bronchitis?dokter even wachten probleem?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-07 21:35

hoi allemaal,

Ik was vorige week al ziek zie: [MW] pfeifer,rode cellen te kort? bloeddruk extreem te laag? i
Ze hebben mij toen een prik gegeven.Ook hadden ze vitamine C/mineralen bruistabletten en ubrofen voorgeschreven. Hierdoor voelde ik me van de week wel wat beter. Afgelopen zondag begon de ellende opnieuw.Mijn neus zit weer vol, keelpijn, hoesten,groene slijm enz. Sinds eergisteren adem ik ook benauwd (zo'n piepje).Dat begint steeds erger te worden. Ik vermoedt dat het bronchitis is. Dit heb ik ongeveer eens in de 2 jaar.

Nu is het zo dat de (stal) jongen met wie ik werk ziek is. Hierdoor blijf ik als enige op stal over en werk ik van 8 uur s'ochtends tot 20.00 s'avonds. Ik heb dus eigenlijk momenteel geen tijd om langs de dokter te gaan en thuis uitzieken zit er al helemaal niet in.
Ik vermoed dat hij nog minimaal 3 dagen niet zal werken. Hierdoor zou ik dus pas maandag langs de dokter kunnen.

Nu is mijn vraag: Als het bronchitis is, is het dan genoodzaakt om zo snel mogelijk langs de dokter te gaan, of kan ik het even laten wachten? Ik weet namelijk niet wat de gevolgen zijn van een verwaarloosde bronchitis.

Groetjes nicky

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed


Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 21:44

Nou volgens mij kan je beter niet te lang wachten daarmee..Dan heb je misschien kans op gronische bronchitus..

♥♥Soraya bint Djafa ♥♥ A.F.Gemini ♥♥ Shadi Bashshar ♥♥ ???♥♥
¤♥¤Profiel vernieuwd¤♥¤

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:14

Mijn zoontje heeft veel last gehad van bronchitis. Hier kreeg hij Ventolin voor vanwege zijn ernstige benauwdheid, maar een half uur in de badkamer gaan zitten met de douche op zijn heetst aan, werk minstens net zo goed! Hij heeft maar 1x antibiotica voorgeschreven gekregen. Dit werkte niet eens.

Wat symptomen:
Bronchitis kan acuut of chronisch zijn. Iedereen die hoest als gevolg van bijvoorbeeld een griep of een verkoudheid kan acute bronchitis krijgen. De verschijnselen die dan optreden zijn onder meer: een piepende ademhaling, een productieve hoest (met veel slijmontwikkeling) en soms een pijnlijk gevoel op de borst. Meestal gaat dit vanzelf over binnen een paar dagen. Soms gaat de verkoudheid of griep echter gepaard met een bacteriële infectie, waardoor de klachten kunnen aanhouden en verergeren.
(van internet)

Behandeling:
Een aanval van acute bronchitis gaat doorgaans binnen een paar dagen vanzelf over. Is er na drie dagen nog geen verbetering, hoest u bloed op of gaat het hoesten gepaard met een hardnekkige koorts, dan kunt u het beste u w huisarts raadplegen. Is de bronchitis door een bacteriële infectie veroorzaakt, dan krijgt u waarschijnlijk antibiotica voorgeschreven.
(ook van internet)

Al met al zou ik kijken hoe je zelf vind dat het gaat. Je kan afwachten, maar als je denkt dat het niet gaat of dat het erger word, zou ik naar de huisarts(enpost) gaan.

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:21

Bij benauwdheid kan je beter naar de huisarts, of iig rustig aan doen (goed voor jezelf zorgen) - maar dat lijk je niet te gaan doen. Je kan misschien als 1e terecht bij de huisarts, dan ben je misschien een half uurtje later op stal?

Een gevolg van een verwaarloosde bronchitis kan ook een longontsteking zijn.

*edit* zou iig niet wachten tot je bloed op gaat hoesten om de huisarts te raadplegen Knipoog

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:51

Dat is indd van belang. Ik heb eens lang gewacht en moest toen na de eerste antibiotica kuur fijn weer terug voor een nieuwe.

22 Januari verwachten we ons kleintje

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:54

geen avondspreekuur bij je HA?

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-07 18:04

Bedankt voor de reacties!

Ik kijk morgen even aan hoe ik me voel.

Hier hebben ze geen huisartsenposten.Als ik hier naar de doker ga, ga ik langs het ziekenhuis. Wel hebben ze hier prive klinieken maar daar betaal je je scheel en ik zit best wel krap bij kas.

Vroeg in de ochtend gaan kan ook niet. i.v.m. De bus zou ik dan pas rond 11,00uur s´ochtends op stal zijn en dat is echt te laat. Ik ben namelijk diegene die ze voert en niemand anders kan dat doen.

s´Avonds en in het weekend zijn er ook doktoren aanwezig maar die zijn van wat mindere kwaliteit zeg maar. En besteden ook weinig aandacht aan wat je hebt.

Ik baal wel van de situatie, want ik eet elke ochtend/middag bij die jongen en zijn vrouw thuis en aan zijn gedrag te zien valt het best mee wat hij heeft. Maar ja, wie ben ik om daar wat van te zeggen.

groetjes nic

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:31

Ziek is ziek hoor!
En ik zou zeker niet te lang wachten met een bezoekje aan de huisarts.
Voor hetzelfde geld heb je een beginnende longontsteking, en dan ben je verder van huis...

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:39

Bij mij duurde het een keer 4 weken voordat ik medicijnen kreeg (15 bezoekjes aan de dokter in die 4 weken Knipoog ). Toen was het een luchtweginfectie geworden, en dat is echt geen pretje. Heb toen echt 1,5 maand ofzo ziek thuis gezeten. Als ik jou was zou ik dus maar zo snel mogelijk gaan Knipoog . Succes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:42

Ik heb vroeger een verwaarloosde bronchitis gehad, waardoor ik nu chronische bronchitis heb (COPD). Met wisselvallig weer hoest ik zo hard zelfs, dat een keer de adertjes in mijn ogen sprongen waardoor ik midden in de winter met 2 bloedrode ogen liep en dus een zonnebril op moest.

Het gaat nooit meer over en ik heb er soms echt heel veel last van. Ben continu buiten adem en hoest me echt letterlijk ziek soms. Verder is mijn longcapaciteit heel sterk achteruit gegaan, en moet ik het ieder jaar laten meten.

Dit was niet zover gekomen wanneer ik gelijk naar de HA was gegaan toen ik op jongere leeftijd bronchitis had, maar volgens mijn ouders was het niet nodig. Ik kom er in ieder geval nooit meer vanaf..

Verwaarloos het dus aub niet! Je kunt veel meer beschadigen wanneer je ermee blijft rondlopen dan je denkt Lachen

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:50

maar je kunt toch gewoon medicijnen halen en alsnog aan het werk gaan?
door de medicijnen gaat je ontsteking in elk geval wel weg en heb je meer lucht dacht ik?

zou er niet mee wachten want het is een ontsteking die er zit en die moet je wel met antibitica aanpakken Knipoog

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-07 21:27

Bedankt voor de reacties!,

Het probleem was dat ik dus geen tijd had om naar de dokter te gaan. Ik heb gisteren de stal jongen aangesproken overw aneer hij weer gaat werken. Hij was helemaal niet meer zo ziek,maar volgens hem kon de combinatie met medicijnen en werken niet (yeah right)

De benauwdheid lijkt ietsje minder tezijn alleen heb ik nu al 2 dagen hoofdpijn en sinds vanavond ook echt zo'n hoofdpijnsteek tijdens het hoesten...
Maandag dus langs de dokter..

jeetje cayenne dat is niet niks.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

ellepel

Berichten: 47213
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:38

die hoofdpijn kan best iets van een holte ontsteking zijn?
stomen helpt in elk geval al heel goed als je verkouden bent, gewoon lekker boven een bak heet water hangen, er hoeft niks in het water verder hoor, de stoom doet zijn werk wel.

in elk geval beterschap!

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-07 23:31

ellepel schreef:
die hoofdpijn kan best iets van een holte ontsteking zijn?
stomen helpt in elk geval al heel goed als je verkouden bent, gewoon lekker boven een bak heet water hangen, er hoeft niks in het water verder hoor, de stoom doet zijn werk wel.

in elk geval beterschap!


He bah ik hoop niet dat ik dat er ook nog eens bovenop heb....
Dank je wel voor je reactie! Ik ga morgen inderdaad eens even stomen...

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-07 20:25

Ik heb nog steeds dat benauwde ademhalen. Ik heb het morgen dan alweer 8 dagen en ga dus toch maar weer langs het ziekenhuis.. Gelukkig werkt de staljongen wel weer. Van de hoofdpijn heb ik niet meer zo'n last. Alleen s'avonds als ik moet hoesten :S

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:18

En al naar het ziekenhuis geweest?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:22

Al 8 dagen??? Ben je al wel naar de HA gegaan?
En hoe was het ziekenhuis?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-07 13:40

Ik ga vanavond. Ik zou eigenlijk vanmiddag met mijn vriend gaan. Maar door omstandigheden gaan we vanavond. Het is wel prettig als hij meegaat aangezien er niet altijd engels sprekende doktoren aanwezig zijn. En vloeiend spreek ik de taal ook weer niet maar ik kan me wel verstaanbaar maken.

@cayenne. HA hebben ze hier niet. Wel prive klinieken maar dan betaal je je scheel en aangezien ik momenteel een beetje krap zit en dat niet verzekerd wordt...

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-07 13:46

@cayenne. Met die chronische bronchitis... Voel jij je dan altijd zoals hoe ik me nu voel?? ik was wel van jouw verhaal geschokken btw.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:49

Oh sorry, ik zie nu pas dat je op Cyprus woont Clown

Ik heb niet altijd moeite met ademhalen hoor! Alleen zoals nu met het weer hier (het was eerst zacht weer en het gaat nu kouder worden) dan heb ik erg last van slijm en benauwdheid, omdat ik door mijn bronchitis niet tegen temperatuurveranderingen kan.

Zodra het van warm naar koud gaat of omgekeerd, heb ik het heel benauwd en hoest ik de longen uit mijn lijf, maar wanneer het stabiel is dan hoest ik bijna niet.

Maar wanneer ik hoest, dan laat ik altijd wel mensen schrikken Clown Het is namelijk een heel hard geluid, maar daar kan ik ook niets aan doen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nicje87

Berichten: 9842
Geregistreerd: 26-06-06

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-07 13:53

hihihi.. ik heb bronchitis bijna eens in de 2 jaar.. maar in nederland altijd netjes langs de huisarts geweest en dan is het binnen 2 weken over...
De doktoren vorige week zijn een beetje te gemakkelijk geweest denk ik (op dat moment kwamen er ook gewonden binnen van een auto ongeluk).
Maar ik hoop dat ze vanavond wat doen. Mijn vriend heeftal gezegt anders gaan we morgen ochtend weer Knipoog

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:54

Ik kan ook bijna niet de verwarming aanzetten of ik begin al te hoesten en krijg het benauwd Clown
Ik zou er idd wel goed naar laten kijken! Het klinkt vaak zo onschuldig, maar je zit er wel gelijk aan vast wanneer je er mee rond blijft lopen en het valt verkeerd.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

thummetje

Berichten: 131
Geregistreerd: 20-09-07
Woonplaats: 't Zand (NH)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:57

mijn broer heeft ook bronchitis...
toen heeft de dokter getest hoeveel procent zijn longen zijn...
als je dus gewoon gezond bent heb je 100% en mijn broer had maar 50% ofzo...
en hij heeft 2 inhalers (weet niet hoe je dat schrijft Bloos ) en die gebruikt hij elke dag...
maar hij heeft er volgens nu nog maar 1tje..
ik zou wel even naar de dokter gaan..

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:58

echt, ga naar de dokter.
als je benauwd bent, is het ontzettend slecht je zo in te moeten spannen om adem te halen.
ik heb vroeger ook bronchites gehad, en heb nu astma.
is echt geen pretje.

doe jezelf een lol, en laat je gezondheid voor je werk gaan, anders heb je straks je leven lang problemen.

trust the voice within...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: bronchitis?dokter even wachten probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:00

Ik heb ook inhalers gehad (zo'n diskschijf), maar dat hielp niet bij mij.
Mijn longcapaciteit zit op 48%, maar het kan alleen maar achteruit gaan
Ik laat het ieder jaar testen, maar ik ga altijd met lood heen.

Niet om je bang te maken, maar COPD is doodsoorzaak nummer 3 in de wereld Ja

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, BritHittepit, Esmee_RS, Fair, IASCrawler, Kirsha, leonie87, LV19952, Marcella, Mariett, Pieneappel, Slmt9, xmirax en 38 bezoekers