Nieuwbouw woning!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 21:26

Mijn vriend en ik zijn nu aan het kijken voor een nieuw huis en overwegen nu een nieuwbouw aan te schaffen. Maar we vinden het nogal spannend, omdat je natuurlijk niet kan gaan kijken (het moet nog gebouwd worden) en voor zover we kunnen zien gaan er toch flink wat kosten in zitten.

Ik vroeg me af of er meer Bokkers nieuwbouw gaan kopen of al gekocht hebben, wat zijn jullie ervaringen geweest? Welke onvoorziene kosten heb je over het hoofd gezien en hoe is de bouwperiode en oplevering bevallen? Ben je achteraf blij dat je voor nieuwbouw bent gegaan of had je toch liever bestaande bouw gekocht?

Ik ben wel nieuwsgierig :D.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:33

Wij hebben nieuwbouw gekocht en ik heb er totaal geen spijt van gehad.
Tijdens de bouw moet je overal op letten, vooral dat je goed nadenkt over de inrichting. Zo hebben wij bijv in de slaapkamer een stopcontact op 1.50’m zodat de tv daar kan hangen en je geen kabels hebt.
Het is na de oplevering een hoop geruzie geweest om alles “perfect” te krijgen.
Wij hadden 38 punten die niet goed genoeg voor oplevering waren en dit kwam er onder andere uit toen wij bij de eind oplevering iemand van eigen huis mee hadden genomen.

Verder gaat er veel meer geld in zo’n huis zitten dan je denkt ( althans bij ons).
Een tegelvloer in de woonkamer hadden wij van tevoren nooit €5500 voor in ons hoofd gehad ( en dan hebben we niet eens de duurste tegels).
Zonwering, gordijnen enz zijn ook van die dingen die veel duurder uitvallen dan je zou denken.

Wij weten wel dat mochten we ooit weer nieuwbouw kopen, dat we de keuken en badkamer bijv achteraf doen en niet door de bouwer, dat kan een hele hoop geld schelen.

Al met al zou ik zeker weer nieuwbouw kopen, maar let wel op dat je veel zwart op wit hebt en laat je niet op je kop zitten!
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 15-08-20 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:34

Ik ben net vorige week verhuisd! Hele bizarre ervaring. Keuken hadden we 1.5 jaar geleden uitgezocht en ik wist al niet meer precies wat, dus dat was een verrassing _O-

Wij hebben weinig opties genomen en heel veel zelf gedaan om geld te besparen. Maar ik heb dan ook een hele handige vader die alles zelf kan. 16 juli was de oplevering en 8 augustus zijn wij verhuisd.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 21:41

laura1987 schreef:
Wij hebben nieuwbouw gekocht en ik heb er totaal geen spijt van gehad.
Tijdens de bouw moet je overal op letten, vooral dat je goed nadenkt over de inrichting. Zo hebben wij bijv in de slaapkamer een stopcontact op 1.50’m zodat de tv daar kan hangen en je geen kabels hebt.
Het is na de oplevering een hoop geruzie geweest om alles “perfect” te krijgen.
Wij hadden 38 punten die niet goed genoeg voor oplevering waren en dit kwam er onder andere uit toen wij bij de eind oplevering iemand van eigen huis mee hadden genomen.

Verder gaat er veel meer geld in zo’n huis zitten dan je denkt ( althans bij ons).
Een tegelvloer in de woonkamer hadden wij van tevoren nooit €5500 voor in ons hoofd gehad ( en dan hebben we niet eens de duurste tegels).
Zonwering, gordijnen enz zijn ook van die dingen die veel duurder uitvallen dan je zou denken.

Wij weten wel dat mochten we ooit weer nieuwbouw kopen, dat we de keuken en badkamer bijv achteraf doen en niet door de bouwer, dat kan een hele hoop geld schelen.

Al met al zou ik zeker weer nieuwbouw kopen, maar let wel op dat je veel zwart op wit hebt en laat je niet op je kop zitten!


Ja bij het huis wat we nu op het oog hebben bespaart de optie om de badkamer+wc's niet te laten doen 'maar' 3400 euro, dus moeten even goed erin duiken wat we dan wél krijgen. Gaan nog even in gesprek, mits het huis na het weekend nog beschikbaar is haha (vrijdag iig wel nog).


Ghostattack schreef:
Ik ben net vorige week verhuisd! Hele bizarre ervaring. Keuken hadden we 1.5 jaar geleden uitgezocht en ik wist al niet meer precies wat, dus dat was een verrassing _O-

Wij hebben weinig opties genomen en heel veel zelf gedaan om geld te besparen. Maar ik heb dan ook een hele handige vader die alles zelf kan. 16 juli was de oplevering en 8 augustus zijn wij verhuisd.

Dat is inderdaad handig!

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:44

IMANDRA schreef:
laura1987 schreef:
Wij hebben nieuwbouw gekocht en ik heb er totaal geen spijt van gehad.
Tijdens de bouw moet je overal op letten, vooral dat je goed nadenkt over de inrichting. Zo hebben wij bijv in de slaapkamer een stopcontact op 1.50’m zodat de tv daar kan hangen en je geen kabels hebt.
Het is na de oplevering een hoop geruzie geweest om alles “perfect” te krijgen.
Wij hadden 38 punten die niet goed genoeg voor oplevering waren en dit kwam er onder andere uit toen wij bij de eind oplevering iemand van eigen huis mee hadden genomen.

Verder gaat er veel meer geld in zo’n huis zitten dan je denkt ( althans bij ons).
Een tegelvloer in de woonkamer hadden wij van tevoren nooit €5500 voor in ons hoofd gehad ( en dan hebben we niet eens de duurste tegels).
Zonwering, gordijnen enz zijn ook van die dingen die veel duurder uitvallen dan je zou denken.

Wij weten wel dat mochten we ooit weer nieuwbouw kopen, dat we de keuken en badkamer bijv achteraf doen en niet door de bouwer, dat kan een hele hoop geld schelen.

Al met al zou ik zeker weer nieuwbouw kopen, maar let wel op dat je veel zwart op wit hebt en laat je niet op je kop zitten!


Ja bij het huis wat we nu op het oog hebben bespaart de optie om de badkamer+wc's niet te laten doen 'maar' 3400 euro, dus moeten even goed erin duiken wat we dan wél krijgen. Gaan nog even in gesprek, mits het huis na het weekend nog beschikbaar is haha (vrijdag iig wel nog).


Ghostattack schreef:
Ik ben net vorige week verhuisd! Hele bizarre ervaring. Keuken hadden we 1.5 jaar geleden uitgezocht en ik wist al niet meer precies wat, dus dat was een verrassing _O-

Wij hebben weinig opties genomen en heel veel zelf gedaan om geld te besparen. Maar ik heb dan ook een hele handige vader die alles zelf kan. 16 juli was de oplevering en 8 augustus zijn wij verhuisd.

Dat is inderdaad handig!



Maar dat is vast de standaard keuken en badkamer?
Die keuze hadden wij ook, maar wilde wat luxer.
Omdat we nieuwbouw kochten wilden we het wel gelijk helemaal naar onze zin doen.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 23:59

Met wat voor kosten hadden jullie bijv. geen rekening gehouden, waar je achteraf achter kwam?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 00:05

Nieuwbouw is heeerlijk als je eenmaal zit en alle problemen zijn opgelost. :+

Ik vond het eeuwige nadenken, oplossen van plotselingen problemen, achter vanalles en nogwat aan vreselijk. Maar was het dit achteraf waard: ja!

Wieke123

Berichten: 600
Geregistreerd: 11-03-08
Woonplaats: Tropisch eiland

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 02:17

Wij hebben al 2x een nieuwbouw huis gekocht. Elke x leer je weer bij☺️

Maar totaal geen spijt van gehad.

Na oplevering kan het idd nog best wat geld gaan kosten maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:13

Wij hebben ook nieuwbouw gekocht. Het zal komende maand opgeleverd gaan worden.

Bij ons zitten badkamer en keuken erin bij oplevering, we konden een fijne deal krijgen bij het verwante bouwcentrum waardoor we dit ook in de hypotheek hebben kunnen stoppen qua kosten.
Dat is de eerste tip: wees er scherp op dat de kale prijs van het huis ook echt kaal is. Als je opties uitkiest kan het snel op oplopen.
Denk aan een uitbouw, extra stopcontacten, verplaatsen van een wandje, openslaande tuindeuren. Alles kost extra.
Reken gerust 50-80k extra bovenop de prijs van de kale woning.

Ook de dubbele lasten vallen niet mee. Wij hebben een relatief snel bouwproces gehad, minder dan een jaar als het opgeleverd wordt. Je begint vanaf tekenen bij de notaris al een (groot deel) hypotheeklast te betalen. Dat gaat allemaal af van je ruimte om te sparen in aanloop naar je huis. Eventueel kan dat ook in je hypotheek gestopt, maar dan betaal je meer hypotheek... Met rente.. Stel dat de bouw tegenvalt of het duurt lang, dan betaal je wel dubbele lasten die hele periode.

En... Alles wordt kaal opgeleverd. Dus een vloer, muren die onder handen genomen moeten worden, een tuin, eventueel zonnepanelen als die niet in je hypotheek zitten.. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar reken hier ook al snel 20k.

Kortom, het kost geld. Veel. Maar een bestaand huis kost ook veel geld (kosten koper, aanpassen naar je eigen smaak). In nieuwbouw heb je meteen alles goed.

En wat wij ook fijn vonden was dat je in een nieuwe buurt terecht komt met mensen die allemaal een nieuwe start maken waardoor het sociale gevoel er wat meer is.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:40

Ook hier nieuwbouw gekocht. We hebben nu een jaar de sleutel. Tot nu toe erg blij met deze keuze. Wij hebben gekocht bij een bedrijf en daar kon je ook model woningen bekijken. Dat is wel erg fijn. De keuzes die we destijds hebben gemaakt zijn we erg blij mee. Wij hebben toen alle extra opties opgeschreven en gekeken waar we extra op uit kwamen kwa geld. Toen zijn we gaan strepen en kwamen uit op de belangrijkste extra opties. Hier een stopcontact, daar een loze leiding, lichtpunt verplaatsen. We hebben ook gekozen voor een uitbouw etc. Toch nog extra kosten die je maakt op de huidige prijs. Dus dat moet je wel goed in de gaten houden. Ik heb toen een hele excel lijst gemaakt zodat ik alles in de gaten kan houden. Plus extra centje achter houden want er kunnen altijd extra kosten bij komen.

Wat bij ons er bij kwam kijken en we nooit aan gedacht hadden dat het zo duur was. Is de grond verbetering. Wij hebben hier klei en dat moest weg. We hebben een voortuintje, oprit en achtertuin. De grondverbetering en het storten van zand, puin (oprit) of aarde was wel een kostenpost. Natuurlijk wel via een boer gedaan maar dan nog. Ik vond vooral de tuin erg duur. Maar dat doen we in etappes.
Oplevering ging soepel. We hadden een bouwkundige van eigenhuis. Dat is echt een aanrader. Diegene ziet dingen die jij niet ziet. De meeste punten waren die dag nog opgelost door de aannemer. De grote punten werden ook snel opgelost.

Wij hebben geen dubbele lasten gehad omdat wij ons huis verkocht hadden en tijdelijk bij mijn schoonmoeder zaten. Daardoor hebben wij veel kunnen sparen. Daar ben ik heel dankbaar voor ook al was het niet altijd even gemakkelijk.

We hadden geluk want ze zijn oktober/november begonnen en net voor de bouwvak 18 juli klaar. Dus erg snel vind ik zelf. Ook eerder dan verwacht.

Het voordeel van nieuwbouw is dat je veel mee kan financieren en niet zit met kosten koper. Je kan zelfs een bedrag voor de vloer, tuin of keuken in depot laten zetten. Als het maar een vermeerdering van je woning is.

Zo heel verhaal maar hopelijk heb je er iets aan.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:00

IMANDRA schreef:
Met wat voor kosten hadden jullie bijv. geen rekening gehouden, waar je achteraf achter kwam?



De tuin! Wij hebben een 2 onder 1 kapper, alleen de bestrating aan de zijkant was 6K
Dan nog een vlonder met damwand, laten doen: 7k
Zelf doen: 2k aan materiaal
Oh en een hardhouten hek om dochtertje in de tuin te houden kwam er ook nog bij, en een grasmat.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:08

Wij hebben ingeschreven op een cpo project. Collectief zelfbouwen. Ik ga volgen want ben ook heel benieuwd met welke kosten ik rekening moet gaan houden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:14

Jaaaaren terug nieuwbouw gehad, maar alles was wel uitbesteed. En de aannemer werkte weer samen met de loodgieter, enz en die hielden elkaar op de hoogte van de vorderingen.
Dus eigenlijk alleen maar kiezen van wat voor keuken wil ik, welke badkamer wil ik en dat in tijd doorgeven zodat alle leidingen op de plek komen.
Heb dat niets als stressvol ervaren.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:24

Ik zou niet snel voor nieuwbouw kiezen. Je denkt goedkoper uit te zijn maar dat ben je echt niet. Er komen zoveel kosten bij. Ik zie het nu hier in het dorp. Iemand die ik ken heeft een nieuwbouwhuis gekocht maar moet het door priveomstandigheden weer verkopen vlak voor de eigenlijke oplevering. Hij haalt zijn gemaakte kosten er niet uit, staat al maanden te koop en niemand wil het voor die prijs hebben. Terwijl hij geen winst wil maken, alleen zijn eigen kosten eruit. En dat lukt gewoon niet.
Dan maar de kosten koper maar je verkijkt je snel op wat muren stucen, vloeren leggen, schilderwerk en tuinen kosten. Badkamer en keuken heb je meestal wel een goed beeld van.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:38

Wil je zelf bouwen of een huis in een nieuwbouwproject?

In het laatste geval: knijp de optielijst uit tot de laatste cent. Niet financieel maar denk heel goed na wat je wel en niet wil en hoe lang je financiële polsstok is.

Bijvoorbeeld: PV panelen kunnen ook achteraf; vloerverwarming achteraf infrezen kost je drie keer de hoofdprijs. Kun je beide optie samen niet betalen, kies dan voor vloerverwarming. PV panelen achteraf plaatsen is nauwelijks duurder.

Dit geldt ook voor de elektrische installatie. Ben heel kritisch op hoe die erin zit. Achteraf een stopcontact bijmaken kost je vier keer zoveel geld en een afzichtelijke berg rotzooi.
Ben ook kritisch op hoe ze de technische ruimte indelen. Daar snappen de meeste bouwbedrijven ook geen hout van.

Ben heel kritisch over de indeling. Zeker de iets kleinere woningen zijn niet altijd even doordacht ingericht. Kleine aanpassingen kunnen zeeën van ruimte opleveren. Achteraf bouwkundig aanpassen kost je ook de hoofdprijs.


Suzanne F. schreef:
Ik zou niet snel voor nieuwbouw kiezen. Je denkt goedkoper uit te zijn maar dat ben je echt niet. Er komen zoveel kosten bij. Ik zie het nu hier in het dorp. Iemand die ik ken heeft een nieuwbouwhuis gekocht maar moet het door priveomstandigheden weer verkopen vlak voor de eigenlijke oplevering. Hij haalt zijn gemaakte kosten er niet uit, staat al maanden te koop en niemand wil het voor die prijs hebben. Terwijl hij geen winst wil maken, alleen zijn eigen kosten eruit. En dat lukt gewoon niet.
Dan maar de kosten koper maar je verkijkt je snel op wat muren stucen, vloeren leggen, schilderwerk en tuinen kosten. Badkamer en keuken heb je meestal wel een goed beeld van.

Dat heeft voor een niet onbelangrijk deel met de kosten koper versus vrij op naam te maken.

Als je zelf bouwt, kan dat in de huidige, idiote, markt ruim uit. 50.000 tot 100.000 euro winst binnen een jaar is niks raars.
In een project heeft het bouwbedrijf dat geld al geïncasseerd....

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:36

Ja zelf bouwen is zeker een stuk goedkoper. Hier verderop een prachtig groot huis neergezet voor 250.000 euro. Maar voor de grond betaal je ook natuurlijk.
Maar zelf laten bouwen is altijd goedkoper dan van een projectontwikkelaar.

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:42

Dat het mestaal langer duurt dan je denkt.

Tot nu zitten wij op ons budget, maar koop veel in de uitverkoop en probeert deals te vinden.

Als ik het opnieuw zou doen zou ik de badkamer casco doen. Slaat nergens op de prijzen de bouwer hebt voor bepaalde dingen.

Bovenop de kosten voor de huis hebben wij nog een 50k zitten voor keuken, vloer, muuren, meubels en zo.

marloe

Berichten: 4836
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:45

Ik volg! Wij zijn sinds november vorig jaar bezig met een nieuwbouwwoning.

Wat tot nu toe het meest tegen valt is dat alles zo lang duurt (het gaat via een project). Inmiddels is de bouwvergunning dan eindelijk bijna rond. Volgende maand kunnen we naar de notaris. Aannemer hoopt dan half september te kunnen beginnen. Oorspronkelijke planning was dat de woningen eind 2020 opgeleverd zouden worden. ;)

Verder vond ik het erg tegenvallen dat na het uitzoeken van de keuken bleek dat er per groot apparaat nog eens 300 euro extra bij kwam voor een extra groep (vaatwasser, oven, quooker, kookplaat). Hiernaast wilden wij wat extra zonnepanelen bijkopen (standaard zaten er 3 bij). De keuze voor hoeveel extra panelen stond helaas al vast. 9 extra of 21 extra. :')

Ik vind het wel super leuk om het proces helemaal te kunnen volgen en na te denken over hoe je alles precies wil hebben. Daarnaast hebben we al contact met alle buren. Mooi om dat contact vanaf het begin op te starten.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:08

Wij hebben geen nieuwbouwwoning van een organisatie gekocht, maar een losse kavel en met aannemer gebouwd. Mijn ervaring is dat dit een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld van een makelaar of projectbouw. Ook ben je dan een stuk flexibeler met opties.

Wij hadden uiteindelijk ongeveer 10.000 euro aan extra kosten omdat we tijdens de bouw dan nog dingen extra hadden, en we hadden duurdere dingen uitgezocht zoals trappen, vensterbanken en hogere plinten. Dus moesten we daarvoor bij betalen omdat de stelpost daarvoor lager was.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:13

Suzanne F. schreef:
Ik zou niet snel voor nieuwbouw kiezen. Je denkt goedkoper uit te zijn maar dat ben je echt niet. Er komen zoveel kosten bij. Ik zie het nu hier in het dorp. Iemand die ik ken heeft een nieuwbouwhuis gekocht maar moet het door priveomstandigheden weer verkopen vlak voor de eigenlijke oplevering. Hij haalt zijn gemaakte kosten er niet uit, staat al maanden te koop en niemand wil het voor die prijs hebben. Terwijl hij geen winst wil maken, alleen zijn eigen kosten eruit. En dat lukt gewoon niet.
Dan maar de kosten koper maar je verkijkt je snel op wat muren stucen, vloeren leggen, schilderwerk en tuinen kosten. Badkamer en keuken heb je meestal wel een goed beeld van.


Bizar zeg! Ben benieuwd wel regio dat is. Als wij onze woning te koop zouden zetten zouden we minimaal 50k winst kunnen maken (juli 2019 opgeleverd). Wij hebben dan ook net op tijd gebouwd en de huizen zijn ondertussen erg duur geworden.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:17

marloe schreef:
Ik volg! Wij zijn sinds november vorig jaar bezig met een nieuwbouwwoning.

Wat tot nu toe het meest tegen valt is dat alles zo lang duurt (het gaat via een project). Inmiddels is de bouwvergunning dan eindelijk bijna rond. Volgende maand kunnen we naar de notaris. Aannemer hoopt dan half september te kunnen beginnen. Oorspronkelijke planning was dat de woningen eind 2020 opgeleverd zouden worden. ;)

Verder vond ik het erg tegenvallen dat na het uitzoeken van de keuken bleek dat er per groot apparaat nog eens 300 euro extra bij kwam voor een extra groep (vaatwasser, oven, quooker, kookplaat). Hiernaast wilden wij wat extra zonnepanelen bijkopen (standaard zaten er 3 bij). De keuze voor hoeveel extra panelen stond helaas al vast. 9 extra of 21 extra. :')

Ik vind het wel super leuk om het proces helemaal te kunnen volgen en na te denken over hoe je alles precies wil hebben. Daarnaast hebben we al contact met alle buren. Mooi om dat contact vanaf het begin op te starten.

Die extra groepen en kosten kloppen wel. De zaken die jij opnoemt moeten allemaal een eigen groep hebben. Dat is voorschrift.
Het is alleen niet zo netjes om dat er niet gelijk bij te vertellen.

Beetje jammer dat ze je die panelen zo per blok door de strot duwen. Herken ik niet zo.
Dat zijn van die dingen waarbij je je af kunt vragen of je niet beter achteraf uit kunt breiden, al moet je er wel even alert op zijn dat er mogelijk een gemeente en/of architect achter zit die bepaalt hoe het eruit moet/mag zien. De architect kun je aan de kant schuiven maar de gemeente niet.

Waarom die planning uit loopt kan allerlei oorzaken hebben. Echt, de stomste dingen gooien zo'n planning overhoop. Een hoopje zand en twee ruziënde partijen is genoeg om maanden uit te lopen.....
Daarbij worden die projecten ook vaak pas opgestart nadat een bepaalt percentage verkocht is.

Lindor92 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou niet snel voor nieuwbouw kiezen. Je denkt goedkoper uit te zijn maar dat ben je echt niet. Er komen zoveel kosten bij. Ik zie het nu hier in het dorp. Iemand die ik ken heeft een nieuwbouwhuis gekocht maar moet het door priveomstandigheden weer verkopen vlak voor de eigenlijke oplevering. Hij haalt zijn gemaakte kosten er niet uit, staat al maanden te koop en niemand wil het voor die prijs hebben. Terwijl hij geen winst wil maken, alleen zijn eigen kosten eruit. En dat lukt gewoon niet.
Dan maar de kosten koper maar je verkijkt je snel op wat muren stucen, vloeren leggen, schilderwerk en tuinen kosten. Badkamer en keuken heb je meestal wel een goed beeld van.


Bizar zeg! Ben benieuwd wel regio dat is. Als wij onze woning te koop zouden zetten zouden we minimaal 50k winst kunnen maken (juli 2019 opgeleverd). Wij hebben dan ook net op tijd gebouwd en de huizen zijn ondertussen erg duur geworden.

Nee, helemaal niet bizar. Die 50k is de winst die een projectontwikkelaar erop maakt. Daarmee wordt het huis dat Suzanne benoemd toch overpriced. Je kunt namelijk heel simpel zien wat de vraagprijs van die huizen is geweest en de rest van de kosten wordt niet over nagedacht.
Dat de prijs op projectniveau een vanaf-prijs is, snappen de meeste mensen niet en de kosten van opties hebben ze al helemaal geen beeld bij.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 13:25

We zijn nu inderdaad bij een nieuwbouw project aan het kijken. Heb een excel gemaakt waarin ik alles wat we om ons heen horen en wat hier wordt besproken bij kan houden, zodat ik hopelijk zo min mogelijk over het hoofd zie! We zijn er idd van op de hoogte dat er veel kosten bijkomen.

Aan de mensen die helemaal zelf hebben gebouwd, is dat ook niet veel meer gedoe? Lijkt me dat je letterlijk alles zelf moet regelen, vaak aanwezig moet zijn op de kavel etc. Is dat te doen als je 0 ervaring hebt met bouwen of verbouwen, en ook amper familie hebt die in de bouw werkt? Ik wil het ooit nog doen, maar we verhuizen naar een plek een uur verderop en werken beide fulltime. En hebben als 27-jarigen er dus geen ervaring mee. Enige wat we zelf kunnen doen is tegels laten zetten door een zwager..

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:48

Klopt Ikke. Als je zelf bouwt kan je er zo 50k winst op maken. Ik denk wel meer nog.
Maar dit waren al dure nieuwbouwhuizen. Ik heb er ooit ook naar gekeken maar ik vond het veel te duur, zeker met in mijn achterhoofd de bijkomende kosten erbij. En dat blijkt dus nu ook nu iemand het moet verkopen vlak voor oplevering. Moet ik ook zeggen dat deze persoon geen slimme keuze heeft gemaakt door boven voor 2 grote slaapkamers te kiezen ipv 3. Dan haken gezinnen al snel af. Ook ligt er nog geen voortuin en achtertuin, is alleen nog zand. En dat kost ook nog best wat, de tuinen. Daar verkijk je je ook snel op.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Nieuwbouw woning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:51

Wij hebben op zolder veel te weinig stroompunten en loze leidingen laten leggen. Daarnaast niet vooraf goed nagedacht over de indeling van de zolder. Hierdoor zaten de afvoer en stroompunten voor wasmachine en droger op de standaard plek. Dat betekende dat de droger voor de opening van het knieschot zou moeten staan.

Achteraf gezien hadden we ook meer elektra naar buiten moeten doen voor screens (grote ramen op het zuiden en geen beschutting mogelijk) en hadden we bv een draai-kiep raam moeten eisen in de keuken. Daar zit nu een kiepraam. Erg onhandig, hor moet vanaf buiten erin, je kan amper doorlichten etc.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:47

Mri schreef:
Wij hebben op zolder veel te weinig stroompunten en loze leidingen laten leggen. Daarnaast niet vooraf goed nagedacht over de indeling van de zolder. Hierdoor zaten de afvoer en stroompunten voor wasmachine en droger op de standaard plek. Dat betekende dat de droger voor de opening van het knieschot zou moeten staan.

Achteraf gezien hadden we ook meer elektra naar buiten moeten doen voor screens (grote ramen op het zuiden en geen beschutting mogelijk) en hadden we bv een draai-kiep raam moeten eisen in de keuken. Daar zit nu een kiepraam. Erg onhandig, hor moet vanaf buiten erin, je kan amper doorlichten etc.


Wat zijn loze leidingen? Stroompunten en afvoer is wel handig op zolder inderdaad. Ik heb eigenlijk standaard wasmachine, droger, cv ketel staan, nog een zonneboiler, verlichting en extra een vriezer. Dat zijn toch al wel stroompunten.