Fiets laten maken of nieuwe kopen

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ItsMe2

Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-19 21:27

Bokkers, ik zou graag jullie mening willen horen.

Ik wil graag wat meer gaan fietsen. Niet sportief fietsen als in mountainbiken of wielrennen, maar meer woon- en werkverkeer fietsen. Dus boodschappen doen, en steeds vaker op de fiets naar het paard en het werk. Alle afstanden zullen eerst niet meer zijn dan circa 9km enkele reis.

Nu heb ik zes jaar geleden een goede tweedehands Gazelle fiets gekocht. Ik zit er mooi recht op en vind het frame model helemaal prima.

Nu is het alleen zo, dat de fiets niet constant loopt. De ene keer loopt (trapt) die zwaarder dan de andere keer. Tijdens het fietsen merk ik dat, ook al blijf ik in dezelfde versnelling fietsen, de weerstand niet gelijk blijft.
Het blijkt dat de ketting hoognodig aan vervanging toe is en daarmee dus ook de tandwielen. Prima zou je zeggen. Maar ik ben bang dat het probleem alleen daar mee niet opgelost is.
Ik ben gewaarschuwd dat er ook wel iets met de versnellingsnaaf aan de hand kan zijn. Maar ik heb geen idee of dat zou kunnen.
Zijn er bokkers die mij kunnen vertellen of dat daadwerkelijk zo zou kunnen zijn.

Als ik deze fiets zou laten maken met alles wat moet en wat ik wil, zou ik grofweg gezegd tussen de €300 en €350 kwijt zijn. Dit is inclusief een grote onderhoudsbeurt en versnellingsnaaf.

Nieuwe fietsen die mij wel af lijken beginnen bij €800.
Nu slaat bij mij de twijfel toe.. is het repareren van deze fiets het waard of kan ik beter voor een nieuwe gaan.. Het frame e.d. van deze fiets is verder gewoon prima.
Wat zouden jullie doen?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 08:28

Iedereen bedankt voor de reacties.

zonnebloem18 schreef:
Ik zou gaan voor een nieuwe. Kijk ook even goed rond, want je kan ook voor wat minder geld wel goede fietsen vinden. Cortina heeft bijvoorbeeld hele fijne degelijke fietsen vanaf ongeveer 500 euro. De U4 zit rond de 650.

Als ik voor een nieuwe fiets ga, heb ik ook bepaalde wensen en voorkeuren voor merk. Dan ga je al gauw richting de €800. Als ik van Gazelle een nieuwe fiets koop, kom ik op bijna hetzelfde model als ik nu heb uit en dan vind ik die paar €100 extra voor een nieuwe weer jammer. Ga ik voor een ander (in mijn ogen) goed merk, dan ben ik nog meer geld kwijt.

senna21 schreef:
Een andere tweedehandse fiets is ook een prima optie. (Ik heb nog nooit een nieuwe fiets gekocht)
Meestal is er voor die prijs wel wat te vinden.

Een andere tweedehandse vind ik zonde geld. Dan heb ik binnen de kortste keren soms weer dat er onderdelen vervangen moeten worden.

lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.

Dit zegt mijn gevoel ook.

rina schreef:
lizy29 schreef:
Ik zou hem lekker laten repareren zolang het frame verder gewoon nog in goede conditie is. Na de revisie heb je dan een zo goed als nieuwe fiets voor een hele nette prijs waar je weer jaren mee vooruit kan.

Dito mening. Helemaal met een goed merk als Gazelle.

Grinnik ik kan het nog erger vertellen. Mijn Batavus uit 1981 :j 8-) Ja echt. Heeft ook net een hele grote beurt gehad. Nieuwe banden, trappers, spatschermen, zadel enz enz. menigeen zou me voor gek verklaren maar die fiets fietst zo fijn, ik wil echt geen ander. En hij loopt lichter dan menig nieuw merk.

Haha leuk om te lezen. Ik heb geen idee hoe oud mijn fiets is, maar zo oud nog niet ;)

Imaudy: het gaat hier om de kosten voor een grote servicebeurt, het vermoeden wat er allemaal vervangen moet worden en wat ik graag nieuw wil (zadel, km teller en de draaischijf aan het stuur voor de versnelling zodat ik weer kan zien in welke versnelling die staat)

Lizy29: ik ben eens met je opmerking dat tegenwoordig alles maar nieuw moet zijn. Maar toch denk ik ook aan mijn eigen portemonnee.. wanneer ben ik het beste af?

MarcoBorsato: begrijpelijk :j. Alleen hebben de onderdelen van mijn fiets echt geen schuld als je naar de leeftijd hier van kijkt. En bij deze fietsenmaker krijg je na een half jaar een servicebeurt en thats it. Ongeacht hoeveel km je hebt gefietst.

Boras: bedankt voor je reactie! :j. Het is alleen niet zo dat de vaste delen (frame) en zo slecht zijn. En bij een nieuwe fiets heb ik nu eenmaal eisen en wensen waardoor ik toch wel op €800 uitkom.

Capopjekop: dankjewel voor de tip. De fietsenmakers in dit dorp ga ik niet heen. De mentaliteit van die mensen past niet zo goed. Ik ga even rond kijken en horen.

Ellepel: dank voor je reactie. Ik stap morgen inderdaad maar eens even op de fiets en dan even horen wat verschillende fietsenmakers zeggen.

ItsMe2

Re: Fiets laten maken of nieuwe kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 09:41

Ik wil geen elektrische fiets. Ik ben prima in staat om gewoon te fietsen, dus zou dat zonde geld zijn in mijn ogen. Ik vind het super mooie uitvinding voor mensen die vanwege de gezondheid zo’n fiets aanschaffen óf mensen die echt lange afstanden fietsen aan een stuk.

Vandaag gaat het helaas niet lukken, maar ik ga maandag even met mijn fiets na de fietsenmaker toe.
Toen ik van de week daar was, werd er voor een grote servicebeurt anderhalf tot twee uur werkloon gerekend, á €60 per uur.
Dus dat tikt al mooi aan, vandaar mijn berekening dat ik voor mijn fiets opknappen tussen de €300 en €350 kwijt ben.

Mijn gevoel zegt ook heel sterk, deze fiets laten opknappen. Altijd goedkoper als een nieuwe kopen en verder is ie gewoon nog prima.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 11:17

Er is inderdaad niks mis mee met lekker zelf trappen :D. Goed voor mijn conditie en lichaamsbeweging ;).

Ik wacht maandag af wat de fietsenmaker zegt en aan de hand daarvan ga ik mijn beslissing maken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 12:35

Yessy: Mijn werkgever heeft helaas niet zo'n regeling. Ik kan heel goed begrijpen dat in jouw geval het verschil te klein was.

Astorga: Ik sta er (momenteel) net zo in als jou. Deze fiets wegdoen is eigenlijk zonde omdat de rest nog gewoon goed is.

Morganlefay: haha inderdaad, de meeste (vooral oudere) mensen kunnen niet goed inschatten hoe hard ze gaan met zo'n elektrische fiets.
Mijn huidige fiets is al jaren geen onderhoud meer aan gedaan O:). Waarschijnlijk als ik de fiets goed laat opknappen, heb ik er nog jaren plezier van.

Suusjepluus: helaas ken ik niet zo iemand. Heb ook al een beetje rondgevraagd, maar helaas tot op heden zonder succes.

Even een voorbeeld foto van mijn fiets:
Afbeelding

Verder nog prima fiets..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 16:47

Wat ik ook een voordeel vind aan mijn huidige fiets, is de dichte kettingkast.
Dan hoef je zelf minder vaak de ketting e.d. schoon te maken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 21:44

Ik hoef zeker niet persé een nieuwe fiets. Maar ik vraag/vroeg mij af wanneer ik de beste keuze zou maken.

Vanwege een onverwachte drukke planning nog geen tijd gehad om naar de fietsenmaker geweest.
Ik hoop morgen, anders donderdag.
Maar als het probleem opgelost wordt met een goede schoonmaak/onderhoudsbeurt dan laat ik deze fiets opknappen.
Mocht dit niet gaan helpen, of het niet zeker zijn, ga ik naar een nieuwe fiets kijken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-19 09:06

Pjer: zeker een goede tip, voor iemand die handig is. Helaas ben ik dat echt niet met dat soort dingen. Uit elkaar krijgen zal wel lukken, in elkaar zeer waarschijnlijk niet meer :+.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 12:19

Pmarena: ik weet dat de ketting en tandwielen vervangen moeten worden.
Zeer waarschijnlijk lost alleen dat het probleem niet op en zal ook de versnellingsnaaf moeten worden gemaakt/vervangen. Vanochtend bij twee fietsenmakers geweest en áls de naaf vervangen moet worden, zit ik met de geschatte kosten van €300/€350 echt niet gek..
Dan heb ik nog niet eens de nieuwe schakelaar op het stuur, een nieuw zadel en nieuwe km-teller mee gerekend..
Vanmiddag nog even bij een andere fietsenmaker langs. Horen wat die zegt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie