Vliegen/wespen camping

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 10:43

Volgende week gaan we voor het eerst een weekje naar een camping.
Min zoon is erg bang voor wespen. En ik vind het echt vreselijk als er vliegen rondom mijn eten zoemen.

Wat moet ik nog even snel aanschaffen zodat overlast minimaal is?

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:50

Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 06-08-20 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:51


Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:02

Tegen vliegen bij je eten werkt dit ding echt super:
Afbeelding
De vliegen vliegen nog wel iets of wat om je heen, maar landen niet meer op je bord met eten.

Verder is het vooral afwachten hoe erg het gesteld is met de wespen tzt. Momenteel zijn de wespen nog vrij rustig en heb je er aan tafel nog niet echt last van. Tegen eind augustus worden wespen vaak pas irritant. Vooral niet te panisch mee omgaan...

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 11:05

Zo’n tafelwaaier heb ik idd besteld via Alie maar komt niet op tijd binnen.

Zo’n wespenval bij de action kan ik nog wel halen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:16

Voor wespen zou je ook nog kunnen kijken naar huismiddeltjes als kruidnagel. En citronella kaarsen tegen de muggen in de avond natuurlijk.

Anoniem

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 11:25

Kijk met zo'n wespenval wel uit dat je hem niet direct boven de tafel hangt maar in een boom een stukje verderop. Want ze gaan erin en gaan dan dood maar er komen in de eerste instantie dus wel extra veel wespen op af (omdat het lekker ruikt). Dus niet op een plek hangen waar je daar last van kan hebben.

Ik hou ook echt niet van wespen (ben ook allergisch) en mijn beste tip is om zo min mogelijk vlees en vis te eten, daar komen ze namelijk nog veel erger op af dan groenten etc.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:27

Zelf ben ik niet allergisch of bang. Zoontje is wel echt panisch ervoor en ik moet zeggen dat het niet heel makkelijk eet met een hysterisch kind en een wesp nabij...

Anoniem

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:30

En je zoontje leren niet panisch te reageren? Is dat ook geen optie?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:41

Door de zogenaamde angel eruit te trekken? :)) Sorry, ik kon het niet laten :))

Tica heeft denk ik wel een punt. Soms is het beter om problemen bij de bron aan te pakken. Als je daar nu in investeert dan heb je daar de rest van je leven plezier van. Overigens heb ik nog helemaal geen wespen gezien dit jaar. Zijn ze er eigenlijk al wel?

Anoniem

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:49

Jij verwoordt het wat beter. Dank je.

Ik had er gisteren ook een aantal, ze zijn nog wel rustig.
Hoewel, Hans Scheepmaker trof van de week ook de verkeerde zwerm. :(

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:52

Bij ons dakterras op kantoor zitten ze zeker :j vandaag ook weer met 2 collega’s die heel panisch reageren.
Wat je inderdaad dus juist niet moet doen. Waar komt de angst vandaan bij je kind? Zou het zeker bij de bron aanpakken. Ja ze zijn vervelend en kunnen prikken. Maar panisch doen helpt daar absoluut niet bij.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:52

Anoniem schreef:
En je zoontje leren niet panisch te reageren? Is dat ook geen optie?


Tja hoe? Ik zelf ben niet bang. Reageer dus ook vrijwel niet. Als ze echt dichtbij komen en blijven dan loop ik meestal een paar meter.
Hij weet de standaard dingen zoals niet ernaar slaan. Altijd kijken als je wat eet/drinkt. Mond dicht als ze in de buurt zijn enz. Ik vertel hem zeer geregeld dat ze in principe niets doen. Maar angst blijft.
Ik zie ze amper nog, maar wilde wat halen zodat ze wel kan verdrijven indien nodig.

Vorige keren weigerde hij naar buiten te komen als er een wesp rondvloog. Kan dit dan ook echt heel lang volhouden. Niet gezellig dus, voor niemand.
Daarnaast is een terrasje zo ook niet leuk. Hij begint echt van angst te huilen als niet ervan weg kan of als ze eentje binnenvliegt.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 21:53

Hij is ooit eens geprikt.
Volgens mij was hij 2 jaar oud toen? Is nu 6...

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:01

Lastig, kan ik me absoluut voorstellen. Ik denk dat dit verder gaat doordat hij dus ooit gestoken is. Ik ben absoluut geen therapeut dus ik denk dat je dit beter met een professional kan oppakken. Het is een (klinkt zwaar) trauma dat hij heeft door toen ooit gestoken te zijn. Zeggen dat hij dan ‘even normaal moet doen’ of dat zijn angst ‘onzin’ is zal niet helpen denk ik. Voor hem is het een reële angst.

Of misschien eens een bezoek brengen bij een imker? (Zijn bijen klopt, maar die lijken wat meer op wespen dan onze gezellige hommels en misschien een mooie tussenstap)

Voor vliegen helpen die zwarte helikopter achtige dingen die eerder gepost waren zeker. Vrienden van mij hebben ze ook staan tijdens de BBQ. Beetje gek gezicht eerst maar helpt wel degelijk!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:15

Da's wel heel sneu. Dat zoiets zo'n impact kan hebben he.

Wespen komen volgens mij ook vooral op zoetigheid af. Bij een ijssalon zien ook altijd de eerste wespen te vinden, die komen echt op zoetigheid af.

Als het zo'n ding aan het worden is dan zou je misschien ook nog kunnen overwegen om binnen te eten.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:23

En trek ook vooral donkere kleding aan. Wespen zijn gek op gezellige kleurtjes en ook op jouw eventuele fruitige parfum/deo. Inderdaad is zoet spul (limonade) erg in trek.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:38

Daarom eet ik altijd binnen. Ik heb echt een hekel aan vliegens gespuis als ik zit te eten.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:12

Ik heb dit leer gehoord van mijn schoonzusje. Ook bang voor steekbeestjes. Haar ouders hadden gezegd. Oren en ogen dicht en dan heel hard zoemen. Zo weten de prikkebeestjes dat ze/ hij een vriendje is en doen dan niks. Bij haar hielp het enorm. En kan er nu ook goed mee omgaan, zonder te zoemen en panisch te worden.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:26

Wij nemen standaard een elektrische vliegenmepper mee, ideaal dat ding!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:28

Gemalen koffie op een schoteltje en dat aansteken. Dat gaat branden als een soort van wierook. Het ruikt niet zo lekker, maar er is geen wesp meer te zien +:)+

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:31

Niets laten staan. Alle afwas meteen wegwerken. Vuilnisbak een stukje (achter) weg zetten van de tent. Plak/ijs/limonade handen meteen wassen. Iets gemorst? Opruimen. Dat zijn goede camping gewoontes

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:08

Ik heb laatst gehoord dat het heel goed werkt om een plantenspuit te gebruiken. En dan niet met een harde straal op ze spuiten, maar meer vernevelen. Dan denken de wespen dat het regent en gaan ze weg.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vliegen/wespen camping

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:44

Er zijn namaak wespennesten te koop (via bol). Als je die ophangt blijven de wespen weg omdat ze denken dat er een andere zwerm woont.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:48

Een wespenval is niet meteen aan te raden. Wespen komen juist op de zoetigheid af. Je vangt er dan wel wat mee, maar de kans dat je juíst lastiggevallen word is groot.
(tenzij je echt geterroriseerd word. Dan moet je de val een flink eind bij je vandaan plaatsen, maar op een camping heb je dan dus de kans dat andere mensen last krijgen van de wespen.)
Verder inderdaad zoveel mogelijk je rommel opruimen, geen kruimel laten liggen. Zodra je iets gebruikt hebt (glazen, borden etc) afspoelen en een goed afsluitende vuilnisbak gebruiken voor je afval.
Ook blikjes en flesjes eerst uitspoelen voor het weggooien.
Voor eten waar je nog niet klaar mee bent bestaan er koepeltjes van gaas die je eroverheen kunt zetten.
Voor een luchtstroom zorgen is ook erg verstandig, vliegen en wespen zoeken beide liever een windstil plekje.

Verder kun je je zoon uitleggen dat wespen hele nuttige aardige beestjes zijn die alleen steken als ze vermoeden in gevaar te zijn, bijvoorbeeld als je er naar slaat of wuift. Gewoon negeren is het allerbeste (maar wel moeilijk als je er bang voor bent)