Bultje onder oksel.. wat kan het zijn?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:34

Bij mij was het een lymfeklier onsteking die trouwens het gevolg was van een probleem aan mijn grote teen(!) , dus even kijken wat je nog meer hebt elders. Soms komt het van deo. Ik moest naar het ziekenhuis...laat het niet zo ver komen!!!!!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-05-06 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:35

kan het ook een onstoken haarvat zijn? heb ik ook wel eens als ik geschoren heb..
maar ga gewoon langs de HA hoef je je nergens zorgen om te maken als het goed blijkt te zijn

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:36

Arrabel schreef:
Als je het niet kan bewegen dan is het waarschijnlijk een verstopt talkliertje.
Op je 18de en dan kanker dat is bijna uitgelsoten, er is een grotere kans dat een miljoen in de loterij wint.
In je oksel kan een talgklier makkelijk verstopt raken omdat je deo onder oksels spuit en meer zweet op die plek, daardoor raakt een talgklier verstopt.

op je 18e kun je best wel kanker krijgen hoor, dat is niet zo kort door de bocht te zeggen van niet. Je hebt ook goedaardige kankergroei wat ook op jeugdige leeftijd kan, alhoewel de kansen kleiner zijn maar ze zijn wel aanwezig.
Maar even ontopic: als je het niet kunt bewegen is de kans groot dat het niet om een lympfeknoop gaat denk ik... Maar ja ik ben geen HA

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-06 16:37

tis geen ontstoken haarvet denk ik, want dat zit toch in/aan je huid? dat zit dit echt niet..

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:38

Lymfekliertje kun je bewegen, die zit gewoon los ten opzichte van je huid. In je oksel zit een 'verzamelstation' van lymfevaten van je borst (vaak bij borstkanker heb je daar dan ook gezwollen klieren), maar ook van je arm. Als je dus een wondje aan je hand of arm hebt gehad (kattenkrab) kan het dat zijn. Hoe oud ben je als ik vragen mag? Als je nog onder de 20 bent zou ik me geen zorgen maken over borstkanker. Heeft iemand in je familie borstkanker gehad? (oma, tante, moeder) Als dat niet zo is, zou ik het helemaal afschrijven.

Op je vraag wat een dokter doet: hij vraagt eerst (als het goed is) hoe het voelt, of het pijn doet, hoe het eruit ziet en blablabla. Daarna kijkt hij/zij zelf en voelt evt ook. Snijden doen ze niet zo heel snel hoor. Als hij zegt dat het een talgkliertje is (daarvoor moet je het echt zien) dan kan het geen kwaad om het te laten zitten, en zal hij het dus ook niet wegsnijden als jij dat niet wilt. Als je heel erg bang bent dat het iets ernstigs is, dan kan hij je doorsturen voor een echo of een punctie (dit doet hij ook als hij zelf denkt dat het ernstig is).

Hoe lang zit het bultje er al eigenlijk? Kan best zijn dat het vanzelf al weer weg gaat Enne: je geen zorgen maken, dat lost nu op dit moment sowieso niks op, wil je het zeker weten, even langs de huisarts

Enne Riemke: goedaardige 'tumoren' (betekent gewoon zwelling) geven ECHT GEEN gezwollen lymfeklieren hoor. Als dat zo is, is het meestal een uitzaaiing van de borstkanker, dat lijkt mij hier alleen heel erg sterk, geloof niet dat TS in die range valt. Niet te gauw bangmakende verhalen ophangen svp! Op je 18e kanker: dan zit het in de familie, zeker borstkanker. Het kán ja, maar het is wel héél uitzonderlijk.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Angeliekje

Re: Bultje onder oksel.. wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:38

Ik heb daar ook een bultje gehad een jaar geleden. Ik ben halsoverkop naar de huisarts gegaan, want kanker zit erg in mijn familie en was al erg bang dat ik ook zoiets zou kunnen hebben. Het bleek een ontstoken zweetklier te zijn .

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-06 16:41

ik ben 19 en mn oma heeft wel borstkanker gehad, wel op latere leeftijd pas...
ik weet echt niet hoelang het er al zit, weet dat ik het een tijdje geleden opmerkte maar ben het daarna weer "vergeten" maakte me er niet echt druk om maar aangezien het er nu nog steeds zit..

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:42

Angeliekje schreef:
Ik heb daar ook een bultje gehad een jaar geleden. Ik ben halsoverkop naar de huisarts gegaan, want kanker zit erg in mijn familie en was al erg bang dat ik ook zoiets zou kunnen hebben. Het bleek een ontstoken zweetklier te zijn .

Ja dat heb ik ook eens gehad, echt een groot bultje dat je ook kon vastpakken. Was geloof ik een ontstoken talgklier..

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow

Laui!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:47

Als het borstkanker is, zou je ook iets in je borst moeten kunnen voelen (in de meeste gevallen tenminste). Heb je al eens een zelfonderzoek gedaan? (Staan vast wel 'handleidingen' van op internet). Doe dat wel een week na je menstruatie ongeveer, dan zijn de klieren het minst actief (en dus geen rare hobbels en bobbels). Eerlijk gezegd denk ik niet dat dat het is, lymfeklieren kun je bewegen. Als ze niet gezwollen zijn sowieso, als ze door een ontsteking ontstoken zijn ook. Als er uitzaaiingen in zitten (wat mij dus echt hoogst onwaarschijnlijk lijkt) kan dat denk ik ook nog, maar dat weet ik niet zeker.
Als ze het op latere leeftijd heeft gekregen denk ik dat het door een 'op hol geslagen' cel is ontstaan. Hoe ouder je bent hoe groter de kans daarop wordt. Als je jong bent komt dat heel soms ook voor, maar dan is er vanaf je geboorte af aan iets mis geweest. Daarom komt het ook niet zo heel vaak voor

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

_Stampie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:47

Heb ik ook gehad vorig jaar.. was gewoon een ontstokje haarzakje.. kan komen door scheren of zeep of deo.. bij mij was het advies een week geen zeep en deo gebruiken heel fijn

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-06 16:49

nee in mn borsten is niks te voelen.. ik gebruik overigens wel nog niet zo lang odorex extra dry, ik weet bijna zeker dat ik het bultje ervoor al had maar begin nu te twijfelen..

Riemke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:54

oww joh, wilde geen paniek veroorzaken hoor!! de kans is iid heel klein dat het iets ergs is hoor!! voorzichtigheid is toch een goede eigenschap maar ja zoals ik al zei.. ik ben geen HA alleen die kan je zeggen wat het is!

*Als iedereen alleen maar aan zichzelf zou denken, wordt er tenminste aan iedereen gedacht Knipoog*

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:56

Waarschijnlijk is het niks ernstigs. Gewoon even aankijken of het niet gaat groeien en of het geen pijn gaat doen. Ik zou zeker even uitkijken met scheren en en geen zeep gebruiken. Het kan namelijk ook een beginnend abces zijn.
Ter geruststelling kun je natuurlijk altijd even naar de dokter gaan, deze zal gewoon ernaar kijken/voelen en echt niet meteen snijden

Hero (Uphill x Jacardo)
Kapteijn (Chippendale x Oscar)

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:24

Ik heb een halfjaar geleden een bult in mijn lies gehad.
Ben ik ook ontzettend van geschrokken, ik zag ineens allemaal rampscenario's voor me, aangezien kanker bij ons in de familie zit.

Ben naar de dokter gegaan, en zij kon me geruststellen: het was een opgezette lymfeklier. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door 'onrust' in dat gebied door het scheren van m'n bikinilijn. Ze raadde mij toen aan het gewoon even niet te scheren en 2 weken met rust te laten.
Na 2 weken was de knobbel inderdaad weg.

Bij mij zat de knobbel gewoon los en kon ik hem relatief makkelijk bewegen onder m'n huid. Als dit bij jou ook het geval is, heb je best kans dat het bij jou ook gewoon je lymfen zijn, aangezien je oksel best wat te verduren hebben met scheren, deo etc

Maargoed, je kunt voor je eigen gemoedsrust best langs de dokter gaan, ze voelen alleen even en gaan niet meteen snijden ofzo

What lies before us, what lies behind us, is nothing compared to what lies within us
.

Myrthe1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:37

Het beste is inderdaad even langs je huisarts te gaan.
Die kan je vast wel gerust stellen! Ik snap wel dat je je erg ongerust maakt. Is altijd eng zo'n knobbeltje. Zelf heb ik al jaren een knobbeltje in mijn hals. Deze is vrij te bewegen en blijft hetzelfde formaat houden.
Als 'het'groter wordt zal ik er mee heen gaan.

Bij mijn man (29) is vorig jaar namelijk lymfeklierkanker vastgesteld. Hij had een gezwel in zijn keel. Non Hodgkin heet dit. Maar bij hem groeide het razendsnel, dat is dus wel een verkeerd teken. Maar het gaat nu heel goed met hem.
Niet om je bang te maken hoor! Zijn per jaar maar 2000 mensen die Non Hodgkin krijgen.
Maar ik zal wel even langs de huisarts gaan. Die kan je vast wel gerust stellen.

monica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:43

een teek?

Amor & Babbel mis jullie!

Polaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:45

ik heb inderdaad ook een opgezwollen lymfeklier gehad! ik schrok me eerst kapot, maar de huisarts verzekerde me dat het goed was, en het ging inderdaad ook al na een tijdje weg!

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:47

ik heb het ook!! alleen jeukt het

*\o/*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:24

Echt even naar de dokter gaan. Het kan iets heel onschuldigs zijn, dan is dat hartstikke mooi. Maar zolang je niet naar de dokter gaat weet je het niet.
Ik wil je niet bang maken hoor, maar mijn oma heeft dit ook gehad. Het begon met een bultje onder haar oksel, is weggehaald, jaren later kwam het terug, bleek kwaadaardig te zijn en binnen een jaar was ze dood.
Zij was natuurlijk wel veel ouder en dan is de kans veeeel groter.
Maar naar de dokter gaan kan zeker geen kwaad

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:29

ik heb vorig jaar ook een bultje gehad kwam ook door het scheren (ik zie daarboven dat iemand dat ook had) dat was ook een onstoken haar zakje ff niet scheren en ik kreeg uhm zo'n pilletjes weet niet wat het precies was in iedergeval een aantal dagen later springt het open en loopt al die etter deruit erg lekker...maar het was een hele opluchting. enne die dokter is er niet voor niets

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:30

SAAR_TJE schreef:
ik heb het ook!! alleen jeukt het

een muggenbult?

@ TS heb je in tussen al een afspraak bij de HA gemaakt?

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter ..
People were created to be loved. Things were created to be used. The reason the world is in chaos, is because things are being loved, and people are being used.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:35

Mijn moeder heeft ook wle een knobbeltjes onder haar oksels en borsten gehad je schrikt je dan natuurlijk rot maar het bleke onschuldige vet knobbeltjes.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:43

Ik weet niet wat het is,
Maar het kan iig wel kanker zijn!
een soort knobbeltje zeg maar..
Ik zal als ik jou was voor de zekerheid naar de HA gaan!!

Flynn Lovers

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:51

Maartje1990 schreef:
ik heb vorig jaar ook een bultje gehad kwam ook door het scheren (ik zie daarboven dat iemand dat ook had) dat was ook een onstoken haar zakje ff niet scheren en ik kreeg uhm zo'n pilletjes weet niet wat het precies was in iedergeval een aantal dagen later springt het open en loopt al die etter deruit erg lekker...maar het was een hele opluchting. enne die dokter is er niet voor niets

maar als ik het verhaal van de ts zo lees, gaat het niet om een uitwendig bultje/puistje/dingetje, maar om iets wat echt onder de huid zit en echt inwendig is zeg maar...

beste advies is idd ga even langs de huisarts, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, je maakt je toch zorgen idd

A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care

Stopcontact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:22

Ik kan niet tegen bepaalde deo's
Dan krijg ik ook van die bulten. Probeer eens een andere deo