Nieuw + kwestie omtrent samenwonen na langeafstandsrelatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Epiphany
Berichten: 0
Geregistreerd: 14-11-22

Nieuw + kwestie omtrent samenwonen na langeafstandsrelatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-22 18:45

Hoi! Na lang stiekem mee gelezen te hebben op bokt heb ik toch maar eens een account aangemaakt. Als tiener heb ik met veel plezier western gereden, maar daar ben ik sinds ik ben gaan studeren mee gestopt. Wel vind ik paarden (en eigenlijk alle dieren) nog steeds mega leuk en heb ik de droom om later in een vorm weer meer met paarden en/of andere dieren bezig te zijn. Tot nu toe heb ik met veel plezier zowel paard als niet-paard gerelateerde topics op bokt mee gelezen, maar nu heb ik zelf een kwestie. Bij deze! :)

Mijn vriend en ik hebben een semi langeafstandsrelatie, met zowel de auto als het OV duurt het ongeveer twee uur om naar elkaar toe te reizen. We zien elkaar ongeveer om het weekend en als we vanuit huis kunnen werken zijn we vaak bij elkaar. Dit gaat prima, maar na 3,5 jaar relatie waarvan 3 jaar deze langeafstand situatie gaat de wens om samen te gaan wonen steeds harder kriebelen. Momenteel studeer, werk en woon ik in Utrecht, mijn vriend woont in Duitsland. Relatief dicht bij de grens, zoals gezegd ben je er met twee uur vanuit Utrecht. Het bedrijf waar hij voor werkt zit in de stad waar hij woont, maar doordeweeks is hij vaak bij cliënten op andere plekken in Duitsland. Zijn vrienden en familie wonen in de stad waar hij woont, die van mij wonen verspreid door Nederland. Hij heeft een hechte band met zijn vrienden en familie en wil om die reden ook graag in zijn huidige woonplaats blijven. Ik heb geen duidelijke voorkeur om vanuit die reden op een bepaalde plek te willen wonen. Met zijn familie en vrienden kan ik het goed vinden.

Na mijn afstuderen volgend jaar willen we gaan samenwonen, maar de grote vraag is waar we dat gaan doen. Ik hoop een PhD plek te vinden in Utrecht of Nijmegen, en zou idealiter maximaal een uur reizen met het OV bij mijn werk vandaan willen wonen. Mocht ik geen PhD plek vinden heb ik andere interessante opties qua werk in Nijmegen. Ik heb er over nagedacht voor een PhD in Duitsland te gaan, maar in mijn ervaring is de sfeer op de Duitse werkvloer fors anders en past dit niet bij mij (veel te formeel en erg hiërarchisch). Ook heb ik een goed (academisch) netwerk in Nederland, weet ik hoe het systeem werkt en voel ik me prettig bij de gang van zaken hier. In Duitsland wonen zie ik wel zitten, er werken (nog) niet. Ik ben tweetalig opgevoed, daardoor versta ik Duits, spreek en lees ik het goed maar mijn schrijven is helaas bagger en te slecht om mee aan het werk te kunnen. Al valt dat uiteraard te leren.

Dan nog een factor: de kans is groot dat we ergens in de komende vijf jaar, dus voor het afronden van mijn PhD, willen proberen een baby te krijgen. Daarvoor lijkt het me erg handig niet mega veel tijd kwijt te zijn aan van en naar mijn werk reizen aangezien zowel een kind als een promotietraject op zichzelf tijdsintensief zijn. Tegelijkertijd lijkt het in de buurt hebben van een opa en oma die op willen passen me ook goud waard. Mijn vriend zal tegen die tijd waarschijnlijk minder vaak ver van huis werken. Mocht iemand hier ervaring hebben met het combineren van een gezin en het doen PhD ben ik ook daar erg benieuwd naar!

We komen wat betreft wonen uit op meerdere scenario’s (er even vanuit gaande dat ik daadwerkelijk een PhD plek vind):
1. Wonen in Duitsland: dicht bij de familie en vrienden van mijn vriend, dicht bij zijn werk (op de dagen dat hij naar kantoor moet), ver van mijn werk. Maar, ik zal waarschijnlijk een gedeelte van de tijd vanuit huis kunnen werken.
2. Wonen in Nederland: dicht bij mijn werk, ook dichter bij mijn vrienden, ver bij werk, familie en vrienden van mijn vriend vandaan.
3. Ergens halverwege tussen Nijmegen en waar mijn vriend nu woont: eigenlijk net te ver weg van alles.

We hebben nog wel een tijdje voordat we echt gaan samenwonen, en ik realiseer me dat er in dit verhaal veel "waarschijnlijk", "als het goed is" en "hopelijk" staat, maar toch komt het samenwonen steeds dichterbij en een oplossing waar we allebei blij mee en van overtuigd zijn hebben we nog niet gevonden. Elke scenario heeft voor- en nadelen, en ik ben nieuwsgierig wat anderen zouden doen of hebben gedaan in een situatie zoals deze. En vandaar dit topic! Ik ben erg benieuwd naar meningen en ervaringen


Ayasha
Blogger

Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nieuw + kwestie omtrent samenwonen na langeafstandsrelatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:51

Ik zou de factor ‘baby’ nog even buiten beschouwing laten. Eerst maar eens samen wonen en kijken hoe dat werkt.

Midden in lijkt niet jouw voorkeur te hebben maar in DL wonen beperkt je kwa phd? Begrijp ik dat goed?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Epiphany
Berichten: 0
Geregistreerd: 14-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-22 19:35

Ayasha schreef:
Ik zou de factor ‘baby’ nog even buiten beschouwing laten. Eerst maar eens samen wonen en kijken hoe dat werkt.

Midden in lijkt niet jouw voorkeur te hebben maar in DL wonen beperkt je kwa phd? Begrijp ik dat goed?


Haha, uiteraard beginnen we daar pas aan als het samenwonen en de werk situatie goed zitten. Ik heb het er hier bij gezet omdat het op de lange termijn wel een belangrijk punt is om rekening mee te houden :) Misschien denk ik ook wel te ver vooruit en zijn er in dit scenario nog veel te veel "wat als" punten.

Klopt, het lijkt mij dat we als we ergens midden in gaan wonen wel de nadelen (net te ver weg van werk/familie/vrienden), maar niet de voordelen hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers