Nieuw: na jaren weer rijden en misschien meer?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sailor

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Regio Utrecht

Nieuw: na jaren weer rijden en misschien meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 13:04

Ik ben Fleur, moeder van twee dochters (6 en 10). Vroeger fanatiek gereden op de manege, (sport)paarden van de staleigenaresse en het paard van een vriendin. Inmiddels kriebelt het weer om te beginnen, nadat oudste dochter twee jaar geleden is gestart op de manege. Voor mij is het dan zo’n 10 jaar geleden.
Ik heb altijd al meer gewild dan alleen rijden en oriënteer de komende jaren op de aanschaf van een gezinspony of paard (een mooi doel voor mijn 40ste verjaardag!). We hebben geen sportambitie, willen vooral lekker zorgen voor en buiten rijden. We nemen de tijd en doen ondertussen zoveel mogelijk kennis en ervaring op. Ik hoop hier, door in eerste instantie lekker veel mee te lezen, weer rustig in het wereldje te komen en straks ‘leren’ wat eerst, wat daarna enzovoorts. Daarnaast lijkt het me leuk om contacten op te doen die gunstig en fijn zijn voor en bij dit grootse avontuur .
Ik ben de enige paardenliefhebber in de familie/vrienden/kenniskring en ik mis gelijkgestemden.

Tot zover… groet, Fleur


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:06

Wat leuk, welkom! :D Wil je zelf eerst weer op een manege beginnen of ga je voor jezelf op zoek naar een bijrijdpaard?

BeFunny

Berichten: 10382
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Nieuw: na jaren weer rijden en misschien meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:11

Ik zou eerst idd een bijrijd/verzorgpaard zoeken of het rijden ergens anders weer even oppakken. Met een verzorgpaard kom je ook weer in hoe het allemaal ging. Dat heb je echt snel weer in je hoofd hoor maar het is ook gewoon leuk. Totdat jullie je eigen knol kunnen verwelkomen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101637
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nieuw: na jaren weer rijden en misschien meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:13

Welkom Fleur!

Wat leuk dat je tzt wil kijken voor een paardje voor de hele familie. :)

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:31

O, leuk! Een bijrijdpaard is wellicht goed om 'er weer in' te komen. Het hebben van een eigen paard kost wel veel tijd (en pecunia) en er is veel mogelijk op gebied van natuurlijkere huisvesting dan bij een gemiddelde mangege/op stal. In sommige regio's is dat wel even zoeken.
Ik ben ongeveer op dezelfde leeftijd met een eigen paard begonnen, na 35 jaren paarden van anderen, en een pauze toen de kinderen jong waren. Eerst gezorgd dat ik weer in conditie kwam, en daarna op zoek gegaan.
Voor mijn eigen paard wenste ik een zo vrij mogelijk leven op een PP, toen ik zag dat hij ongelukkig was op de pensionstalling. Uiteindelijk ben je per dag maar een uurtje of wat bij je paard en de rest van de tijd moet zijn of haar leven ook plezierig zijn, en niet grotendeels uit 10m2 bestaan.

Het heeft wat verhuizingen gekost, plus opgeven van een binnenbak en andere luxe ;) . De band die je met een eigen paard ontwikkelt is 'anders'. (...en voor de mensen die bijrijden en zich 'gepasseerd' voelen...ja, ook met je bijrijdpaard bouw je een band op maar zolang je geen eigenaar bent...)
Veel plezier met de plannen, en ondanks dat het niet altijd even leuk of makkelijk is, want je dagbesteding verandert wel met een eigen paard, plus de beginperiode om een team vormen kost tijd, is het superleuk, helemaal als je kinderen er ook veel plezier aan beleven.
Mijn paard gaat een beetje richting senior, maar is echt een familiepaard. (mits ik meega op buitenrit, dat dan weer wel ;) )

Over de IJssel

Sailor

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Regio Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 14:59

Mkango schreef:
Wat leuk, welkom! :D Wil je zelf eerst weer op een manege beginnen of ga je voor jezelf op zoek naar een bijrijdpaard?


We gaan nu van manege wisselen binnen de regio. Van een kleine stal zonder weidegang voor de manege-pony’s, naar een grotere met loop- en uitloopstallen (aangrenzend een paddock). Hier komen alle paarden en pony’s in ieder geval de hele zomer buiten (veel weilanden). Dat voelt al beter. Daar gaat mijn dochter dan weer (privé)-lessen en zal ik een eerste instantie ook aanhaken. Van daaruit wil ik gaan kijken of ik een handje kan helpen op stal/ met andere pony’s of paarden. En van daaruit weer door.
De dame waar ik vroeger het paard van reed heeft zelf ook weer twee paarden, dus dat contact zal ik ook proberen te herstellen. Niet zozeer om haar paarden te doen, maar om advies in te winnen en herinneringen op te halen.

Sailor

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Regio Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 15:01

BeFunny schreef:
Ik zou eerst idd een bijrijd/verzorgpaard zoeken of het rijden ergens anders weer even oppakken. Met een verzorgpaard kom je ook weer in hoe het allemaal ging. Dat heb je echt snel weer in je hoofd hoor maar het is ook gewoon leuk. Totdat jullie je eigen knol kunnen verwelkomen ;)


Dat klinkt inderdaad als een logische volgorde. Er zit ook absoluut geen haast achter.
En op weg naar later ‘onderweg’ veel genieten :j


Sailor

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-10-21
Woonplaats: Regio Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 15:08

Lindsey_99 schreef:
O, leuk! Een bijrijdpaard is wellicht goed om 'er weer in' te komen. Het hebben van een eigen paard kost wel veel tijd (en pecunia) en er is veel mogelijk op gebied van natuurlijkere huisvesting dan bij een gemiddelde mangege/op stal. In sommige regio's is dat wel even zoeken.
Ik ben ongeveer op dezelfde leeftijd met een eigen paard begonnen, na 35 jaren paarden van anderen, en een pauze toen de kinderen jong waren. Eerst gezorgd dat ik weer in conditie kwam, en daarna op zoek gegaan.
Voor mijn eigen paard wenste ik een zo vrij mogelijk leven op een PP, toen ik zag dat hij ongelukkig was op de pensionstalling. Uiteindelijk ben je per dag maar een uurtje of wat bij je paard en de rest van de tijd moet zijn of haar leven ook plezierig zijn, en niet grotendeels uit 10m2 bestaan.

Het heeft wat verhuizingen gekost, plus opgeven van een binnenbak en andere luxe ;) . De band die je met een eigen paard ontwikkelt is 'anders'. (...en voor de mensen die bijrijden en zich 'gepasseerd' voelen...ja, ook met je bijrijdpaard bouw je een band op maar zolang je geen eigenaar bent...)
Veel plezier met de plannen, en ondanks dat het niet altijd even leuk of makkelijk is, want je dagbesteding verandert wel met een eigen paard, plus de beginperiode om een team vormen kost tijd, is het superleuk, helemaal als je kinderen er ook veel plezier aan beleven.
Mijn paard gaat een beetje richting senior, maar is echt een familiepaard. (mits ik meega op buitenrit, dat dan weer wel ;) )


Dat klinkt goed en fijn! Dat wat jij hebt gekozen voor je paard is voor ons ook interessant. Los van onze bedoelingen met het paard, willen we een zo vriendelijk en natuurlijk mogelijk bestaan voor hem.
Ons leven zal zich langzaam maar zeker ook meer gaan bewegen richting tijd maken voor de dingen die we belangrijk vinden. We hebben behoorlijk ‘geleefd’, gereisd, kinderen gekregen en opgevoed en nu ontstaat er meer tijd voor de leefstijl waar we werkelijk naar verlangen.
Ik ben benieuwd! Veel geluk met jouw familiepaard. Het klinkt alsof hij het puik heeft!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers