Hoi!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Hoi!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 18:11

Hallo allemaal,

ik lees al een tijdje hier en daar wat mee maar ga me nu toch echt even voorstellen.
Ik ben de grootste geluksvogel, zo voelt het in ieder geval.
Ik heb het geluk om 2 prachtig leuke paarden te rijden voor een boer. Hierin word ik compleet vrij gelaten. Ik rij dressuurmatig, ook wedstrijden , en een ritje buiten door de bossen vind ik ook heerlijk. Ik ben 22 en studeer momenteel nog.

Ik zal mijn verhaal even beginnen vanaf het moment dat ik ben gaan rijden waar ik nu rijd. Ik was op zoek naar een paard om bij te rijden/verzorgen. dit had ik al een lange periode gedaan maar hier was ik overbodig geworden helaas. via Facebook kwam ik op een advertentie van een meisje die iemand zocht voor een merrie. een merrie met een behoorlijke gebruiksaanwijzing vertelde ze me. ze zou me uit proberen en zou het me niet makkelijk maken. tja dan kan het twee kanten op, of het is een valse met echte gedragsproblemen, en verongelukken ga ik niet vrijwillig doen dus als dat het geval is houd het op, of het is een echte merrie merrie met wat opvoedingsproblemen. gelukkig bleek het tweede. ik kwam daar aan en we gingen de merrie uit de wei halen, stroomdraad was nog niet dicht en ze dook al weer naar het gras. ik zag het dus gelijk, geen oog voor degene die haar vast had en ze deed haar eigen zin. begrijpelijk want ze werd niet gecorrigeerd en na wat trekken besloot de "gevaarlijke" merrie toch mee te gaan.
opzadelen was hetzelfde, commando "om" of "voet" reageerde ze amper op en ook dit werd niet gecorrigeerd.

nou komt dit misschien wat over alsof ik verwacht dat ze om gemept moet worden maar dat is echt niet zo. begrijp me daarin niet verkeerd maar als ze niet reageerde werd het daar maar bij gelaten. respect voor haar "leider" had ze vrij weinig.

Ook dit kwam terug in het longeren. maar ik had me dus wel al bedacht dat dit inderdaad een merrie is die je uitprobeert, dit aangezien ze altijd haar zin krijgt. maar het was dus eindelijk mijn beurt. ik heb haar even gelongeerd, zonder zweep, want daar reageerde ze volgens haar ex-rijdster (lissa)te extreem op. uiteindelijk ben ik er ook op gegaan en na wat duidelijke hulpen bleek ze een best meewerkende merrie te zijn.

Ja hier kan ik wel wat mee dacht ik. het bleek dus dat zij niet de eigenaresse was maar het meisje wat voor mij op de merrie reed. en tussentijds hebben er wat andere meiden op gezeten, een aantal heeft ze er ook af gegooid, dus het werd een hele uitdaging. leuk! de eigenaar is een "boer" die heel veel land en een bedrijf heeft en ook van paarden houd. dat meisje heeft hij haar gang laten gaan omdat ze alles daar regelde en in de gaten hield.

na zelf wat dagen te hebben gelongeerd en wat gereden zijn we er samen uit gekomen, ik ga Emira rijden.
Emira heet ze. een hele leuke merrie met veel potentie en uitdaging. haar afstamming is Ampere x Rolex. heerlijke merrie met enorm veel eigen persoonlijkheid.

Na wat weken ben ik op zoek gegaan naar een instructeur die ook aan huis les komt geven aangezien er geen trailer aanwezig was en ik mijn rijbewijs niet had om hiermee te mogen rijden. Gelijk de eerste die ik via via benaderde was schot in de roos. hele fijne instructeur die me een hele hoop heeft bijgeleerd afgelopen tijd!! na wat maanden lekker trainen kwamen de wedstrijden steeds dichterbij. er werd een trailer aangeschaft en mijn startkaart had ik inmiddels ontvangen. alle benodigdheden gekocht, en ja, ons eerste wedstrijdje ingeschreven. ik had zelfs mijn rijbewijs voor de trailer gehaald!

intussen was lissa een aantal keer komen kijken en hield nog steeds alles in de gaten en regelde nog het een en ander daar. hierbij had ze de eigenaar geadviseerd de wei om te ploegen en opnieuw in te zaaien. leuk, totdat daar ook emira in stond, tot haar knieƫn in de omgeploegde wei/modder.. heb haar direct naar stal gedaan en geadviseerd de paarden niet in zulke "wei" te zetten aangezien een blessure dan snel opgelopen is. en ja hoor een paar dagen later stond Emira super kreupel. arm dier. gelijk mijn eerste wedstrijdje met haar afgezegd..

ik heb haar een tijd gestapt en gekoeld en nadat ze nog kreupel was, haar naar de kliniek gebracht voor een kreupelheidsonderzoek. na heel wat testen bleek dat ze in de aanhechting van ik geloof dr tussenpees, gaten zaten. oliebol! dus maanden revalideren. heel schema hoelang stappen en na wat weken hoelang draven etc etc. ik was er kapot van , heb ik eindelijk een leuk paard gevonden op een fijne plek, raakt ze geblesseerd. heb ik weer....

Naast mij reed er nog een meisje daar. ze reed de ruin daar, beetje sullig slungelig stijf paard was mijn eerste indruk. Fons noemen we hem. zijn paspoortnaam is George Alfonso. in de tijd dat ik emira ging rijden kwam ik er toch wel achter dat ze fons niet zo vaak reed als ze deed voorkomen. apart, want het leek me een eerlijk braaf paard. maar uit verhalen leek het wel een woeste ontembare hengst. maargoed ik kwam er nog maar net dus ik had lissa al enigszins op de hoogte gesteld van de gang van zaken zoals ze op mij overkwamen. het is natuurlijk niet de bedoeling dat dat paard alleen uit zn stal word gehaald voor een uur intensief les en dan hele week niks natuurlijk. ook de eigenaar was er op een moment toch wel achter dat fons niet gereden werd zoals hij in gedachte had. Nou werd mij dus gevraagd na de blessure van Emira of ik haar niet wat kon helpen. Prima , leuk heb ik toch weer wat te doen dan alleen dat uitzichtloze stappen. dit werd niet zo hartelijk ontvangen helaas. na wat keren meegekeken te hebben met haar lessen en haar rijden ben ik er in overleg zelf is op gaan zitten.

Jezusnondekannon wat een sterk beest zeg! ongelofelijk. en zo intens strak in zijn lichaam. na wat weken zelf 1 a 2 dagen gereden te hebben , en zij de rest. toch maar de eigenaar gegaan met het feit dat er niet veel goeds terecht kwam van fons in de huidige situatie. Hij zag het zelf ook wel in dat er een groot verschil in rijden was tussen haar en mij. hij stelde meer samenwerking tussen haar en mij voor. dus ik die wat vaker reed terwijl zij keek en als zij reed ik die er dan altijd bij zou zijn. ik vond het leuk en prima. een nieuw projectje om mee aan de slag te gaan. alleen werd mijn hulp niet in dank afgenomen.

alle pogingen haar te helpen bleken tevergeefs afspraken werden niet nagekomen, ook niet na wat "duidelijke" gesprekken met de eigenaar. ook de eigenaar naar haar wat duidelijke woorden gewisseld. er moest toch wat vooruitgang komen en ze moest maar is stoppen met liegen. want dit werd een tweede natuur voor haar.. De eigenaar begon zelf wat boos te worden en zat haar ook flink achter dr vodden aan. dusdanig dat hij haar instructrice boos opgebeld heeft en het verhaal een beetje aan haar vertelde. later die dag heeft ze haar spullen gepakt en is ze gegaan. tenminste daar kwam de eigenaar s avonds achter toen er n zadel minder lag en een hoop spullen miste...

Tja daar zat ik dan, Emira nog steeds geblesseerd en Fons zn amazone die er mee was gestopt blijkbaar. Fons had dus toen geen zadel. en omdat hij zo strak en stug was besloten hem wat te helpen. Osteo laten komen die hem niet los kreeg zonder verdoving. nou ik had toch een vakantie gepland. we doen het wel even rustig aan met hem. kan hij ook wat wennen aan de verandering en kan hij rustig aan wat conditie opbouwen en de regelmaat laten inzinken. lange periode gelongeerd en buiten wat lange paden gereden. hij was over heel zn rug strak en zat vast op zn lendenen. 8 weken later opnieuw behandeld en de verschillen waren al goed te zien. hij zat nog wel hier en daar vast maar liet zich makkelijk bewerken en hij was er weer helemaal klaar voor. hierna weer begonnen met wat lessen te nemen en dit pakte hij super op. waar zn eerste indruk sullig was, was ik echt verbaasd hoe hij veranderde. startpas aangevraagd en hop op wedstrijd. daar was ie intussen wel klaar voor. Emira was hier nog steeds aan het revalideren.

na wat wedstrijdjes gereden te hebben ging ook dit iedere keer ietsje beter, hij is enorm bang van andere paarden. en ook ik ben gevallen. op wedstrijd nota bene!! werd wel 2x 1e :')

*merk dat mijn verhaal erg lang word oeps!!*

koe, ik rijd momenteel L2 met hem. heb het B en L1 volledig uitgereden omdat Fons de kilometers nodig had om beter te worden. hij kan inmiddels heel fijn lopen met andere paarden in dezelfde bak. als hij wat fris is is het natuurlijk weer allemaal super eng... maar we komen er wel. heb met hem afgelopen seizoen selecties meegereden om te kijken hoe we er echt echt voor stond qua competitie. we deden vaak wat kleinere wedstrijdjes mee en daar wonnen we heel vaak dus ik was benieuwd als ik tussen heel veel goeie combinaties ging rijden wat het resultaat was.

Maar we zijn dus door naar de brabantse kampioenschappen!!! *\o/* enorm trots. hij is zo vooruit gegaan sinds ik hem ben gaan rijden, (Juni) we hebben de punten voor het M1 ook al ruim binnen maar we gaan het L2 ook lekker uitrijden.

Emira was intussen dusdanig gerevalideerd dat ik er weer op mocht. (dit deed ik wel met muisjes aangezien ze echt een bommetje was geworden doordat ze niet naar buiten mocht en alleen maar op stal stond |( |( ) ik mocht het galop werk ook weer opbouwen en uiteindelijk zijn we weer aan het werk gegaan. om de week lessen en ondertussen rijd ik ook weer wedstrijdjes met haar. Mijn eerste wedstrijdje was geloof ik gelijk een selectie, super spannend!
Ook met emira heb ik selecties gereden en ook met haar ben ik door naar de brabantse kampioenschappen!!

Ik ben zo trots op ze, en ben zo blij dat ik ze mag rijden en starten en dat ik wat dat betreft mag doen en laten wat ik wil!
Even over mezelf, ik sta sterk in mijn schoenen wat ik wel en niet wil. mijn uitgangspunt is sowieso happy athlete.
Maar daarnaast ben ik zelf heel onzeker over of ik wel goed genoeg ben. ik ben ook bijna nooit tevreden over mijn proeven. en dan niet in de zin dat ik boos op mezelf of de paarden word, maar in de zin van ah, jammer dat t niet lekker ging, en dit dit dit en dit ging slecht, dit deed ik verkeerd. maar dan toch 1e worden met 3 winstpunten. er staat bijna altijd op mijn coupons wat een leuke combi ik ben met fons en emira, en dat het een fijn beeld is/ sympathiek voorgesteld. zadelmaakster die me complimentjes geeft over hoe enorm netjes ik rijd. van de ander krijg ik te horen dat ik te netjes rijd en ook moet durven fouten te maken en moet durven Fons aan te pakken bijv.

Ik ben ook zon type die zich van alles wat aantrekt wat betreft meningen hoe ik rijd. tot op het punt dat ik gewoon niet meer voor mezelf aan het rijden ben op wedstrijd want van die moet ik rustiger rijden, van die moet ik meer doorrijden etc,. en dan alles tegelijk willen doen in de proef. Wat andere van mij vinden doet me veel. ik weet dat ik dat niet moet doen maar zo ben ik gewoon :')

Nou dat was mijn voorstelronde over mij en mijn verzorgpaarden :D

Fotos volgen

Instagram: JC_dressage


loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoi!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:20

Welkom hier!
Het klinkt alsof je erg goed bent voor je paarden! Ik ben benieuwd naar wat foto's.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 18:50

Emira is met bles
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Instagram: JC_dressage

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: Hoi!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:04

Wat een verhaal zeg! Toch een beetje een reddende engels ben je zo voor die paarden. En wat een mooie beesten zijn het zeg!
Grootste tip die ik heb voor wedstrijden was dat ik, ook met manegepony's, nooit in de officiele losrijbaan reed. Als je al die mensen daar hoort praten... En het grootste deel kan zelf niet eens rijden en kletst maar wat af. Ik heb zelf het zelfvertrouwen van een kromme wortel, dus dat hielp niet bepaald.
Plus, wat ik zo zie van de fotos, rijd je prima! Onzekerheid is dus eigenlijk nergens voor nodig! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 28 bezoekers