Ervaringen electrische ratten val?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 22:30

Geen idee of dit topic goed staat... BB leek me in elk geval niet de juiste plaats.

Ik woon tegen het bos, waar een beetje ongedierte nou eenmaal te verwachten is, maar inmiddels heb ik een beginnende ratten plaag.
Buiten alle goede ideeën over kippen voer in gesloten ton bewaren en dergelijke, wil ik ook van ze af.

Gif vind ik een heel akelige manier, daarnaast ben ik bang op die manier toch een keer katten / kippen of een hond te vergiftigen als die een keer een kleine vergiftigde rat op eet.

Een val om ze levend te vangen vind ik ook niet echt een goed idee, want waar laat ik ze daarna? Dan verplaats ik het probleem naar een ander.

Met een beetje zoeken op google kom ik verschillende varianten tegen van een val waar ze in lopen en dan geëlektrocuteerd worden. Dat klinkt niet eens heel erg akelig, maar ik ben zeer benieuwd of er iemand ervaringen mee heeft...

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 06:39

Ik had last van een rat op stal, en die heeft de elektrische val dus niet overleefd.
Ook kleine muisjes overleven het niet. Ik vind het ideaal.
Heb al mijn voer ook netjes in afgesloten tonnen, en veeg meteen gevallen restjes op.
Zo gauw ik een baal stro op stal neerlegde dan had ik last van de rat.
Een hooibaal vonden ze nu weer niet interessant.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 06:54

Ik vind het ook een super ding. Wij hebben veel uilen in de boerderij dus wil geen gif strooien. Ze zijn in één klap dood.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:51

Ik lees even mee.. Welk merk hebben jullie? Ik heb dit jaar zo'n val gekocht maar ze lopen er niet in. Wat voor aas gebruiken jullie achterin?
Hier helaas ook ratten en uilen. Dat laatste niet helaas natuurlijk.

LiannePuthzy

Berichten: 6987
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:03

Wij hebben een elektrische val thuis, de ratten weigeren helaas om er in te lopen

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:35

wij hebben hier in de wijk een plaag, en kregen het advies ontbijtkoek, of cup a soup balletjes, als je er niet veel water bij doet kan je er balletjes van maken. Werk zelf met niet geparfumeerde handen want dat ruiken ze gelijk

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:21

Ideaal, 1 op een gaspatroon.

Ze worden hier (NZ) vooral ingezet in natuurgebieden. Katten, vogels en andere roofdieren kunnen de dode ratten en muizen gewoon opeten en 1 patroon is genoeg voor X aantal dieren en de val zet zichzelf telkens opnieuw. Ze zijn helaas niet goedkoop, maar ze werken wel heel goed en zijn sinds kort ook verkrijgbaar in Nederland. Na aanschaf heb je enkel nog de kosten voor de lokstof en de gaspatronen.

https://www.schippers.nl/goodnature-rat ... 01200.html

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 09:47

Wauw, die van Daffie heen ik in mijn zoektocht inderdaad ook gezien maar ik schrik een beetje van de prijs.

Bij bol. Com staan er vrij veel reviews bij verschillende modellen en die zijn net een beetje wisselend zoals hier boven.

Bij de mensen die er succes mee hebben, welke heb je dan?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:55

Hij is idd niet goedkoop, maar hij werkt wel.

De muis of rat moet zijn kop er helemaal insteken om richting het lokmiddel te gaan en voordat hij het lokmiddel bereikt wordt hij al gepakt.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:41

vangkooiwinkel.nl of allestegenongedierte.nl
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 09-09-20 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 10:41

Misschien moet ik daar dan gewoon flink geld aan besteden.
Dit blijft natuurlijk een terugkerend probleem met geregeld een toename van ratten en/ of muizen.
Ik moet er niet aan denken dat ze half levend, beschadigd uit een vak komen en je zo'n dier dan nog actief uit zijn lijden moet verlossen.

Over dat lokmiddel zijn ook veel meningen. Speciale commerciële lok middelen, pindakaas, iets dat sterk ruikt...
Wat gebruik jij bijvoorbeeld Daffie?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:49


Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 10:53

Dat is inderdaad degene waar Daffie ook naar verwijst en erg goede ervaringen mee heeft.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:06

Wij hebben er ook 1 met gaspatroon, al een half jaar ongeveer.

De eerste rat moet er nog mee gevangen worden.
Ondertussen wel enkele gevangen in de simpele klapvallen.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:10

Lees even mee, bij ons werk de klem het beste op spoor waar de ratten langs lopen zie je ontlasting
zelf een klem zonder wat erin je vangt de een na de andere ratten lopen op elkaars spoor door geur

Ratten zijn weg van tutti fruttie ( gedroogd fruit ) en gebraden kippenpootjes leg een neer als weg is weet je meer tot hoe lang je door moet gaan

Uilen en bunzingen werken heel goed tegen ratten als muizen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:14

Nou ik heb echt tig klemmen gezet, ook met handschoenen aan en zo, maar het valt niet mee om een rat te vangen. En ook irritant zijn vogels die de aas uit je klem pakken. Ben altijd zo bang dat de uil er een keer in zit.ik zet ze vaak met iets van een schuine plank of zo er overheen, maar daaar kruipen de vogels ook onder.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 12:18

Klemmen vind ik dus ook vrij eng... Aan de ene kant om wat er in kan lopen dat niet een rat is, zoals jij ook al zegt. Aan de andere kant heb ik jaren geleden wel eens een muis aangetroffen die half levend met een gebroken rug in een klem zat, akelige lijdensweg...

Ik ben steeds meer geneigd om dat dure ding van Daffie aan te gaan schaffen
Ben alleen nog aan het bedenken waar die dan te plaatsen. Moet er niet aan denken dat er een stomme kip uit nieuwsgierigheid zijn kop in steekt en zelfmoord pleegt.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:37

Heb je geen schuurtje oid waar geen dieren in kunnen komen, maar wel ongedierte komt?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:01

Ja en we hebben de ratten zien lopen bovenop het dak van het kippen nachthok
Onze kippen wonen in een voormalig paardenstal, in een hooiberg.
Op het dak van die paardenstal, onder de rieten kap van de hooiberg zou die val dus kunnen staan waar er geen kippen hun koppie in kunnen steken...

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:17

Je hebt ook van die zwarte bakken met daar in de klem rat kan wel bij kat en kip en kinderen niet

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:49

Die heb ik ook gezien inderdaad. Heb jij dat ervaringen mee? Als ze daar in lopen, zijn ze dan altijd in één keer dood?

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:00

Wij hadden 2 jaar terug erg veel last van ratten, buitengebied.
Wij hebben rentokil laten komen en die hebben gifvallen neer gezet die ze om de 2 weken kwamen controleren. We waren veel geld kwijt maar ook de ratten.
Volgens mij iets meer dan 1800 euro.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:00

Hier heeft het een enorm verschil gemaakt dat de paarden op zaagsel zijn gegaan en er brok meer op de grond gevoerd werd. We hebben nog een tijdje ratten gehad, totdat het vlas uit de dubbele wanden weg was. Stro zijn ze ook dol op, wordt helemaal uitgeplozen voor de laatste tarwekorrels.

Bij de kippen heb ik een trapbak staan, die gaat alleen open met de kippen op de treeplank. Voor de leghennen ideaal, de zijdehoenders zijn te licht (de bak heeft 800g nodig) dus die komen in een ratveilige ren (boven/onderzijde 18x18, zijkanten 10x10mm vierkantgaas). Voor nu staat het voer 's nachts in het ratveilige nachthok. En nauwelijks strooien, ze moeten het binnen 10 minuten op hebben en de rest van de dag de tijd hebben om de laatste kruimels te vinden.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:43

Nickeltje schreef:
Over dat lokmiddel zijn ook veel meningen. Speciale commerciële lok middelen, pindakaas, iets dat sterk ruikt...
Wat gebruik jij bijvoorbeeld Daffie?

Lokmiddel dat ook door hun gemaakt wordt. Is de bedoeling dat je het ook om de val heen b.v. op de muur of vloer smeert zodat ze dat gewoon kunnen op likken.

Weet eigenlijk niet of schippers ook dat lokmiddel verkoopt.

Andere dieren passen er niet in met hun kop. Ze hangen hier gewoon in de natuurgebieden waar ook o.a. de kiwis lopen en nog veel meer vogels waarvan ratten en hermelijnen (Is hier dus ook zo'n zelfde val maar dan dus een slag groter om de hermelijnen te pakken) de eieren en jongen opvreten. Er wordt nog steeds gif gestrooid waar steeds meer weerstand tegen komt en dit lijkt wel de oplossing te worden om van alle ongedierte af te komen terwijl de beschermde diersoorten veilig blijven.

En verder idd alles opgeruimd houden, geen rommel waar ze tussendoor kunnen kruipen (pallets met voer bv), gemorst voer opruimen en kippen geen maaltijd resten geven kan soms ook heel veel helpen.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Ervaringen electrische ratten val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:56

Interessant, ik volg. Hier ook last van ratten.