Goedkope laptop, niet doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:22

Na 13 jaar trouwe dienst is onze PC overleden. Waar ik hem vroeger veel gebruikte zijn veel zaken nu overgenomen door mijn ipad en iphone. Toch was ik best verknocht aan mijn Windows PC'tje. We hebben een klein bedrijf en de offertes en facturen maakte ik erop, foto's werden opgeslagen, bankieren vond ik ook wel handig. Nu had ik bedacht dat ik ipv een nieuwe PC wel een laptop kon kopen. Kan er alles op wat ik wil en is toch wat voordeliger dan een hele nieuwe PC met toebehoren. Nu had ik zitten neuzen op Bol en kwam een paar laptops tegen van rond de 350 euro. Bij de plaatselijke computerboer gevraagd of hij dergelijke apparaten ook verkocht en op die vraag werd ik bijna afgeschoten. Een fatsoenlijke laptop had ik echt niet onder de 600-700 euro en die goedkopere apparaten waren gewoon slecht en ik zou er hooguit 2 jaar mee kunnen doen. Nu vraag ik me af: is dat zo? Doe ik geheid een miskoop met een laptop van 350 euro? Iemand die er meer van weet of bokkers die een goede of juist slechte ervaring hebben met een goedkopere laptop?
Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:24

Hm, dan zou ik eerder een tweedehands laptop voor dat geld kopen.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:26

Ik koop mijn computer of laptop al jaren bij MicMac hier in Utrecht.
Zij kopen ze op bij bedrijven en maken ze weer als nieuws voor een leuke prijs en heb er nooit spijt van gehad.
Pas een laptop gekocht voor 350 euro, is hier gewoon voor huis tuinen keukengebruik.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 26-03-20 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

Volgens mij kan je voor 350 euro een prima huis tuin en keuken laptop kopen.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

Goedkoop is bij laptop's wel een beetje duurkoop....

Het ligt er echt aan wat je wil je doen met de laptop en hoeveel ruimte ben je nodig enzovoort. Aangezien je ook foto's er op hebt staan kost dat meer geheugen en een laptop met mee geheugen kost ook meer geld. Natuurlijk heb je vaak de mogelijkheid om er een geheugenkaartje in te doen.

Ik moest vorig jaar een nieuwe laptop aanschaffen omdat mijn oude ook stuk was gegaan. Eerst laten repareren maar helaas heeft dat geen zin gehad. Ik wou ook niet al te veel geld uitgeven aan een laptop. Dus op naar de Mediamarkt. Eerst kon ik een showmodel kopen ( GEEN AANRADER) wat ik ook gedaan had die koste 550. Na 1 week weer teruggebracht accu deed het voor geen meter... Toen 50 euro meer betaald en nu een laptop van 600 euro. Hele investering maar ben er één nodig voor school want alles gaat tegenwoordig online.

Toch wel blij met de investering top laptop , veel ruimte en ook erg snel! Een Asus VivoBook raad ik zeker aan als laptop.

Klasgenoot van mij heeft ook een laptop van rond de 250 na 2 jaar is die al stuk gegaan. Mijn oude laptop heb ik bijna 7 jaar mee gedaan en dat had nog wel langer gekund daar heb ik 550 voor betaald.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:31

Ik heb toevallig pas een refurbished Lenovo bij Bol.com gekocht voor 300 euro. Is er 1 uit 2016, helemaal opnieuw geïnstalleerd. Super fijn dingetje!
Ik had een aantal vereisten en daar voldeed deze aan. Maar scheelde wel een hoop geld zo.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:33

op zich kun je een goede laptop kopen voor 350-400 euro.

Maar alles valt en staat wat je ermee wilt doen.
Van goedkopere laptops zijn de processors meestal wat trager. Ze hebben vaak net iets minder werkgeheugen.
Maar als je geen zware bewerkingen doet (Foto's bewerken/ grafische spelletjes, dat soort dingen), merk je dat waarschijnlijk niet eens.

Kijk anders eens bij CoolBlue, die heeft een keuzehulp.
Al je die invult kun je kijken wat je nodig hebt, en wat er dus bij jou past.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:36

Wat anderen zeggen, koop een refurbished laptop.
Ik heb een thinkpad T440s en hij doet het al jaren vele malen beter dan alle laptops die ik heb gehad in dezelfde prijsklasse. Sterker nog, hij was goedkoper. Ik geloof dat ik er maar 250 euro voor heb betaald.
Het enige kleine nadeel is dat hij een andere toetsenbord configuratie heeft, ik denk Amerikaans ofzo. Er zitten stickers op en ik moet hem steeds herstellen met Alt Shift (mocht iemand een oplossing weten..).

Kleinigheidje. Maar afgezien daarvan is het echt een goed ding, heerlijk stevig en hij is na 3 jaar nog net zo snel als ie in het begin was. Start binnen een paar seconden op. Zelfs zware programma's zoals paint shop pro draaien er probleemloos op.

Ohja: het beste koop je er dus een met een ssd schijf, gewone harde schijven zijn hopeloos. Na een jaar worden ze zo traag als dikke poep.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 26-03-20 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:40

Een degelijke laptop met een redelijk snelheid en toch flink wat geheugen (zeker in het kader van boekhoudkundige programma's) zit je inderdaad al in het segment van minimum 600 euro. Echter ben ik van mening dat ik voor zoiets liever wat meer geld uit geef zodat ik zeker 5 jaar verder kan of meer.
2de hands ben ik erg huiverig voor. Liever wat meer investeren zodat je er langer plezier aan hebt.

Vorige zomer een heb ik zelf een nieuwe dekstop gekocht. Had serieus wat eisen. Heb hem laten samenstellen door een IT winkel die nog zelf pc's in elkaar zet. De uiteindelijke factuur was 1800 euro. De grootste kostenpost was bij mij inderdaad het uitgebreide geheugen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:56

Ik kocht een goedkope laptop en onze zoon een chromebook. Die van mij hield er vorig jaar na 4jr mee op en toen een tijd die van mn zoon gebruikt. Die was nog steeds even snel en goed als het begin en was even duur geweest.

Ik wilde ook een chromebook, maar het is een duurdere lenovo van ong 700/800 euro geworden. Hij heeft een mooi scherm en is niet traag, maar ik vond dat chromebook toch net iets fijner, sneller en minder haperen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:59

Ik denk dat als je hem enkel gebruikt voor internet en Word, dat het voor dat bedrag prima kan. Zelf heb ik een duurdere laptop omdat ik er programma's als Photoshop en zo op draai. Maar voor zover ik weet, is een laptop van 350 niet bij voorbaat al slecht :)

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:03

Ik heb voor mijn werk een microsoft surface laptopje (tablet en laptop in een)
Ik heb er een klein toetsenbord bij voor onderweg,en op het werk en thuis heb ik een station met poorten zodat er externe schermen,toetsenborden etc kunnen aangesloten worden.
Werkt prima voor normaal gebruik, ook erp pakketten en boekhoudpakketten werken er prima op.

https://www.coolblue.be/nl/product/8161 ... 28-gb.html

Gaan ook wel rond de 600-700 euro, maar misschien vind je ze wel al tweedehands.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:05

Ik koop altjjd goedkope laptops. Het enige probleem is dat ze, zodra de garantie verloopt, gegarandeerd kapot gaan. Die ik nu heb, heeft een tweede leven door een nieuwe harddrive (dat was goedkoper dan een nieuwe laptop.)
Het is de moeite waard om extra garantie bij te kopen als je die mogelijk hebt en zorg dat je belangrijk werk extern opslaat zodat je niet in de penarie zit als hij er mee stopt.
Ik heb een Acer, en die bevalt me prima.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-03-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:05

Ik heb voor 250 euro laatst een laptop gekocht incl i3 processor en SSD, kan er prima Photoshop op draaien.

De techniek is nu zo ver dat je voor minder geld echt wel een prima laptop kan kopen. Verwacht geen topprestaties of high end games (maar dat kan voor 600-700 ook niet), maar gewoon standaard internet/office programma's kan prima.

Mocht je te weinig geheugen hebben, heb je voor 80 euro een extra harde schijf met 1tb (1000 gb) aan opslag.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:07

Vergeet niet dat de mensen met een computershop zelf vaak nerds zijn die altijd het beste van het beste en het nieuwste willen en soms neerkijken op de rest. Dat wi niet zeggen dat de rest niet deugt!
Een goede winkel voldoet aan jouw wensen, net aan hun eigen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-03-20 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 17:11

Heel erg bedankt voor alle reacties. Goede tips voorbij zien komen. Ga ermee aan de slag

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:29

Ja, in mijn ogen geheid een miskoop. Maar afhankelijk van wat jij wilt met een laptop.

Een slimme laptop die langer mee gaat, snel is, kwalitatief langer mee gaat (batterij) mooi scherm, niet te snel heet wordt etcetera mag je echt wel in investeren hoor. Ik heb zelf de luxe dat ik een desktop en laptop heb, en de laptop nu met het thuiswerken heel mooi uitkomt.

Met een budget laptop kan je zeker doen wat je moet, maar verwacht niet dat je er zwaardere programma's soepel mee kan draaien. Geschikt voor internet, word en simpele software. Wil je toch wat zwaardere dingen, bijvoorbeeld een spelletje, foto- of videobewerkingssoftware. Dan moet je toch wat verder kijken.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:38

Nee! Niet doen inderdaad.

Ik heb ooit een goedkope laptop gehad van rond het budget wat jij nu hebt. Ding was binnen no-time kapot. Scherm brak af, hij werd heet, laadde niet op. Echt super zonde van het geld.

Mijn man en ik hebben samen een (2e hands) MacBook Air die we nu al ruim 5 jaar gebruiken. Hij was toen we 'm kochten een jaar oud. Hij doet het nog perfect en was toen rond de 500 euro. Ik zou dus voor een goede 2e hands, eventueel refurbished, gaan.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:04

Die van mij is ook een Thinkpad i5 en 8 GB werkgeheugen en daarbij heb ik een externe harde schijf.
Hij is supersnel en doet wat hij moet doen.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:15

Ik heb in 2014 een simpele laptop van HP voor 300 euro gekocht en hij doet het nu nog prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem weinig gebruik. Doe het meeste met mijn ipad. Maar het kan dus wel.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:27

Ik heb (wel echt al heel lang geleden) een laptop (nieuw) in die prijscategorie gekocht en dat was inderdaad een miskoop. Ding had achteraf echt belabberde specs, was binnen no-time ontzettend traag, liep al vast van Chrome, oververhitte out of nowhere, en het hielp niet dat ik het ding in het begin altijd meenam want na een paar jaar was het beeldscherm zodanig stuk dat ik de laptop eigenlijk alleen maar als computerkast kon gebruiken. Dus ja, miskoop, maar met alleen de informatie "€350" kunnen wij niet zo veel. Hoe veel RAM, hoe veel geheugen, welke processor, hoe veel cores, SSD of HDD harde schijf, evt externe harde schijf? Dat zijn de dingen die het verschil maken.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:35

De technologie gaat met sprongen vooruit. Laptops van meer dan een jaar geleden zijn al niet meer te vergelijken met nu dus oude vergelijkingen gaan gewoon niet op.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:54

Hier instap modellen Dell, nu aan nr 3 sinds 8-10 maanden, totale periode 13 jaar. Die dingen gaan wel even mee, al hangt hij hier standaard aan de stroom en gebruik ik hem op een steun (hitte kan er onderuit) en een laptray (comfortabeler voor mij op schoot). Wel vrijwel meteen van windows afgestapt naar een linux OS, nu Ubuntu, want dat levert Dell nu ook. Internet, incl. yt filmpjes, email en wat typen is alles wat ik nodig heb en dat doen ze uitstekend.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:05

Lusitana schreef:
Vergeet niet dat de mensen met een computershop zelf vaak nerds zijn die altijd het beste van het beste en het nieuwste willen en soms neerkijken op de rest. Dat wi niet zeggen dat de rest niet deugt!
Een goede winkel voldoet aan jouw wensen, net aan hun eigen...



Dit inderdaad.
En je kunt het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk, maar ik zou gewoon kijken naar wat voor jou vereisten zijn, wat je een goed merk vindt en daarop je keuze bepalen.

Zelf zweer ik bij Toshiba, ook de goedkopere modellen daarvan zijn degelijk.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Goedkope laptop, niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:15

Ik heb in het verleden 3 goedkope laptops gekocht. Allemaal slechts 2-3 jaar mee gedaan. Nu een Dell laptop. Wel een luxe dingetje (ik wilde torch screen en de snelste processor) van 1500 euro. Zit nu in jaar 7 en is nog altijd even sterk als dag 1. Ik koop nooit meer iets anders dan Dell (ze hebben ook modellen onder de 1000). Beter 1 keer in een goede investeren dan elke 2 jaar in brol.