het verzoek om geld terug te krijgen? Normaal heb ik er ook een hekel aan, maar ik heb het zelf ook een keer gedaan toen ik geld terug moest krijgen en na weken nog geen reactie had. Het was toen wel effectief. De reactie werd gelijk verwijderd en ik kreeg gelijk geld terug :D

chinou

Berichten: 791
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: ergens in Drenthe

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:05

Ik zou melding doen aan de verkoper dat je je geld terug wil of een goede fiets en anders aangifte gaat doen van oplichting, want het lijkt er niet op dat er een oplossing komt. Je bent je geld kwijt en geen fiets en dat is oplichting.

Zou zelf liever al mijn geld terug willen dan weer een andere fiets of de gerepareerde fiets

Je kan aangifte doen bij de politie via internet voor internetoplichting. Je vult een staat in en krijgt dan advies of je wel of niet aangifte kan doen.

Succes in ieder geval.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 20:38

chinou schreef:
Zou zelf liever al mijn geld terug willen dan weer een andere fiets of de gerepareerde fiets


Dat heb ik dus ook. Het hele plezier en alles is er vanaf. Aangifte doen heb ik ook aan gedacht.
Ik kan nergens vinden op hun site binnen welke termijn een reparatie uitgevoerd dient te worden en hoe dat wettelijk geregeld is, ook tot nu toe niet kunnen vinden.

@Hutcherson, dankjewel, dat is heel helder en duidelijk. Zal het zeker meenemen in mijn brief, top!

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:12

Ben je al iets verder??

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:54

Ts heb je al een nieuwe fiets/geld terug?

Niet opgeven hoor. Aanhouder wint.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:24

En op social de klacht zetten, bv hun Facebook, vaak reageren bedrijven dan ineens wel

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:47

Mijn man had 6 weken geleden iets online gekocht.
Na tig keer bellen en mailen is het vandaag eindelijk bezorgd.

Blijven bellen is mijn advies.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:48

Ik heb de brief gestuurd op maandag 31 augustus en dinsdag 1 september hebben ze (1 keer) gebeld.
Ik was toen net in gesprek met de garage over mijn auto en kon niet aannemen.
Daarna niks meer. Geen e-mail, brief of tweede telefoontje.

Terugbellen is vrijwel niet te doen omdat de wachttijd veel te lang is (+20 minuten).

@luuntje welk bedrijf was dat?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:55

Ik zou nog een laatste keer bellen en melden dat ze nog een week krijgen om het probleem op te lossen, omdat je anders een negatieve recensie zet op Facebook/Google en dat je ook een melding doet bij Radar/Kassa/...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:57

Ik wil het best nog eens proberen, maar heb daar eigenlijk helemaal geen tijd voor.
Heel eerlijk wil ik er ook geen moeite meer doen. De wachttijd is enorm lang, ze zijn uitsluitend tussen 11 en 3 bereikbaar en ik heb het hartstikke druk op mijn werk.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:00

Ik had allang een bericht op Facebook geplaatst met wat er gebeurd is. Wie weet heb je dan reactie.
Een bericht op Facebook via messenger werkt ook niet?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 21:03

Het enige wat ik kan doen is een bericht op mijn eigen tijdlijn en het bedrijf taggen.
Ik heb dat al eens eerder gedaan, toen het zo lang duurde voordat ie opgehaald werd, maar ook geen reactie op gehad.
Berichten via messenger en op hun wall hebben ze uitgeschakeld. Ga je je wel afvragen waarom.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:03

Dan stuur je toch gewoon een dreigmail of een aangetekende brief.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Online aankoop defect, advies (juridisch) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 21:10

Ja, aangetekende brief is vorige week maandag al verzonden :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:15

Jemawi schreef:
Ik wil het best nog eens proberen, maar heb daar eigenlijk helemaal geen tijd voor.
Heel eerlijk wil ik er ook geen moeite meer doen. De wachttijd is enorm lang, ze zijn uitsluitend tussen 11 en 3 bereikbaar en ik heb het hartstikke druk op mijn werk.



Je kan toch gewoon bellen en op luidspreker zetten (zachtjes ) en ondertussen doorwerken ?
Anders zou ik echt samen met iemand die lekker mondig is er heen rijden .