Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 16:10

Hoi iedereen,

dit is een onderwerp waar ik al een tijdje over nadenk, en ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken/dit hebben gedaan.

Ik woon nu dus op kamers sinds mijn 20e, nu ben ik inmiddels 22. In deze kamer woon ik dus bijna 2 jaar en het is mijn eerste kamer. Het is echt een typisch studentenhuis, dus alles gedeeld met elkaar, en hier en daar de feestjes.

Nou zie/hoor ik soms dat mensen na hun kamer een studio of appartement zoeken. Vaak zijn dat dan ook mensen die gaan samenwonen met hun vriend/vriendin.

Ook zijn er uit ons huis al een paar mensen weer verhuisd en hebben sommigen plannen om weer weg te gaan. De mensen in mijn huis zijn ook wat jonger, 18, 19 en 20.

Door dit soort dingen krijg ik het gevoel alsof ik ook 'verder moet' of zo. Dat ik op zoek moet gaan naar een studio bijvoorbeeld. Ik heb dat gevoel echt vanwege mijn leeftijd, dat ik me afvraag of ik niet te oud word voor een studentenhuis. En omdat mijn huisgenoten dus wat jonger zijn.

Maar eigenlijk woon ik hier nog erg prettig (ik heb een fijne kamer op een goede locatie, en ik ben het studentenleven ook nog niet echt zat). Ik wil dus nog niet perse weg. Maar het lijkt 'maatschappelijk' gezien gewoon alsof het normaal is dat je rond je 23e? ongeveer een andere woning zoekt/gaat samenwonen oid.
(Daarover gesproken trouwens: ik heb geen relatie dus dat zit er niet in, bovendien al zou ik wel een relatie hebben, dan zou ik nog niet willen samenwonen. Ik vind het heerlijk om mijn kamer niet te hoeven delen!).

Daarnaast lijkt het me ook doodsaai om ''alleen'' in een studio te zitten (zonder huisgenoten die je tegenkomt in de keuken en zo). Ik zie dat helemaal niet zitten.

Dus bij deze de vraag, hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen, en wat waren jullie redenen om te verhuizen? Wat vinden jullie "normaal" om te doen?
Laatst bijgewerkt door Fearn op 01-01-19 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:17

Vooral doen waar jij je prettig bij voelt, zeker geen dingen gaan doen omdat anderen dat doen!
Maar als ik hier kijk zitten de meesten van 22 ook nog gewoon op kamers en ik ken ook mensen die ouder zijn en nog steeds op kamers zitten. Hier trekken de meesten weg zodra ze klaar zijn met hun studie. Degenen die een studio hebben, hebben deze meestal al vanaf dat ze gingen studeren

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:21

Doen wat je fijn vindt! Ik heb in studentenhuizen gewoond met mensen van 17/18 tot 34. Het ene huis is ook ouder dan het andere.
Het 'oudste' huis waar ik gewoond heb was ik de jongste (20), dan 2x 28 en 1x34. Was best een heel leuk huis! Wel een stuk zelfstandiger, iedereen had semi eigen badkamer en samen koken deden we ook echt niet :).
Huis waar ik ook heb gewoond was ik de jongste denk ik teon, toen was ik 18 ofzo. Oudste was 28, die studeerde ook gewoon 10 jaar haha. Was het nog lang niet zat!
Maar te oud voor een studentenhuis? Nee hoor.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:27

Gewoon lekker blijven zitten!

Ik heb de eerste 2 jaar van mijn studie op kamers gewoond, samen met 5 anderen. Eén meid zat er totaal 7 jaar. Want ze had twee bachelors en dan nog een master gedaan voor ze weg ging. Dus zij was al 25 terwijl wij 19/20 waren. Helemaal niks mis mee.

Ik ben verhuist naar een appartement omdat mijn vriend en ik al 4 jaar samen waren en toe waren om echt ons eigen plekje te hebben. Maar was ik singel geweest, dan was ik op mijn kamer gebleven hoor! Gezellig met huisgenoten!

Maar ik ben toch wel blij met mijn appartement nu, maar ik heb een vriend dus ben dan ook niet alleen.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:35

Moet je toch zelf weten? Ook als je al werkt, kan je eerst nog tijd lekker sparen voordat je op jezelf gaat wonen.

In Duitsland is het heel normaal om zo te wonen, ook voor mensen boven de 30.. Dat is niet alleen maar voor studenten. Ken zoveel die hier een woning delen met andere mensen, goedkoper en ook gewoon voor het contact.

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:50

Ik ben tot mijn 20e op kamers geweest, daarna getrouwd en een huis gehuurd. Als jij je fijn voelt in je kamer hoef je niet te vertrekken toch?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 16:56

Ik denk dat je niet moet kijken naar je leeftijd, maar naar hoe je leven er op dat moment uit ziet.
Studeer je nog en ben je vrijgezel? Studentenwoning.
Heb je een baan en verdien je goed genoeg?
Appartement.
Ben je al lang samen met je partner en klaar voor de volgende stap?
Samenwonen (en ja, ook dat kan in een studentenhuis!)

Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel andere vormen van wonen.
(Anti-)kraak alleen of met anderen, huis delen met vrienden, wooncommune, op een chalet Park enz enz

Dus gewoon doen waar jij je fijn bij voelt!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:18

Ik heb een tijdje op kamers in Alkmaar gewoond, waar ook iemand van begin dertig woonde. Dat was helemaal prima en voelde ook niet raar of zo :)
Ik lees in jouw verhaal alleen maar voordelen aan de plek waar je woont (goede locatie, fijne kamer, je vindt het studentenleven nog leuk), dus dan zou ik als ik jou was gewoon lekker daar blijven :)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:43

Ik heb zo'n 10 jaar in verschillende studentenhuizen gewoond. Zolang heb ik overigens ook gestudeerd ;) .
Zo'n studentenhuis is gewoon gezelliger dan alleen in een studio of huis. Ook veel goedkoper trouwens. Soms twijfel ik zelfs wel eens of ik niet weer gezellig in een studentenhuis wil wonen, maar goed, ik ben inmiddels ook wel gesteld op mijn eigen huisje.

Blijf lekker zitten waar je zit, lekker sparen. En als je er dan zelf echt aan toe bent.... dan verhuis je.

xSannee

Berichten: 4347
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:46

Ik ben 23, ik heb vrienden die samen wonen, vrienden die huizen kopen, vrienden die in studenten huizen wonen en vrienden die thuis wonen.

Zelf woon ik ook thuis en dat vind ik helemaal prima! Studentenhuis is niets voor mij, maar als jij daar op je plek zit is dat toch helemaal prima?

"Maatschappelijk gewenst/normaal" is maar net was je er zelf van maakt. Blijf gewoon lekker doen wat jij graag wilt!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 17:48

Ik heb van mn 18e tot 25e in een studentenhuis gewoond, daarna nog een jaar met een vriendin samen.
Daarna samen gaan wonen. Volgens mij is het best normaal om langer in een studentenhuis te blijven hangen. Zeker in de regios waar het moeilijk is een woonplek te vinden. Wanneer je aan iets anders toe bent merk.je het vanzelf.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:04

Zolang jij blij bent met je woonsituatie zou ik lekker blijven zitten waar je zit! :j Er komt vast vanzelf een moment dat je begint uit te kijken naar een plek voor jezelf, dan is het vroeg genoeg om te gaan zoeken. Als je nu een fijne plek hebt, het gezellig hebt met je huisgenoten, dan zeker blijven zitten. Je bespaart over het algemeen genomen nog geld uit ook ;)

Afhankelijk van de regio waar je woont of waar je denkt te willen gaan wonen, is het wél verstandig om alvast een paar dingen in gang te zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan je inschrijven bij de/een woningbouwvereniging om alvast wachttijd op te gaan bouwen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen gezien het huidige systeem!

Anoniem

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:37

Ik heb best een tijd in studentenhuizen gewoond (van mijn 17e tot mijn 21ste) maar was het toen ook wel echt zat. Ging letterlijk liever weer bij mijn ouders zitten dan nog langer in een huis waarin ik alles moest delen en waarin iedereen passief agressief met elkaar omging. Vanuit daar heb ik een half jaar in het buitenland gewoond en daarna ben ik met mijn vriend samen gaan wonen.

Of je moet verhuizen is super persoonlijk. Ik had echt behoefte aan een eigen plekje waar ik zelf verantwoordelijk voor was en waar ik me terug kon trekken, maar ik heb ook vriendinnen die juist bewust na hun afstuderen in studentenhuizen zijn gebleven omdat ze het gezelliger vonden of omdat ze bang waren anders weinig sociale contacten te hebben. Als je goed zit waar je nu bent zou ik gewoon lekker blijven.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:46

Emmaa_ schreef:
Ik heb best een tijd in studentenhuizen gewoond (van mijn 17e tot mijn 21ste) maar was het toen ook wel echt zat. Ging letterlijk liever weer bij mijn ouders zitten dan nog langer in een huis waarin ik alles moest delen en waarin iedereen passief agressief met elkaar omging. Vanuit daar heb ik een half jaar in het buitenland gewoond en daarna ben ik met mijn vriend samen gaan wonen.

Of je moet verhuizen is super persoonlijk. Ik had echt behoefte aan een eigen plekje waar ik zelf verantwoordelijk voor was en waar ik me terug kon trekken, maar ik heb ook vriendinnen die juist bewust na hun afstuderen in studentenhuizen zijn gebleven omdat ze het gezelliger vonden of omdat ze bang waren anders weinig sociale contacten te hebben. Als je goed zit waar je nu bent zou ik gewoon lekker blijven.


Het is vooral ook wel echt afhankelijk van hoe/waar je woont denk ik. Ik woon ook in een 'studentenhuis', echter wel met nog 3 serieuze meiden. Het is hartstikke gezellig, maar we hebben verder geen verplichtingen en iedereen houdt goed rekening met elkaar. Dus delen is in mijn geval geen probleem. Daarnaast heb ik ook genoeg eigen ruimte, aangezien in een eigen woonkamer heb met apart slaapgedeelte en in totaal een oppervlak van 25/30m2.

Toch zit ik momenteel een beetje in dubio of ik niet ook naar iets moet kijken echt voor mezelf. Ik werk fulltime en zou het vooral heel leuk vinden om gewoon alles naar mijn smaak te kunnen inrichten. Dus ook de keuken en de badkamer. Nu blijven die gedeelde ruimtes toch wel heel erg achter qua renovatie dan de kamers. Maar het is ook wel weer heel fijn hier de aanspraak te hebben en het is toch allemaal een stuk beter betaalbaar dan een eigen studio/appartementje.

Als jij daar naar tevredenheid zit, zou ik lekker blijven zitten :). Je kan altijd kijken wat er op je pad komt! Weg ben je er zo, terug zal lastiger worden. Naar mijn idee zit daar ook echt geen leeftijd aan, het is maar net waar in het leven jij staat en hoe de situatie is. Hoe wij hier met elkaar wonen zou ook prima passen bij een volwassen/werk leven voor als je zeker wilt zijn van wat meer aanspraak en lagere maandhuur dan iets voor jezelf.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:52

Ik ben ook 22 maar de jongste is ons huis. Zelfs met hospiteren een aantal maanden geleden gekozen voor iemand van 24. Nu moet ik wel zeggen dat wij allemaal een eigen badkamer hebben en alleen de keuken delen. Ik denk dat ik hier nog wel een flinke tijd zal wonen hoor. Overal heerlijk dichtbij, beetje contact in huis door het delen van de keuken en zeker als ik ga werken niet duur.

Gewoon doen waar je je fijn bij voelt. Veel vriendinnetjes huren zelf een huisje en werken al maar heb niet echt de druk om dat ook te moeten gaan doen

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:45

Ik woonde 6 jaar op kamers (verschillende kamers gehad in 3 verschillende steden) totdat mijn laatste studie klaar was. (ik was toen 25) Daarna ging ik weer soort van thuis wonen (ouders hebben inmiddels anders huis en zijn hier sporadisch, ik maak gebruik van appartement wat ze gekocht hadden als uitvalsbasis ivm werk), al voelt het als op mezelf wonen.

Ik zou nu niet meer op kamers willen, kon gezellig zijn maar wel altijd gezeur met schoonmaak en muizenplagen enzo..... Er waren zeker ook altijd wel mensen die werkten en nog op kamers woonden. Maar die instelling en het leefritme van diegenen is vaak anders dan van studerende mensen.

Tis duur om zelf iets te huren/kopen, maar ik heb de luxe dat k over 2 jaar bij mn vriend in kan trekken (nieuwbouwappartement die nog in aanbouw is), tot die tijd woon k waar k nu woon.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:24

Ik heb tot m'n 28ste op kamers gewoond, nu een studio. Maar genoeg van mijn collega's (die met een fulltime baan dus) wonen nog steeds op kamers, aangezien studio's peperduur zijn hier.. en die zijn soms ook al ver boven de 30!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:28

Ik ben juist van een studio naar een studentenappartement gegaan :=
Vond het enorm saai op de studio, plus nog een pak duurder ook!
Was een heel goede keus, ik heb het enorm leuk gehad met mijn huisgenoot toen *\o/* Inmiddels woon ik samen met mijn vriend.

BlackClaw

Berichten: 624
Geregistreerd: 01-01-13

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:43

Ik heb vorig jaar toen ik 18 was 5 maanden in een studentenhuis gewoond, daarna kreeg ik de optie om naar een studio te verhuizen en dat heb ik met alle liefde gedaan. Het ligt er heel erg aan hoe jij erin staat en de mensen met wie je terecht komt. Ik vind het veel fijner om alles voor mezelf te hebben, en ik heb nu 2 katten dus alleen ben ik niet :P

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:46

Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat het inderdaad heel persoonlijk ligt, aan wat op dat moment je behoefte is. (en geen leeftijd aan verbonden). Het enige wat ik soms jammer vind aan een studentenhuis is dat mensen weer weg gaan en weer nieuwe komen, maar dat houd je toch niet tegen. We hebben hier nu wel een heel leuk groepje, hopelijk blijft dat nog even zo :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:34

Ik woon sinds mijn 20e op kamers met eerst twee en nu drie huisgenootjes. Ik ben nu 24 en vind het nog steeds heel fijn om thuis te komen en even met huisgenoten te kunnen kletsen.

Ik zou zeggen: zolang jij er fijn woont niks aantrekken van wat anderen er misschien van vinden. Ik snap je in elk geval heel goed :D

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:47

Op m'n 26e. Toen was ik afgestudeerd en werkte ik een paar maanden en werd gek van m'n huisgenoten (lees: omgekeerd dag-nachtritme). Je voelt vanzelf wel wanneer het tijd is, denk ik.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:56

Ik heb iets van 4 a 5 jaar in en studentenhuis getint een daarna nog iets van 3 a 4 jaar samen met een vriendin een huis gedeeld. Daarna gaan samenwonen. Heb het erg naar mijn zin gehad in studentenhuis een zou niet graag alleen willen hebben gewond. Gewoon doen waar hij de fles bij voelt

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe lang zijn jullie op kamers blijven wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:16

Ik heb tot m'n 22e op kamers gezeten, toen korte tijd samengewoond en toen dat mis liep en ik inmiddels een baan had naar een studio verhuisd. Ik was toen echt heel blij dat ik m'n eigen keuken en badkamer had, terwijl ik toen ik nog studeerde juist heel blij was met huisgenoten. Ik ken zat mensen die tot eind 20 of zelfs begin 30 met huisgenoten hebben gewoond. Niet meer in studentenhuizen maar met andere werkende jongeren, een beetje zoals in de Amerikaanse series (friends, big bang). Zolang dat bevalt scheelt het een hele hoop geld!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:20

Yessy schreef:
Ik heb tot m'n 22e op kamers gezeten, toen korte tijd samengewoond en toen dat mis liep en ik inmiddels een baan had naar een studio verhuisd. Ik was toen echt heel blij dat ik m'n eigen keuken en badkamer had, terwijl ik toen ik nog studeerde juist heel blij was met huisgenoten. Ik ken zat mensen die tot eind 20 of zelfs begin 30 met huisgenoten hebben gewoond. Niet meer in studentenhuizen maar met andere werkende jongeren, een beetje zoals in de Amerikaanse series (friends, big bang). Zolang dat bevalt scheelt het een hele hoop geld!

Ik ken ze nog steeds hoor. Met 1 of 2 huisgenoten. Waarom niet? Zeker als je geen partner hebt kan ik me goed voorstellen dat het best saai kan zijn, zo alleen. Plus, vet handig als je de kookshifts kan verdelen :j