Wat moet ik een baby duif voeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kruimeltje03
Berichten: 0
Geregistreerd: 02-06-18

Wat moet ik een baby duif voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 22:44

Hoi allemaal mijn vader zag ineens een baby duifje in de tuin lopen het klopte dat we inderdaad een nestje hadden en het duifje is waarschijnlijk uit het nest gevallen maar de ouders vlogen eerst gewoon nog hier rond in de buurt maar zijn nu nergens meer te bekennen en ik wil niet dat ie dood gaat ik wil niet van die reactie van breng hem naar een opvang want ik wil er eerst zelf wat aan doen ik heb veel gelezen over wat je een duifje kan voeren maar het verschilt veel mijn opa heeft kippen dus kan ik daar mischien wat zaad van gebruiken of moet ik een papje maken maar waarmee moet dat precies heeft iemand tips voor mij ? Alvast heel erg bedankt!!

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Wat moet ik een baby duif voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:49

Weet je hoe oud de duif is?

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:49

Jong vogels zitten nu inderdaad op de grond terwijl ze nog niet goed kunnen vliegen. Mocht er geen direct gevaar zijn kan je ded duif echt het beste laten zitten! De ouders zullen echt niet zo maar niet meer komen.

Zie ook: http://www.dierenambulancekennemerland. ... s-met-rust
Laatst bijgewerkt door Kidde op 02-06-18 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:50

Niets, vogeltje laten zitten waar het zit en dan komt het vanzelf wel goed. Ouder dieren blijven vaak nog in de buurt en voeren de jongen. Daarbij is het ook heel normaal dat niet elke vogel het uitvliegen overleefd. Gaat toch om de wet van de sterksten.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:52

Als jonge vogels gaan uitvliegen zitten ze nog wel eens op de grond. Haal dit dier niet weg, want de ouders zijn gewoon nog in de buurt. Is het echt nog jong zet het vogeltje dan terug in het nest. Lukt dit niet maak van een broodtrommeltje met keukenrol een nestje en zet het zo dicht mogelijk bij het nest, de ouders zullen het jong dan gewoon voeren.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:52

In eerste instantie niets.
Jonge vogels zitten vaak nog een tijd op degrond als ze al te groot zijn voor het nest, maar worden dan nog wel gevoerd door de ouders. Als er geen katten bij kunnen, zal hij echt niet 123 doodgaan.
Maar als de ouders echt niet terugkomen, zou ik hem toch echt wel naar een opvang brengen en niet wat zelf aanmodderen. In de opvang hebben ze speciale duivenpap.
(ik heb zelf in een vogelopvang gewerkt)

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:53

Als de duif al bijna vol in de veren zit, en goed uit de voeten kan (lopen) is er geen rede om je ermee te bemoeien. De ouders voeren hem 1 of 2x per dag en de rest moet hij echt zelf uitzoeken. Dit is volkomen natuurlijk, is niks ergs aan. Zelf beginnen met voeren moet je alleen doen als je daadwerkelijk weet wat je doet, verkeerd voeren kan er voor zorgen dat zijn krop stuk gaat, dat er voedsel in de verkeerde leiding terecht komt (in de luchtpijp). Het is delicaat werk, gewoon laten lopen.

Mocht hij nog aardig kaal zijn, dan is het beter een opvang te bellen. Die hebben de juiste spullen, de juiste kennis, en kunnen de duif op de juiste manier in stappen vrij laten. Daarbij word je huis ronduit smerig met een jonge duif in huis (ik kan het weten, ik vang zelf vogels op) ... je gelooft niet wat er allemaal uit zo'n jonge duif komt zetten... ongelovelijk.. .werkelijk ongelofelijk.

GabyShy
Berichten: 0
Geregistreerd: 02-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:17

Ligt eraan hoe oud hij is! Heeft hij al veren? Als dat zo is laten zitten. Ouders verzorgen hem nog. Anders ik heb ook een keer 1 grootgebracht die in een storm uit boom gevallen was met slecht weer, en 1 week oud. Ik voerde hem altijd een papje met speciaal voer, dat maakte ik dan lauw en moest hem met een spuit zelf voeren omdat hij zelf nog niet kon eten. Dit deed ik in het begin een klein beetje om elk 30 min. En bereide het uiteindelijk ui naar 2 uur. En had schema gemaakt. Je moet uitkijken dat prop niet te vol zit. En dat je niet in zijn longen spuit dan gaat hij dood. Als je dit nooit heb gedaan ga alsjeblieft niet zelf doktoren daar heeft het beestje niks aan. Dat zou je alleen voor je eigen geluk doen, en niet voor de gezondheid van het beestje.

Kruimeltje03
Berichten: 0
Geregistreerd: 02-06-18

Re: Wat moet ik een baby duif voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 08:11

Hoi allemaal bedankt voor jullie reactie ik heb vanmorgen weer een kat weggejaagd dus ik hou hem in de gaten hier 2 foto’s ik kan zelf namelijk echt geen schatting maken hoe oud ie is en waar kan ik zo’n opvang vinden ik woon ik Culemborg

Kruimeltje03
Berichten: 0
Geregistreerd: 02-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 08:12

->

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat moet ik een baby duif voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:17

Duiven hebben altijd twee kuikens. Als er één rondloopt moet er nog een tweede zijn - of die moet wel nog in het nest zitten natuurlijk.
Duiven kunnen vliegen als ze het nest verlaten, als deze niet kan vliegen is-ie te vroeg. Nest kan met een storm uit de boom gewaaid zijn, of dit kuiken kan er door een kraai/kat/andere rover uitgehaald zijn.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:31

Kruimeltje03 schreef:
Hoi allemaal bedankt voor jullie reactie ik heb vanmorgen weer een kat weggejaagd dus ik hou hem in de gaten hier 2 foto’s ik kan zelf namelijk echt geen schatting maken hoe oud ie is en waar kan ik zo’n opvang vinden ik woon ik Culemborg


Ik woon niet zo ver bij jou vandaan, Ik weet in ieder geval een wildopvang in eck en wiel. Volgens mij mag je hun altijd bellen met vragen

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:32

Kruimeltje03 schreef:
Hoi allemaal bedankt voor jullie reactie ik heb vanmorgen weer een kat weggejaagd dus ik hou hem in de gaten hier 2 foto’s ik kan zelf namelijk echt geen schatting maken hoe oud ie is en waar kan ik zo’n opvang vinden ik woon ik Culemborg


Als je een opvang nodig hebt kun je altijd contact opnemen met de Dierenambulance

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:53

Kruimeltje03 schreef:
hier 2 foto’s

Waar?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wat moet ik een baby duif voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:43