houtkachel, de voorbereidingen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:29

josien_m_ schreef:
Een pelletkachel is zeker makkelijk maar ook lawaaiig. En een nadeel wat we laatst merkten: 's nachts een stroomstoring= kachel uit! Je blijft op die manier afhankelijk van een net.


De onze was ook absoluut niet lawaaiig is wellicht ook wel een verschil in merk prijs/kwaliteit?

Wij hadden de palletkachel ‘s nachts niet aan. Houtkachel stook je tenslotte ook niet ‘s nachts en de CV zetten velen ‘s nachts ook lager. In de 2 jaar (woning is verkocht) hebben wij nooit hinder ondervonden door stroomstoringen oid.

Wij zitten nu in een ‘tijdelijke’ slecht geïsoleerde jaren 30 huurwoning. Je stookt hier letterlijk voor de vogeltjes. CV krijgt het hier slecht warm (lees: te groot) zonder financiële aderlating en ik mis hier mn palletkachel enorm. Ik kan er geen nadeel aanhangen.

In onze nieuwe woning komt er dus weer 1.


joyce83

Berichten: 5179
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-19 22:18

Ik heb zeker iets aan alle reacties, al vind ik het jammer dat het wat overheersend is naar de kant van vooral niet doen. Maar ook deze informatie kan ik mee nemen en als de kachel er wel komt naar een zo goed mogelijke te kijken ivm milieu en mensen met astma/longproblemen.

Pelletkachel spreekt vooralsnog niet aan ivm geluid en de soort vlam. Mijn man is erg geluidsgevoelig en hoort onze warmte terug win installatie ook als die aan staat.

Nog geen voornemens om de kachel ook aan te sluiten op de verwarmingen. Misschien wel iets om na te vragen of het bij bepaalde types wel kan.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:01

Ik zeg niet direct dat je het niet moet doen, maar je bent in orienterende fase en het is gewoon zonde om veel geld te investeren, terwijl het momenteel een onderwerp is waar dingen gaan veranderen, voor milieu en gezondheid en overlast.

Vanuit dat standpunt zijn adviezen echt wel goed bedoeld. Je kan nu nog niet weten welke filters en eisen er echt gaan komen. Je betaald straks voor iets en moet dan alsnog veel gaan aanpassen.

Daarnaast zijn er wel al wat regels in enkele gemeentes. Een tijdje terug las ik al ergens dat je ner niet mag stoken als het windstil is en bij neerslag bijvoorbeeld. Dan moet je kijken of je dat de moeite en het geld wel waard vindt.

Winkels willen nog wel graag verkopen en van wat oudere modellen af bijvoorbeeld. Daar zullen wel leuke aanbiedingen naar je toe komen, wees daar alert op. En wat ze ook zeggen, ook zij weten nog niet exact of een haard aan de eisen zal voldoen. Kan zomaar ook totaal afgeschaft/verboden worden om hout te stoken.

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:17

Superpony dat ben ik niet helemaal met je eens, een goede winkel zal je niet zomaar wat aansmeren om maar te verkopen, juist zij zitten dicht bij het vuur en weten heel goed wat er gaat veranderen en wat niet. De houtkachel is al jaren een hekel punt voor velen en ook al jaren wordt er niets aan gedaan.

Joyce83 ga naar een goede winkel, kijk eens wat rond en vraag wat, verdiep je op het internet wat en welk type kachel. Een speksteenkachel heeft het grootste rendement tussen de houtkachels, zal langer de warmte vasthouden, vind ze persoonlijk ook mooier om te zien, ze zijn in de aanschaf een heel stuk duurder. Wij hebben afgelopen herfst een nieuwe houtkachel aangeschaft, we zijn voor een gewone houtkachel gegaan. Mede de prijs en wat andere redenen waarom we voor nu toch een gewone hebben gekocht en laten aansluiten, zij hebben de oude weer mee terug genomen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 07:45


estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:07

En een speksteenkachel heeft een behoorlijk gewicht. Je zult moeten kijken of je ondergrond ennfundering daarvoor geschikt zijn.
Er komt overigens wel heerlijke warmte vanaf, vind ik. Vooral als je gewrichtsklachten hebt.

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:36

Inderdaad, wij hebben een behoorlijke houtkachel, onze woonkamer is 9 bij 9 dus dan heb je een aardige nodig. Speksteen is niet overal haalbaar, klopt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:43

Wij hebben de Rika Sol. En wat kleinere speksteenkachel. Wij hebben 60m2 aan woonkamer/keuken en deze is daarvoor heel geschikt. Weegt incl steen rond de 200 kilo

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 08:46

Wij wonen in het buitengebied en hebben geen gas aansluiting maar een propaan tank, we gebruiken de cv daarom zo weinig mogelijk en stoken dus een milieu verantwoorde houtkachel van het merk Harrie Leenders. Hebben geen buren die last kunnen hebben van de houtkachel. We kunnen ons hout voordelig krijgen uit het jaarlijkse snoeien van het landgoed waarop we wonen, hier kunnen alle bewoners gebruik van maken. Het moet dan nog wel gezaagd en gekliefd worden. Dat is een klus waar mijn man een paar maanden mee bezig is, dan gaat het in het houthok en daar blijft het 3 jaar liggen voor we het in de kachel doen.

joyce83

Berichten: 5179
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 08:55


those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:00


Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:01

let wel, een speksteenkachel werkt doordat de speksteen de warmte van het hout opneemt en langer afgeeft. Super fijn, geeft énorm veel en lang warmte met vrij weinig stookmateriaal, maar kan je ook niet zo even afzetten. (of regelen van temperatuur)
Kan je dus enkel gebruiken als je gemakkelijk deuren kan openzetten om overtollige warmte om te leiden bv.

joyce83

Berichten: 5179
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 09:03

meggiemeg schreef:
Superpony dat ben ik niet helemaal met je eens, een goede winkel zal je niet zomaar wat aansmeren om maar te verkopen, juist zij zitten dicht bij het vuur en weten heel goed wat er gaat veranderen en wat niet. De houtkachel is al jaren een hekel punt voor velen en ook al jaren wordt er niets aan gedaan.

Joyce83 ga naar een goede winkel, kijk eens wat rond en vraag wat, verdiep je op het internet wat en welk type kachel. Een speksteenkachel heeft het grootste rendement tussen de houtkachels, zal langer de warmte vasthouden, vind ze persoonlijk ook mooier om te zien, ze zijn in de aanschaf een heel stuk duurder. Wij hebben afgelopen herfst een nieuwe houtkachel aangeschaft, we zijn voor een gewone houtkachel gegaan. Mede de prijs en wat andere redenen waarom we voor nu toch een gewone hebben gekocht en laten aansluiten, zij hebben de oude weer mee terug genomen.


We zijn nu bij 2 winkels geweest, vooral op houtkachels georiënteerd. Ow nee sorry 3 ook eentje in Duitsland.

We zijn eigenlijk de winkels ingelopen van we denken aan een kachel en kijken wat rond. Nr 1 stond alleen een showroom medewerker, die heeft folders mee gegeven en aangegeven dat we maar even moeten bladeren zodat we wisten welk type ons aan sprak en dan een afspraak aan huis konden maken voor een vrijblijvende offerte.

Winkel 2 nou die man kletste ons de oren van het hoofd. Welke type kachels, hoe de pijp uit ziet, wat er op vandaag mogelijk is (ook houtkachels met app). De regelgeving die eraan zit te komen. rendement etc etc we gingen echt naar huis van wow wat een hoop info.

nr 3 was in Duitsland. Stonden in showroom geen kachels bij die ons aanspraken. Wat lastig communiceren voor ons in het Duits maar hij kon ons dialect ook goed verstaan. Qua prijs kwam het rond de prijs van Nederland uit.

Speksteen kachel hebben we niet echt naar gekeken, misschien een optie om die wat meer in oog te houden. Onze kamer/keuken is ongeveer 6 bij 8 en we komen rond de 125 kuub uit. We hebben een huis uit 2009 dus nog niet zo oud, goed geïsoleerd dus dat scheelt ook wel.

Te warm kunnen we de gangdeur open zetten kan de warmte naar boven gaan.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

joyce83

Berichten: 5179
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 09:04

maras schreef:
Wij hebben deze, een soort van minispeksteen kachel : http://www.leenders.nl/nl/collection/lobbe/


ook een mooie kachel om te zien. We hebben echter wel voorkeur voor ruitjes aan de zijkant aangezien we er niet recht tegenaan kunnen kijken.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:15

Wij hebben al weer enkele jaren de Bullerjan FreeFlow. Wij zijn er op gevallen vanwege het ontwerp, maar het is ook nog eens een superefficiënte houtkachel, die naast stralingswarmte ook heel veel convectiewarmte geeft. Hij voldoet aan de strengste milieueisen.

https://www.gemjo-kachels.nl/bullerjan-freeflow/

Afbeelding

Hout halen wij zelf uit het bos, voornamelijk eik en beuk, zelf zagen en kloven. Ligt hier 2 jaar te drogen. Wij stoken ook om het huis te verwarmen (niet volledig) en bij ons gaat er per jaar ongeveer 6/7 kuub doorheen.
Wij hebben op het erf ook wel eens wat bomen omgezagd (els en berk) die gaan er ook gewoon in.

Houtopslag gaat bij ons in grote houten kratten tot het droog genoeg is, daarna in een houthok van 2 kuub bij het huis om direct te stoken.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:26

Wij hebben ook een houtkachel, heerlijk! Het is een gerestaureerd, klein en oud Frans kacheltje waar je niet zo heel veel hout in kunt doen, maar voldoende voor onze woning. Wij wonen op slechts 56 m2 en dan hoef je geen grote kachel. Eerst overlegd met de buren, want we wisten dat één van hen ooit een luchtwegprobleem heeft gehad. Zij waren zeker niet tegen, want ze vinden het (goed gestookt!!!!) lekker ruiken*. Mijn buurman heeft zelfs geholpen om hout voor ons te halen, toen hij via zijn dochter een tip kreeg over gratis hout! Wij stoken tot nu toe over het algemeen voorgedroogd hout van de bouwmarkt en pallethout van bedrijven die er vanaf moeten. Alles droog en geen verf. Ook alleen het hout en niet de geperste blokken. Verder hebben we nog wat vers gekapte boomstammen te drogen liggen voor over 2 jaar. Ondanks dat we zuinig stoken, zijn er al heel wat kuubs doorheen gegaan in de afgelopen maanden. Het bouwmarkt hout is veel te duur, maar we moesten ergens mee beginnen. We zijn nu aan het opsparen voor de komende jaren met gratis hout, dus dat moeten we dan qua stookkosten wel gaan merken. Onze cv-kosten zijn aanzienlijk gedaald, dat is een plus. We hebben nu een verbruik van minder dan een flatje en dat komt doordat we alleen nog gas gebruiken voor koken en douchen. En de warmte die door de pijp naar onze schoorsteen bovenop het dak gaat, loopt langs onze slaapkamer. Daar heb je dus geen verwarming nodig. Hou ik sowieso niet van, maar die scherpe kou is er in ieder geval af als je naar je bed gaat. :D

* Buren van verderop stoken alles wat er maar voor handen is en gelukkig niet elke dag, want dat stinkt en rookt verschrikkelijk. Daar hebben mijn buren wel heel erg last van.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:33

Overigens, als voorbereiding, denk goed na over waar het rookkanaal moet komen. Je kan niet lukraak gaten boren in plafonds. Hiervoor moet je de constructie tekeningen hebben (die kan je doorgaans opvragen bij de gemeente) en dan kan je door een constructeur laten berekenen waar je veilig een gat kan laten boren.
Bij ons komt er helaas een bochtje (zo’n zigzag) vlak onder het plafond omdat het gat 10cm verder opzij moest ivm de constructie van het huis

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:39

Hier ook een knik in de pijp door de kamer boven. Boren was nog al een uitdaging keihard beton vier diamantboren verbruikt door de man. :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:43

Dat is inderdaad ook nog een belangrijk punt, Liselot! Bij ons zat er al een rookkanaal in onze woning (bijna 100 jaar oud huis) en die was verrassend genoeg nog nooit gebruikt. De pijp was weggewerkt achter een dichtgemetselde nephaard met van die gelpotten. We hebben hem door een schoorsteen-bedrijf laten controleren of het veilig was en gebruiksklaar laten maken. Hiervoor kregen we een bewijs voor de verzekering. De pijp loopt van het haarddeel rechtsstreeks omhoog naar de nok van het dak en is met steen weggewerkt in een kast. Je ziet er dus niets van. Als je er wat warmte van wilt, dan moet je je kastdeur openzetten. :D Maar dat is niet heel noemenswaardig, want het is goed afgewerkt. Vanuit de kachel naar de werkelijke schoorsteen zit wel een bocht en in de kachel zelf zitten twee afzonderlijke plaatjes om de vlammen/hitte niet gelijk de pijp in te laten gaan. Niet alleen om hitte verliezen, maar ook om brandgevaar te voorkomen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:03

anjali schreef:
Ik krijg van die stinkende rook zo'n pijn in mijn keel dat het wel lijkt of er scheermesjes in zitten.En ik kan niet meer slikken. En mijn longen weigeren die rook in te ademen,dus stik ik zowat. En je kunt er niets aan doen. Iedereen heeft tegenwoordig toch een cv, waarom dan de hele omgeving vergiftigen met kachels?



Toch niet. Wij hebben geen cv. Wij hebben een kachel.

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:05

FlyAway schreef:
Wij hebben al weer enkele jaren de Bullerjan FreeFlow. Wij zijn er op gevallen vanwege het ontwerp, maar het is ook nog eens een superefficiënte houtkachel, die naast stralingswarmte ook heel veel convectiewarmte geeft. Hij voldoet aan de strengste milieueisen.

https://www.gemjo-kachels.nl/bullerjan-freeflow/

[ Afbeelding ]

Hout halen wij zelf uit het bos, voornamelijk eik en beuk, zelf zagen en kloven. Ligt hier 2 jaar te drogen. Wij stoken ook om het huis te verwarmen (niet volledig) en bij ons gaat er per jaar ongeveer 6/7 kuub doorheen.
Wij hebben op het erf ook wel eens wat bomen omgezagd (els en berk) die gaan er ook gewoon in.

Houtopslag gaat bij ons in grote houten kratten tot het droog genoeg is, daarna in een houthok van 2 kuub bij het huis om direct te stoken.



Prachtkachel. Helaas voor ons was hij te groot. Maar hij is tof

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

joyce83

Berichten: 5179
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 10:16

Dank je wel Liselot. In principe willen wij op dit moment dat de pijp door de muur van de kamer gelijk naar buiten gaat en dus niet door het verschillende dekken heen moet. (we gokken dat dit ook goedkoper is). We hebben zelf dit huis laten bouwen dus alle bouwtekeneningen zijn in ons bezit.
We komen alleen misschien niet helemaal precies uit hoe de pijp moet lopen buiten, we hebben boven twee ramen waartussen 32 cm volgens de tekening zou zijn. Als de kachel precies in het midden van de muur kan dan zou de pijp tussen deze twee ramen in moeten, stel dat het niet recht kan dan moet gekeken worden of de pijp iets schuins kan lopen.

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:26

Ik denk dat het qua prijs niet enorm zal schelen, de meters rookkanaal heb je toch nodig om boven je nok uit te komen. Je hoeft alleen 2 gaten minder te boren als je een huis met verdieping en zolder hebt.
32cm is in principe genoeg om een dubbelwandige buis tussen te plaatsen. Als je de kachel niet precies op die plek kan zetten kan je er voor kiezen om buiten een bochtje te maken. Wel zijn zo min mogelijk bochten in het kanaal het beste ivm aanslag en het vegen van het rookkanaal

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:27

Tip van ons, een goede kachelboer komt met een mannetje bij je thuis om te bekijken wat haalbaar is. Wij hebben 3 jaar terug de haard verwijderd en daar is de kachel voor in de plek gekomen. Dat kon niet 1 op 1 omdat een houtkachel een ander soort rookkanaal gebruikt. We wilden trouwens eerst een gashaard. Maar dat was heel prijzig en vroeg om nog meer aanpassingen. En nu zijn we toch wel heel blij met de kachel die we hebben.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: houtkachel, de voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:02

Ik vind dat altijd zo lelijk, zo'n buis aan de buitenkant. Je wil toch geen Chinees restaurant beginnen?
SusanH geeft goede tips. Laat de kachelboer eerst thuis komen kijken. Ze hebben vaak ideeën waar je zelf niet op zou komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 12 bezoekers