Onkruid tegels groot terrein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:59

Hi bokkers

Ik zit met een lastig probleempje :') onkruid !
Wij wonen sinds augustus vorig jaar in dit huis, perceel van 1000m2, vorig jaar rond die tijd was het zo snoei warm dat er niks meer wilde groeien.
Echter nu, nu begint het wel te groeien! Ik stoor me gruwelijk aan die lelijke plukken die tussen de tegels uit komen, ik dacht ik maak gewoon een begin met het handje en een krabber .... maar dat is een monsterklus.
Het zijn zoveel tegels en groeven, ondertussen een paar dagen bezig geweest en nu doet mijn rug zeer, mijn knieën en ik heb blaren op mijn handen.
Dat moet dus anders !

Ik heb pas een elektrische brander mogen lenen van iemand, maar ook dat is niks.
Ben net zolang op een stukje bezig als dat ik met de krabber bezig ben.

Op het werk opperde iemand azijn, ergens heb ik gelezen dat dit niet is toegestaan en slecht is voor de grond ? Vraag is ook of het wel werkt... ga niet het hele terrein onder spuiten als het toch vrijwel niets doet.

Ook heb ik onkruidborstels gezien, zo'n machine met staalborstels eraan, dat ziet er best ideaal uit moet ik zeggen, iemand daar ervaring mee?

Gif doe ik liever niet!

Tips en adviezen zijn meer dan welkom !!


Afbeelding
Dit zijn de tegels op de oprit.


Afbeelding
Dit tegels voor het huis en erachter nog ( foto is van funda overigens )




Gr

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:02

Ik volg even mee, ben er ook over aan het denken een veegmachine aan te schaffen, een die ook onkruid meepakt. Misschien heeft er hier iemand zo'n ding en wil daarover berichten :)
Ik wil hier ook geen gif spuiten, onkruidbranden ben je dagenlang mee bezig, en dat is zo weer terug.

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:21

Wij spuiten azijn en dat werkt wel voor de kleine onkruidjes heb je echt hele grote gaan ze wel dood maar niet weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:23

Zo'n onkruidborstel met staalborstel werkt heel goed! Ik gebruik hem zelf ook voor eenzelfde soort pad.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:28

En op lange termijn, voegen uitspuiten en opnieuw invegen met onkruid werend voegzand of opnieuw laten leggen en invegen met onkruid werend voegzand Y;(

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:28

Ik heb ooit zo'n staalborstel op de bosmaaier gehad, ik kon daar dus absoluut niet mee overweg.

Zelf vind ik kokend water altijd nog het prettigst.

Dat is wel honderd keer lopen maar kost je niet je knieën...

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:43

Ik heb speciaal zout gestrooid. Daar hebben ze ook een speciaal karretje voor die het gelijkmatig uitstrooid voor grote oppervlaktes.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:47

Ik heb een hele grote oprit wat ook niet bij te houden is qua onkruid.
Ik ga nu betongras laten leggen. Zoiets dus:

Afbeelding
Afbeelding

Kun je gewoon overheen maaien

Voor mijn terrasjes gebruik ik de karcher onkruidmachine.
EDIT: Deze dus: https://www.amazon.nl/K%C3%A4rcher-WRE- ... B07MGK96GM

Onkruidbranders, gekookt water, zout, heb 't allemaal geprobeerd. Of het was door de oppervlakte niet te doen (1500m2 siertuin) of het was érg tijdrovend en/of zwaar.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-05-20 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:53

onkruidbrander op gas, werkt echt heel goed, je zou voor een groot terrein wel een brander op een grote gasfles dan moeten nemen, 5 meter slang eraan, is een grote vlam, dat werkt heel snel en goed. https://www.onkruidbrander.nl kan je voorbeelden ervan zien.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:55

oh dat is mooi zeg dat betongras! die tweede foto, is echt mooi om te zien, goed idee

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 14:01

Dat betongras is zeker mooi, maar momenteel laat ons budget het niet toe om dat te gaan vervangen.... we moeten de hele erfafscheiding ook nog gaan vervangen en dat zijn echt veel meters ( coniferen zijn zeer slecht daar ).

Die Karcher onkruidmachine, werkt die? Ik heb die ook voorbij zien komen en hij lijkt mij zeer fijn.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:11

sunshine schreef:
Dat betongras is zeker mooi, maar momenteel laat ons budget het niet toe om dat te gaan vervangen.... we moeten de hele erfafscheiding ook nog gaan vervangen en dat zijn echt veel meters ( coniferen zijn zeer slecht daar ).

Die Karcher onkruidmachine, werkt die? Ik heb die ook voorbij zien komen en hij lijkt mij zeer fijn.


Hier werkt ie prima, alleen de accu gaat niet heel lang mee. Anderzijds; teveel onkruid in 1 keer weghalen is toch stom. ;-)

Coniferen haag hebben wij laatst ook vervangen. We hebben bamboe in de plaats gedaan. Goed online gezocht en we konden bamboe struikjes voor 2.50 vinden. Hele afscheiding (ongeveer 50 meter) heeft ons ongeveer 200 gekost.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:59

Ik volg, heb helemaal niet zo'n groot terras maar eer ik bij het einde ben staat het alweer aan het begin. Er is inderdaad speciaal zout, maar hoe je er aan komt als particulier? Heb ook een brander geprobeerd maar dat duurt ook heel erg lang en dan moet je daarna ook nog veel los trekken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:09

Nouja op zich is het idee van een brander natuurlijk niet dat je een stukje onkruid helemaal wegschroeit, maar dat het in de loop van een paar dagen verschrompelt nadat je het even flink verhit hebt.

Al met al is elke oplossing nogal bewerkelijk volgens mij.... hier doen we maar van alles een beetje.


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:14

Is dat nog wel te hanteren joh, die borstel-dingen...? Lijkt me dat je dan heel erg tegen moet werken om het "weglopen" van de borstel tegen te gaan...? En wat groter / steviger onkruid ook niet echt goed weggaat?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:15

Rintah schreef:
En op lange termijn, voegen uitspuiten en opnieuw invegen met onkruid werend voegzand of opnieuw laten leggen en invegen met onkruid werend voegzand Y;(

Dat onkruidwerend werkt ook maar 1 zomer.. daarna groeit het gras (en andere plantjes) alsnog giga.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:24

Bosmaaier kon hier niet goed overweg met een onkruidborstel, daarna heb ik het geprobeerd met de bosmaaier met de draadkop er op. Dat gaat dus echt als een tierelier!
Alleen de draden niet te kort laten worden, op tijd even nieuwe inzetten.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:28

Wij kregen van een stratenmaker de tip om 2 liter azijn met 1 kop zout in zo'n onkruidspuiter te doen en tot nu toe werkt het goed. Mijn fysiotherapeut gooit er zelf javel (bleek) op maar dat gaat me een beetje te ver.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:34

Ik heb een giga stuk wat ik moet onderhouden en ik heb alles al geprobeerd. Branden, azijn, chloor, zout, gif maar zelfs met 40 graden groeide het onkruid als kool, wat ik er ook op deed.
Ik doe het nu 2x per jaar met de krabber en staalborstel, aan zo'n lange stok. Het onkruid wordt nu gelukkig minder maar het is vooral onderhouden
De tip van de bosmaaier en de staalborstels ga ik uitproberen. De werker hier in buurt doet dat ook met een staalveger en dat werkt prima.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:48

Matheno schreef:
sunshine schreef:
Dat betongras is zeker mooi, maar momenteel laat ons budget het niet toe om dat te gaan vervangen.... we moeten de hele erfafscheiding ook nog gaan vervangen en dat zijn echt veel meters ( coniferen zijn zeer slecht daar ).

Die Karcher onkruidmachine, werkt die? Ik heb die ook voorbij zien komen en hij lijkt mij zeer fijn.


Hier werkt ie prima, alleen de accu gaat niet heel lang mee. Anderzijds; teveel onkruid in 1 keer weghalen is toch stom. ;-)

Coniferen haag hebben wij laatst ook vervangen. We hebben bamboe in de plaats gedaan. Goed online gezocht en we konden bamboe struikjes voor 2.50 vinden. Hele afscheiding (ongeveer 50 meter) heeft ons ongeveer 200 gekost.


Heb je de bamboe wel in een bak? Hier is hij ontsnapt uit de ingegraven speciekuip en drukt grind en tegels omhoog :')

Verder lees ik mee; brander en krabber zijn te tijdrovend en eruit trekken kan ik iedere twee weken uren bezig. Azijn en baking soda helpt hier alleen tegen mossen en grasjes overleven zelfs kokend water...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:17

Grote gasfles en grote branderkop. Alleen oppassen aan de randen. Kennis van mij was wat fanatiek en had niet helemaal door dat het een paar dagen duurt voor je effect ziet. Hij was te dicht bij zijn beuken gekomen en toen was de eerste 40cm van de hele oprit de hele zomer bruin. :')

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:21

hoogedrukspuit werkt hier het beste, onkruidbrander ben ik wat minder enhousiast over. aijzn durf ik hier niet met hond en kat.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:23

Bosmaaier met een draadkop idd. Je krijgt daarmee het onkruid niet tussen de tegels weg maar wel alles wat er boven steekt. Dus afhankelijk van je wensen wel/niet geschikt.

Als je echt geen onkruid tussen de tegels wilt 1x helemaal schoonkrabben en opvullen met speciaal zand.

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:31

Achterom schreef:
Bosmaaier kon hier niet goed overweg met een onkruidborstel, daarna heb ik het geprobeerd met de bosmaaier met de draadkop er op. Dat gaat dus echt als een tierelier!
Alleen de draden niet te kort laten worden, op tijd even nieuwe inzetten.


Wij gebruiken ook de bosmaaier met draad. Hadden zo”n speciale borstel gekocht maar vonden dat niet handig werken. Wij zetten de draad flink lang en dat gaat super..