Nieuw op Bokt en een vraag aan jullie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ELLEREHC
Berichten: 0
Geregistreerd: 28-05-22

Nieuw op Bokt en een vraag aan jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 20:28

Hi Bok leden!

Mijn naam is Cherelle, ik ben 30 jaar en woon in de stad Groningen. Ik kom graag in contact met mede-paardenfanaten (uit de omgeving) en hoop hier op het forum veel interessante en leerzame dingen te lezen.

Vroeger als kind heb ik op de manege (Lipizza Veendam, voor de kenner :D ) les gehad en kwam ik veel over de vloer bij een vriendin met eigen paarden. Toen ik veel last kreeg van mijn astma ben ik gestopt bij de manege. Mijn vriendin ging verhuizen, wat ervoor zorgde dat de paardenhobby helemaal stopte. De interesse is er altijd geweest, maar tot 2 jaar geleden had ik zo'n 15-16 jaar helemaal niets meer met paarden gedaan.

Na een laaange pauze dus, ben ik in 2020 weer gestart met het lessen op een manege in de buurt. Ik merk dat ik het heel leuk vind om weer met paarden bezig te zijn, maar ik merk ook dat -door de lange stop en de manegelessen van een uurtje per week- ik misschien weer een stapje terug moet nemen om te kijken wat ik nu allemaal weet en kan, om vanuit daar weer eens verder te kijken. Ten eerste ben ik 16 jaar ouder dan toen ik stopte met de lessen als kind en les ik nu in een gemiddelde volwassen groep. Ik heb soms het gevoel dat ik de (rijtechnische) basis(kennis) nog best wel mis (houding, balans, ontspanning, consequent zijn etc, etc...) en vraag me af of manegelessen in een groep voor mij de juiste manier is om mij daarin verder te (kunnen) ontwikkelen. Ik zou ook graag meer willen leren over de algehele verzorging en omgang met een paard en heb daarom ook wel eens gezocht naar een verzorg-/leasepaardje in de buurt, maar eentje vinden (met de juiste match) is nog best lastig (ik werk daarnaast 40 uur p/wk, dus dat zorgt er voor dat ik niet super flexibel ben in de leasedagen).

Mijn concrete vraag is: wat is jullie advies hierin/wat zouden jullie doen? Ik zou bijvoorbeeld privéles kunnen nemen in de omgeving (maar ik heb zelf geen paard, dus dat zou bij iemand moeten zijn die een paard beschikbaar heeft), ik zou bij de manege kunnen blijven en daar privéles kunnen nemen, ik zou alsnog een leasepaard kunnen zoeken en daar les mee nemen, of...?

Mocht je iemand zijn of weten die mij verder zou kunnen helpen bij bovenstaande of je hebt tips voor me, dan hoor ik het graag! Lijkt me leuk om iets van jullie te horen :)

Ga ik ondertussen nog even verder lezen en op onderzoek uit op dit forum!

Groetjes!
Cherelle

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:01

Hoi!
Hier een vergelijkbare situatie, alleen ik was ongeveer 8 jaar gestopt. Wat super leuk dat je het nu weer oppakt!
Ik herken veel uit je verhaal. Wat ik deed was (samen met iemand uit mijn les) elke zo veel weken prive rijden. Omdat onze instructrice weg ging deden wij dit best vaak, maar dit heeft mij naast de manege lessen wel geholpen. Je leert toch meer 1 op 1 (of bij mij, 1 op 2) en je kan deze tips mee nemen in de groepsles.
Wat ik zelf heb gedaan is rustig naast het oppakken van de manegelessen zoeken naar een verzorgpaard. Hier ook alles eerst heel rustig opgebouwd; eerst alleen longeren en grondwerken, later ook rijden. Hier les ik ook bij, en dat is weer totaal anders dan bij manege.
Ik ben wel blij dat ik eerst de keuze gemaakt had om tijdje bij manege te rijden om de basis dingen weer te oefenen.
Ik zou vooral de tijd overal voor nemen. Ik had zelf de hoop dat het weer opstappen en weg rijden zou zijn, maar dat viel vies tegen (net als de spierpijn _O- )
Bieden ze je bij jou manege lease aan? Waar ik rij wel, dan kan je kiezen om 2x per week een les te rijden of 1x les en 1x vrij rijden.

edit: lezen is ook een ding ;) lees nu dat je al weer twee jaar rijdt hahaha
Ik zou dan zeggen, gooi een oproepje online. Als je denkt dat je toe bent aan extra uitdaging, ga er voor!!

ELLEREHC
Berichten: 0
Geregistreerd: 28-05-22

Re: Nieuw op Bokt en een vraag aan jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:59

Hi @kampioen2be!

Dankjewel voor je reactie! Inderdaad ook een goed idee om het te combineren; manegelessen voorlopig blijven doen en daarnaast 1 of 2 keer in de maand privéles nemen. Mijn oproepje was ook een beetje bedoelt om alvast te vragen wie evt. in mijn omgeving privéles aanbiedt, maar misschien handiger om daar een apart bericht voor te plaatsen.

Leuk dat je ook weer rijdt na een stop! En idd heel herkenbaar die spierpijn, haha! Bedankt voor je tips iig!