Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:22

Ik heb al het 1 en ander gegoogled, maar ik zie zoveel verschillende antwoorden. Wie heeft dé tip/oplossing?

Ik woon nu een tijdje op 1 hoog, in een huis met flink hoge ramen. Vanaf mn balkon kan ik met een lange stok precies bij de ramen, maar naast dat dit erg zwaar is, werkt het ook erg onhandig. Het droogtrekken lukt bijvoorbeeld echt voor geen meter. Strepen en druipers gegarandeerd :')
Vanaf beneden kan ik er ook niet bij, daar is het weer te hoog voor.

Nu gebruiken sommige glazenwassers een bepaald soort water (denk ik) waarbij ze niet hoeven droog te trekken. Wie weet wat dit is en of dit ook gewoon met een spons is aan te brengen? :D

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:24

Osmosewater wordt er gebruikt door onze glazenwasser.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:26

Regenwater!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:28

Regenwater worden je ramen echt smerig van.

Ik zou een glazenwasser nemen :Y)

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:35

Osmose water inderdaad.

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:37

En dat kan je gewoon met een spons doen? :D

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:49

of een ladder pakken? 1 hoog valt nog te doen toch?

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:52

Osmose of gedemineraliseerd water inderdaad :j

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:53

Gedemiraliseerdwater/osmosewater kan je gewoon met een spons en voldoende spoelen je ramen wassen.
Waar ik werkte kwam altijd een bedrijf met op doe manier doen met een lange steel, soort spons eraan en een slang.
Werkte top. Niet nadoen met een wisser, droogde streepvrij op

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:54

Demi water, dat is volgens mij hetzelfde als osmose water toch?
Eventueel met een scheutje spiritus erin.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:01

Zou je ook nog steeds gedemineraliseerd water nodig hebben als je een waterontharder in huis hebt?

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:30

ik was mijn ramen ouderwets. Gewoon een emmer sop en een ragebol, soppen en afspoelen met gewoon kraanwater. Verder niks, streeploos schoon!

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:46

MissBambi schreef:
Osmosewater wordt er gebruikt door onze glazenwasser.


Ja, bij ons ook. Streeploos resultaat :D

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:26

Gecondenseerd water kan net zo goed. Ik vang het geconseeerde water op uit de waterpomp. Waarom om gaat is dat er geen klak in het water zit. Dat geeft strepen.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:29

Voor degene die omose water gebruiken: los je dit op in het water waarmee je je ramen schoonmaakt en laat je het dan opdrogen?
De glazenwassers die ik dit vaak zie gebruiken hebben z'n lange stok waarmee ze steeds stromend water hebben.
Wat is het beste om te doen?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:49

Ik trek de ramen buiten nooit droog... Mijn moeder en oma heb ik t van geleerd.... met de tuinslang de ramen en kozijnen nat maken. Daarna met een ragebol (kopstubber wordt dat in Drenthe genoemd) en een emmer met sop de ramen en kozijnen schoonmaken, daarna goed afspoelen met water uit de tuinslang en dan is het klaar... simpel, schoon en geen strepen

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:53

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik ben heel blij met de jemako droogdoeken. Daarmee droog je je ramen streeploos. Ik gebruik het al jaren en vindt ze ideaal.

Wel een tip om er meerdere te kopen bij grote ramen, maar ze gaan lang mee :-)

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:48

roekes schreef:
Ik trek de ramen buiten nooit droog... Mijn moeder en oma heb ik t van geleerd.... met de tuinslang de ramen en kozijnen nat maken. Daarna met een ragebol (kopstubber wordt dat in Drenthe genoemd) en een emmer met sop de ramen en kozijnen schoonmaken, daarna goed afspoelen met water uit de tuinslang en dan is het klaar... simpel, schoon en geen strepen

zo doe ik het dus ook, lekker simpel met goed resultaat. maar dat had ik al gemeld

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:53

pillow schreef:
roekes schreef:
Ik trek de ramen buiten nooit droog... Mijn moeder en oma heb ik t van geleerd.... met de tuinslang de ramen en kozijnen nat maken. Daarna met een ragebol (kopstubber wordt dat in Drenthe genoemd) en een emmer met sop de ramen en kozijnen schoonmaken, daarna goed afspoelen met water uit de tuinslang en dan is het klaar... simpel, schoon en geen strepen

zo doe ik het dus ook, lekker simpel met goed resultaat. maar dat had ik al gemeld


Ik weet niet hoe het water in Drenthe is, maar als ik dit zo doe en het gewoon laat drogen krijg ik allemaal lelijke opgedroogde druppels op mn ramen.
Ik moet de ramen echt droogmaken. Dat doe ik altijd met een jemako doek.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:57

je moet het niet doen als de zon er op schijnt. Naspoelen met regenwater is nog beter. Maar hier zit weinig kalk in het water.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:01

Nee ik was nooit met zon erop, maar misschien ligt het aan de kalk dan idd.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Hoe ramen wassen zonder droogtrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:26

Hier werkt het echt niet zonder droogtrekken, er zit echt héél veel kalk in (volgens de man die zo'n zuiverding had geinstalleerd bij vrienden kwam hij op 1,5x meer tabletten uit dan het gemiddelde van andere regio's, bizar gewoon) en zonder droogtrekken krijg je druppels en strepen. Ik heb de Karcher Vaccuum en dat werkt top. Snel klaar en redelijk resultaat. Het waait hier aan de kust toch altijd veel te hard om langer dan een week van schone ramen te genieten, dus het "okee" resultaat is voor mij prima.

Voor 1 hoog zou ik gewoon een ladder er tegenaan zetten of via binnen doen? Of een glazenwasser bellen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:29

De glazenwassers hebben een osmosesysteem tussen de watertank/wateraansluiting en de stok.
Dit is eigenlijk gewoon een filter die kalk en mineralen van het water ontdoet waardoor je idd streeploos kan reinigen op moeilijke plekken.
Zoiets is echter behoorlijk aan de prijs!
Een goede inwasser en trekker hebben meestal een specmaal handvat waar een standaard stok in past (zoals zo een om het plafond te schilderen), maar dat droogtrekken zo is nogal een handeling tenzij je 1 hebt met een scharnierpunt bvb zoals de echte wasstokken.
https://glazenwasserswinkel.nl/winkel/t ... er/page/2/


Ik maak hier een microfiber mop nat met het water uit de droger (ook gedemineraliseerd) en mop letterlijk de hoge ramen, daarna ff droogtrekken met een droge mop haha := werkt wel...

Heb zelf een glazenwassersbedrijf gehad maar heb niet altijd zin om de ladder op te gaan en het op de traditionele manier te doen :')
En een osmosesysteem alla glazenwasser werkt binenshuis niet tenzij je een waterval wil :')

De meeste professionele stokken zijn zowieso behoorlijk aan de prijs als normale mens, om af en toe te zemen.
https://glazenwasserswinkel.nl/product/ ... 210-meter/
Zo een vacuumtrekker op accu zou kunnen werken, als genoemd, maar volgens mij bestaan die helaas niet op stok.
Mijn moeder poetst bvb wel de ramen met de gewone stoom vloerreiniger 8-) want due heeft een langere steel

Water met kalkontharder is niét volledig kalk en mineraal vrij!!!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:41

verootjoo schreef:
pillow schreef:
zo doe ik het dus ook, lekker simpel met goed resultaat. maar dat had ik al gemeld


Ik weet niet hoe het water in Drenthe is, maar als ik dit zo doe en het gewoon laat drogen krijg ik allemaal lelijke opgedroogde druppels op mn ramen.
Ik moet de ramen echt droogmaken. Dat doe ik altijd met een jemako doek.

In Drenthe heeft men waarschijnlijk erg zacht water ;) Het hangt namelijk af van het hardheid van je water hoe erg je last krijgt van streppen wanneer je niet droogt.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:53

Citaat:
In Drenthe heeft men waarschijnlijk erg zacht water ;) Het hangt namelijk af van het hardheid van je water hoe erg je last krijgt van streppen wanneer je niet droogt

Ik had al gemeld dat hier weinig kalk in het water zit