Elektrisch wonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 03:18

Nou is dit mijn eerste jaar in mijn koopappartement wat volledig elektrisch is en had ik geen idee wat ik kon verwachten. De jaar nota’s zijn binnen gekomen en voor warm water moest ik flink bij betalen (douche veel :+ ) Maar voor elektra heb ik letterlijk bijna alles teruggekregen en betaal ik niet meer maandelijks omdat ik onder de 10 euro termijn bedrag zat :+ is dit normaal voor een elektrische woning met 1 persoon? Ik heb maar een bericht naar de leverancier gestuurd of dit wel correct is, wil niet opeens straks weer alles terug moeten betalen... Dit is nog vrij nieuw voor mij :P

Nu zit ik dus op 140 euro pm op warm water/stadsverwarming en 10 euro elektra per maand...

Hoe is jullie ervaring qua verbruik met elektrisch wonen?

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:14

Heb je zonnepanelen?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:35

Ik denk idd dat je zonnepanelen hebt? Dat scheelt een hoop

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:44

Als je geen zonnepanelen hebt dan zou het niet moeten kloppen. Al is de grootste verbruiken in een volledig elektrisch huis je verwarming en warm water en die lopen bij jou via stadsverwarming.

Daarnaast zijn grote verbruikers je wasmachine, droger, inductiekookplaat en alle andere dingen die warm moeten worden of in beweging moeten komen. Je kunt voor jezelf nagaan hoevaak je die dingen gebruikt. :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:10

Kan het niet omgekeerd zijn; 10 euro voor stadsverwarming en 140 voor elektra? Ik neem aan dat de verwarming nauwelijks gedraaid heeft afgelopen zomer, maar aan elektra ben je al snel 140 kwijt als je een veel elektrisch kookt (en wellicht heb je ook een boiler?). Lijkt me vreemd, maar wie weet kan er ergens iets verkeerd gegaan zijn? 140 euro lijkt me zo veel, zelfs al zou daar heel veel douchen bij zitten.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:32

140 euro lijkt me ook erg veel. Ik denk dat er geen zonnepanelen zijn?

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 12:37

Ik heb geen zonnepanelen, gewoon portiekwoning. Heb een wasmachine en inductie als groot verbruiker, geen droger of vaatwasser en woon alleen, veel nachtdiensten etc.

Oxxio is nu aan het kijken dus ben benieuwd :+ hopelijk klopt het gewoon maar ik denk het niet hoor, onmogelijk lijkt mij?

Edit; wonderen zijn de wereld nog niet uit, het zou dus schijnbaar gewoon kloppen :+ heb wel mijn maandbedrag weer omhoog laten gooien naar 35 euro pm ipv dat er een jaarlijkse nota word gegeven en mocht ik weer zo veel terug krijgen is het alleen maar fijn.

@ 8nnemiek, voor stadsverwarming betaal je ook huur van de boiler etc, dus die 140 is voor zowel verwarming als warm water als de huur van de boiler enzo. Ging er al van uit dat dat nog best veel kon zijn. Was af met de hand en douche minstens 2 x per dag dus warm water en water zijn hoge kosten hier

Anoniem

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:14

Lijkt mij erg veel, ik heb een eengezinswoning, woon met man en kinderen en betaal €90,- per maand.
Grootgebruikers zijn wasmachine, droger, inductie kookplaat, warmtepomp en boiler a 150 liter.
Wij hebben geen zonnepanelen.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 13:24

S8903N schreef:
Lijkt mij erg veel, ik heb een eengezinswoning, woon met man en kinderen en betaal €90,- per maand.
Grootgebruikers zijn wasmachine, droger, inductie kookplaat, warmtepomp en boiler a 150 liter.
Wij hebben geen zonnepanelen.

Dat is best een groot verschil, maar misschien douche ik voor 5, geen idee haha. Maar het kan ook zijn dat mijn bedrag zo hoog is door de huur van de elektronische boiler enzo. Dat Is van Eneco? Even jaarnota ingezien en had tussen 19-12-19 en 12-06-20 ongeveer 35gj verbruikt, wel echt ontiegelijk veel , en vreemd, ga er in elk geval even op letten.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:37

Wij leven ook elektrisch. Hebben warmtepomp, zonneboiler en 7740 wp zonnepanelen. We betalen nu 33 euro per maand aan elektra en hebben dan afname nog ruim aangehouden en teruglevering vrij laag.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:15

Wij betaalden met twee €150 per maand zonder zonnepanelen aan gas en elektra, maar gebruiken gas alleen voor warm water. Met zonnepanelen zitten we op €0 :+ Wij zijn blijkbaar grootverbruikers, maar ook hier vaak 2 keer per dag douchen, veel stroom gebruiken als ik thuis werk etc.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Elektrisch wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:44

Ik woon ook elektrisch (oftewel gasloos?) met warmtepomp.

Ik verbruik zo’n 1200 kWh per jaar maar omdat de teruggave energiebelasting zo ‘hoog’ is speel in bijna quitte en betaal dus vrijwel niets aan elektra.

Voor de warmtepomp betaal ik nu 83,- per maand (was 115,-). Ben benieuwd hoe die nu uit gaat vallen in januari 2021.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 13:45

Snorlex schreef:
Ik woon ook elektrisch (oftewel gasloos?) met warmtepomp.

Ik verbruik zo’n 1200 kWh per jaar maar omdat de teruggave energiebelasting zo ‘hoog’ is speel in bijna quitte en betaal dus vrijwel niets aan elektra.

Voor de warmtepomp betaal ik nu 83,- per maand (was 115,-). Ben benieuwd hoe die nu uit gaat vallen in januari 2021.

Ahhh dan hebben wij dus hetzelfde verbruik qua elektra, mooi haha. Ja ik vermoed dat ik mijn verwarming teveel aan heb gehad, dus voor nu heb ik hem al maanden volledig uit staan en ga hier ook op letten deze winter. Hopelijk zal het dan meevallen volgend jaar!

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:04

Ik ben ook gasloos, verwarm met elektrische vloerverwarming en infrarood, warm water uit de boiler en koken op inductie. Daarnaast wasmachine en droger en staat in de zomer er een zwembadpomp 24/7 te draaien.
Wel dal tarief en staat bv boiler alleen tijdens dal tarief te verwarmen snachts en probeer ik alleen mn wasmachine en droger aan te hebben tijdens het daltarief
Ik verbruikte afgelopen winter in de koudste maand 611 Kwh omgerekend €126 en nu in de zomer met de verwarming uit 152 kwh dat kost me pakweg €31 per maand.
Dus je bedrag kan zeker kloppen aangezien ik dus voor die 31€ ook nog eens een boiler heb staan pompen, de droger regelmatig aanstaat en er een pomp van het zwembad constant aanstaat