Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:01

Wanneer ben je geopereerd geweest Blacknorton? Kunnen autorijden is inderdaad wel een gemis, je mist toch een stuk mobiliteit.

Ik ben blij dat ik terug wat kan rustig meetrainen, al zit ik nu nog met mijn studentenjob tot half september dus het zal nog even moeten wachten.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:44

Ik ben 6 juni geopereerd

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:43

Inmiddels is het bij mij vandaag 14 maanden geleden dat ik aan mijn knie geopereerd ben. Sinds een paar maanden doe ik drie keer per week Zumba (1x als deelneemster, 2x als trainster) en helaas heb ik de laatste tijd toch weer wat last van mijn knie. Hopen dat het beter gaat als ik iets rustiger aan doe.

Voor degene die de eerste twaalf maanden achter zich hebben; merken jullie ook dat je na dat eerste beroemde jaar toch minder bezig bent met je knie, maar er daardoor wel meer last van krijgt?

Voor degenen die nog in het eerste jaar zitten: hoe gaat het met jullie?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:16

Geen idee eigenlijk. Ik blijf toch wel wat voorzichtig, maar doe ook af en toe dingen dat ik achteraf denk dat t toch niet handig was.
Ik lange teugelde altijd heel veel, maar heel stevig door stappen in de bak (die nooit vlak is) is toch niet ideaal. Ik doe het wel, maar alleen als de bodem goed is (genoeg regen, dus niet te mul, dan eerst eentje aan de dubbele longe met baksleep er achter, en dan er nog eentje lange teugelen). Longeren gaat wat beter, maar het ronddraaien is ook weer niet ideaal, dus doe er ook geen 2 achter elkaar.

Last heb ik vooral als er weer eens een paard aan mijn been heeft staan trekken. Daar ontkom ik gewoon niet aan in het werk.

Vorige week een lelijke klap gehad, net onder mijn knie op mijn scheen. Been heeft alle kleuren van de regenboog en is echt wel ff flink gevoelig, maar was al lang blij dat het niet mijn knie was.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:36

Ik ben zo’n 5 maand post op en sport eigenlijk alweer vlotjes. Ik heb nog begeleiding van mijn sportfysio tot januari omdat ik dan weer volluit rugby mag spelen, nu loop ik alweer en kan ik trainingen meevolgen zonder contact. Momenteel nergens last van, maar dat is hout vasthouden :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:50

Van de week heb ik een pony voor gebracht voor stamboek opname, rond stappen prima. Daarna draven, dat ging nog wel. Maar bij de veterinair op de volte stappen en draven was wel een dingetje, gelukkig werk ik niet beoordeeld op zuiverheid van de gangen :') .

Voor de premiekeuring werd ze gelukkig voor gebracht door iemand die dat super kan. Die zou ook stamboek opname doen, maar ze liepen wat in en hij was er nog niet.
Ik had m'n zware werk schoenen aan, was misschien ook niet ideaal.
's avonds knie dik, gloeien enzo, af en toe knakken afgelopen dagen. We zijn nu 3 dagen verder, en knie is nog niet helemaal dun.

Dus, belasting op de volte is nog niet zo als het zijn moet ;).

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:42

Nou loop ik geen rondjes op de volte, maar helaas wil mijn knie sinds een paar weekjes ook niet zo. Best wel teleurstellend. Wilde een afspraak bij de orthopeed maken (eventueel weer fysio?), mag over twee maanden komen. Eerder ging niet.

Ik neem aan dat de pony is opgenomen? Hoe deed ze het op de keuring?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:26

Het is hier ook wisselend, met een keer verstappen heb ik meteen een paar dagen last. Er is heel veel wat ik wel kan, maar op een kleine volte rennen is niet iets wat ik (goed) kan.

Ja,netjes opgenomen en een keurige 2e premie! Dus dik tevreden. En braaf op de trailer, met wachten en voorbrengen, ze is 7 maar komt deze zomer zo uit het land en is helemaal groen.
Wel heel groot gemeten,ik dacht 98/99cm, hoopte op 98, grote middenmaat. Maar is 101cm in de grote maar gemeten. Ze is zo andere van type dan mijn echte grote maatse (en echt kleiner dan pony's van 100cm :? ), dus hoopte dat ze middenmaat zou blijven, nu moet ze tegen echt grote grove buffels lopen volgend jaar.
Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:46

Knappe merrie Dennis <3

Wat balen, dat jullie knieën weer stout doen ;(

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:09

Balen van jullie knieën!
Bij mij gaat het best goed. Kan nog niet zo hard rennen als voorheen, maar dat gaat iedere week beter. Weet dat dat tijd nodig heeft. Het verschil in mijn linker- en rechterbeen qua spieren wordt steeds kleiner.
Verder doe ik alles weer :)

Wat een knappe merrie Dennis! Leuke aftekening heeft ze :)

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:47

Binnenkort opnieuw naar de OK... littekenweefsel laten verwijderen.
Verklaart waardoor de strekking beperkt bleef

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:44

Sterkte met de operatie!
Balen van niet mee werkende knien.

Hier gaat het eigenlijk wel goed. Trap af is meestal gevoelig en in stabieler. En nog wat last van de binnenband maar verder echt blij met voortgang en vooruitzicht op skien dit seizoen.
Rennen doe nu al bijna 2 jaar niet dus zit niet meer in mijn systeem. Benieuwd wanneer fysio vind dat we gaan proberen

Mooie Shetlander!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:48

Balen Suus! Hopelijk gaat alles goed!


Ik zit op bijna 7 maand post op. Moet begin november voor een 2de spiertest, hopelijk dus sterker dan vorige keer. Knie is wel oer stabiel. Littekens beginnen nu pas te verbleken. En jeuken :+

Afbeelding

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:28

Flinke littekens wel Quebelle. Ik vind het zelf neit zo erg gelukkig, jij?

Littekenweefsel is verwijderd, was best veel dus echt nodig. Fysio en ik zien gelijk al verschil, dus was het echt waard...
Nu even rustig aan doen en vanaf volgende week knallen en kracht opbouwen!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:30

Ik had het niet erg gevonden moesten ze wat kleiner geweest zijn maar mij kan het niet zoveel schelen. Al heb ik wel gemerkt dat die littekens van een vriending van mij die een maand na mij is geopereerd er wel mooier en fijner uitzien. Huisarts zei dat ik teveel ketine ofzo aanmaak? Dit heeft blijkbaar invloed op hoe littekens genezen. Maar ik vind het niet zo erg :)

Was dat via een kijkoperatie? Heb je er veel last van gehad, van dat verwijderen? Of was je snel weer op de been?

Ik moet dinsdag voor een nieuwe biodex test. Heb niet erg veel kunnen sporten de voorbije 3 maanden maar ik hoop dat er toch een groei inzit qua kracht.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:33

Ohh gelukkig! Ketamine geen verstand van... wel na half jaar een mooi lichtroze kleur en niet zo opvallend meer.

Viel reuze mee allemaal. Eerst ruggenprik gekozen, maar uiteindelijk toch narcose ivm zenuwen en bijwerkingen. Wel jammer want anders kon ik meekijken, leek mij wel interessant.

Pijn is echt minimaal, heb alleen voor de nacht pijnstillers genomen. 3 dagen op krukken en daarna weer naar fysio.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:23

Ik ben net terug van mijn chirurg, en alles is heel goed. Eind januari heb ik nog 1 biodex test en als die goed is mag ik terug voluit rugby spelen :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:46

Super! Altijd fijn als je vooruit blijf gaan.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:46

Ah wat gaaf en fijn!!!

Ik heb van de week voor eerst 4x een minuut hard gelopen dat ging beter dan ik dacht. Nu mijn conditie nog.
Woensdag wel helaas wat reactie ervan. Dus donderdag alleen getraind bij de fysio

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:34

Ik ga bijna mijn laatste maand revalidatie in *\o/* 31 januari nog 1 biodex test, dan ben ik 9 maand post op, en als alles goed is mag ik terug volluit het rugbyveld op!

Libertylove

Berichten: 2312
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:30

Wat fijn zeg Quebelle!

Ik heb 2 weken geleden mijn laatste fysio gehad. Was er na bijna 1,5 jaar wel klaar mee. Had ook al fysio voor m'n operatie.
Het gaat goed. Geen klachten meer, ben weer lekker aan het trainen met de hond en aan het paardrijden.
Heb 29 & 30 december mijn eerste wedstrijd met de hond sinds mijn val. Heb er zin in en ben benieuwd hoe het gaat.

Hoe gaat het met de rest?

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:14

Merken jullie echt verschil na de reconstructie? Ik heb 5 maanden geleden mijn voorste kruisband gescheurd, en de binnenband. Ik kan nu goed wandelen, fietsen, paardrijden en werken (Thuiszorg, wel met enige berperking) Echter blijft mijn been slapper , ook met training, en trager. Zo ben ik vb afgelopen weken al uitgegleden over een hondendrol, omdat mn slappe been de beweging niet op kon vangen, en omvergetrokken door stout paard bij longeren, omdat ik het niet aangelopen kon krijgen. Ik zit zelf niet te wachten op een operatie, maar ben wel benieuwd naar de verschillen.... Volgens de fysio zouden mijn problemen na een aantal maanden moeten verdwijnen en kan je goed leven zonder kruisband..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:38

Ik wou dat ik me eerder had laten opereren... ik voel nu veel meer stabiliteit, ga niet meer door mn knie en heb meer kracht... helemaal 100% zal het nooit meer worden qua kracht (vooral met knijpen), maar nu ik een nieuwe vkb heb begrijp ik niet hoe ik het al die jaren zonder heb volgehouden...

eempiej
Berichten: 3987
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:08

Ik heb 3 weken geleden een voorstekruisband reconstructie gehad. Tot nu toe valt het me allemaal mee. Strekking en buiging zitten er wel lekker in :) In april heb ik tijdens het sporten de boel stuk gemaakt. Meniscus en binnenband hebben zichzelf gelukkig goed hersteld bleek tijdens de OK. Dat scheelt wel een hoop. Verschil vind ik nog lastig omdat er nog vocht in zit. Maar tot nu toe is het me allemaal heel erg meegevallen. Hopelijk zet deze stijgende lijn zich voort komende maanden.

Voor mij was de reden om het te doen omdat ik tijdens dag dagelijkse dingen problemen tegen kwam. In de douche in spagaat omdat m'n knie het niet hield etc. Met mijn werkwensen voor de toekomst vond ik dat niet acceptabel + sporten was afgelopen maanden ook geen optie. Behalve trainen op een hometrainer en krachttraining. Uit de biodex test kwam ook dat m'n spierkracht zodanig goed was dat daarin geen verbetering meer te verwachten viel.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:18

Op zich kunnen de spieren rond de knie de functie van je ACL overnemen, maar daar moet je dus echt goede begeleiding krijgen omdat op te bouwen. Ik heb mijn ACL wel laten reconstrueren en mijn knieband laten verstevigen omdat ik jong ben en een intensieve sport beoefen (rugby).