Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
schipper1980
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-07-18

Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 13:01

Allereerst zal ik mij even voorstellen: Mijn naam is Sarah en al jaren ben ik een stille meelezer op Bokt maar ik heb nooit een account aangemaakt

Ik heb nu echter een beetje hulp nodig in verband met mijn paardje Olief.
Ik ben op zoek naar een mooie plek voor haar waar ze de aandacht en liefde krijgt die ze verdient.
Ik heb al meerdere mails verstuurd naar opvangplekken maar ze zitten allemaal vol dus vandaar dat dit mijn laatste strohalm is

Hieronder eerste wat achtergrond informatie:

Olief is een 21-jarige ex-draver merrie en ze is geboren op 25 juni 1997.
Ik heb haar 8 1/2 jaar geleden bij een stal weggehaald waar ze ex-dravers omscholen tot rijpaard (Stal WestFriese Dijk)
Olief heeft eerst gekoerst maar was hier niet goed genoeg voor, daarna is ze een aantal jaren als fokmerrie gebruikt.
Ik heb haar gekregen toen ze 12 jaar oud was en het heeft veel tijd gekost om haar vertrouwen te winnen.
Ze heeft op haar hals littekens die volgens de dierenarts waarschijnlijk veroorzaakt zijn door zweep gebruik.
Deze zie je in de winter niet ivm de wintervacht maar in de zomer worden deze zichtbaar.

Het is een schat van een merrie maar ze moet eerst weten dat ze mensen kan vertrouwen
Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ze wist dat ik een goed "mens" was.
Vooral de achtervoetjes blijft ze spannend vinden waarschijnlijk ook mede door haar verleden (sulky erachter en niet kunnen zien wat er gebeurd)
Soms lukt het de hoefsmid wel om haar achter ook te bekappen (voor is niet het probleem want dan kan ze ruiken en ziet ze hem) maar soms hoeft hij maar naar de achtervoetjes te wijzen en dan is het blinde paniek.
Gelukkig heeft ze zwarte hoefjes en blijven deze mooi in vorm, zelf vijl ik zo nu en dan de randjes iets bij.
Ik kan wel bij haar achtervoetjes komen maar als het te lang duurt moet ik het voetje eerst weer even neerzetten en het daarna weer oppakken

Ze heeft dus een uitgebreide gebruiksaanwijzing en de nieuwe eigenaar moet de tijd nemen om deze uit te vogelen en haar een kans te geven
Ze is totaal niet gemeen, het tegendeel maar door die plotselinge paniek durf ik haar niet zomaar naar een particulier te doen die misschien niet weet hoe met haar om te gaan
Ze verdient beter en ik ben bang dat ze dan de handel ingaat of bij een slager eindigt omdat ze niet betrouwbaar zou zijn

Ook met het deken opdoen (vooral als het een tijdje geleden is en als het ritselt) kan ze zo opeens opzij springen en heeft ze even een paar minuten langer nodig of een half uur

Tot een paar weken terug reden mijn moeder en ik iedere week 1-uurs stap ritjes, de pony van mijn moeder werd wat ouder en zo kreeg ze toch haar beweging
Helaas hebben we op 29-jarige leeftijd de pony van mijn moeder (mijn eerste pony die ik kreeg toen ik 12 was) laten inslapen vanwege koliek. We hebben 26 jaar van haar mogen genieten. Mijn moeder wil niet meer aan een nieuwe pony beginnen ook in verband met haar leeftijd en ik heb de tijd er niet meer voor.

Ze is volledig gezond en ondanks dat ze 21 jaar oud zit er nog veel energie in en als het goed wordt opgebouwd kan ze wel meer dan alleen de stap ritjes want naar buiten vindt ze het allermooiste
Ook bij het rijden heeft ze een gebruiksaanwijzing: Bij het opstappen wil ze direct gaan lopen en als je haar dan te stevig inhoudt gaat ze in de achteruit of ze gaat omhoog, naarmate je vaker rijdt wordt dit beter
ik heb haar wel eens voor een aanstormende vrachtwagen gezet zodat de groep waarmee ik aan het rijden was een veilige plek konden vinden om de vrachtwagen te laten passeren en dan verzet ze geen voet

Ze gaat voor je door het vuur als ze je vertrouwd maar ze heeft tijd nodig en ik ben bang dat niet iedereen die tijd neemt
Ik heb met de kinderen en mijn baan niet meer de tijd en de aandacht voor haar die ze verdient
Ik wil ook geen ongelukken omdat ze al genoeg heeft meegemaakt in haar leven en een goede plek verdient.

Wat zoek ik voor Olief?

- een goed huis waar iemand de tijd neemt om haar te leren kennen en haar vertrouwen te geven voor dat er van alles van haar gevraagd wordt
- het liefst iemand die wat ervaring heeft met dravers/dit soort paarden
- iemand die rustig is en lekker met haar aan de slag gaat
- mocht het niet klikken mij op de hoogte stellen zodat we naar een oplossing kunnen kijken

Sorry voor het lange verhaal maar ze is ons erg dierbaar en ik wil niet dat ze de dupe wordt van mensen die niet weten hoe hiermee om te gaan waar door ze misschien de handel ingaat of naar de slacht moet

Sarah en Olief
Laatst bijgewerkt door schipper1980 op 30-07-18 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt


genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:06

Volgens mij hoort dit op de bokt markt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:08

Hi TS. Het hoort idd thuis in de bokt Markt (voor advertenties, een soort Marktplaats)

Veel geluk.

Onderschrift

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:10

2007? Dan is ze 11

schipper1980
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 13:13

Hi dank jullie wel

ik heb inderdaad zitten twijfelen waar ik het neer moest zetten.
Dit mede omdat het niet een normale advertentie zou zijn voor de verkoop van een paard omdat ze een verleden heeft.

kan ik zelf de rubriek nog aanpassen?

schipper1980
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-07-18

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 13:14

Ik heb de leeftijd aangepast naar 21, ze is van 1997

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:39

Beeld dat jij schetst kan zowel fysiek probleem als karakter als trainingsfouten zijn. Maar ik zelf zou echt geen ouder paard in de verkoop doen en een met gebruiksaanwijzing al helemaal niet. Juist risico dat ze in de handel beland en ook dat er wel degelijk iets mis blijkt van binnen. Begin maar eens om je DA haar te laten keuren zodat jij een beter beeld hebt of ze gezond is ja of nee. Komt daar wat uit, dan is verkopen niet paardvriendelijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:41

Wat is de reden dat ze nou precies weg moet? Omdat de pony van je moeder is overleden? Of omdat jij geen tijd hebt?
Ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Het lijkt mij een paard met een handleiding en ze heeft toch al een redelijke leeftijd... Ik zou het persoonlijk niet aandurven om ze te verkopen/weg te geven hoor. Mensen zijn tegenwoordig niet meer te vertrouwen!
Waarom kan je haar zelf niet op een wei zetten?

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

schipper1980
Berichten: 0
Geregistreerd: 17-07-18

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 14:11

De reden is een combinatie van beide. Ik heb niet genoeg tijd voor haar en mijn moeder begint niet meer aan een andere pony.
De reden dat ik het via bokt probeer en niet via marktplaats is inderdaad omdat mensen niet te vertrouwen zijn. Op bokt zitten mensen die als het goed is om paarden geven en het niet als een product zien. Ik vind het zonde om haar op de wei te zetten zonder dat er nog iets met haar gedaan wordt omdat ze nog zo goed is en dus meer verdient.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:19

schipper1980 schreef:
De reden is een combinatie van beide. Ik heb niet genoeg tijd voor haar en mijn moeder begint niet meer aan een andere pony.
De reden dat ik het via bokt probeer en niet via marktplaats is inderdaad omdat mensen niet te vertrouwen zijn. Op bokt zitten mensen die als het goed is om paarden geven en het niet als een product zien. Ik vind het zonde om haar op de wei te zetten zonder dat er nog iets met haar gedaan wordt omdat ze nog zo goed is en dus meer verdient.

Ze verdient misschien meer, maar hoeveel mensen zitten er precies op een paard te wachten met flinke problemen en dan zijn dravers al niet zo gewild.

Ik zou het dier of ergens op een pensioenplek zetten, zelf in de wei laten lopen of anders misschien toch inslapen. Zo'n dier eindig vaak toch gewoon in de handel.
Hier is er 1 twee maanden geleden weggegaan, duidelijke afspraken gemaakt door vorigd eigenaar over het dier vanwege moeilijk karakter en dier staat nu alweer te koop...
Je hebt het niet meer in de hand als ze het erf afrijden.


Anoniem

Re: Help: Gouden stalletje gezocht voor Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:21

Ik plaats hier een slotje omdat het inderdaad op de Markt thuis hoort. :)


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers