Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:41

Deze zomer hebben we een nieuw buitenzwembad neergezet. Voorgaande jaren een kleiner badje gehad maar die werd snel groen en deden we elke paar dagen opnieuw vullen.

Ons nieuwe bad is veel groter, circa 4m3, en staat achter in de boomgaard.

Zoals verwacht werd hij na een paar dagen weer troebel/wittig en kort daarna groen. Zaten wel chloor tabs in en staat een filtertje op.

Gister op pad geweest voor allerlei middeltjes en test strips. In de ochtend anti alg erin en gister avond de vlokker......effect 0,0. Enige verschil is dat er nu allemaal vlokjes dwarrelen. Maar nog steeds net zo groen _-:(

Waterwaardes van het zwembad:
- ph 8.4 (veel te hoog)
- chloor 0 (terwijl er gister avond 8 minitabs in zijn gegaan die theoretisch het gehalte op 3 hadden moeten brengen
- kh alkaniteit 240 (hoog)

Waterwaardes van het bronwater (grondwater):
- ph 7.8
- chloor 0
- kh alkaniteit 240

Ik snap er vooral niets van hoe het chloor gehalte op 0 uit komt :?

We overwegen het zwembad vandaag opnieuw op te starten nadat alle vlokjes eruit zijn gefilterd met filterwatten. Maar we willen niet opnieuw in de problemen komen. Wie help me op weg?

Er ligt trouwens alleen een solar mat over het zwembad. Bij het vorige badje hadden we een complete hoes maar die zakte in en werd continu door de wind kapot of eraf getrokken (open veld) en hebben we nu dus niet erbij besteld.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:42

Je moet er voor zorgen dat je ph zakt. Dus ph- korrels kopen.
Als je ph niet op orde is kan je chloor ook niet goed werken

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:44

Heb je wel een filterpomp in het zwembad?
Alleen chloor(tabletten) is niet voldoende.

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:45

Hoe vaak en hoeveel pomp je water rond? Stilstaand water geeft algen, water wat regelmatig wordt rongepompt niet. Dat van dat chloor is inderdaad wel raar. Hier zit het zwembad al weken stabiel op 2 tabletten per week en blijft daardoor goed in pH en in chloor, maar ik denk dat mijn vader er eerst wel mee heeft moeten prutsen. We hebben overigens maar een klein badje van iets van 50 cm water in 1.5 bij 3 meter. Hier wordt het water 2 keer per dag 1.5 uur rondgepompt.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:47

En check je ook de filters van je pomp?
Toen wij nog een opzetbad hadden maakte ik 2x per dag de filters schoon.
De pomp stond dan bijna de hele dag aan.
Nu hebben we dit en gaat het meeste automatisch :D
Afbeelding

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:48

Chloor wordt afgebroken door ozon (zon) dus met deze zon intensiteit gaat het erg hard

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:51

Je chloor verdwijnt omdat je PH te hoog is. Startwaarde 7.8 is al best hoog, ergens in het proces gaat die dus verder omhoog. Dan heb je niks aan je chloor.
Dus éérst je pH verlagen, waarbij je je bewust moet zijn van dat een hoge alkaliniteit betekend dat de pH slecht beïnvloedbaar is (wat normaal gesproken gunstig is, want dan hou je je pH stabiel). Nou heb je geen eenheid bij je alkaliniteit staan en ik weet uit mijn hoofd ook niet wat een goede waarde voor zwembaden is, dus ik weet niet hoe hoog deze waarde echt is.

Maar dus éérst de pH aanpakken, dan chloor toevoegen.

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:51

ClaudiaHS schreef:
Je moet er voor zorgen dat je ph zakt. Dus ph- korrels kopen.
Als je ph niet op orde is kan je chloor ook niet goed werken
Precies dit.
Heeft je filterpomp genoeg capaciteit voor de grootte van het zwembad?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:52

Lalidan schreef:
Je chloor verdwijnt omdat je PH te hoog is. Startwaarde 7.8 is al best hoog, ergens in het proces gaat die dus verder omhoog. Dan heb je niks aan je chloor.
Dus éérst je pH verlagen, waarbij je je bewust moet zijn van dat een hoge alkaliniteit betekend dat de pH slecht beïnvloedbaar is (wat normaal gesproken gunstig is, want dan hou je je pH stabiel). Nou heb je geen eenheid bij je alkaliniteit staan en ik weet uit mijn hoofd ook niet wat een goede waarde voor zwembaden is, dus ik weet niet hoe hoog deze waarde echt is.

Maar dus éérst de pH aanpakken, dan chloor toevoegen.


Ph moet tussen de 7.2 en 7.6 zijn.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:54

Ph verlagen.
Chloor omhoog met bv chloorchoc of bij een zwembadwinkel/website vloeibare kopen spec voor zwembaden.

Maar kijk ook naar de kwaliteit van de pomp zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:56

Er zat een potfilter bij en we hadden het filter van het vorige bad ook nog.

Hoeveel ze samen (paralel geplaatst) draaien weet ik niet. De originele cardriges heb ik eruit gehaald. Die zaten elke keer vol met algdraden. Heb ook een groot aquarium staan van formaatje zwembad dus spulllen genoeg. Grove filtermat in de pot gedaan samen met filterwatten die ik elke dag ververs en weg gooi.

In de toekomst zouden we graag een half ingegraven permanent bad willen hebben. Dus het staat in de planning om deze winter wel alvast te gaan investeren in betere apparatuur zoals een zand- of zoutfilter en een uv lamp.

Ph omlaag zat ik ook al aan te denken.

De kh/alkaniteit eenheid is ppm. Hoog is gunstig en ongunstig dus :')

We gaan hem opnieuw starten omdat er nu al teveel aan dit water geprutst is. En dan vanaf de start goed aanpakken.

Is dat vloeibare chloor veilig in gebruik? Zag het in jerrycans staan in de winkel maar twijfelde een beetje. Is natuurlijk wel makkelijker dan continu zo'n drijver met tabletten rond hebben dobberen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:35

Wij gebruiken Tabletten en granulaat maar vriend van me (ook met volledig vast zwembad) gebruikt de vloeibare uit de jerrycans.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:33

Gloa schreef:
Deze zomer hebben we een nieuw buitenzwembad neergezet. Voorgaande jaren een kleiner badje gehad maar die werd snel groen en deden we elke paar dagen opnieuw vullen.

Ons nieuwe bad is veel groter, circa 4m3, en staat achter in de boomgaard.

Zoals verwacht werd hij na een paar dagen weer troebel/wittig en kort daarna groen. Zaten wel chloor tabs in en staat een filtertje op.

Gister op pad geweest voor allerlei middeltjes en test strips. In de ochtend anti alg erin en gister avond de vlokker......effect 0,0. Enige verschil is dat er nu allemaal vlokjes dwarrelen. Maar nog steeds net zo groen _-:(

Waterwaardes van het zwembad:
- ph 8.4 (veel te hoog)
- chloor 0 (terwijl er gister avond 8 minitabs in zijn gegaan die theoretisch het gehalte op 3 hadden moeten brengen
- kh alkaniteit 240 (hoog)

Waterwaardes van het bronwater (grondwater):
- ph 7.8
- chloor 0
- kh alkaniteit 240

Ik snap er vooral niets van hoe het chloor gehalte op 0 uit komt :?

We overwegen het zwembad vandaag opnieuw op te starten nadat alle vlokjes eruit zijn gefilterd met filterwatten. Maar we willen niet opnieuw in de problemen komen. Wie help me op weg?

Er ligt trouwens alleen een solar mat over het zwembad. Bij het vorige badje hadden we een complete hoes maar die zakte in en werd continu door de wind kapot of eraf getrokken (open veld) en hebben we nu dus niet erbij besteld.


Ik was zoekende en kwam bij het topic; opzetzwembad. Daar meldde ik dat ik er bronwater in wilde doen en dat werd toen afgeraden.
Er zijn wel mensen die het zonder problemen doen, maar er gaat 7000L in, dus risico met starten niet gedaan.

Getest en ph was 7,2. Doen er chloor in en zetten 2 uur per dag de pomp aan na het zwemmen. Tot nu toe blijft hij schoon en helder.

We zitten aan bosrand en half onder een hele grote den. Er komen wel kleine dingetjes in en veel vliegjes, maar dat doe ik met schepnetje.

Voor ons was het ook dit jaar testen; hoeveel gebruik maken we er van, wat vinden we van de maat etc.
En de tuin is nog lang niet af, dus moeten een betere plek voor een half ingegraven bedenken.
Ons bad kwam maar langzaam op temperatuur, dus nu die warm is, gaat het misschien sneller qua viezigheid, maar is afwachten.

Wij doen en 's avonds het zwarte zeil over en die trek ik er overdag vanaf voor de temperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:40

Grondwater is niet ideaal nee. Maar hier helaas geen alternatief. Met de tuinslang vanuit huis 100m afstand duurt een paar dagen.

Pomp dus niet continu latem draaien? Hier staat hij gewoon de hele dag aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:02

Gloa schreef:
Grondwater is niet ideaal nee. Maar hier helaas geen alternatief. Met de tuinslang vanuit huis 100m afstand duurt een paar dagen.

Pomp dus niet continu latem draaien? Hier staat hij gewoon de hele dag aan.


Kijk even in dat topic en vraag het diegene die er iets over zei. Ijzerrijk water verkleurd geloof ik en reageert anders op chloor.

Kan je het niet filteren voor je het erin laat lopen??

Bij ons staat dat ie niet mag als je erin zit, dus doe ik niet. We zijn maar met zn 2en en hij is behoorlijk helder, dus laat ik die pomp ronddraaien en dan hoes erom. Komt er de hele nacht niks in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:02

ClaudiaHS schreef:
En check je ook de filters van je pomp?
Toen wij nog een opzetbad hadden maakte ik 2x per dag de filters schoon.
De pomp stond dan bijna de hele dag aan.
Nu hebben we dit en gaat het meeste automatisch :D
[ [url=m/nVqVEz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, wij willen ook (half) inbouwen. Hoe groot en diep is dit bad? En heb je erg hoge energie rekeningen??

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:14

Als het groene van het grondwater komt kan je vitamine c gebruiken.

Kijk maar eens op intex/bestway voor dummies

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:57

superpony schreef:
ClaudiaHS schreef:
En check je ook de filters van je pomp?
Toen wij nog een opzetbad hadden maakte ik 2x per dag de filters schoon.
De pomp stond dan bijna de hele dag aan.
Nu hebben we dit en gaat het meeste automatisch :D
[ [url=m/nVqVEz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, wij willen ook (half) inbouwen. Hoe groot en diep is dit bad? En heb je erg hoge energie rekeningen??


Hij is 4x8 en 1.5m diep.
We hebben 24 zonnepanelen dus qua stroom kost het ons 'niks' maar het kostte van het voorjaar natuurlijk wel 48.000 liter water en af en toe bijvullen want het verdampt als een gek nu.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wie heeft er verstand van waterwaarden zwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:02

Je ph is te hoog.Er brstaat hier een product wat je in het water moet doen om het te laten zakken.Ph min heet het.Als de verhouding ph en chloor in balans zijn moet het goed komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:04

ClaudiaHS schreef:
Hij is 4x8 en 1.5m diep.
We hebben 24 zonnepanelen dus qua stroom kost het ons 'niks' maar het kostte van het voorjaar natuurlijk wel 48.000 liter water en af en toe bijvullen want het verdampt als een gek nu.


Oke, best diep ook nog.

Ja, dat water kost ook wat.

We hebben nog geen zonnepanelen. Zouden er wel komen en dat vergeet ik vaak :)

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:06

Eerst ph goed, dan volgt de chloor. Dan kan je er maar chloor blijven inpompen en dat is niet zo fijn voor je portemonnee :o

Ik heb trouwens ook het vermoeden dat het pompje dat bij het zwembad geleverd werd veel te zwak is, dat is bijna bij al die sets het geval. Ga op zoek naar een zwembadfilter met zand of glas in, die werken zo veel beter. Ik heb er ooit eentje tweedehands gekocht voor 100€.

Je pomp moet je producten ook rond gepompt krijgen.
Is het niet meestal dat een pomp het water van het bad minstens 2x op een dag moet rondpompen?
Dus even kijken naar het debiet van je pomp per uur en dan berekenen met het aantal liters water of het debiet voldoende is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:08

Het grondwater zelf is kraakhelder. Wat zou je hier nog aan moeten filteren?

Het is niet ijzerrijk geloof ik. Vroeger in ander gebied lag er altijd witte vlokjes overheen van het ijzer en dat hebben we hier niet.

Zwembad is leeg gepompt, schoon geschrobt en gaan we zo weer vullen. Incl ph-min, nieuwe grote chloor tabletten en een dosis anti alg tegen de laatste restjes in het leidingwerk. Warm stoken met de vuurton en dan kunnen we er snel weer in :D

Onze buren hebben een half ingegraven zwembad. Draait het jaar rond met een mooi systeem erop. Ik ga nog even lekker verder dromen en zwijmelen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:10

Hebben er 2 pompen op staan. 1 van het oude bad en deze zat erbij. Die oude is groter dus ik denk dat ze samen wel genoeg zijn.

Zandfilter en eventueel een zoutomzetter staan op de wishlist. Maar dat wordt sowieso pas voor volgend jaar. Prijzen rijzen nu de pan uit dus ik wacht wel tot het winter is {:)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:11

Gloa schreef:
Het grondwater zelf is kraakhelder. Wat zou je hier nog aan moeten filteren?

Het is niet ijzerrijk geloof ik. Vroeger in ander gebied lag er altijd witte vlokjes overheen van het ijzer en dat hebben we hier niet.

Zwembad is leeg gepompt, schoon geschrobt en gaan we zo weer vullen. Incl ph-min, nieuwe grote chloor tabletten en een dosis anti alg tegen de laatste restjes in het leidingwerk. Warm stoken met de vuurton en dan kunnen we er snel weer in :D

Onze buren hebben een half ingegraven zwembad. Draait het jaar rond met een mooi systeem erop. Ik ga nog even lekker verder dromen en zwijmelen <3


Als je grondwater niet getest is, weet je het niet. Ijzer kan wel andere reacties veroorzaken. Zie het als thee. dat smaakt met elk type water anders, zelfs gekookt.

Ik zou rustig aan beginnen. Ben ook lid geworden van bestway voor dummies en daar is het heel duidelijk.

Ik denk ook aan een vuurton vaak. Mijn man vind het bij plastic niks, maar mij lijkt het lekker simpel. Het is alleen natuurlijk wel tijdens warmte vuur stoken en niet goed te regelen.

Had een hot tub willen hebben met vuurton en dan die gebruiken voor wat graadjes erbij. Maar een hut tub heeft natuurlijk veel minder liters water.......

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:17

Hier dag en nacht de pomp aan en altijd meerdere chloor tabletten in de drijver. Testen doe ik niet, water is altijd helder op deze manier