Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:31

Zo'n binbang vind ik echt zo lelijk. Heb ze idd ook al bij een Landal huisje gezien. Ze nemen ook best wat ruimte in beslag en zou dat ook zeker niet in mijn keuken neerzetten . Daarbij zijn de bakken ook zó groot, dat krijgen we nooit vol.

Zag een mooie voorbij komen van Bol.com, iets van Mura/Mira geloof ik, met zo'n 3-vaks systeem. Daar heb ik ook nog aan zitten denken. Met name om straks de kinderen ook bewust te laten worden van wat in welke bak moet. Maar vind het nogal een uitgave voor iets waar je alleen maar rommel in stopt :Y).

Voorlopig hebben wij 1 prullenbak binnen staan waar het restafval in gaat. De rest zoals plastic, papier en groenafval staan bij ons om het hoekje (containers) en dicht bij de keuken dus op zich is dat nog prima te doen.
Ik vind dat groenafval sowieso snel gaat stinken dus dat zou betekenen dat je dat elke dag of om de dag moet leeggooien en dan gaat het ook wel hard met de plastic zakjes, dus voorlopig laten we het nog maar even zo.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:42

Gft hebben wij in een speciaal bakje (hebben we gratis gekregen bij de aanvraag van de grote gftbak), dat heeft luchtgaatjes en een deksel, met daarin een composteerbaar zakje waar je je afval indoet. Dat ruik je zo goed als niet! Het staat sowieso in mijn kast omdat ik het erg lelijk vind.

Mocht ik zelf kunnen inrichten, dan zou ik een aanrechtblok willen met 1 grote 'lade' die je kan uitschuiven en waar je je vuinisbakken kan in hangen/zetten.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:43

zonnebloem18 schreef:
Die Binbang ziet er heel handig uit. Die ga ik in elk geval onthouden.

De Joseph Joseph vind ik qua kleur wat heftig, maar ga ik even verder naar kijken.


Hier is nu een aanbeding van Joseph Joseph.
https://shop.veepee.nl/nl-NL/joseph-jos ... -l/8451385

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:44

GFT gaat hier op de Ibbel-manier. Meestal zit er wel een bakje bij wat ik aan het snijden ben, zo niet dan ligt er een oud tomatendoosje dat prima dienst doet, maar wat het ook is, het gaat al tijdens het koken de kliko in.

Hier ook de kliko's bij de buitendeur, dus het meeste gaat er rechtstreeks in. Alleen restafval verzamelen we nog in een grote pedaalemmer zodat het in een vuilniszak terechtkomt. Liever vuilniszakken in de kliko dan los spul.

Anoniem

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:47

Ja nu met het warme weer is bij ons GFT ook gelijk na het koken de kliko in. Brrr vliegjes.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:02

8nnemiek schreef:
Voor de mensen die bang zijn voor GFT emmers die stinken of fruitvliegjes aantrekken: kijk eens voor een luiermmer.. die zijn luchtdicht, dus ruiken niet en er kunnen geen vliegjes bij.
Deze ziet er ook nog best mooi uit: KLIK


Die lijkt me ook wel handig om de poep uit de kattenbak in te doen. Nu heb ik steeds (afbreekbare) plastic zakjes, maar dat lijkt me alsnog niet de beste oplossing voor het milieu.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 18:09

Ik doe het oud papier in een lege doos kattengrit die naast de koelkast en de muur staat, daar is precies ruimte voor. Plastic in een plastic zak (broodzak ofzo) aan een haakje, als die vol is in een shopper in de gang tot ik zin heb om een keer naar de plasticbak te gaan.
Voor gft wil ik nog wel een oplossing want de zon schijnt op mijn restafvalbak dus dat wordt mooi goor in de zomer :r zo'n bakje in het gootsteenkastje klinkt wel goed!

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:20

Hier gebruik ik een duo pedaalemmer met een kleiner en groter vak, deze : https://www.bol.com/nl/p/curver-duo-dec ... gIObfD_BwE. Het liefste had ik het kleine vak nog wat kleiner gehad, maar dat is vrijwel onmogelijk te vinden voor een normale prijs. Het kleine vak gebruik ik voor rest afval en de grote voor plastic. Toen ik nog samenwoonde hadden we er ook zo één en werd de grote voor restafval gebruikt en de kleine voor GFT. En dan hadden we nog een tweede grotere prullenbak voor het plastic. Voor het GFT heb ik nu een klein prullenbakje op m'n aanrecht staan (zo één als dit). Die gebruik ik zonder zakjes. Erg natte dingen (theezakjes bijv.) doe ik er niet in, of laat ik eerst drogen. Mijn papieren afval zit in een laatje van een kastje dat in mijn keuken staat. Deze la kan er ook helemaal uit, dus ik loop altijd gewoon met die la naar de papiercontainer om hem leeg te gooien.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:43

Pmd is hier altijd snel vol, heb nu een gewone vuilnisbak in een keukenkast en daarnaast aan de muur een plastic afvalzak voor Pmd. Groenafval staat los in een hoek, en papier in een nis naast de servieskast. Nieuwe keuken heb ik al een half jaar in de schuur staan, denk daarin misschien meer ruimte te hebben om eea weg te werken.

We zijn afwisselend met zijn drieën tot zessen, levert veel afval op. En vanaf juni wordt restafval en Pmd nog maar 1x per maand gehaald...

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:54

Wat zijn jullie goede fanatieke afvalscheiders zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo fanatiek niet ben. In mijn groene kliko gaat alleen mijn tuinafval en de rest gaat de grijze kliko in. Misschien toch eens een keer wat aan gaan doen.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:55

Wij hebben twee grote vuilbakken in de keuken. Een voor PMD, een voor restafval. Heel fijn, die van restafval gaat met een sensor open en dicht *\o/* De volle zakken gaan buiten in een afsluitbare bak tot ze het komen ophalen.
De groencontainer staat buiten, maar gaat alleen tuinafval in.
Glas en karton/papier staan in de berging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:12

Suzanne F. schreef:
Wat zijn jullie goede fanatieke afvalscheiders zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo fanatiek niet ben. In mijn groene kliko gaat alleen mijn tuinafval en de rest gaat de grijze kliko in. Misschien toch eens een keer wat aan gaan doen.


Hier moet je onderhand wel, ze legen grijs nog maar 1x per 4 weken, wordt lastig met een gezin als daar ook alle plastic in gaat. Groen en oranje iedere 2 weken.

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:22

Ik had eerst van die minicontainers maar dat vond ik echt verschrikkelijk lelijk. Daarna de Brabantia Bo gekocht, daar een hoop plezier van gehad. Wel wat kleinere bakjes maar voor ons prima te doen. Papier deed ik in een kist verzamelen.

Nu woon ik (ongewild) in een flat en heb ik de 3 losse bakjes vervangen voor 1 grote aangezien we hier alleen rest containers hebben. (wat ik nog steeds raar vind)

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:25

Wij hebben 2 20 liter afval bakken onder de gootsteen, eentje voor rest afval en eentje voor groen.
De papier en glasbak staan in de trapkast en in de schuur hangt een zak voor het plastic.
Voor het huis hebben we een groen, papier en plastic container staan.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 21:37

Suzanne F. schreef:
Wat zijn jullie goede fanatieke afvalscheiders zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo fanatiek niet ben. In mijn groene kliko gaat alleen mijn tuinafval en de rest gaat de grijze kliko in. Misschien toch eens een keer wat aan gaan doen.

Wat Relaxed zegt inderdaad. Grijs wordt hier om de 4 weken opgehaald. Plastic en papier elke 2 weken en dan is de plastic container ook bijna helemaal vol. Daarbij vind ik het wel belangrijk voor het milieu, hoewel daar ook wel twijfel over is.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:45

Bestaat er niet iets om het plastic wat compacter te maken? Hier legen ze hem binnenkort nog maar eens in de vier weken......

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:47

Stampen :+
Lege flesjes samendrukken en dan dichtdraaien zodat ze samengedrukt blijven scheelt ook een hoop.
Blikjes platstampen. Of juist vullen met plastic.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:49

mysa schreef:
Bestaat er niet iets om het plastic wat compacter te maken? Hier legen ze hem binnenkort nog maar eens in de vier weken......


Dat is wel weinig. Hier om de week. En wij hebben de grootste maat kliko voor PMD. Hij zit altijd vol.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:19

Ibbel schreef:
Stampen :+
Lege flesjes samendrukken en dan dichtdraaien zodat ze samengedrukt blijven scheelt ook een hoop.
Blikjes platstampen. Of juist vullen met plastic.


Dat laatste deed ik ook altijd, maar schijnen ze niet blij mee te zijn. Dan is het lastig om de materialen weer uit elkaar te halen.

Toch maar weer netjes alles plat dus.

Ik lees even mee. Deze zomer komt onze nieuwe keuken. We hebben al wel een beetje een idee voor de afvalbakjes, maar misschien kan het nog handiger!

Glas en statiegeld gaan hier (omgespoeld) in de boodschappentas - anders vergeten we dat weg te brengen voor het te veel wordt om te tillen.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:30

Uh ik ken het probleem, sinds wij verhuisd zijn (vroeger hadden we vuilcontainers aan ons appartementsgebouw) roep ik ook dat we net in een containerpark wonen.

Wij hebben in onze keuken een toog gebouwd, en daar 3 dezelfde vuilbakken onder gezet.
Gouden zakken (restafval), rode zakken (gemengd plastiek) en blauwe zakken (pmd).
Dan heb je natuurlijk nog papier & karton, en het glasafval. Glas komen ze hier overigens niét ophalen, dat zijn wij echt niet gewend. Daar moeten we dus om de zoveel tijd mee rondrijden naar een glascontainer.

Die rode zakken, soms duurt het wel 8 weken voor ze die komen ophalen. En daar verbruiken wij er echt heel veel van!

De gouden zakken halen ze elke week op - wij krijgen er eentje vol op 2 weken. Blauwe zakken halen ze zowat elke 4 weken op. Ik plet alle flesjes en blikjes zo goed mogelijk om plaats uit te sparen.
Papier & karton komen ze ook maar 1x per 4 weken ophalen.

Gelukkig hebben we een tuin, waar we de volle zakken in kunnen droppen tot de ophaling gebeurt. Dit zijn dan de rode en blauwe zakken die we in de tuin zetten, niks interessants dus voor katten oid, nog nooit een open gekrabde zak oid gehad.

Ook hebben wij 4 compostbakken in de tuin gezet voor etensresten, waardoor we wel heel wat uitsparen met de gouden zakken, die zijn het duurste.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:33

wij hebben in de keuken 2 kleine smalle prullenbakken ingebouwd. En één la opgeofferd voor papier en een bakje groenafval. laatste gaat dagelijks naar de kippen, papier 2 keer per week ongeveer naar de garage, glas gaat direct naar de garage.
prullenbakken zijn voor plastic en rest, en legen we eens per week denk ik

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:35

Ik heb de Joseph-Joseph RVS 60 liter, met een los inzet bakje. Dat inzetbakje is voor GFT en staat op het aanrecht tijdens het koken. Daar naast & onder verzamel ik plastic (het hangt in de rand van de grote prullenbak, waar het perfect past). De onderste bak is gescheiden door een wandje, de helft voor restafval en de helft voor papier.

Ik vind het systeem ideaal; het heeft gewoon heel veel kleine handigheidjes. Het kleine bakje heeft een ring erin liggen waar je je vuilniszakje omheen vouwt zodat het niet aan alle kanten over steekt. Bij de grote bak kunnen beide hele bakken eruit om ze gemakkelijk te legen en schoon te maken. In de rand van de onderste bak (dus die met het tussenschotje) zitten inkepingen zodat je vuilniszakken netjes strak kunt spannen en dat ze dan netjes blijven zitten. Er blijven op het hele ding geen vingerafdrukken achter. Er zit een geurfilter in de deksel zodat je bak nooit gaat stinken.

Verder heb ik in de bijkeuken een IkEA Ivar stellingkast met daarin flessenrekken, en daar bewaar ik mijn lege (en volle) frisdrankflessen. Er komt nog een mandje voor glaswerk.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:03

Ik heb alleen de gft-bak in een keukenkastje hangen. In de bijkeuken staat deze:

Afbeelding

Daar zit restafval en pmd in. En dan nog een doos voor oud papier en glas.
Buiten heb ik 3 containers, helaas niet eentje voor PMD want dat is toch wel het meeste afval tegenwoordig.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:16

Suzanne F. schreef:
Wat zijn jullie goede fanatieke afvalscheiders zeg! Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo fanatiek niet ben. In mijn groene kliko gaat alleen mijn tuinafval en de rest gaat de grijze kliko in. Misschien toch eens een keer wat aan gaan doen.

Geen keuze inderdaad. Hier wordt elke week 1 container geleegd met als schema rest-groen-plastic-groen.
Dus plastic en rest zit na 4 weken behoorlijk vol.

Anoniem

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:55

Ik vind het wel bizar dat plastic op sommige plaatsen maar eens per maand gaat. Hier gaat hij om de week en dan is hij ook gewoon echt vol. Ik baal daar altijd van, want dan zie je maar hoeveel plastic en blik je eigenlijk gebruikt, hoeveel er onnodig in plastic zit ook weer.

Papier gaat hier eens per maand maar dat vind ik ook te weinig. Die zit ook altijd heel erg vol.

Restafval gaat ook eens per maand, daar heb ik de grote kliko al omgewisseld voor een kleine. Restafval hebben we een klein klikootje voor 3/4 vol eens per maand. GFT gaat elke twee weken om te voorkomen dat het gaat stinken maar ook dat hebben we relatief weinig.