Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 09:12

Hoi!

Begin februari hebben mijn vriend en ik een aantal meubels gekocht in een woonwinkel en afgelopen woensdag zijn deze meubels geleverd.
Bij het uitpakken van de meubels zagen we direct dat de meubels niet waren zoals we ze gekocht hadden. De kleur van de producten kwam totaal niet overeen met de kleur in de winkel. Zo hebben we een salontafel set gekocht dat bestaat uit 2 tafeltjes, deze tafeltjes zouden bij elkaar moeten matchen, echter is 1 tafeltje erg donker en het andere tafeltje erg licht van kleur. Het lijkt zelfs ander hout. Verder hebben we een boekenkast, tv meubel, wandmeubel en eettafel gekocht van allemaal hetzelfde hout, in dezelfde winkel. De kleuren van deze meubels zijn allemaal anders en matchen totaal niet met elkaar.
We hebben expres alle meubels van hetzelfde hout in dezelfde winkel gekocht zodat we zeker wisten dat de meubels bij elkaar zouden passen. Niet dus -O- Een aantal meubels hebben ook beschadigingen..

We hebben woensdag direct contact opgenomen met de winkel en een mail met foto's gestuurd. Helaas krijgen we tot op heden nog geen reactie en zitten wij nu zonder meubels (dit is ons eerste huis dus we hadden nog geen meubels).

Via internet kom ik er niet helemaal uit wat onze rechten zijn. Het liefst zou ik willen dat ze de meubels op komen halen en dat wij ons geld terug krijgen, maar kan dit? Of dienen ze de meubels te vervangen voor dezelfde meubels in dezelfde kleur? (Al ben ik bang dat, dat erg lastig wordt gezien de grote verschillen in de kleuren). We hebben met het kopen van de meubels ook aangegeven dat deze meubels bij elkaar komen te staan en we dus expres meubels van hetzelfde hout willen zodat de kleuren overeen komen. We hebben de meubels zelfs (met toestemming) de hele winkel door gesleept om ze bij elkaar neer te zetten om te kijken of het bij elkaar past :+

Overigens hebben we bij deze winkel ook een bank, fauteuils en eetkamerstoelen gekocht en deze zijn wel erg mooi.

Hebben jullie tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken en wat onze rechten hierin zijn?

Alvast bedankt!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:15

Is het echt een andere houtsoort of wijkt de kleur af binnen dezelfde houtsoort?
Heb je foto's?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:16

Is het een natuurproduct? Want dan krijg je waarschijnlijk als antwoord dat de kleuren van natuurproducten altijd verschillen.

Het is niet speciaal op bestelling voor jullie gemaakt begrijp ik? Dan is het niet zo lastig, gewoon even bellen woensdag, en als ze geen andere hebben producten waar je niet tevreden over bent retour zenden en geld terug.

boemel

Berichten: 8363
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:16

Gewoon bellen, dat gaat vaak sneller.
Schade moet hoe dan ook opgelost worden. Kleurverschil weet ik niet. Als het echt hout is kan men zich natuurlijk beroepen op natuurproduct en daardoor kleurafwijkingen.
Maar ook dat zou ik eerst overleggen.

chanicha

Berichten: 12144
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:17

Is het een winkel die ook adverteert op Facebook?
Mijn dochter had namelijk ook zoiets en dat werd niet makkelijk opgelost.

Edit, zou duidelijke foto’s maken en meenemen naar de winkel.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:51

Zet de vraag eens neer op het VARA en Tros forum. Daar zitten mensen die je incluis voorbeeldbrieven en aanverwante zaken de procedures kunnen uitleggen om dit aan te kaarten.
Er zit wel eens wat ruis op.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:58

Gewoon even bellen met de winkel?

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:00

Dat is balen zeg, zeker met dat verhaal van het slepen door de winkel erbij.... :(:)

Is het een idee om de winkel voor te stellen om de door jullie ontvangen meubels, te ruilen voor wat ze in de showroom hebben staan...? Als dat er nog staat is dat wellicht de snelste oplossing :)

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 10:00

Bedankt voor de snelle reacties!
We hebben woensdag direct met ze gebeld, echter gaven ze toen aan om even een mail te sturen met foto's zodat ze het konden bekijken.

@Liezel1, bij de salontafelset lijken het echt 2 verschillende houtsoorten te zijn. In de ene tafel zit ook veel structuur en bobbeltjes (zoals het hoort) en de andere tafel is helemaal glad. De overige meubels lijken wel van hetzelfde hout te zijn maar met een sterk afwijkende kleur. Ik plaats nu liever nog geen foto's omdat ik denk dat het voor veel mensen dan zichtbaar is van welke winkel het komt en dat vind ik nu nog niet netjes.

@Utixo, het is inderdaad een natuurproduct. Ik heb in mijn mail naar hen toe ook aangegeven dat ik weet dat het een natuurproduct is en de kleuren daardoor kunnen afwijken, maar deze afwijkingen zijn wel heel sterk en passen ook totaal niet met elkaar. Voornamelijk met meubels die je als een set koopt verwacht je toch wel dat ze niet teveel van elkaar afwijken. Als winkel zoek je dan wel de meubels uit die het meest op elkaar lijken, lijkt mij. In hun winkel passen de meubels ook goed bij elkaar dus het is wel mogelijk.
De producten die wij terug willen sturen zijn inderdaad geen maatwerk producten. Geldt hierbij ook het 14 dagen retourrecht? Ik kan op hun website vinden dat dit alleen geldt voor webshop bestellingen. Wij hebben het in de winkel gekocht en hier kan ik niks over vinden..

@boemel; we hebben direct gebeld. Echter kregen we de reactie dat we moesten mailen inclusief foto's. Ik heb ze vrijdag weer gebeld maar kreeg toen de reactie dat het druk is i.v.m. onderbezetting door de vakantie en dat ze er z.s.m. op terug komen.

@chanicha; het is inderdaad een winkel dat veel adverteert op Facebook. Dat klinkt niet heel positief... Lees overigens de laatste tijd vaker negatieve recensies over hen terwijl zij eerder hele goede recensies hadden. Helaas zit de winkel voor ons niet om de hoek. Volgende week woensdag moet ik daar in de buurt zijn dus dan wil ik inderdaad even langs gaan, mocht er nog geen oplossing zijn.

@Morganlefay; dat ga ik doen, dank je wel!

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 10:03

pmarena schreef:
Dat is balen zeg, zeker met dat verhaal van het slepen door de winkel erbij.... :(:)

Is het een idee om de winkel voor te stellen om de door jullie ontvangen meubels, te ruilen voor wat ze in de showroom hebben staan...? Als dat er nog staat is dat wellicht de snelste oplossing :)


Ja we balen er flink van! Vooral omdat dit ons eerste huis is en we flink verbouwd hebben. We zijn er zo aan toe om lekker met z'n tweetjes te kunnen genieten van het huis en al het werk wat er in gedaan hebben. Helaas kan dit nu dus nog niet. De hele benedenverdieping staat vol met dozen en meubels die we niet mogen gebruiken :+

We zouden dat kunnen voorstellen maar de meubels in de showroom zijn niet nieuw meer en hier en daar al beschadigd (althans toen wij er in februari waren). Ik kan mij voorstellen dat, als ze er nu nog staan, ze er niet beter op zijn geworden de afgelopen maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:13

Jij zegt dat je het als set hebt gekocht. Maar lees ik het goed dat het niet als set in de winkel was opgesteld en jullie het hebben versleept en zo in de winkel jullie eigen set hebben gemaakt? Want dan wordt het al niet te koop aangeboden als set. Ik ga er ook van uit dat alles apart geprijsd was en niet: Tafel, tv meubel, ..., ..., ... voor €....! Of tafel €..., tv meubel €...., ... volledige set voor €....

Als jullie zelf in de winkel een set hebben samen gesteld dan staat de winkel gewoon in zijn recht. Jullie kunnen zeker aangeven dat jullie graag dezelfde tint willen maar een winkel kan dit nooit garanderen. Het blijft een natuurproduct en dat kan echt wel flink verschillen. Als iets echt als set wordt verkocht dan hebben jullie natuurlijk meer slaag kans.

Happyhealthy
Berichten: 1180
Geregistreerd: 22-12-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 10:17

DeMolenhoek schreef:
Jij zegt dat je het als set hebt gekocht. Maar lees ik het goed dat het niet als set in de winkel was opgesteld en jullie het hebben versleept en zo in de winkel jullie eigen set hebben gemaakt? Want dan wordt het al niet te koop aangeboden als set. Ik ga er ook van uit dat alles apart geprijsd was en niet: Tafel, tv meubel, ..., ..., ... voor €....! Of tafel €..., tv meubel €...., ... volledige set voor €....

Als jullie zelf in de winkel een set hebben samen gesteld dan staat de winkel gewoon in zijn recht. Jullie kunnen zeker aangeven dat jullie graag dezelfde tint willen maar een winkel kan dit nooit garanderen. Het blijft een natuurproduct en dat kan echt veel flink verschillen. Als iets echt als set wordt verkocht dan hebben jullie natuurlijk meer slaag kans.


De salontafel wordt echt als set verkocht. 2 tafels voor €...
De boekenkast en tv meubel hebben dezelfde naam en komen uit dezelfde serie. De overige meubels zijn inderdaad los gekocht.
Maar geldt er bij een aankoop in een winkel geen recht van retour binnen 14 dagen?

Anoniem

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:19

Dat ga je echt in de voorwaarden moeten bekijken. Normaal moeten deze bij jou aankoopbon zitten :) Sowieso heb jij het direct gemeld dus dit is al heel erg goed. De salontafels moeten dus zeker al matchen dus daar moet sowieso al een oplossing voor komen. Heb jij ook direct de schade vermeld via mail?

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:20

Dan gaat het eigenlijk alleen om de salontafel? Want de rest heb je zelf bij elkaar gesleept en dat geeft totaal geen garantie dat het precies hetzelfde is...

Voor vragen of je in je recht staat kan je beter je rechtsbijstand bellen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:24

Dat is alleen bij koop op afstand (webwinkel). Formeel gezien hoeft een winkel helemaal niks retour te nemen. De meeste winkels doen dat gelukkig wel. Kijk even in de voorwaarden van je koopovereenkomst hoe dat bij jouw winkel geregeld is.

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:44

Als het dezelfde serie van dezelfde houtsoort is en je hebt zó duidelijk in de winkel aangegeven dat je alleen wilt bestellen als het echt goed met elkaar matched (zelfs aan het slepen geweest := ) dan is het wel zo billijk als de winkel TS hier niet mee laat zitten als het verschil echt zo groot is.

Ik kan me vanuit de winkel dan overigens wel voorstellen als ze als oplossing aanbieden om dan de betaling terug te storten, omdat ze niet kunnen garanderen dat een nieuwe levering wel een perfecte match zal zijn.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:53

pmarena schreef:
Als het dezelfde serie van dezelfde houtsoort is en je hebt zó duidelijk in de winkel aangegeven dat je alleen wilt bestellen als het echt goed met elkaar matched (zelfs aan het slepen geweest := ) dan is het wel zo billijk als de winkel TS hier niet mee laat zitten als het verschil echt zo groot is.


Nu weet zo een winkelmedewerker natuurlijk ook niet welke producten ze in het magazijn bij elkaar rapen. Al snap ik het heus wel dat het balen is en zeker dat van die salontafel moet echt nog wel opgelost worden door de winkel. Maar als de rest echt losse meubelstukken zijn die niets met elkaar te maken hebben, dan vrees ik dat het toch echt wel toevallig was dat die in die winkel met elkaar matchten.

Allez, ik probeer maar te bedenken wat de winkel had kunnen doen om dit te voorkomen? Een aantekening in de bestelling en hadden de magazijniers de verschillende meubelstukken dan zelf bij elkaar moeten slepen in het magazijn? Je probeert klanten zo goed mogelijk te helpen, maar soms is een wens ook gewoon niet zo heel gemakkelijk in te willigen.

TS, hopelijk kom je eruit en biedt de winkel je en billijke oplossing aan. Bij de salontafel heb je echt nog wel een punt, bij het andere vrees ik inderdaad dat het natuurproducten zijn die niet gemaakt worden om bij elkaar te horen. Dan ligt het aan de coulance van de winkel of ze de producten terugnemen of niet, daarvoor zou ik zeker in persoon even langsgaan.

chanicha

Berichten: 12144
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:10

Happyhealthy ik stuur je pb.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:38

Wij hebben vorige week nieuwe meubels gekocht en daar werd er expliciet bijgezegd dat het om een natuurproduct gaat en de serie vanaf de fabriek kan verschillen met wat er nu in de winkel staat.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:39

Gini schreef:
TS, hopelijk kom je eruit en biedt de winkel je en billijke oplossing aan. Bij de salontafel heb je echt nog wel een punt, bij het andere vrees ik inderdaad dat het natuurproducten zijn die niet gemaakt worden om bij elkaar te horen. Dan ligt het aan de coulance van de winkel of ze de producten terugnemen of niet, daarvoor zou ik zeker in persoon even langsgaan.


Hopelijk is het quoten goed gegaan. :+

Als een deel van de meubels tot een serie behoren, lijkt het me helemaal niet zo vreemd om te verwachten dat het matcht eigenlijk. Ts geeft aan dat 2 meubelstukken tot dezelfde serie behoren als de salontafeltjes. Bij die 3 stukken zou je dus geen schokkende verschillen verwachten (natuurproduct, dus wat verschil mag er zijn, maar niets schokkends, lijkt me. Of dat moet van tevoren goed zijn kortgesloten). Mijn inziens zou de winkel daar wel wat mee moeten.

Daarnaast las ik dat de meubels deels beschadigd zijn? Want dat is natuurlijk sowieso gewoon niet oke.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:39

Kun je ze niet ruilen met de meubels die in de winkel staan, mits zonder beschadigingen. Of denk ik dan te simpel?

chanicha

Berichten: 12144
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:55

Ailill dat gaat daar niet, de webshop staat los van de winkel, zeggen ze :=

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:00

Hier ook een complete set gekocht van eettafel, dressoir, opbergkast, salon tafel en tvkastje. Over het algemeen zelfde kleur alleen de opbergkast is heel iets donkerder.
Bij aankoop werd direct verteld dat het qua kleur iets kan verschillen maar hiet is het totaal niet hinderlijk.
Wel kwam dit allemaal uit dezelfde set en dus zelfde naam

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:06

djinnie schreef:
Gini schreef:
TS, hopelijk kom je eruit en biedt de winkel je en billijke oplossing aan. Bij de salontafel heb je echt nog wel een punt, bij het andere vrees ik inderdaad dat het natuurproducten zijn die niet gemaakt worden om bij elkaar te horen. Dan ligt het aan de coulance van de winkel of ze de producten terugnemen of niet, daarvoor zou ik zeker in persoon even langsgaan.


Hopelijk is het quoten goed gegaan. :+

Als een deel van de meubels tot een serie behoren, lijkt het me helemaal niet zo vreemd om te verwachten dat het matcht eigenlijk. Ts geeft aan dat 2 meubelstukken tot dezelfde serie behoren als de salontafeltjes. Bij die 3 stukken zou je dus geen schokkende verschillen verwachten (natuurproduct, dus wat verschil mag er zijn, maar niets schokkends, lijkt me. Of dat moet van tevoren goed zijn kortgesloten). Mijn inziens zou de winkel daar wel wat mee moeten.


Ik las het anders. Ik las het dat de salontafeltjes 1 set waren. En dat dan de boekenkast en tv meubel bij elkaar horen (tweede set). En de rest is allemaal los. Maar ik heb het opnieuw gelezen en inderdaad, het zou ook kunnen dat salontafeltjes, boekenkast en tv meubel 1 set waren.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gekochte meubels zijn niet goed, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:15

Met de aankoop bon en dat jullie direct na levering hebben gemeld per telefoon en mail dat een deel van de levering niet naar wens is zouden jullie dat deel retour mogen geven net als bij elke andere winkel.

Bij maatwerk ligt dit moeilijker, maar dat is het niet lees ik.
Morgen weer bellen een herinnering per mail sturen dat je snapt dat het vakantie tijd is, maar jullie toch echt een antwoord verwachten binnen nu en 2 dagen. Een week wachten op een antwoord waar jullie daadwerkelijk iets mee kunnen is echt lang genoeg.