Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackBeard

Berichten: 0
Geregistreerd: 25-12-18

Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 01:11

Hai ! *\o/*

Rick, 31 jaar...vader van 5 ( 3 meisjes , 2 jongens )

Mijn oudste dochter gaat sinds een paar maanden naar paardrijles..

Nu ben ik de laatste tijd meer met dr aan het gaan , en ik heb geen idee wat ik aan het doen ben.

Ik kom zelf uit een hondenwereld ( Werkhonden ) waarmee ik jarenlang beveilingswerk heb gedaan.

Nu is het de laatste weken dus zo, dat ik met mijn dochter het paard ( manegepaard , chagerijnige knol ) uit de stal moet halen, zadel erop, bit erin etc... zelf moet doen...

Al meerdere keren hulp gevraagd wat ik niet krijg, behalve vorige week..toen een moeder van een ander kind uit het zelfde groepje me zag stuntelen met een ander paard

( Ik ben dan ook niet bijster positief over deze manege, maar dat terzijde )

Mijn vrouw is helaas hyperallergisch voor paarden, vandaar dat ik met mijn dochter braaf op vrijdag avond ga paardrijden ( mits mijn rooster dit toelaat )

Dit alles brengt mij op het volgende punt :

Aangezien mijn dochter dol is op paardrijden, en mijn vrouw te allergisch is , en mijn schoonmoeder ( heeft 2 eigen paarden ) de komende maanden niet aan rijden hoeft te denken..

Heb ik dus als vader besloten dat ik ook ga leren paardrijden..

Met mijn andere kinderen kan ik gaan zwemmen, voetballen..ballet...alles..
Maar mijn oudste dochter zou dan altijd alleen moeten paardrijden ( ook buitenritten in de toekomst etc ) en vroeg of laat komt ze toch om dr eigen paard vragen..

Dus ik heb op de betreffende manege wat rondgevraagd etc..en er zijn gelukkig wel wat mogelijkheden..zodat ze in de toekomst niet altijd alleen paard hoeft te rijden

Echter...ik heb geen ENKELE ervaring met een paard...mijn kennis van een paard is letterlijk : het heeft 4 benen en een staart. *\o/*

ik weet niks..0...nada....get the point ?

Anyway, ik ben dit forum al een paar keer tegengekomen en ook hier heb ik wat gezocht maar kon niks specifieks vinden voor absolute beginners

Nu is vooral de basisvraag : waar begin ik?

Alle tips en tricks en info en hulp is uiteraard welkom...

Mocht iemand meer info willen over de manege waar ze nu rijd, pb me dan even...ligt in Zuid-Limburg in ieder geval..wellicht dat er betere opties zijn voor mijn dochter..


Greetz,

Rick :+

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:16

Wat leuk dat je dit voor haar wilt doen, ze zal je dankbaar zijn!
Als er op de manege mogelijkheden zijn, kun je hier niks mee dan?

Een andere manege daar in de buurt kan ik je niet mee helpen.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:20

Wat een super toffe vader ben jij zeg :D
Mijn papa (en mama net zo) heeft me al in geen jaren niet meer zien rijden :')

Waar je begint? Nou, je bent al goed op weg. Zoek een fijne manege, ga langs bij maneges in de buurt en vind een plekje waar het wél goed voelt. Waar ze jullie graag helpen met alles, van borstelen tot zadelen en rijden, en alles daaromheen. Op die manege hebben ze vast ook lieve brave paarden staan die jou graag de beginselen van het paardrijden leren!
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 26-12-18 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:21

Waar te beginnen?

Ja,...op een manege. Als je deze niks vind misschien een andere proberen.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:22

Het is verstandig om op een manege te beginnen waar ze je van stap 1 begeleiden.
Dat begint dus met verzorgen, hoe zet je een paard vast!
Poetsen, hoe beweeg ik veilig om een paard heen.

Als je met je eerste paardrij les begint zetten veel maneges vaak het paard vast aan een lang touw (longeren). De instructeur staat dan in het midden en jij rijdt rondjes om haar heen.
Op deze manier kan je veilig leren om je balans te houden. Je zal steeds een stapje verder gaan. Totdat je zelfstandig kan sturen, lichtrijden( op en neer in de draf)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:25

Wat leuk! Ik kom zelf ook uit zuid Limburg. Welke regio zoek je?

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:26

1 een fijne manege zoeken waar de sfeer goed voelt en de dieren er goed uit zien.
2 meld je aan voor kennismakingslessen / proefles.
3 zorg voor een stoffen broek wat dikker, laarsjes schoenen met een hak. Cap kan je lenen meestal op de manege.
4 neem eerst een paar lessen om te kijken of je echt wil door zetten voor je alles aanschaft.
Vraag hulp aan de manege voor het verzorgen en zadelen.
5 genieten!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:29

Hoi Rick, welkom op Bokt!

Wat supertof om als vader samen met je dochter te gaan leren paardrijden zeg! Zo ver heb ik mijn ouders echt nóóit gekregen :')
Inmiddels heb ik nu 3 eigen pony's, maar inderdaad, elke verjaardag/sinterklaas/kerstmis zeurde ik om een eigen paard. Nooit gekregen overigens; zelf uiteindelijk gekocht :o
Ze staan vlak bij huis op een gehuurde wei met stal. Mijn vader helpt mij wel eens mee met zware klussen op de wei, of als ik ziek/weg ben. M'n moeder durft na jááááren zo af en toe er even een vast te houden als ik langs huis kom om ze in te spannen voor de wagen, of als ik even naar het toilet moet. En af en toe mag mijn Welsh los in de tuin rondlopen.
Daar houdt het dan ook echt wel mee op. Mijn moeder vond het vreselijk om te komen kijken als ik weer eens springwedstrijd had vroeger. Vond ze dóód en dóódeng. Ik geef haar eigenlijk geen ongelijk :+

Weet waar je aan begint; het is ontzettend leuk, en zeer verslavend :D :o Zou toch fantastisch zijn als je straks samen met je dochter lekker kan genieten op buitenrit? <3

Echt supertof dat je dit voor je dochter doet!
Nu ben ik wel benieuwd hoe oud je dochter is?

BlackBeard

Berichten: 0
Geregistreerd: 25-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 01:35

Maddoxx schreef:
Wat leuk! Ik kom zelf ook uit zuid Limburg. Welke regio zoek je?


T liefst ergens tussen Heerlen en Maastricht *\o/*

Schoonmoeder heeft 1 van haar paarden op die manege staan, dus uit ''gemak'' is ze daar een keer met mn dochter gaan kijken..en van t een kwam t ander..

BlackBeard

Berichten: 0
Geregistreerd: 25-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 01:38

JoyCiej007 schreef:
Hoi Rick, welkom op Bokt!

Wat supertof om als vader samen met je dochter te gaan leren paardrijden zeg! Zo ver heb ik mijn ouders echt nóóit gekregen :')
Inmiddels heb ik nu 3 eigen pony's, maar inderdaad, elke verjaardag/sinterklaas/kerstmis zeurde ik om een eigen paard. Nooit gekregen overigens; zelf uiteindelijk gekocht :o
Ze staan vlak bij huis op een gehuurde wei met stal. Mijn vader helpt mij wel eens mee met zware klussen op de wei, of als ik ziek/weg ben. M'n moeder durft na jááááren zo af en toe er even een vast te houden als ik langs huis kom om ze in te spannen voor de wagen, of als ik even naar het toilet moet. En af en toe mag mijn Welsh los in de tuin rondlopen.
Daar houdt het dan ook echt wel mee op. Mijn moeder vond het vreselijk om te komen kijken als ik weer eens springwedstrijd had vroeger. Vond ze dóód en dóódeng. Ik geef haar eigenlijk geen ongelijk :+

Weet waar je aan begint; het is ontzettend leuk, en zeer verslavend :D :o Zou toch fantastisch zijn als je straks samen met je dochter lekker kan genieten op buitenrit? <3

Echt supertof dat je dit voor je dochter doet!
Nu ben ik wel benieuwd hoe oud je dochter is?


haha, naja..ik ben niet perse bang voor paarden ofzo...maar omdat ik geen enkele ervaring heb met paarden en soms wat nerveus over kom..zullen die paarden dat vast wel aanvoelen...

Maar dat had ik ook met werkhonden in het begin, dus met wat tijd en ervaring moet dat zeker goedkomen !

Vorige week stond ik bv voor een box, en ineens zag ik een neus van een paard langs mn gezicht komen..hij kwam blijkbaar alleen even ruiken en tegen me aan staan , maar t enige wat ik dacht was...Wtf moet ik doen? :D

Mijn dochter is net 7 van September btw *\o/*

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:42

Ik woon net over de grens bij maastricht. Met rijden kan ik niet helpen maar met de basis verzorging wel. Heb 2, volgende week 3 staan aan huis.

Vind dit echt leuk om te lezen!
Doet me herinneren aan mijn eigen vaader! :)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:46

BlackBeard schreef:
Maddoxx schreef:
Wat leuk! Ik kom zelf ook uit zuid Limburg. Welke regio zoek je?


T liefst ergens tussen Heerlen en Maastricht *\o/*

Schoonmoeder heeft 1 van haar paarden op die manege staan, dus uit ''gemak'' is ze daar een keer met mn dochter gaan kijken..en van t een kwam t ander..


Hmm, vrij dichtbij maar toch net buiten mijn "kring" (Landgraaf, Kerkrade, Aachen). Heel veel succes en plezier in ieder geval!

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:19

Tof van je hoor.
Buiten de praktijk op de manege kan je veel filmpjes over poetsen en opzadelen vinden op YouTube. Ook boeken over pony- of paarden verzorging zijn volop te krijgen.
En, zoals hier al eerder gezegd, een goede manege geeft ook poeets- en opzadel lessen voor ouders en kinderen. Je zou ook eens op een andere manege kunnen kijken, sfeer proeven. Kijken kan geen kwaad, toch?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 08:21

Hé Rick, hier nog iemand uit Zuid-Limburg! Zou je me een PB'tje willen sturen waar je dochter nu lest en waar jullie wonen? Hier in de omgeving ken ik wel de goede en minder goede manage, misschien kan ik je verder helpen. :D

Wel super leuk dat je dit doet natuurlijk!

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:14

Zo lief <3

Ik zou ook even verder zoeken naar een manege die goed voelt. Nieuwe mensen laten klungelen met zadel en hoofdstel vind ik erg jammer. Je kan je wel voorstellen dat als het niet precies goed zit, dit onprettig of pijnlijk kan zijn voor het paard. Geen wonder dat hij chagrijnig deed.

Leuk aanbod van Rayoow hierboven, zou ik zeker op in gaan. Er is zo veel te leren over paarden qua omgang en verzorging.

Leuk dat je uit de werkhondenwereld komt. Ik had dat andersom: eerst paarden daarna m'n werkboef. Wat een verschil om een roofdier of een vluchtdier aan de lijn te hebben _O-

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:18

Hier ook een zuid-limburgernaar, alleen wat hoger. Welkom op bokt en super dat je dit doet voor je dochter!

Qua maneges kan ik je niet helpen, ik ken alleen de manege in Brunssum, en daar heb ik denk ik 20 jaar geleden gereden dus geen idee hoe dat er nu aan toe gaat..

Flux

Berichten: 2490
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:41

Oh wat een gaaf idee om zelf ook te leren paardrijden! Dat gaat je dochter erg leuk vinden denk ik zo! :D

Dit doet mij heel erg denken aan mijn eigen moeder. Toen ik 9 werd mocht ik eindelijk samen met mijn beste vriendinnetjes en zus op paardrijden. Eindelijk! Mijn moeder en de moeder van één van mijn vriendinnetjes gingen altijd mee. Zelf opzadelen moest ook en nooit, maar dan ook nooit heb ik me afgevraagd waarom beide moeders dat al zo goed konden...

... Bleken ze samen al een jaar te lessen en hebben ze dat dus een jaar!! super goed verborgen gehouden :')

Wat waren we verrast toen we ineens op een zondag mochten vrijrijden op de manege en onze moeders zo de bak in kwamen rijden! En wat hebben we nog mooie ritten gemaakt samen! :D

Tips voor maneges in de de buurt heb ik niet. Volg gewoon eens een proeflesje en kijk hoe de bal vanuit daar gaat rollen zou ik zeggen!

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:53

Wat leuk Rick dat je wil leren paardrijden voor je dochter!

Ik zit letterlijk aan de andere kant van het land, dus met een manege kan ik je niet helpen. Wel een eenvoudige aanvulling op je basis kennis van paarden: de voorkant bijt en de achterkant slaat :+ .

Zo te lezen ben je sportief en gewend met dieren te werken. Het is wel goed om te beseffen dat paardrijden echt heel, heel erg moeilijk is. Maar het gevoel dat het je geeft als je eenmaal geleerd hebt in harmonie met het dier te bewegen is ook niet te omschrijven en alle inspanningen waard.

Heel veel plezier gewenst!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:00

waar ik gelijk aan denk: ouderles.

wij hebben op de manege eens in de zoveel tijd een ouderles waar ouders dan de beginselen van t rijden leren. en dat in combinatie met t poetsen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:01

Ik zou beginnen met wat boeken of docentaires te gaan kijken ofzo :D
Wat leuk dat je dit wilt doen voor je dochter! Vind je het zelf ook een beetje leuk?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:10

Je zou eens kunnen gaan kijken in Valkenburg bij http://www.biomentorfoundation.nl Daar leren ze je echt de eerste basis op een paardvriendelijke manier.

Kijk bij een manege sowieso hoe de paarden uit hun ogen kijken. Zijn hun ogen helder en zit er een twinkeling in dan kan het een goed adres zijn. Zijn de ogen dof of ogen ze vermoeid en hebben de paarden weinig belangstelling voor hun omgeving, dan zou ik verder zoeken.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:12

Allereerst wil ik kwijt dat ik het ongelooflijk tof vind dat je gaat leren rijden om dat uiteindelijk samen met je dochter te kunnen doen. Daar ga je absoluut geen spijt van krijgen en het gaat je zulke mooie, dierbare momenten opleveren. Mijn vader heeft me ook altijd geholpen/gesteund in mijn paardenhobby en gaat in 2019 leren mennen zodat we wekelijks samen op pad kunnen.

Als de manege je niet 100% aanspreekt zou je kunnen kijken of er iemand in de omgeving privélessen aanbiedt op zijn/haae paarden. Als ik lees dat je moet 'stuntelen' om het paard opgezadeld en naar de bak te krijgen, klinkt de manege mij niet in de oren als een plek waar veel aandacht aan de beginnende ruiter wordt geschonken.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:57

Ook ik vind het heel leuk dat je gaat leren paardrijden voor je dochter, super! Mijn moeder heeft dat vroeger ook gedaan, toen mijn zus en ik wilde paardrijden zag ze het niet zitten om elke week een uur aan de bakrand te staan en is ze er zelf ook maar op geklommen. Jaren met zijn drieen gereden met ook vele buitenritten, was erg leuk! Ook in de vakanties gingen we dan vaak ergens een buitenrit maken dat was echt heel gaaf. Zelfs mijn vader heeft een blauwe maandag gereden om in de vakanties mee te kunnen gaan op buitenrit, maar hij hield het niet zo lang vol, was druk met andere sporten.

De manege klinkt inderdaad wat minder. Als ze je niet leren en helpen met opzadelen is het misschien wel verstandig toch even verder te kijken. De manege hier in de buurt heeft bijv. vaste kinderen die de pony's opzadelen en helpen met het naar de rijbak brengen voor degene die dat niet kunnen, in ruil krijgen ze dan een gratis les per week. Maar ook andere dingen leren dan alleen poetsen en zadelen is erg waardevol in de omgang met paarden.

Al ervaring met honden hebben is wel een pre hoor. Het is bij beide belangrijk duidelijk en consequent te zijn op een liefdevolle manier.

Veel plezier samen met je dochter!

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vader van 5, die geen ENKEL verstand heeft van paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:00

Mag ik vragen welke manege jullie nu zitten?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:49

Super Rick! Leuk dat je je dochter wilt helpen, en duidelijk zelf wilt gaan leren wat je voor je hebt.

Nu begin ik gelijk met het belangrijkste:

Citaat:
Nu is het de laatste weken dus zo, dat ik met mijn dochter het paard ( manegepaard , chagerijnige knol ) uit de stal moet halen, zadel erop, bit erin etc... zelf moet doen...

Al meerdere keren hulp gevraagd wat ik niet krijg, behalve vorige week..toen een moeder van een ander kind uit het zelfde groepje me zag stuntelen met een ander paard

( Ik ben dan ook niet bijster positief over deze manege, maar dat terzijde )


Ik zou je dochter op een goede manege zetten. Dit is niet de basis die je je dochter wilt geven denk ik. Respect voor dieren staat altijd voorop, wn dan begin je met goed leren opzadelen, verzorging en omgang. Het feit dat jullie in het diepe gegooid worden vind ik uiterst paardonwaardig.

Er zijn genoeg maneges die lieve blije pony’s en paarden hebben, een “sjaggerijnige” knol is namelijk niet zomaar niet happy.

Kijk ook hoe de verzorging er voor staat, komen ze pony’s en paarden iedere dag genoeg gezamenlijk buiten en krijgen ze goed te eten?

Persoonlijk vind ik dat overal waar dieren betrokken worden in ons plezier het dier voorop moet staan. Het is geen fiets.