Wij zijn nieuw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 01:48

Ir111 schreef:
Welkom op Bokt!

Heftig tijden achter de rug zeg. Wat tof zeg, dat je kunt rijden met de prothese. Begrijp ik nou goed dat je er zelf mee op en af kunt stappen?

Er loopt een topic (uit 2020) van iemand die vraagt om zadelmakers die ervaring hebben met aangepaste zadels [AP] Waar aangepaste zadels of advies? Misschien heb je er iets aan.

Wat betreft je cap; soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Ik kan me in jouw geval voorstellen dat geen cap zoveel voordelen geeft dat je het risico op de koop toe neemt.



Dankje wel! Ja klopt ik stap aan de rechterkant op. Ik ben ooit begonnen om de paarden aan te leren dat ik zowel links als recht op en af kon stappen. Met in mijn achterhoofd wie weet komt het ooit goed van pas gedachten. En voor de afwisseling want mijn draakjes gingen anders draken. Ik heb altijd een krukje bij mij als ik opstap. Voordat ik opstap doe ik mijn knie opslot. Hierdoor kan ik als ik mijn stomp aanspan de prothese optillen. Het is best zwaar dus ik hou dat niet lang vol maar ik kan het net redden zonder dat ik de kont van 1 van de dames aanraak. Het gebeurd soms ook wel maar daar kijken ze niet meer van op. Als ik dan zit ga ik in de beugel staan met mijn rechterbeen zodat ik de knie los kan klikken waardoor hij kan buigen. Laatste keer met afstappen verloor ik mijn vacuum dan is het wel even spannend hoe ik op het krukje kom omdat hoe hoger ik in de koker zit hoe sneller ik door de knie buig omdat ik die knie bestuur via mijn spieren. Ik moest er wel om lachen en mama keek mij aan van ja wat moet ik nu jou been pakken of niks doen :)

Oh super dankje wel! Daar heb ik zeker wat aan.

Je haalt mij de woorden uit mijn mond dat is precies hoe ik er ook over denk.
Door alles wat ik de afgelopen tijd heb meegemaakt sta ik ook net iets anders in het leven in sommige dingen.
Het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden maar wil ik door kunnen buffelen op het niveau waarin ik dat nu moet doen heb ik af en toe wel iets nodig om mezelf op te laden om ook er weer vol tegen aan te kunnen.


SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-22 02:08

veranadautje schreef:
Ts wat ben je een topper.

Begon met lezen.
Wat een leuke paarden en combinatie zijn jullie
(Leest verder en scrollt terug de prothese was mij niet opgevallen)

Wat fijn dat je weer in het zadel zit.
Waar ik aan zat te denken. Er zijn heel veel para (olimpische) ruiters. Waarschijnlijk is er iemand met een soort gelijk probleem geweest. Is er geen mogelijkheid contact te krijgen met die mensen?

Dat mensen je om zoiets in de steek laten gaat er bij mij echt niet in 8)7 juist dan moet je er Als vrienden voor elkaar zijn :knuffel:

Hopelijk komt er snel een oplossing.



Dankje wel wat lief <3
Ja zo fijn dat het niet meteen opviel dat vind ik wel heel leuk om te lezen.

Ja klopt dat denk ik ook. En ik vind het leuk om dingen te proberen maar als er al een oplossing is ga ik toch voor de makkelijke weg. Die moeilijke wegen heb ik al genoeg gehad haha. Ik weet alleen niet welke ruiters dat zijn. Ik heb mij nooit hierin verdiept ik was van mening ik krijg een prothese en kan paardrijden. Toen zat ik op het paard en ging het in werkelijkheid anders dan dat ik als een filmpje in mijn hoofd had zitten. Ik heb nagevraagd voor zadel aanpassingen maar de mensen die ik sprak zeiden dat ik dan 2 nieuwe zadels nodig had omdat aanpassen bij mijn zadels niet mogelijk was. Toen ik de kosten daarvan hoorde voelde ik zo de moed in mijn schoen'en" zakken. Ik heb nooit geweten dat alles waar aanpassing voor staat zo ontiegelijk duur moet zijn. Ik wil best ergens voor betalen maar ik vind het krom dat ik bijna nu verplicht word om te kiezen welke hobby ik wil doen. Kun je eindelijk alles weer moet je kiezen omdat er niet zulke hoge bedragen klaar liggen.
Ik heb via fb ook al een paar x wat gedeeld in groepen en hoop dat nu ik dst ook hier doe ik misschien wel tips/namen kan krijgen. Want dit soort dingen kun je niet alleen en moet je ook niet alleen willen doen vind ik. En elke tip van postbode elastiek tot singel is welkom :)

Ja klopt dat dacht ik ook en dat hadden ze ook allemaal gezegd. I.v.m de maatregelen mocht ik geen bezoek in het ziekenhuis ja 1 persoon op een dag. Ik kreeg de wereld aan kaartjes en bloemen. Mijn telefoon stond rood gloeiend en de appjes stroomde binnen. Toen ik thuis 1.5 week later werd het al minder. 3 september werd ik opnieuw geopereerd en de helft van mijn familie weet dat niet eens. De berichten of ze langs mochten komen namen af en hoe het met mij ging stond ook niet meer vooraan op de lijst aan vragen. Als ik dan zelf belde of een appje stuurde ging het alleen maar over wat hun mee maakte alsof ze bang waren om te vragen hoe het ging. Of moe waren om het feit dat ze het antwoord al wisten. Niet zo goed.

Mijn 3de operatie heb ik gedeeld met een paar mensen waarvan ik dacht het het hun zou interreseren. Ik moet nog een reactie terug krijgen. Dat bericht heb ik in december gestuurd. Een berichtje hoe het gaat en of ze langs kunnen komen heb ik al heel lang niet gehad. En als ze mij op straat tegen komen kan er nog net een hoi vanaf maar aankijken doen ze niet. Als het dan zo ongemakkelijk word komt er ook nog wel een hoe gaat het uit maar daarna is iedereen ook snel weer weg.
Ik sta altijd voor iedereen klaar en cijfer mezelf heel snel aan de kant maar dat blijkbaar niemand dat voor mij overheeft doet wel pijn. Waar mijn leven stil stond is dat van hun verder gegaan en helaas is dat blijkbaar zonder mij.

Dankje wel dat hoop ik ook :knuffel:

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:30

Misschien is dit een oplossing voor het aanhouden van de beugels. De versie met klittenband kan je beter bepalen hoever je in de stijbeugel wil en kan met bijna alle beugels gebruikt worden. Of het met je huidige kan weet ik niet, met deze geen ervaring.
De vast korf is het stabielste. De teenstoppers met een korf voor ( dus met een soort kier voor) de stijgbeugel werken ook, maar als je ook een dun elastiek achter je enkel langs nodig hebt ( wat ik verwacht) werken deze minder. Er ontstaat te veel speling, waardoor het elastiek krachtiger moet zijn en dus minder snel los breekt als je eraf valt. Voor het elastiek achter de enkel langs moet je zelf even creatief worden, maar zorg dat het makkelijk kan breken! Hoedenelastiek ( dun rond elastiek) met een is soms handig.
Ik ben ook nieuw, dus hoop dat dit bericht met foto’s lukt?....
Misschien helpt het als je aangeeft in welke buurt je woont voor het proberen van magneetbeugels.
Zolang je geen wedstrijden rijdt en het niet paardonvriendelijk is, mag je zelf creatieve oplossingen bedenken. Evt kan een vereniging voor aangepaste paardensport soms ook tips geven of een manier zijn om dingen uit te proberen.
Misschien ook leuk om te weten. 21 en 22 mei organiseerde stichting paardrijden gehandicapten een wedstrijd weekend met deelnemers ( fysiek of mentale of beide) uit het hele land en soms ook daarbuiten. Het vindt plaats in Bunschoten in het midden van het land. Dit zijn hoofdzakelijk deelnemers zonder eigen paard. Op deze dagen zijn ook aanpassingen zichtbaar en zijn er meerdere verenigingen aanwezig. Vooral veel kennis is daar aanwezig en het is erg laagdrempelig. Het is een wedstrijdweekend waar het samen dezelfde hobby delen ook belangrijk is. Als je een aanspreek punt wil kan je naar Sandra vragen.
Succes!

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:32

Nieuwe poging voor de foto’s!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:12

SuusMissT schreef:
Amalarab schreef:
Leuke paarden, stoere meid! Welkom!
Er zijn magnetische beugels, mss een idee?


Dankje wel lief!

Ja ik heb erover gelezen maar de meningen zijn nogal wisselend erover en ik twijfel enorm. Bij de revalidatie vragen ze zich af of die magneet wel sterk genoeg is. Ik ken helaas niemand in de buurt die deze beugels heeft want anders kon ik ze even testen.


Toen ik op paardrijvakantie was had iemand uit Engeland ze mee. Ze mocht ze gebruiken op de paarden waar we op reden. Zij had de beugels (Ophena) een half jaar op proef. Is dat een idee?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:29

Jeetje TS, dat is nogal wat! Ik vind jou superstoer!!

Heb je al eens contact gezocht met de DVB foundation? Die kunnen je ook helpen bij dit soort vraagstukken (mijn dochter met autisme, krijgt een buddy gesponsord die haar bijv. begeleidt bij wedstrijden)
Echt een aanrader. Hier zou je evt ook eens kunnen kijken voor de Ophena beugels.
www.dvbfoundation.nl

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:45

SuusMissT schreef:
VillaNeusjes schreef:
Welkom.

En als je nou zonder beugels gaat rijden? Zal even wennen zijn maar dan kan je 't zadel in principe niet scheef trekken door 't gewicht in 1 beugel. Theoretisch hoor je ook vanuit je buik licht te rijden zonder druk op de beugels te zetten. ( Nou is 't 20 jaar terug dat ik nog op een paard zat. Ik zit ondertussen in een rolstoel.)

Maar je zou daardoor je evenwicht kunnen verbeteren en uiteindelijk de beugel wel weer aan kunnen doen als je voor jezelf hebt uitgevogeld hoe 't te doen zonder beugels.


Ja daar zat ik zelf ook aan te denken om zonder beugels te rijden alleen ik rij hoofdzakelijk buiten en moet wel op en af kunnen stappen als dit nodig is.

Ik probeer hoofdzakelijk door te zitten omdat dit voor zowel paard als ruiter het prettigste is. Voor mijn gevoel en wat ik op filmpjes terug zie ziet mijn zit er nog wel goed uit. Ik zit aardig stil in het zadel alleen mijn prothese klapperd alle kanten op en daar wil ik ook graag vanaf.
Bedankt voor de tip!



Voor op en af stappen buiten kan je natuurlijk gewoon 1beugelriem voor je zadel langs kruisen of zelfs als halsriem meenemen op je paard, hangt ie ook niet in de weg, t zal voor t paard weinig anders voelen dan een borsttuig.

Je prothese klappert zeg je, kan je m ook op slot zetten bij de knie? Of steekt ie dan onhandig af? ( wat dan buiten met bomen etc weer niet handig is )
Ik snap dat afdoen van prothese ook niet handig is als je onderweg moet op en af stappen . Plus dat je dan juist weer scheef gaat zitten wellicht.

Ik hoop dat je een werkbare oplossing gaat vinden , ik vind t sowieso knap dat je t hier neerzet.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 02:13

Sandrabokt schreef:
Misschien is dit een oplossing voor het aanhouden van de beugels. De versie met klittenband kan je beter bepalen hoever je in de stijbeugel wil en kan met bijna alle beugels gebruikt worden. Of het met je huidige kan weet ik niet, met deze geen ervaring.
De vast korf is het stabielste. De teenstoppers met een korf voor ( dus met een soort kier voor) de stijgbeugel werken ook, maar als je ook een dun elastiek achter je enkel langs nodig hebt ( wat ik verwacht) werken deze minder. Er ontstaat te veel speling, waardoor het elastiek krachtiger moet zijn en dus minder snel los breekt als je eraf valt. Voor het elastiek achter de enkel langs moet je zelf even creatief worden, maar zorg dat het makkelijk kan breken! Hoedenelastiek ( dun rond elastiek) met een is soms handig.
Ik ben ook nieuw, dus hoop dat dit bericht met foto’s lukt?....
Misschien helpt het als je aangeeft in welke buurt je woont voor het proberen van magneetbeugels.
Zolang je geen wedstrijden rijdt en het niet paardonvriendelijk is, mag je zelf creatieve oplossingen bedenken. Evt kan een vereniging voor aangepaste paardensport soms ook tips geven of een manier zijn om dingen uit te proberen.
Misschien ook leuk om te weten. 21 en 22 mei organiseerde stichting paardrijden gehandicapten een wedstrijd weekend met deelnemers ( fysiek of mentale of beide) uit het hele land en soms ook daarbuiten. Het vindt plaats in Bunschoten in het midden van het land. Dit zijn hoofdzakelijk deelnemers zonder eigen paard. Op deze dagen zijn ook aanpassingen zichtbaar en zijn er meerdere verenigingen aanwezig. Vooral veel kennis is daar aanwezig en het is erg laagdrempelig. Het is een wedstrijdweekend waar het samen dezelfde hobby delen ook belangrijk is. Als je een aanspreek punt wil kan je naar Sandra vragen.
Succes!


Dankje wel voor de tip! Ik ga dat zeker eens proberen. Het schiet natuurlijk ook los als je valt. Nooit aan gedacht. Ik heb 2 soorten beugels. Van die veiligheidbeugels met een elastiek aan de zijkant en ja gewone beugels noem ik het maar even. En dan heb ik nog mijn westernzadels met van die heerlijke western beugels eraan.

Ja die teenstop beugels heb ik ookal aan gedacht alleen dan moet er inderdaad iets achter omdat ik anders de beugel vrij snel kwijt ben denk ik. Ik zie geen foto's bij je bericht. Ik heb zelf ook een mooie tijd zitten zoeken hoe je iets kan toevoegen maar je moet ze opslaan en dan kun je op de foto klikken en die verschijnt dan bij je verhaal. Ik weet niet of dit een duidelijke uitleg is maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen haha

Ik woon zelf in Drenthe en rij om de 2 weken of 1x in de maand op een vrijdag naar Rotterdam of zaterdags naar Hoorn om te revalideren of hard te lopen dus ik ben vrij flexibel (zolang ik het stuk maar niet fietsend hoef te doen haha)

Ja ik heb een aantal manege's benaderd voor tips maar daar kwam ik helaas niet veel verder mee. De zadelmaker die redelijk in de buurt zit bij mij vond mijn verhaal indrukwekkend maar begon er liever niet aan omdat ik zelf ook niet weet wat ik precies nodig heb. Een heel eerlijk antwoord maar niet waar ik op gehoopt had.
Super dankje wel voor de tip ik ga deze in mijn agenda zetten en kijken of ik daar ook even mijn gezicht kan laten zien.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 02:16

Amalarab schreef:
Leuke paarden, stoere meid! Welkom!
Er zijn magnetische beugels, mss een idee?


Dankje wel lief!

Toen ik op paardrijvakantie was had iemand uit Engeland ze mee. Ze mocht ze gebruiken op de paarden waar we op reden. Zij had de beugels (Ophena) een half jaar op proef. Is dat een idee?[/quote]

Dankje wel voor de naam die was ik even kwijt maar dat zijn ook de beugels die ik op internet heb gezien. Als ze in Nederland die mogelijkheid ook hadden om de beugels te proberen of op proef te hebben had ik dat wel willen doen. Ik kan 1 website vinden die ze te koop heeft staan

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 02:29

Koekie73 schreef:
Jeetje TS, dat is nogal wat! Ik vind jou superstoer!!

Heb je al eens contact gezocht met de DVB foundation? Die kunnen je ook helpen bij dit soort vraagstukken (mijn dochter met autisme, krijgt een buddy gesponsord die haar bijv. begeleidt bij wedstrijden)
Echt een aanrader. Hier zou je evt ook eens kunnen kijken voor de Ophena beugels.
https://www.dvbfoundation.nl


Dankje wel! Lief om te lezen :)
Ja ik heb DVB een mail gestuurd maar die hadden dit soort beugels niet liggen om te testen. Ze hadden ook wat ik ervan begreep nog nooit van dit soort beugels gehoord. Dat vond ik wel verwarrend want als ik die beugels op google intyp zie ik hun website ook voorbij komen. Als ik ze van iemand anders had kunnen testen kon ik wel bij hun de dingen invullen zodat ze konden overleggen of ik ze vergoed kon krijgen.
Wat fijn dat ze dit geregeld hebben voor je dochter! Ik vind het mooi dat dit soort dingen bestaan zodat iedereen kan doen wat hij/zij graag wilt doen :)

Ik heb een hele tijd met de gehandicapten lessen mee gewandeld of hard gelopen als we gingen draven. Toen ik dat uit eindelijk niet meer kon heb ik kinderen met autisme op Miss T (mijn schimmeltje) laten rijden. Ik liep er dan naast en in het laatste stadium ging ik mee met Maddy en liep mama naast Miss T. Weken mocht iedereen het horen dat ze op Miss T hadden gereden. De vraag was altijd wie het, het leukste vond de jongeren of ik. Die glimlach van oor tot oor zie is goud

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-22 02:46

VillaNeusjes schreef:
Welkom.

En als je nou zonder beugels gaat rijden? Zal even wennen zijn maar dan kan je 't zadel in principe niet scheef trekken door 't gewicht in 1 beugel. Theoretisch hoor je ook vanuit je buik licht te rijden zonder druk op de beugels te zetten. ( Nou is 't 20 jaar terug dat ik nog op een paard zat. Ik zit ondertussen in een rolstoel.)

Maar je zou daardoor je evenwicht kunnen verbeteren en uiteindelijk de beugel wel weer aan kunnen doen als je voor jezelf hebt uitgevogeld hoe 't te doen zonder beugels.


Ja daar zat ik zelf ook aan te denken om zonder beugels te rijden alleen ik rij hoofdzakelijk buiten en moet wel op en af kunnen stappen als dit nodig is.

Ik probeer hoofdzakelijk door te zitten omdat dit voor zowel paard als ruiter het prettigste is. Voor mijn gevoel en wat ik op filmpjes terug zie ziet mijn zit er nog wel goed uit. Ik zit aardig stil in het zadel alleen mijn prothese klapperd alle kanten op en daar wil ik ook graag vanaf.
Bedankt voor de tip![/quote]


Voor op en af stappen buiten kan je natuurlijk gewoon 1beugelriem voor je zadel langs kruisen of zelfs als halsriem meenemen op je paard, hangt ie ook niet in de weg, t zal voor t paard weinig anders voelen dan een borsttuig.

Je prothese klappert zeg je, kan je m ook op slot zetten bij de knie? Of steekt ie dan onhandig af? ( wat dan buiten met bomen etc weer niet handig is )
Ik snap dat afdoen van prothese ook niet handig is als je onderweg moet op en af stappen . Plus dat je dan juist weer scheef gaat zitten wellicht.

Ik hoop dat je een werkbare oplossing gaat vinden , ik vind t sowieso knap dat je t hier neerzet.[/quote]

Oja dat is wel een idee inderdaad. Nog niet aan gedacht maar het klinkt wel logisch. Ja hij kan op slot maar ik denk dat dit niet fijn voelt voor de paarden. Als ik de prothese opslot zet kan ik niet meer zitten denk ik. Dan drukt die in mijn lies. Ik zet de prothese alleen bij het op en af stappen opslot omdat mijn knie anders buigt en dan komt de voet tegen de kont van de paarden aan. Of ik moet de beugel heel lang maken maar dan schiet het ook zijn doel voorbij. Je hebt protheses die je in kunt stellen met een app zodat ze tot een bepaalde hoek kunnen buigen. In dat filmpje zie je ook een vrouw paardrijden alsof ze gewoon 2 benen heeft.

Nee ik zie mezelf al op 1 been staan tussen de bomen haha en dan hinkelend naar stal. Mama zei al je kunt ook wel een rugzak omdoen en je prothese zo meenemen. Ik ben een beeld denker dus ik zag mezelf al op het paard rond stappen met een rugzak om waar je nog net een voet uit ziet steken. Ik denk dat er dan heel veel mensen de bomen een kusje geven omdat ze er tegenaan lopen. Ik zag op instagram een vrouw die een dubbele amputatie had en zonder protheses op haar paarden zit. Haar zadel was super mooi afgewerkt want haar stomp lag heel mooi en veilig in/op het zadel. Ik ben aan het kijken of je zoiets na kunt maken maar dan met klittenband zodat je als je dit niet nodig hebt je het eraf kunt halen.

Ja ik hoop het ook! Dankje wel lief compliment :) Ik heb er wel even over gedaan voordat ik de stap durfde te nemen om een bericht op bokt te zetten. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. De reacties zijn aardig, lief en er zitten goede tips tussen en het is ook weer een kleine overwinning dat ik het nu gedaan heb.

Celebi
Berichten: 3611
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:14

Jeetje, wat ben je stoer! Ik had de prothese op je foto totaal gemist ook en moest echt even 2x kijken toen ik het las. Ik hoop dat je dé oplossing gaat vinden. Een aangepast zadel zou natuurlijk top zijn of inderdaad zo'n peperdure prothese, maar ja.. :$

Mijn wederhelft zit in de protheses dus die ga ik dit topic ook laten lezen. Wellicht heeft hij nog wat interessante inzichten.

Zelf zit ik vooral te denken aan die korfjes voor de beugels. Dan kan de voet in ieder geval niet meer naar voren. Wellicht kun je daar nog mee knutselen met klittenband of een dusdanig los bevestigd elastiekje achter de hiel langs om de voet wel vast te houden in de korf, maar ook dat het gewoon snel los schiet als dat nodig is (zoals de veiligheidsbeugels die je nu geloof ik hebt).

Ik weet van een stalgenoot van vroeger dat ze voor een deel verlamd was aan één (of twee?) been en ook inderdaad haar voet vast zette met een elastiekje in de korf. Maar het moet natuurlijk wel los schieten voor de veiligheid.

Lukasje
Berichten: 11214
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:36

Mijn man is prothesemaker, we zien dagelijks amputaties. Steeds heb ik enorme bewondering hoe de meesten, zoals ook jij!, hiermee omgaan. Je moet het maar doen, weer op die dames stappen. Las ik daar ergens dat je geen doel had? Besef dan wat je al bereikt hebt door terug op je paarden te stappen!
Onder onze patiënten zijn een aantal topsporters maar jammer genoeg geen ruiters/amazones. Anders bracht ik je met hen in contact indien je dat wenste.

Don't take anything for granted

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:48

Rex_Rolfo schreef:
Welkom op Bokt. Laat ik meteen beginnen met een typische Bokt opmerking "geen cap" :oo

Vooral in combinatie met dat schuivende zadel, vorige week nog meegemaakt dat iemand vergeten was goed aan te singelen, met opstappen het zadel opzij trekt en behoorlijk hard op haar achterhoofd viel. Gelukkig wel met cap maar toch aardig hoofdpijn aan overgehouden.

Veel plezier met je paarden :)

Ik vind je zeer flink ts! Wat betreft een schuivend zadel: zo ben ik door een niet goed aangesingeld zadel wat tijdens het opstijgen helemaal opzijschoof van mijn (stilstaand) paard afgevallen en brak mijn knie.Heeft jouw zadel misschien van die ringetjes aan de voorkant waar je een voortuig aan vast zou kunnen maken wat het zadel meer stabiliteit zou kunnen geven?

hahahatsjoe

Berichten: 2381
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:53

Wat ontzettend goed dat je het niet opgeeft, dat je nog zo bezig bent met je dieren <3 . Hopelijk wordt je gezondheid ook beter, in elk geval minder pijn. Wist niet dat CRPS zo erg kon zijn dat amputatie nodig is. Een vriendin van mij heeft het ook maar die hobbelt rond met een protese om haar been en doet eigenlijk alles. Jouw verhaal doet me beseffen dat het niet zomaar iets is.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:54

Afbeelding
Afbeelding

Nieuwe poging na je aanwijzing om de foto’s bij te voegen. Ook zag ik dat er een woord weggevallen is. Het hoedenelastiek kan je met een koortsluiting op de juiste strakte zetten. Denk wel dat iemand anders dit voor je moet doen als je in het zadel zit.
Verder dacht ik aan een breed stuk elastiek ( zoals van een dekensingel of misschien is smaller ook voeldoende) en die doe je onder het zweetblad door en over de prothese en de uiteinde van het elastiek bevestig je aan elkaar met een smalle klittenbandstrook. De juiste maat moet je uitproberen, maar ik denk dat je prothese dan niet meer klappert. Wel de sluiting van het elastiek op de prothese sluiten zodat hij makkelijk los kan springen en dat je hem zelf kan openen. Bevestigen zal ook met hulp moeten vrees ik.

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:08

Afbeelding
Ja het lukt met de foto’s! Bedankt voor je tip!
Je krijgt dan dit idee met de band over de prothese en onder je zweetblad door. Deze aanpassing op de foto vind ik NIET veilig. Het klittenband is te groot en laat niet los als je valt! Je moet een balans ziet te maken dat het net genoeg vast blijft zitten en bij druk open springt.

singa

Berichten: 737
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:15

Zou het kunnen dat op die laatste foto de schelp waarin de stomp vastgehouden wordt, in z'n geheel met klittenband op het zweetblad van het zadel bevestigd is? Dus als deze persoon eraf zou vallen, komt dat hele stuk mee. Waar het bokriempje aan bevestigd is, zie ik niet zo goed: aan het zweetblad of aan die schelp. Dat laatste zou dan weer niet logisch zijn.

Ik hoop dat je door de eenvoudige aanpassingen die hier reeds werden voorgesteld, al geholpen bent om beter je voet in de beugel te kunnen houden. Ik las dat je ergens zei "met van die heerlijke westernbeugels". Betekent dat dat je met die beugels minder problemen hebt? Indien wel, misschien zou dan gekeken kunnen worden wat daar precies de oorzaak van is? De bredere steunbasis, de minder flexibele beugelriemen, de zwaardere beugels (al geldt dat niet altijd), ... En dit proberen de vertalen naar een Engels zadel?

Wat ik me ook nog afvroeg m.b.t. het rijden, en al zeker zonder beugels: "trekt" de prothese niet te hard aan de stomp door de zwaartekracht in combinatie met de bewegingen van het paard?

Trouwens, Suzanne, top hoe je dit aanpakt en je open stelt voor alle suggesties. De juiste oplossing bestaat zeker, en ik twijfel er niet aan dat je die gaat vinden! Ik moest trouwens spontaan denken aan een tv-programma dat hier in Vlaanderen een tijdje gelopen heeft: Team Scheire. Daarin gaat een team van productontwikkelaars, ingenieurs, therapeuten, uitvinders etc op zoek naar oplossingen voor dagdagelijkse dingen. Jouw verhaal zou hier zo tussen kunnen passen. Als je bereid bent om op tv te komen, zou ik mijn stoute schoenen (of schoen ;)) durven aantrekken en een mailtje sturen. https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/team-scheire/ In Nederland heeft een gelijkaardig programma gelopen zag ik.

[o]

Sandrabokt
Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:13

Singa kan gelijk hebben dat de banden aan de schep vastzitten en dat die los komt met een val. Dat weet ik niet. Waar het bokriempje vast zit, zal wel speciaal gemaakt zijn. Dit is een standaard aangepast zadel die in Spanje te koop is. Maar dit is voor suzanne niet nodig of makkelijk zelf te maken met haar huidige zadels.
“Less is beter”, vind ik altijd en beter voor de portemonnee. Grappig dat we hetzelfde beroep hebben Singa!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:23

Hoi. Even snel doorgelezen.
Ik heb door een ongeval geen kracht in mijn onderbenen en rechts maar een halve voet welke ook nog in een giga spitsstand vast staat. Ik verloor dus altijd mijn rechterbeugel omdat ik gewoon niet voel waar mijn voet zit. Ik heb een westernzadel met brede houten beugels waar ik een postelastiekje aan heb die ik aan een haakje aan mijn schoen vast maak. Wil morgen wel een foto maken.
Haakje heb ik zelf in mijn schoen geschroefd, hahahaha voordeel als je maar een halve voet hebt. Ik krijg om de 18 maanden nieuwe schoenen en dan gaan de oude door naar stal.
Met engelse beugels en beugel riemen kan ik niet meer overweg.

Ohja, postelastiekje knapt gewoon als je eraf valt, spreek uit ervaring hihi

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 16:32

Zo! Jij bent een baas zeg! Ik heb enorme bewondering voor je!

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 22:45

Celebi schreef:
Jeetje, wat ben je stoer! Ik had de prothese op je foto totaal gemist ook en moest echt even 2x kijken toen ik het las. Ik hoop dat je dé oplossing gaat vinden. Een aangepast zadel zou natuurlijk top zijn of inderdaad zo'n peperdure prothese, maar ja.. :$

Mijn wederhelft zit in de protheses dus die ga ik dit topic ook laten lezen. Wellicht heeft hij nog wat interessante inzichten.

Zelf zit ik vooral te denken aan die korfjes voor de beugels. Dan kan de voet in ieder geval niet meer naar voren. Wellicht kun je daar nog mee knutselen met klittenband of een dusdanig los bevestigd elastiekje achter de hiel langs om de voet wel vast te houden in de korf, maar ook dat het gewoon snel los schiet als dat nodig is (zoals de veiligheidsbeugels die je nu geloof ik hebt).

Ik weet van een stalgenoot van vroeger dat ze voor een deel verlamd was aan één (of twee?) been en ook inderdaad haar voet vast zette met een elastiekje in de korf. Maar het moet natuurlijk wel los schieten voor de veiligheid.


Dankje wel:) lief bericht! Hihi ik word daar echt blij van dat het niet zo opvalt. Ik schaam mij er absoluut niet voor vind het wel fijn dat het niet zo zichtbaar is. Ja dat hoop ik ook ik ben al druk bezig met een aantal tips alleen het weer is zo vreselijk slecht de afgelopen dagen dat ik nog niks heb kunnen proberen.
Ja klopt maar ik vraag mij af wat ze aan een zadel kunnen aanpassen als ik dat zou laten doen. Als ik een geldboom in de tuin had staan dan waren de keuzes veel makkelijker. Maar die heb ik helaas niet haha en als ik die had zou die met die harde wind ookal leeg gewaaid zijn vrees ik :P ja ik heb binnenkort een afspraak voor die prothese want er zijn wel meer punten waardoor die prothese misschien wel veiliger is. Ik vind het alleen jammer dat ik dan als alles door gaat mijn andere prothese moet inleveren. Die had ik het liefste dan ook gehouden. Aangezien ik wel van het lompe ben en ook wel dingen uitprobeer. Ik vrees dat ik dat met zo'n duren prothese niet durf :D

Oh super dankje wel! Ik ben benieuwd.

Ja toevallig dat je dat zegt. Dit is het weekend ook ter spraken gekomen. Ik wist het bestaan er niet van maar dan kan al snel bij mij. Als je dat inderdaad met klittenband achter de schoen vast maakt schiet het los als ik wel val hoop ik. Ik hoef maar 1 setje te hebben dus dat maakt het ook maklelijk haha

Dan is het probleem van dat ik kan blijven hangen in de beugel wel verholpen. Weet jij welke korfbeugels kwaliteit gezien het beste is?

Ja klopt het moet wel veilig zijn want ik moet er niet aan denken om mee gesleept te worden omdat het been vast gezet is. Dat is ook de grootste valkuil want heel veel mensen zeggen dan leg je het toch vast. Ja zeg ik dan maar als ik val dan heb ik een groot probleem want ik krijg dat niet zo snel los.
Ja elastiekje is dan ook wel een idee ik weet alleen niet wat voor elastiek omdat het inderdaad los moet schieten.

Dankje wel voor de tip en het berichtje

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 22:55

Lukasje schreef:
Mijn man is prothesemaker, we zien dagelijks amputaties. Steeds heb ik enorme bewondering hoe de meesten, zoals ook jij!, hiermee omgaan. Je moet het maar doen, weer op die dames stappen. Las ik daar ergens dat je geen doel had? Besef dan wat je al bereikt hebt door terug op je paarden te stappen!
Onder onze patiënten zijn een aantal topsporters maar jammer genoeg geen ruiters/amazones. Anders bracht ik je met hen in contact indien je dat wenste.


Wat een mooi beroep heeft je man! Ik vind het zo knap wat ze allemaal kunnen en doen.
Dankje wel wat lief! Ja ik vond het wel spannend hoor. Net als de eerste keer na mijn amputatie dat ik thuis kwam en mijn hondje na 1.5 week zag. Die was helemaal in de war want nadat papa mij naar het ziekenhuis had gebracht kwam hij in mijn auto bij het vakantie huisje aan. Hond blij tot dat papa uitstapte...en daarna rook hij natuurlijk mij wel als papa of mama uit het ziekenhuis kwamen. Ik was bang dat hij mij aan zou vallen omdat ik natuurlijk anders rook maar hij was zo lief. De prothese vond hij in het begin eng
Afbeelding
Nu gelukkig niet meer!

Haha ja klopt ik heb geen doel maar ik ben wel heel blij wat ik al allemaal gedaan heb. Doordat ik geen doelen heb opgeschreven is alles wat ik al kan en gedaan heb bonus voor mij.

Oh jammer! Ja ik kom graag in contact met mensen.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-22 23:01

anjali schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Welkom op Bokt. Laat ik meteen beginnen met een typische Bokt opmerking "geen cap" :oo

Vooral in combinatie met dat schuivende zadel, vorige week nog meegemaakt dat iemand vergeten was goed aan te singelen, met opstappen het zadel opzij trekt en behoorlijk hard op haar achterhoofd viel. Gelukkig wel met cap maar toch aardig hoofdpijn aan overgehouden.

Veel plezier met je paarden :)

Ik vind je zeer flink ts! Wat betreft een schuivend zadel: zo ben ik door een niet goed aangesingeld zadel wat tijdens het opstijgen helemaal opzijschoof van mijn (stilstaand) paard afgevallen en brak mijn knie.Heeft jouw zadel misschien van die ringetjes aan de voorkant waar je een voortuig aan vast zou kunnen maken wat het zadel meer stabiliteit zou kunnen geven?


Dankje wel!
Wow wat heftig dan ben je echt heel naar terecht gekomen. Dan heb je goed pech gehad. Ik hoop dat alles goed is gekomen.

Ja dat hebben beide zadels en mijn westernzadel heeft touwtjes daarvoor. Ik heb toevallig ook een borsttuig in de kast hangen. Maakt het uit wat voor borsttuig het is? Dankje wel voor de tip heb ik nog niet aan gedacht. Ik ga het proberen

AnnemiekvM

Berichten: 8245
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 23:12

Respect voor jou TS.
Fijn dat je weer op het paard kan.
Misschien een idee ipv een cap. Ik ken iemand die ook geen cap kan verdragen. Zij rijdt met een soort van fietshelm. Een goedgekeurde. Wie weet is het iets voor je. Voor haar is het een uitkomst.

Voor altijd in m'n hart, Tommie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers