Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 20:54

Hallo Bokkers!

Ik ben al jaren lid van het forum, maar vond hier nooit echt mijn weg (het is hier dan ook zo groot!). Vandaar dat ik eigenlijk altijd actief was op Bokt.be. Maar ondertussen, na al die jaren, heb ik mijn grote droom waargemaakt: mijn eigen paard kopen! Nu ik een beetje gewend raak aan het leven met een eigen paard, kan ik terug wat meer op de pc komen. Dus bij deze wil ik mezelf en mijn paard ook even voorstellen :).

Al sinds ik ben gaan voortstuderen wilde ik een eigen paard. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en meteen beginnen werken. Met mijn eerste lonen op zak ben ik dan ook meteen op zoek gegaan naar een paardje. En ik heb maar twee paarden moeten testen, want bij de tweede wist ik meteen: dit is ze! Velen raadden het mij toen af, omdat het paard al bijna 17 jaar was. Maar ze was nog zo fit, altijd top verzorgd geweest en bij de keuring is er niet 1 negatief punt opgedoken.

- Misschien eerst dan nog iets over mij vertellen: ik rij al jaaaaaren paard, maar ik ben een verschrikkelijke bangeschijt. Met nieuwe/onbekende paarden durf ik heel weinig, op de manege kroop ik ook niet zomaar overal op. Als ik panikeer (stel een paard bokt of schiet weg), dan blokkeer ik compleet en kan ik niet meer nadenken. Met als gevolg dat ik er dan natuurlijk aflig. Dus ik ging op zoek naar een bomproof paard met alle knopjes aan waar ik een echte vertrouwensband mee kan opbouwen, en eentje dat zich hopelijk niet te hard spiegelt aan mijn angstige gedrag. -

En in februari was het zover :). Op een week was het geklaard en stond ik bij mijn lesgeefster op stal met Varuna, aka Varoen. Een ervaren 16-jarige BWP'er (ondertussen 17) met heel mooie bloedlijnen. Maar daar deed ik het niet voor (ik ken er ook niets van en ze is te oud voor een veulen vind ik).
Ik zal hier het filmpje posten van het testrijden. De piste was wel redelijk bevroren aan één kant. Rijtechnisch ben ik een flop, ik heb absoluut geen talent, maar gezien ik doodsbang was toen, valt het al bij al nog mee.


Varoen stond de week nadien dus al bij mij op stal. Dit is een foto van de eerste minuten. Varoen heeft 16 jaar lang hetzelfde baasje gehad, dus ze is nooit elders geweest.
Afbeelding

Al in week twee hadden we een serieus dipje. Ik ging met haar naar een zadelpasser, zo'n halfuurtje rijden. Op weg daarheen was alles oké, maar op de terugweg bleef de trailer heel hard bewegen. Wij dus meteen gestopt op de baan, want dit voelde echt niet oké. Ze was onderuit gegleden of had zich laten vallen, daar hebben wij altijd nog het raden naar. Maar doordat ze met het halster vast stond zat ze met haar hoofd nog boven de balk die normaal nog voor haar borst hing. Het was één van de verschikkelijkste dingen die ik ooit gezien had. Ik dus compleet in paniek en blokkeer helemaal, gelukkig dat mijn lesgeefster er bij was en bij in de trailer gekropen haar proberen rechtkrijgen. 5 minuten later was het weer van dat ... Deze keer zat ze met haar heup achter het tussenschot. Hier had ze serieuze snijwonden van. Met een immens klein hartje zijn we met haar tot thuis gereden, en ze was echt druipnat van het zweet bij het uitstappen. Ik heb haar dan ook een week laten rusten en de wonden verzorgd. De wonden zijn super genezen (met dank aan Vulketan). En Varoen heeft er ook geen schrik voor trailers aan overgehouden. Allen hebben we nog geen verre afstanden met haar gedaan. We weten ook nog altijd niet waarom het gebeurd is.

Dus verder probeer ik recreatief dressuurmatig met haar te rijden en vertrouwen te winnen. Vroeger was ze heel moeilijk, en ze heeft nu ook nog momenten dat ze echt gaat lopen met me. Maar er zijn ook goede momenten :). Ik ben 1x in het bos met haar gaan rijden, en ze verschoot van het minste. In draf lag ik er dus ook al snel af. Dus momenteel wel schrik voor het buitenrijden :(. Maar in de piste hebben we echt goede momenten. Al merk ik wel dat ze pistewerk echt saai vind. Momenteel is het heel hard werken op tempo, haar bij elkaar rijden en haar niet te diep/met valse knik rijden, want dat doet ze heel gemakkelijk.

Voila, in het kort (;)) het verhaal van mij en Varoen. Bij deze nog enkele foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes vanuit België!

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:04

Wat een mooi paard! Ik begrijp je helemaal je moet ene paard kopen waar jij je vertrouwd op voelt! Ziet er wel goed uit hoor

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 21:43

Aan het vertrouwen moet nog wat gewerkt worden. Ze is niet zo bomproof als ik gehoopt had, maar dat ligt heel waarschijnlijk aan het feit dat ik gewoon ook snel angstig word, en dat ze dit dan mee oppakt :).

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:47

Wat een verschrikkelijk mooi paard! :wow:
Hoop dat je lang van haar mag genieten

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:50

Haha ik vind dat je best lef hebt. Zonder zadel, je paard heeft een hele lieve uitstraling maar goed het blijven paarden hè haha. Neem je lessen of iets anders?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:54

Dapper van je!

Is dat nou een vlek op haar schouder? :)

Geniet maar lekker van je paardje!

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:01

Ik ga het geen lef noemen, maar ik was de dag ervoor met vriendinnen mee gaan kijken op hun manege, en ze gingen na de les allemaal uitstappen zonder zadel. Toen dacht ik 'verdorie, ik heb een eigen paard en durf dat niet eens'. Dus de dag erna in een opwelling er terug opgestapt. Ik had mijn cap al af maar door de spanning was ik het helemaaaaal vergeten. Ik heb nog nooit gereden zonder cap! Thuis op de foto's zag ik dat pas :D.

Ik neem privélessen, maar ik leer heel traag, ik ben geen natuurtalent en voel heel weinig dingen aan. Maar ik hoop dat nu ik een eigen paard heb, het allemaal iets vlotter zal gaan dan eerst :). Tijdens de lessen gaat het altijd vrij goed, maar als ik het dan alleen moet doen, dan loopt het meestal wel mis :).

Ze heeft inderdaad een vlek. Iemand had het eens voor mij opgezocht wat het juist was, maar ik ben het al vergeten. Ik dacht dat het iets te maken had met een gen dat zorgt voor het zwarte aan o.a. de benen bij bruine paarden, en dat dat gen op die plaats het zwart niet heeft 'verdreven', maar ik kan daar wel helemaal mis in zijn hoor :). Ze is zo geboren in elk geval.

Hier nog een fotoreeks van de vorige eigenaresse: https://www.paulregan.co.uk/m/viewAlbum ... 97&start=0 .

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:13

Ik vind het al heel knap, je hoeft niet snel te leren als je het maar leuk blijft vinden

CoreMeltdown
Berichten: 104
Geregistreerd: 17-01-12

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:22


XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Eindelijk mezelf toch eens voorstellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:29

Ik vind wel dat het iets speciaals heeft